Ullevålsveien - tilrettelegging for syklende og gående

Ullevålsveien fra Thor Olsens gate til Colletts gate skal oppgraderes. Strekningen vil få bredere fortau, opphøyde sykkelfelt, tryggere busslommer og en lommepark. Målet er å bedre forholdene for gående og syklende. 100 parkeringsplasser fjernes.

Hva skal vi gjøre?

Vi skal tilrettelegge bedre for myke trafikanter i Ullevålsveien mellom Thor Olsens gate og Colletts gate. Arbeidet innebærer blant annet en ombygging for å gjøre fortauene bredere og lage opphøyde sykkelfelt.

Det innebærer fjerning av all langsgående gateparkering (ca. 100 parkeringsplasser), med unntak av noen p-plasser ved St. Olav domkirke.

Det etableres tre vareleveringslommer på strekning mellom:

  • Schwensens gate og Waldemar Thranes gate
  • Bjerregaards gate og Akersbakken
  • Stensberggata og Frimannsgate

Utover det må varelevering foretas fra sidegater. Behovet for varelevering skal ivaretas under byggeperioden.

Anleggsarbeidet vil medføre redusert fremkommelighet i Ullevålsveien, men den skal holdes åpen for toveis-trafikk i hele anleggsperioden. Det kan bli unntak for dette i korte perioder.

Illustrasjon av fremtidig gatesnitt Ullevålsveien. Bilde: Oslo kommune/Bymiljøetaten
Illustrasjon som viser gatesnittet i fremtidige Ullevålsveien. Bilde: Oslo kommune / Bymiljøetaten

To lommeparker/mindre torg etableres ved Colletts gate og Schwensens gate. Lommeparker utvikles på typiske små urbane arealer med mye trafikk. Ofte benyttes mindre, «irregulære» tomter som ikke kan benyttes til annet formål, eller på tomter som skal transformeres, langs veier eller på parkeringsplasser.

Ullevålsveien er definert som strøksgate i kommunedelplanen for torg- og møteplasser. En strøksgate skal i tillegg til å være en ferdselsåre, også tilrettelegges som møtested. Opparbeidelsen av de to mindre torgene legger til rette for økt byliv og blir ikke-kommersielle møteplasser.

Plassene er i dag asfaltert og vil i ny situasjon få grønne arealer som sikrer bedre håndtering av overvann med lokal infiltrasjon på plassen.

Arealet på plassen ved Colletts gate økes ved at søndre arm i krysset stenges. Dette gir økt trafikksikkerhet ved at ulykker med høyresvingende bil og sykkel rett frem elimineres.

Prosjektet vil påvirke dagens taxiholdeplass i krysset Ullevålsveien/Schwensens gate som flyttes ut i Schwensens gate. Dette vil hindre dagens kjøring over fortauet på stedet. Det er prosjektert med to trær på plassen ved Schwensens gate der det i dag er taxiholdeplasser. Det er mye infrastruktur under bakken på stedet som gir sterke begrensninger på nødvendig jordvolum til trær. Det blir også lavere vegetasjon på stedet, samt fast dekke, sittebenker og ny belysning.

Alle dagens holdeplasser for busser vil beholdes. Ruter opplyser om at det ikke er planer om å endre bussenes kjøreruter etter at prosjektet er ferdig.

Prosjektet har søkt og fått innvilget tillatelse av bydelsoverlegen i bydel St. Hanshaugen til støyende arbeid.

Nattarbeid i forbindelse med asfaltering må påregnes.

Berørte vil informeres dersom det forekommer viktige endringer i planene, i forkant av hovedfasene, når det er spesielt støyende arbeid, døgnkontinuerlig arbeid, spesielle trafikkulemper og ved andre anledninger ellers der det er naturlig med ekstra informasjon.

Vi ber om at alle forholder seg til skilting, leding og sperringer. Vi oppfordrer alle til å vise tålmodighet og hensyn gjennom anleggsperioden, slik at vi får en så god og trygg gjennomføring som mulig.

Hvor skal det oppgraderes?

Ullevålsveien fra Thor Olsens gate til Colletts gate, en strekning på cirka 1,1 km. Riggplass for prosjektet blir i Akersveien mellom Damstredet og Westye Egebergs gate. Det vil bli litt beskjæring av vegetasjon fra Vår Frelsers gravlund slik at denne ikke kommer i veien for riggplassen. Dette er avklart med gravlunden da plantene skulle beskjæres etter sommeren da de vokser for mye ut i og over fortauet.

Les om andre sykkelprosjekter i området.

Hva skjer når?

Reguleringsplanen ble vedtatt av Oslo bystyre 16. juni 2021. Klagefrist på planen var 13. september 2021. Følg saken i saksinnsyn - saksnummer 201802948.

