Tilskudd til drift av innvandrerorganisasjoner i Oslo - grunnstøtte 2024

Endringer i tilskuddet

Det er endringer i tilskuddsordningen fra 2024. Det er viktig å lese nøye gjennom informasjonen nedenfor.

Se her - Les den nye forskriften (lenke til Lovdata)

Frist for å søke

Søknadsfristen for 2024 er passert. Tidspunkt for utlysning av tilskudd for 2025 er foreløpig ikke bestemt.

Kort om tilskuddet

Målet med tilskuddsordningen er å øke arbeids- og samfunnsdeltakelsen blant personer med innvandrerbakgrunn gjennom å

  • A. Øke mangfold, deltakelse og fellesskap i lokalsamfunn og i det frivillige organisasjonslivet, blant annet ved å motvirke utenforskap, rasisme og diskriminering og bidra til tillit og tilhørighet.
  • B. Øke kunnskapen om det norske samfunnet og styrke kvalifisering for deltakelse i arbeid og utdanning blant annet ved å bidra til bedre norskferdigheter og digitale ferdigheter.
  • C. Forebygge negativ sosial kontroll, æresrelatert vold, kjønnslemlestelse og tvangsekteskap, og styrke likestilling mellom kjønnene.

I tillegg er det et mål at driftstilskudd skal øke kompetansen og kapasiteten i frivillige innvandrerorganisasjoner som driver integreringsarbeid, og øke organisasjonenes samarbeid med det offentlige og andre frivillige organisasjoner.

Vi gir tilskudd til drift av medlemsbaserte innvandrerorganisasjoner i Oslo. Tilskuddet skal brukes i 2024.

Vi gir ikke driftstilskudd til organisasjoner som mottar driftstilskudd fra en annen statlig tilskuddsordning.

Tidsperiode for tilskuddet

Oslo kommune tildeler i hovedsak tilskudd for ett år av gangen. I særskilte tilfeller kan kommunen gi flerårig tilskudd for 2 eller 3 år utfra følgende vurderingskriterier:

Om organisasjonen har mottatt tilskudd til drift tidligere og over tid og:  

  • har hatt stabil drift, god økonomistyring og høyt aktivitetsnivå  
  • har hatt aktiviteter som faller inn under målet med ordningen  

  • har jobbet utadrettet og er i dialog med og samarbeider med offentlige og andre frivillige aktører 

Det tas forbehold om årlig bevilgning til ordningen over statsbudsjettet. Organisasjonen må rapportere på bruken av tilskuddet hvert år.

Kriterier for å søke

For å motta grunnstøtte må organisasjonen oppfylle flere krav:

1. Være en innvandrerorganisasjon som er registrert i Frivillighetsregisteret med adresse i Oslo.

  • Definisjon på innvandrerorganisasjon: En organisasjon hvor flertallet av tellende medlemmer er personer med innvandrerbakgrunn (det vil si personer som er født i utlandet og har to utenlandsfødte foreldre, eller som er født i Norge og har to foreldre som er født i utlandet).
  • Dere må legge ved en egenerklæring (bekreftelse) på at organisasjonen tilfredsstiller definisjonen på innvandrerorganisasjon. Mer informasjon om dette under punktet «Nye vedlegg til søknaden»

2. Ha minst 20 tellende medlemmer, og et flertall av organisasjonens tellende medlemmer må ha bostedsadresse i Oslo.

  • Definisjon på tellende medlem: Et medlem som per 31. desember 2023 er frivillig og individuelt innmeldt i organisasjonen, står i medlemsregisteret og har betalt medlemskontingent for 2023.

  • Organisasjonen må ha et medlemsregister med informasjon om navn, bostedsadresse og betaling av medlemskontingent for hvert medlem, og som skiller mellom tellende og andre medlemmer.

  • Dere skal legge ved en egenerklæring (bekreftelse) på hvor mange tellende medlemmer organisasjonen har, og hvor mange av disse som har bostedsadresse i Oslo. Mer informasjon om dette under punktet «Nye vedlegg til søknaden».

