Nordraaks plass-Telthusbakken - tilrettelegging for syklende

Bymiljøetaten planlegger å tilrettelegge for gående og syklende mellom Nordraaks plass og Telthusbakken.

Hvor skal det oppgraderes?

Prosjektområdet omfatter plassen sør for Nordraaks plass, Holbergs gate, Holbergs plass, Stensberggata og Akersbakken frem til Telthusbakken.

Arbeidet med den første delstrekningen i Akersbakken mellom Ullevålsveien og Bergstien er i gang. Her skal det etableres 2,2m bredt sykkelfelt opp bakken og breddeutvidelse av fortau langs Vår Frelsers Gravlund. Det skal etableres gangfelt og kryssene strammes opp for å gjøre dem mer oversiktlige.

Hva skjer når?

Forprosjektet ble ferdigstilt vinteren 2020/2021.

Byggestart for delstrekningen Akersbakken mellom Ullevålsveien og Bergstien var sensommer 2022. Anleggsarbeidene vil i hovedsak pågå i perioden mandag-fredag kl. 07:00-19:00. Anlegget er planlagt ferdigstilt vinteren 2022/2023.

Tiltak i Stensberggata er satt på vent grunnet arbeid med Regjeringskvartalet. For resterende delstrekninger skal det utarbeides en konseptvalgutredning (KVU).

Hvorfor gjør vi dette?

Tilretteleggingen er nødvendig for å løse utfordringene knyttet til befolkningsvekst, transportbehov, luftkvalitet og arealbruk i Oslo. Trygge og trafikksikre forhold for fotgjengere gjør det mer attraktivt for flere å gå. Et sammenhengende sykkelveinett er en forutsetning for å få flere til å velge sykkelen. Sykkeltilrettelegging mellom Nordraaks plass og Telthusbakken er viktig for å knytte sammen sentrum vest og Grünerløkka. Gatene inngår i det fremtidige sykkelveinettet i Oslo.

Byggherre er Oslo kommune ved Bymiljøetaten
Hovedentreprenør er Mesta AS