Midlertidige kunstinstallasjoner, veggmaleri og møbler i Bilfritt byliv-området

Skal du sette opp noe er det viktig at du forbereder deg godt og starter tidlig. Bruk tid på å lese gjennom hva du trenger på forhånd, så klarer vi å behandle søknadene dine så bra og effektivt som mulig.

Hvis all dokumentasjon er på plass, kan hele prosessen ta sju uker. Ikke alle må søke om byggetillatelse. Se under eller ta kontakt med oss om du er usikker på om det gjelder deg.

Tidsfristene og fremgangsmåtene som er oppgitt her er avhengig av at det du skal gjøre ligger innenfor Bilfritt byliv-området.

Vi i Bilfritt byliv hjelper deg gjerne, både i forkant og underveis i prosessen. Ta kontakt med oss på e-post: bilfrittbyliv@byr.oslo.kommune.no. Vi gleder oss til å høre fra deg!

Dette må du gjøre hvis du skal sette opp en skulptur, veggmaleri eller bymøbler i Bilfritt byliv-området

• Minst sju uker før du vil sette opp noe: Lei areal
    • Kommer det du skal sette opp til å berøre et bygg eller areal som ikke er kommunalt? Kontakt eieren av bygget eller arealet.
  • Minst tre uker før du setter opp noe, må du søke om byggetillatelse:
    • Søk om byggetillatelse
    • Hvis du skal sette opp skulptur eller byromsmøbler som skal stå i mindre enn to måneder trenger du ikke å søke om byggetillatelse. Ta kontakt med oss om du er usikker på om det gjelder deg.
  • Hvis det du skal sette opp kommer til å påvirke naboer, må du varsle naboene minst to uker før du søker om byggetillatelse: Varsle naboer.
    • Hvis det du skal sette opp ikke krever byggetillatelse må du ikke varsle naboene, men det kan være hyggelig å si fra likevel.

Huskeliste

Veiledning til dine søknader

Du kan også fylle ut det som gjelder det du skal gjøre, så forteller vi deg akkurat hvilke søknader som gjelder for deg.

Veileder: Hvilke søknader gjelder for meg?

Priser

• Noen av søknadene kan koste penger. Se priser for byggesøknad, eller kontakt oss, så hjelper vi deg.
  • Frivillige og ideelle aktører, og kommersielle arrangement uten kjøpsplikt (for eksempel av varer, tjenester eller inngangspris) kan få redusert pris for leie av areal. Ta kontakt med oss for å høre om dette gjelder deg.

Hva har du ansvar for?

Så lenge byggetillatelsen og leieavtalen gjelder, har du ansvar for leiearealet og området rundt. Du må selv holde området ryddig og sørge for renhold.

Du er ansvarlig for å rigge ned det du har satt opp etter leieperioden, og passe på at ikke materialer og gjenstander hindrer andre i å komme seg frem. Du må levere tilbake arealet i samme stand som du fikk det.

Søk om støtte

I Bilfritt byliv-området kan du søke om støtte til kunst og kultur.

Vi har også mange andre tilskudd og støtteordninger. Se i oversikten om noen av dem kan passe deg.