3. Ha vedtekter med formål som bidrar til at målet med tilskuddsordningen nås.

4. Ha vært i drift i minst ett år.

5. Være aktiv og gjennomføre aktiviteter i Oslo som bidrar til målet med tilskuddsordningen.

Grunnstøtte beregnes ut fra satser basert på tellende medlemmer
Antall medlemmerMulig tilskuddssum i kroner
20 til og med 3912 000
40 til og med 5920 000
60 til og med 7928 000
80 til og med 11940 000
120 til og med 15956 000
160 til og med 20072 000
200 til og med 23988 000
240 og flere medlemmer99 000

Nytt vedlegg til søknaden:

Fra 2024 er det et nytt obligatorisk vedlegg. Dere skal bruke malen nedenfor, og leder for organisasjonen må signere to egenerklæringer:

  • Egenerklæring på at organisasjonen er en innvandrerorganisasjon hvor flertallet av de tellende medlemmene er personer med innvandrerbakgrunn
  • Egenerklæring for antall tellende medlemmer

Dere skal ikke vedlegge medlemsliste når dere sender inn søknaden. Etter at dere har sendt inn søknaden, kan Velferdsetaten be om medlemsliste eller om innsyn i organisasjonens medlemsregister. Dere blir i så fall kontaktet særskilt om dette.

Forskrift for tilskuddsordningen

Forskrift om tilskudd til integreringsarbeid i regi av frivillige organisasjoner (lenke til Lovdata)

Krav til rapportering

Organisasjoner som mottar tilskudd må levere årsrapport og årsregnskap for bruken av midlene innen 1. februar året etter tildelingsåret.

Tilskudd må brukes i tildelingsåret og kan ikke overføres til nytt år.

Her finner du vår veileder for å fylle ut og sende inn søknadsskjemaet (PDF)

Slik søker du

  1. Gjør klar obligatoriske vedlegg

    • Egenerklæring
      1) Organisasjonen er en innvandrerorganisasjon hvor flertallet av de tellende medlemmer er personer med innvandrerbakgrunn
      2) Antall tellende medlemmer
      Mal for de to egenerklæringene (ODT)
    • Vedtekter. Alle organisasjoner må legge ved vedtekter (også de som har sendt inn vedtekter tidligere år).
    • Oppdatert informasjon om styresammensetning/protokoll fra siste årsmøte med valg.
    • Årsrapport. (De som allerede har sendt inn årsrapport for 2023 skal ikke sende det inn på nytt)
    • Årsregnskap. (De som allerede har sendt inn årsregnskap for 2023 skal ikke sende det inn på nytt)
    • Organisasjoner som ikke har søkt grunnstøtte tidligere må sende inn årsrapport og årsregnskap for 2023.
  2. Logg inn, fyll ut og send inn søknaden

    Du kan søke på vegne av organisasjonen på to måter:

    • Logg inn på vegne av organisasjonen hvis du er registrert med en rolle i Altinn
    • Logg inn som privatperson og skriv inn organisasjonens organisasjonsnummer i søknadsskjemaet.

    Vi gjør oppmerksom på at Velferdsetaten fulltekstpubliserer søknader med vedlegg på einnsyn.no. Dette betyr at alle med tilgang til internett kan lese søknaden på einnsyn.no.

    Digitalt søknadsskjema vil bli publisert her ca. en måned før søknadsfristen for 2025.

Etter at du har sendt søknaden

  1. Motta bekreftelse

    Alle vil få en kvittering når søknaden er sendt. Alle søkere vil kort tid etter søknadsfristen motta en melding hvis søknaden mangler informasjon eller det mangler vedlegg.

  2. Behandling av søknader

    Søknadene behandles i Tilskuddsseksjonen, Velferdsetaten. Direktøren i Velferdsetaten fatter vedtak om fordeling av tilskudd.

  3. Motta svar på søknaden

    Du får svar på søknaden i løpet av april 2024. Du får varsel på e-post når søknaden er behandlet.

Klage

Du kan klage på vedtaket. Klagefrist er tre uker etter at du har mottatt vedtaket.

Tidligere tildelinger

Informasjon og veiledning

Har du spørsmål om tilskuddet, ta kontakt med oss.
Vi kan tilby veiledning på telefon, e-post eller via digitalt møte ved behov.

Kontaktpersoner:

Margrethe Siem
E-post: margrethe.siem@vel.oslo.kommune.no
Telefon: 917 29 637

Hans Jacob Woxen
E-post: hans.jacob.woxen@vel.oslo.kommune.no
Telefon: 997 97 782

Velferdsetaten, Tilskuddsseksjonen
E-post: tilskudd@vel.oslo.kommune.no

For tekniske spørsmål om innsending av søknad:
Lars Mannsåker
E-post: lars.mannsaker@vel.oslo.kommune.no
Telefon: 934 53 580