Pilotforsøk Elskede by
Bakgrunn
Ragn-Sells, Bring og KLP har gått sammen under navnet #Elskedeby for å etablere en bylogistikkterminal i Biskop Gunnerus gate. Fra terminalen leveres mindre varer med sykkel, små elektriske kjøretøy og ett litt større kjøretøy som både leverer varer og henter inn avfall.
I Stockholm og Gøteborg har små elektriske enkeltkjøretøy knyttet til bylogistikkterminaler fått tillatelse til å levere i gågater hele dagen. Denne type regulering ønsker vi også å teste ut i Norge.
Hvor
Vegdirektoratet har gitt 7 spesifiserte kjøretøy merket #Elskedeby tillatelse til å kjøre i Torggata og Smalgangen etter klokken 11 på hverdager.
Hvorfor
Oslo kommune har som mål å redusere utslipp med 50 prosent innen 2020 og 95 prosent innen 2030 sammenlignet med 1990-nivå. Kommunen har også som mål å redusere trafikken med en tredel innen 2030, legge til rette for økt byliv og en levende by, og bedre trafikksikkerheten.
Dette samsvarer med statlige mål om tilnærmet nullutslipp for varedistribusjon i bysentra innen 2030.
Bylogistikkterminaler og bruk av bytilpassede miljøvennlige mindre kjøretøy kan bidra til dette målet:
- Omlasting og konsolidering har potensial for å redusere trafikken i bysentra betydelig.
- Byene har mange små leveranser egnet for små elektriske kjøretøy. Disse kan også brukes til andre oppgaver som innhenting av varer og avfall, transporttjenester for håndverkere og enkelte driftsoppgaver.
- Bylogistikkterminaler gjør det mulig å bruke færre, men større lastebiler mellom terminaler utenfor byen og bylogistikkterminalen, enn når samme bil skal brukes både til sentrum og i sentrum.
Bylogistikkterminaler kan derfor bli et aktuelt tiltak for kommunen.
Evaluering
Gjennom prosjektperioden skal Transportøkonomisk institutt evaluere:
- nytte for transportører og kunder, klima, sikkerhet, arealbeslag og bymiljø.
- hvordan små elektriske kjøretøy fungerer sammen med gående
- hvordan denne type kjøretøy fungerer og kan forbedres for å bli egnet godskjøretøy i bytrafikken både innenfor og utenfor gågater
- hvor mye areal som kreves for ulike løsninger
I tillegg skal det beregnes tilsvarende effekter fra et scenario der gods fra mange transportører med egnet godstype samlastes fra en bylogistikkterminal.
Hvem
Prosjektet er et samarbeid mellom #Elskedeby, Oslo kommune, Statens vegvesen, Paxter og Transportøkonomisk institutt.
Når
Pilotforsøket startet 1. september 2020 og varer i ett år.
Etter pilotforsøket
Hvis tillatelsen til å kjøre i gågater for spesifiserte enkeltkjøretøy blir videreført etter forsøket, vil det bli gjennomført en prosess som sikrer likebehandling av transportører.
Kontakt
Har du spørsmål, kan du sende dem på e-post til postmottak@bym.oslo.kommune.no. Merk henvendelsen med "Pilotprosjekt-#Elskedeby".