Byggestart: mai 2023

Oppdatering 16. april 2024

I uke 17vil det legges asfalt i Ullevålsveien, mellom Frimanns gate og Wessels gate. Arbeidene vil foregå fra klokken 07 og blir senest avsluttet klokken 23. Vi beklager eventuelle ulemper dette medfører for deg. Naboer i det aktuelle området er varslet med e-post.

Anleggsarbeidet ferdigstilles innen jul 2024.

Hvorfor gjør vi dette?

Hensikten med å etablere sykkelfelt i Ullevålsveien er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående.

Kjørefelt og sykkelfelt i Ullevålsveien er for smale i henhold til dagens standarder. (Se illustrasjonen "Fremtidig gatesnitt Ullevålsveien" over for dagens standardmål i henhold til Oslos gatenormal.)

På store deler av strekningen er sykkelfeltene dessuten plassert mellom langsgående gateparkering og kjørebane uten nødvendig avstand til parkerte bilers dørsone. Løsningen tilfredsstiller derfor ikke dagens krav til sykkeltilrettelegging og trafikksikkerhet.

Hensikten med et eget areal med rødt dekke og opphøyde sykkelfelt langs veibanen er at disse skal være tilgjengelige, fremkommelige, trafikksikre og attraktive for syklister.

Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet, og er en del av en viktig rute mellom St. Hanshaugen og sentrum. Sykkelfeltet i Ullevålsveien vil kobles til eksisterende sykkelanlegg i Colletts gate og Louises gate, samt mot fremtidige sykkelfelt iUllevålsveien fra Colletts gate mot Ring 2, Sognsveien fra Ullevålsveien til Thulstrups gate og Waldemar Thranes gate retning Ila.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her

Les mer om bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her

Her finner du oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter

Anbefalte sykkelruter under anleggsperioden

Anbefalte sykkelruter: røde streker Anleggsområdet: svart stiplet
Anleggsområdet: svart stiplet Anbefalte sykkelruter: røde streker. Bilde: Oslo kommune/Bymiljøetaten

Hvem er ansvarlig for prosjektet?

Bymiljøetaten er tiltakshaver og Isachsen Anlegg AS er utførende entreprenør.

Medvirkning i prosjektet

  • November 2017
    Prosjektside publisert på oslo.kommune.no
  • Mai 2018
    Sendt ut varsel om oppstart av arbeid med reguleringsplan. Det kom inn 20 uttalelser i forbindelse med varsling av oppstart. Forhåndsuttalelsene med svar ble vedlagt som vedlegg i planforslaget. Alle dokumenter i saken ligger på Plan- og bygningsetatens saksinnsyn, https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn. Saksnummer for reguleringssaken er 201802948.

    I planfasen ble det lagt spesielt vekt på behovene til næringslivet for varelevering og ønsker om mer areal for salg eller servering på fortausareal. Det ble gjennomført intervju med logistikkaktører og gjennomført en spørreundersøkelse blant næringsdrivende på strekningen. Rapporten for dette arbeidet er vedlagt plandokumentene.
  • April 2020
    Planforslaget lagt ut til offentlig ettersyn. Det kom inn 47 bemerkninger ved offentlig ettersyn som er besvart i plandokumentene.
  • Juni 2021
    Planen ble vedtatt i Oslo bystyre. Det kom inn en klage på vedtaket. Klagen ble behandlet av Statsforvalteren som ga sitt svar juli 2022. Klagen ble ikke tatt til følge.
  • Mars 2022
    Søknad om rammetillatelse (byggesøknad) for anleggsarbeidet sendt inn til Plan- og bygningsetaten. Byggesaken har saksnummer 202204782 på Plan- og bygningsetatens innsynssider. I forkant av søknaden ble det sendt ut nabovarsel. Det kom inn 14 merknader som alle er besvart i søknaden.
  • Juni 2022
    Rammetillatelse gitt av Plan- og bygningsetaten
  • Januar 2023
    Naboinformasjon på e-post vedrørende prosjektet
  • Februar 2023
    Naboinformasjon på e-post vedrørende kontraktsignering med entreprenør Isachsen Anlegg AS
  • Mars 2023
    Innlegg på møte i St. Hanshaugen bydelsutvalg
  • April 2023
    Søknad om igangsettingstillatelse sendt til Plan- og bygningsetaten
  • Mai 2023
    Naboinformasjon på e-post vedrørende dato for byggestart

Kontakt oss

Spørsmål om den praktiske utførelsen (støy, trafikkavvikling, sperringer, skilting, varelevering osv.) rettes til entreprenøren Isachsen Anlegg AS' nabokontakt
Øyvind Evensen
Spørsmål om overordnet plan (hva som skal bygges, hvorfor det skal bygges osv.) rettes til Bymiljøetatens prosjektleder
Jan Sverre Asmyr
Pressehenvendelser