Gateoppgradering i Grefsenveien - fra Disen til Myrerskogveien

Bymiljøetaten skal oppgradere Grefsenveien for syklister og gående, samt forbedre overvannshåndtering mellom Disen holdeplass og Myrerskogveien.

Hva skal vi gjøre?

  • etablere sammenhengende og opphøyde sykkelfelt
  • bygge nye og bredere fortau
  • utbedre og bygge nytt overvannsanlegg, samt separere overflatevann fra avløpsnettet
  • etablere grønne overvannsløsninger gjennom regnbed og fordrøyningsmagasin
  • opparbeide ny park
  • øke trafikksikkerheten

Hva skjer når?

Tilrigging startet i slutten av mars 2023, med anleggsstart i midten av april. Vi forventer at arbeidene er ferdig høsten 2024.

Normal arbeidstid er mandag-fredag 07-19. Anleggsvirksomheten vil imidlertid i stor grad være konsentrert til mandag-torsdag. Enkelte dager og i enkelte perioder vil det være nødvendig med arbeid utover vanlig arbeidstid.

Berørte vil informeres dersom det forekommer viktige endringer i planene, i forkant av hovedfasene, når det er spesielt støyende arbeid, døgnkontinuerlig arbeid, spesielle trafikkulemper og ved andre anledninger ellers der det er naturlig med ekstra informasjon.

Prosjektet er delt opp i ulike faser. En sentral grunn til at prosjektet er delt opp på denne måten er for å påvirke bil- og kollektivtrafikken, gående og syklende på minst mulig måte.

Den første fasen går mellom Disen holdeplass og Grefsen allè.
Den andre fasen går mellom er mellom Grefsen allé og Lyngåsveien.
Den tredje fasen går mellom Lyngåsveien og Myrerskogveien.

Du kan lese mer om arbeidene som skal gjøres i de ulike fasene under Naboinformasjon nederst på siden.

Kartet viser hele den 1750 meter lange strekningen mellom Disen holdeplass og Myrerskogveien.

Støyende arbeid

Det vil generelt være normal anleggsstøy, blant annet i form av fjerning av asfalt, transport av masser og andre kjøretøy. Støynivået blir redusert som følge av bruk av elektriske anleggsmaskiner på deler av prosjektet.

I løpet av anleggsfasen vil det være perioder der det vil være nødvendig med arbeid som støyer mer enn den vanlige anleggsvirksomheten og som går utover normale arbeidstider.

Se også mer informasjon under Naboinformasjon nederst på siden.

Stans i trikketrafikken

Det vil være nødvendig å utføre noe arbeid nær trikkesporene. For å kunne gjennomføre arbeidet på en sikker måte er det nødvendig at trikken tas ut av drift. Det vil arbeides døgnkontinuerlig for å redusere tiden trikken ikke kan bruke sporene.

Det vil være fire slike perioder i løpet av prosjektet. To av disse periodene er gjennomført, neste periode vil være i mai 2024.

Se også mer informasjon under Naboinformasjon nederst på siden.

Påvirkning på bil- og kollektivtrafikk, syklende og gående

Generelt vil det bli redusert fremkommelighet i hele anleggsperioden. Vi oppfordrer til å vise varsomhet, være oppmerksom og følge skiltingen i området.

Se også mer informasjon under Naboinformasjon nederst på siden.

Mulighet til å parkere i veien opphører

Muligheten til gateparkering forsvinner når fortauene skal utvides og det skal bygges opphøyde sykkelfelt på begge sider av veien. Totalt rundt 160 parkeringsplasser fjernes derfor høsten 2023. Biler må deretter parkeres i sidegatene.

I løpet av anleggsperioden vil det være nødvendig å skilte parkering forbudt på enkelte strekninger i kortere perioder for å kunne gjennomføre enkelte typer arbeid og sikre god fremkommelighet.

Se også mer informasjon under Naboinformasjon nederst på siden.

Besiktigelse av eiendommer

Enkelte eiendommer vil besiktiges i forbindelse med prosjektet. Dette gjøres for å dokumentere eksisterende forhold på eiendommene, slik at man ved eventuelle skader har bedre grunnlag for å vurdere om skader kommer som følge av anleggsarbeidene eller ikke.

I utgangspunktet er det eiendommer i umiddelbar nærhet av anleggsområdet som vil besiktiges. Det vil være personer med synlighetsbekledning som går eller kjører rundt i de aktuelle områdene og gjennomfører målinger og tar bilder av eiendommer og strukturer.

Hvorfor gjør vi dette?

Hensikten med å utvide fortauene og etablere opphøyde sykkelfelt i Grefsenveien er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for gående og syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet og dermed bedre forholdene for gående. Det skal også gjøres omfattende oppgraderinger av overvannsløsninger og opparbeides ny park.

Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet og er en viktig brikke i et sammenhengende sykkelveinett som vil strekke seg fra Kjelsås til Oslo sentrum. Grefsenveien– Sandakerveien – Thorvald Meyers gate – Markveien – Torggata en av strekningene i Oslo med høyest potensiell sykkeltrafikk dersom det tilrettelegges godt for sykling og vil danne en direkte forbindelse mellom store boligområder og et stort antall arbeidsplasser. Kun Ring 2 er beregnet å ha større potensial for sykkeltrafikk.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo ble vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her

Naboinformasjon

Her vil vi legge ut informasjon som sendes ut til berørte. Informasjonen deles opp slik at den er tilknyttet de ulike fasene.

Fase 1

Informasjon for fase 1

Fase 2

Informasjon for fase 2

Fase 3

Informasjon for fase 3

Kontakt oss

Spørsmål om den praktiske utførelsen (støy, trafikkavvikling, sperringer, skilting etc.) rettes til entreprenøren Isachsen Anlegg AS
Marcus Petermann
93 02 68 78
nabokontakt.grefsenveien@isachsenas.no

Spørsmål om overordnet plan (hva som skal bygges, hvorfor det skal bygges etc) - rettes til tiltakshaver Bymiljøetaten;
23 48 20 30
postmottak@bym.oslo.kommune.no - merk e-posten “Grefsenveien, Disen-Myrerskogveien"