Rådhushallen

Den kunstneriske utsmykningen av Rådhushallen bærer i stor grad preg av samarbeidet mellom Alf Rolfsen og Henrik Sørensen.

«..fra de drivende garn i vest til skogene i øst»

Alf Rolfsens 265 kvadratmeter store freske over hallens inngangsparti viser norsk arbeidsliv ".. fra de drivende garn i vest til skogene i øst". Representanter fra norsk arbeidsliv flankeres til venstre av Fridtjof Nansen, som symboliserer nasjonens søken utover. Til høyre representerer det fire og en halv meter høye portrettet av dikteren Bjørnstjerne Bjørnson den åndelige ekspansjonen innover.

Okkupasjonsfrisen på østveggen

Nedover langs østveggen løper "Okkupasjonsfrisen", som Alf Rolfsen malte delvis med utgangspunkt i egne opplevelser.

Til venstre ser man motstandsfolk som drar til skogs, mens kvinnene står og utveksler nyheter. Fly kommer inn, og skip blir senket. Representanter fra diktaturet kommer inn i en stue, der morens redsel og ungguttens sinne blir formidlet. Utenfor møter vi okkupantene og deres medløpere som ødelegger landet.

Til høyre for Gestapos Victoria Terrasse, som man ser gjennom en ruin, stilles motstandsmennene Wickstrøm og Hansteen opp mot eksekusjonsmuren. I kjellerne holder motstandsgrupper til, og partisanere tegner seg mot morgenhimmelen. Foran seg har de en konsentrasjonsleir, hvor portene en dag blir åpnet og fangene strømmer mot lyset. Dermed tar frihetsfeiringen til, og et 17.mai-tog bølger fram «mot en framtid vi ikke kan se».

Arbeid. Administrasjon. Fest.

Henrik Sørensens mektige maleri på sørveggen fanger blikket når du går inn i Rådhushallen. Ikke så rart kanskje, det er faktisk et av Europas største oljemalerier. Med en enorm detaljrikdom forteller kunstneren historier fra moderne tid gjennom sine penselstrøk.

Sideveggene i Rådhushallen er hovedsakelig dekorert med mønstre i al secco-teknikk, men også to bildefelter. Høyt oppe på østveggen portretteres Kong Haakon VII. På vestveggen er en fantasi over motivet i byvåpenet.