Tilskudd innen helse- og sosialområdet

Det er vedtatt en ny forskrift for tilskuddsordningen

Tilskudd til frivillige og ideelle organisasjoner innen helse- og sosialområdet i Oslo 2025

Frist for å søke

Søknadsfristen for 2025 er passert. Neste søknadsfrist forventes å bli i april 2025.

Kort om tilskuddet

Tilskuddsordningen skal støtte opp om frivillige og ideelle organisasjoners innsats på helse- og sosialområdet, og bidra til inkludering, gode levekår og aktiv samfunnsdeltakelse for innbyggerne i Oslo.

Du kan søke om:

• Driftstilskudd, til drift av organisasjon eller drift av en enhet i organisasjonen
  • Prosjekttilskudd til tidsavgrensede prosjekter

Hvis du søker om begge, må du levere to søknader.

Tilskuddsperiode

Oslo kommune tildeler tilskudd for ett år om gangen, men i særskilte tilfeller kan det gis intensjonsbrev om tilskudd over to eller tre år til større organisasjoner/tiltak. I vurderinger av søknader om intensjonsbrev om tilskudd vil Oslo kommune legge vekt på om søker/tiltaket:

• har god organisasjonsdrift, herunder forsvarlig økonomistyring
  • er godt etablert og har mottatt tilskudd fra ordningen på et stabilt nivå over flere år
  • er av betydelig størrelse når det gjelder omfang av aktiviteter og deltakere
  • involverer mye frivillighet
  • leverer oversiktlig og grundig rapportering
  • kan vise til gode resultater.

Intensjonsbrev om tilskudd gis etter en skjønnsmessig vurdering, og etter vurdering av tilskuddsordningens økonomiske rammer. Søknader om intensjonsbrev fra organisasjoner som i utgangspunktet tilfredsstiller vurderingskriteriene, kan derfor avslås.

Søkere som eventuelt får intensjonsbrev, må sende inn ny søknad om tilskudd hvert år, og rapportere på bruken av tilskuddet årlig.

Kriterier for å søke

Hvem kan søke?

Frivillige og ideelle organisasjoner kan søke og få tilskudd. Organisasjonen må være registrert i Enhetsregisteret på søknadstidspunktet. Hvis organisasjonen ikke har en Oslo-avdeling, må søknaden beskrive særskilte aktiviteter i Oslo.

Hvordan blir søknadene vurdert:

Oslo kommune fordeler tilskudd etter en helhetlig og skjønnsmessig vurdering innenfor den økonomiske rammen for tilskuddsordningen. Søknader som tilfredsstiller kriteriene, kan derfor avslås eller tildeles lavere beløp enn det er søkt om. I vurderingene av søknadene legges det vekt på om søker/tiltaket:

• har konkrete målsettinger som bidrar til formålet med tilskuddsordningen
  • har en tydelig målgruppe
  • har aktiviteter som kan bidra til å nå målsettingene og en realistisk gjennomføringsplan
  • kan dokumentere gode resultater
  • har et realistisk søknadsbeløp og budsjett, og kan vise til andre finansieringskilder
  • har god organisasjonsdrift, herunder forsvarlig økonomistyring
  • gir et tilbud som er åpent for alle innbyggere, uavhengig av bydelstilhørighet
  • stimulerer til frivillig innsats
  • supplerer tilbud i regi av Oslo kommune eller andre organisasjoner
  • samarbeider med andre relevante aktører
  • fremmer brukermedvirkning
  • bidrar til hjelp til selvhjelp

Fullstendig forskrift

Det er vedtatt en ny forskrift for ordningen: Forskrift om Oslo kommunes tilskudd til frivillige og ideelle organisasjoner på helse- og sosialområdet

Les den nye forskriften (lenke til Lovdata)

Her kan du se presentasjonen fra informasjonsmøtet 04.04.2024:
Presentasjon fra informasjonsmøte - om å søke tilskudd for 2025 (PDF)

Her kan du lese vårt veiledningsdokument for utfylling og innsending av søknad og eventuelle ettersendinger:

Vanlige spørsmål og svar - tilskudd på helse- og sosialområdet (PDF)

Slik søker du

1. Gjør klar vedlegg

• Nøkkeltall for antall medlemmer, brukere, frivillige og evt. ansatte i aktiviteten det søkes tilskudd til.
    • Budsjett for søknadsåret med finansieringsplan.
    • Oppdatert budsjett for inneværende år.
    • Godkjent årsmelding og regnskap for søkerorganisasjonen.
    • Årsrapport med regnskap for tiltaket eller prosjektet det søkes tilskudd til.
    • Revidert regnskap for tilskudd over kr 200 000:
      - Organisasjoner som mottok kr 200 000 eller mer til drift må levere årsregnskap revidert av registrert eller statsautorisert revisor
      - Organisasjoner som mottok kr 200 000 eller mer til tiltak/prosjekt må levere rapport for avtalte kontrollhandlinger signert av registrert eller statsautorisert revisor
    • Attest for skatt og mva hvis dere har ansatte.
    • Andre relevante vedlegg som brukerundersøkelser eller informasjonsbrosjyrer.
  2. Logg inn, fyll ut og send inn søknaden

• All dokumentasjon skal sendes inn innen søknadsfristen.
    • Dersom årsregnskap/årsrapport ikke er behandlet, kan dette ettersendes fram til 15. mai.
    • Ettersendingsskjema finner du sammen med søknaden i meldingsboksen "Dine skjemaer".

Digitalt søknadsskjema blir publisert her ca. en måned før søknadsfrist.

Etter at du har sendt søknaden

1. Behandling av søknaden

Velferdsetaten vurderer søknadene og gir en anbefaling om fordeling av tilskuddsmidlene til byråd for sosiale tjenester.

Byråden for sosiale tjenester legger frem sitt forslag til fordeling i september i forbindelse med budsjettforslaget for 2025, og fatter vedtak om fordeling etter at bystyret har vedtatt budsjettet.

2. Få svar på søknaden

Søkere kan forvente endelig svar på søknaden innen utgangen av februar 2025.

Svaret sendes gjennom SvarUt, til organisasjonens Innboks i AltInn.

Klage

Du kan klage på vedtaket. Send klagen til tilskudd@vel.oslo.kommune.no senest tre uker etter at du har mottatt vedtaket.

Tildelinger

Velferdsetaten, Seksjon tilskudd til frivillige og ideelle organisasjoner.

Ved tekniske spørsmål:
Lars Mannsåker
E-post: lars.mannsaker@vel.oslo.kommune.no

Ved andre spørsmål og veiledning:
E-post: tilskudd@vel.oslo.kommune.no

Alternative kontaktpunkt: