Tilskudd til trivselstiltak ved langtidshjem og helsehus

Trivselstiltak skal styrke aktivitetstilbudet i langtidshjem og helsehus, og samarbeid med pårørende, frivilligheten og andre aktører.

Kort om tilskuddet

Sykehjemsetaten videreutvikler tilskudd til trivselstiltak i langtidshjem og helsehus, med mål om å styrke arbeidet med pasientens helsetjeneste i Sykehjemsetaten.

Sykehjemsetaten gjør en direktefordeling til alle langtidshjem og helsehus basert på beboerantall ved langtidshjem og helsehus for 2023. Direktefordelingen er basert på antall plasser, samt en kompensasjon for størrelse på langtidshjem/helsehus. I tillegg gjennomføres det en utlysning av 2,5 millioner kroner til tilskudd til trivselstiltak ved langtidshjem og helsehus.

Frist for å søke

5. januar 2024

Søkekriterier

Det er en forventning om at både direktefordelingen og tilskuddet skal bidra til følgende:

• Aktiviteter tilpasset beboere med kognitiv svikt (inkl. kulturelle tilbud, fysisk aktivitet og mulighet til å komme seg ut i frisk luft).
  • Aktiv deltakelse fra pårørende (inkluderer også andre i familienettverket som barnebarn, oldebarn og andre nære)
  • Styrke samarbeid med frivillige organisasjoner, foreninger og sosiale entreprenører som bidrar til gode opplevelser for beboere/pasienter i langtidshjem og helsehus
  • Aktiviteter som retter seg mot minoriteters behov og interesser, og fremme inkludering og likeverd
  • Aktiviteter tilpasset beboere som ikke har forutsetninger til å delta på fellesaktiviteter
  • Aktiviteter som bidrar til generasjonsmøter
  • Styrke samarbeidet mellom langtidshjem/helsehus og aktører i nærmiljøet for å skape gode og inkluderende møteplasser for beboere, pårørende og nærmiljø

Deler av tilskuddene gis til aktiviteter og trivselstiltak som gjennomføres på kveld og helg.

Der det er mulig, så bør det legges opp til at tiltak og aktiviteter på helsehus og langtidshjem også kan benyttes av brukere av dagsenter – og motsatt.

Det oppfordres til å søke på aktiviteter som bidrar til sambruk av institusjonens lokaler og hvor beboere inkluderes i aktiviteten.

Søknaden

• Det kan søkes på inntil 5 tiltak per søknad. Tiltak skal være i prioritert rekkefølge og beløp skal påføres hvert enkelt tiltak. Det skal være en kort og konkret beskrivelse av hvert tiltak.
  • Det er en grense på inntil 200 000 kroner per søknad. Kommunale virksomheter bør ikke søke trivselstiltak for tiltak som parallelt meldes inn som investeringer for samme år.
  • Det skal kun sendes en søknad per virksomhet/aktør.
  • Når trivselstiltaket gjennomføres skal det komme tydelig fram at tiltaket har mottatt tilskudd fra Oslo kommune.

Hvem kan søke

• Langtidshjem og helsehus som driftes av Oslo kommune
  • Langtidshjem som driftes av private aktører
  • Frivillige foreninger, organisasjoner og institusjoner
  • Venneforeninger og pårørendeforeninger
  • Lokal aktør i nærmiljøet/nabolaget til langtidshjem/helsehus
  • Sosiale entreprenører

Slik søker du

• Logg inn, fyll ut og send inn søknaden

• Søknaden skal være kort og konkret.
  • Det er mulig å skrive en kort begrunnelse for prioriteringen.
  • All informasjon skal stå i søknadsskjemaet, det skal ikke sendes vedlegg.
  • Sykehjemsetaten tar kontakt dersom det er behov for mer informasjon.

Søknadsskjema

Send inn søknadsskjema (logg inn)

Etter du har sendt inn søknaden

1. Registrering av søknader

Sykehjemsetaten registrerer alle søknader. Ved tvil om at søknaden er mottatt, kan du kontakte oss på postmottak@sye.oslo.kommune.no.

1. Behandling av søknader

Alle søknader behandles etter fristens utløp.
Det utarbeides en innstilling på bakgrunn av alle søknadene. Innstillingen behandles i Sykehjemsetatens lederteam som vedtar hvem som skal få tilskudd.

1. Motta svar

Alle søkere får svar etter at Sykehjemsetatens lederteam har vedtatt hvem som skal få tilskudd.

1. Utbetaling av penger

Hvis du har mottatt vedtak om tilskudd, må du sende faktura på det beløpet du har fått tildelt. Fakturainformasjon vil stå i vedtaket. Faktura skal sendes som EHF (elektronisk handelsformat). Ta kontakt dersom du har problemer med dette fakturaformatet.

Det kan sendes faktura til Sykehjemsetaten når vedtaket er mottatt. Tilskuddet må brukes i 2024, ubrukt tilskudd tilbakebetales innen 10. januar 2025.

1. Rapport og regnskap

De som har mottatt tilskudd skal i etterkant levere rapport og regnskap (regnskap gjelder ikke for kommunale langtidshjem/helsehus) innen 15. januar 2025.

Rapportskjema for 2024 kommer sammen med vedtaksbrevet.

Mangelfull rapportering, eller at tilskudd ikke brukes i tråd med søknad, vil kunne medføre krav om tilbakebetaling. Dette vil også kunne få konsekvenser for vurdering av framtidige søknader. Vi kan be om komplett regnskap.

Merete Øyberg
E-post: merete.oyberg@sye.oslo.kommune.no