Til innhold

Bryn kollektivknutepunkt

Introduksjon

Bryn skal utvikles som kollektivknutepunkt øst i Oslo for å avlaste sentrum.

Om Bryn kollektivknutepunkt

  • Oslo kommune skal bygge en gateterminal for buss i Østensjøveien
  • Målet er enkle bytter mellom t-bane, tog og buss
  • Et mer tilrettelagt kollektivknutepunkt på Bryn vil øke valgmulighetene til de reisende

Hva skal vi gjøre?

Bymiljøetaten skal utvikle kollektivknutepunktet på Bryn med ny gateterminal for buss i Østensjøveien. Vi legger til rette for enkel overgang mellom buss, tog og t-bane når Bryn skal bli nytt kollektivknutepunkt.    

Mellom Bryn stasjon, Brynseng T-banestasjon og gateterminalen i Østensjøveien skal vi etablere gode gangforbindelser. Østensjøveien skal utvides med kollektivfelt og gjennomgående løsning for gående og syklende. 

Hvor blir knutepunktet?

  • Østensjøveien fra Tvetenveien til Jernbaneveien
  • Nils Hansens vei fra Østensjøveien til Ring 3/E6
  • Brynsengveien

Hvorfor lager vi knutepunkt på Bryn?

Bryn er pekt ut som lokalt og regionalt kollektivknutepunkt i strategidokumentene M2016 og KVU Oslo-navet. Bryn har sentral lokaliseringen øst i Oslo ved siden av E6 og Ring 3, jernbanen og T-banen. Dette gjør at Bryn egner seg for knutepunktutvikling.

Dokumenter

Når skjer det mer?

Reguleringsplanen skal ferdigstilles i 2018.

Vi forventer at bygging vil pågå i 2020–21. 

Følg saken i saksinnsyn

Kontaktpersoner

Bymiljøetaten

Prosjektleder

Sigrid Bøckman

E-post