Ulvenveien - tilrettelegging for syklende og gående

Det pågår nå et forprosjekt for etablering av sykkelvei og fortau i Ulvenveien.

Hva skal vi gjøre?

På strekningen fra der brua over E6/Strømsveien lander i Ulvenveien og opp til krysset med Karl Staffs vei, opprettholdes mest sannsynlig dagens løsning med sykling i blandet trafikk. Fra Karl Staffs vei og vestover, omtrent fram til krysset med rampe for E6/Ulvensplitten, ligger det best til rette for sykkelfelt. Med en slik løsning vil det ikke lenger være mulig å parkere i denne delen av Ulvenveien.

Herfra og nord til rundkjøringen i Ulvenveien/Standardveien ser vi på muligheten for å anlegge sykkelvei med fortau langs vestre fortau. Denne vil være for sykkeltrafikk i begge retninger og innebærer to sideskift for nordgående sykkeltrafikk mens sørgående holder samme side gjennomgående.

Tiltaket vil ikke ha konsekvenser for HC-parkering, varelevering eller ladestolper for elbil.

Når skjer det?

Bymiljøetaten planlegger å starte med bygging høsten 2024 og ferdigstille sommeren 2026. Før endelig beslutning om gjennomføring, gjenstår noen tekniske godkjenninger. Disse og planforslaget forøvrig forventes ferdigstilt fram mot sommeren 2024.

Hvorfor gjør vi dette?

Hensikten med å etablere sykkelvei med fortau på strekningen er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende. Vi ønsker å redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene også for gående.

Målsettingen med et eget sykkelareal med rødt dekke er at disse skal være tilgjengelige, fremkommelige, trafikksikre og attraktive for syklister.

Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet, og er en viktig forbindelse mellom Økern og Teisen. Sykkelfeltene kobles sammen med de nye sykkelfeltene i Ulvenveien i nord, og sykkelveien langs E6 i sør.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen. Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her

Les mer om bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her

Her finner du oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter

Hvem er ansvarlig for prosjektet?

Bymiljøetaten er ansvarlig for å etablere sykkelvei med fortau på strekningen.

Kontakt oss

Prosjektleder Bymiljøetaten
Lars Olav Farstad
Telefon