Eventyrveien - tilrettelegging for syklende og gående

Bymiljøetaten planlegger tiltak for å bedre fremkommelighet og trygghet for gående og syklende i Eventyrveien.

Hva skal vi gjøre?

Bymiljøetaten planlegger å stramme inn krysset mellom Per Gynts vei og Eventyrveien, og innføre parkeringsforbud i Eventyrveien mellom Sognsveien og Nils Henrik Abels vei. Tiltaket innebærer også rehabilitering av fortau og reasfaltering av gaten.

Eventyrveien vil etter gjennomføringen av tiltaket være relativt lik slik Jutulveien mellom Ullevålsalléen og John Collets allé ser ut i dag.

Sykling i Jutulveien
Jutulveien etter at liknende tiltak ble gjennomført i 2018. Bilde: Oslo kommune

Hvor skjer dette?

Tilretteleggingen skjer i Eventyrveien mellom Niels Henrik Abels vei og Sognsveien i bydel Nordre Aker.

Når skjer dette?

Tiltakene i Eventyrveien var i utgangspunktet planlagt gjennomført i 2020, men ble utsatt grunnet manglende prosjektlederkapasitet, og et behov for å gjøre justeringer i prosjektforslaget etter tilbakemeldinger fra Byantikvaren.

Bymiljøetaten gjenopptok arbeidet i 2023.
I 2023 gjennomførte Bymiljøetaten medvirkning der vi fikk innspill fra berørte naboer, bydel Nordre Aker og andre interesserte.

Oppsummering og svar på innspillene kan leses her

Oppdatert 15.3.2024;
I slutten av februar 2024 behandlet bystyret “Innbyggerforslag av 13.07.2023 - Aksjon Eventyrveien: Gjør om vedtaket – stopp fartsbanen i Eventyrveien.” Bystyret ber i vedtaket byrådet om å sørge for tiltak som vil ha påvirkning på prosjektet slik det var opprinnelig planlagt. Bymiljøetaten vil forholde seg til de politiske føringene som gis for prosjektet.

Bystyrets vedtak kan leses her.

Bymiljøetaten kommer tilbake med mer informasjon om prosjektet på denne nettsiden.

Hvorfor gjør vi dette?

Bymiljøetaten planlegger disse tiltakene for å bedre tilrettelegge Eventyrveien for gående og syklende, og for å muliggjøre bedre vinterdrift av gata.

Eventyrveien er svært smal, og grunnet mange parkerte biler kan ikke trafikanter møtes på strekningen. Ved møte mellom to kjøretøy forekommer det at fortauet blir benyttet som kjøreareal. Dette fører til at gata kan oppleves utrygg for gående og syklende.

Parkerte biler byr også på problemer for vinterdrift, og vi ser i dag at gaten ikke kan driftes til en standard som er god nok for hverken gående, syklende eller kjørende. Dette vil bedres ved innføringen av de planlagte tiltakene.

Liten plass i Eventyrveien
Det er i dag ikke plass til å passere møtende kjøretøy i Eventyrveien. Bilde: Oslo kommune

Eventyrveien vinterstid
De planlagte tiltakene vil bedre veidrift på vinterstid. Bilde: Oslo kommune

Eventyrveien inngår i Plan for sykkelveinettet og strekningen er en del av en viktig rute mellom Bjølsen og Blindern. Bymiljøetaten har over de siste årene trinnvis oppgradert en sykkeltrasé som går gjennom Jutulveien og Stavangergata. Eventyrveien er den naturlige forlengelsen av denne traséen og gata er allerede i dag brukt av mange syklende. Eventyrveien bidrar også til å lage en sammenhengende sykkeltrasé mellom Gaustad i vest og Sinsen i øst.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her