Tvetenveien - sykkeloppgradering
Tvetenveien mellom Ole Deviks vei og Østensjøveien skal oppgraderes og tilrettelegges for syklende. Anleggsarbeidene kom i gang i september 2022 og vil pågå et stykke ut på våren 2024.
Hva skal vi gjøre?
I Tvetenveien mellom Ole Deviks vei og Østensjøveien skal vi tilrettelegge for syklende. Vi etablerer sykkelvei med fortau på nordsiden av veien.
Mellom Ole Deviks vei og Ring 3 legges sykkelveien bak eksisterende støyskjerm.
Før sommeren 2023 ble det felt to trær – en bjørk og en lind ved Teisen park borettslag i forbindelse med prosjektet.
Det er gjennomført undersøkelse av tilstanden på to pil-trær, som står på østsiden av samme eiendom. Undersøkelsen viser at trærne er i dårlig forfatning, og at det er synlige skader og råte på trærne.
Bymiljøetaten har hatt god dialog med styret i borettslaget, og har i samråd med borettslaget besluttet at trærne må felles for å ivareta sikkerheten for beboere og andre som ferdes ved trærne. Styret har også kommet med innspill om å bevare en stamme som insektshotell på stedet. Et insekthotell gir ly for vind og vær, samtidig som det hjelper insektene å skjule seg, overvintre og legge egg. Dette vil hjelpe til med pollinering og biologisk mangfold på stedet. Videre har styret satt krav til oppfølging av tilstanden på berørte trær, som er akseptert av Bymiljøetaten.
Alle trær som felles er erstattet med nye trær på eiendommen. Plassering blir etter styrets ønske. To nye pil-trær ble etablert , og resterende trær ble plantet høsten 2023. I tillegg til å erstatte felte trær ble det også plantet to helt nye trær på området.
For å få areal til ny sykkelvei vil vi redusere antall kjørefelt fra fire til tre mellom Ring 3 og Østensjøveien
Sykkelveien legges bak bussholdeplasser og vi myker opp med beplantning i rabatter og rundkjøringer.
Tiltaket omfatter også kobling i Fyrstikkbakken til Nils Hansens vei.
Hvor i Tvetenveien?
Tvetenveien mellom Ole Deviks vei og Østensjøveien, samt Fyrstikkbakken.
Hvorfor oppgraderer vi Tvetenveien?
En overordnet målsetting i Oslo er å stimulere og legge til rette for økt bruk av miljøvennlig transport og øke andelen syklister.
Tvetenveien har stor trafikkbelastning og ble i sin tid bygget med et klart «motorvei-preg». Gående og de fleste syklister har i alle år vært henvist til smale fortau.
Veistrekningen er en viktig brikke i Groruddalsatsingens målsetting om sammenhengende gang- og sykkelveinett i området, og å skape trafikksikre og effektive forbindelser innad i Groruddalen og til resten av byen.
Gjennom prosjektet legges det til rette for økt sykkel- og gangtrafikk internt i et område som står foran store endringer. Det vil bli mer attraktivt å velge sykkel på arbeidsreiser mellom store boligområder, som Trosterud/Haugerud/Tveita, og arbeidsplassene på Bryn/Helsfyr og i sentrum.
Hva skjer når?
En stor del av prosjektet er nå fullført. Anlegget er tilnærmet helt åpnet for publikum fra Østensjøveien til Ole Deviks vei. Fra Klosterheimveien holdeplass til Ole Deviks vei, samt Fyrstikkbakken og fartauet på sørsiden av rundkjøringen gjenstår noe arbeider. Entreprenør fjernet neste alle byggegjerder og gjorde arealene tilgjengelig 11. mars. Det gjenstå en del gartnerarbeid og legging av asfalt i deler av strekningen.
Vi forventer at alle alle fortau, sykkelveier og holdeplasser er ferdig asfaltert tidlig uke 17. Natt til tirsdag 23., onsdag 24., torsdag 25. og fredag 26. april legges asfalt i veibanen i rundkjøring mot Ole Deviks vei, og 200 meter ut fra rundkjøringen. Vi får ikke stenge rundkjøringen på dagtid. Følgelig må dette utføres på kveld/natt.
Mandag kveld kl 19 begynner arbeidene, og de vil pågå til kl. 06 påfølgende morgen. Uka deretter, som starter med 29. april, vil det gjennomføres veioppmerking av området, kveld og natt. Dette arbeidet er ikke støyende, men kan oppleves sjenerende. Fra mandag 29. april flytter asfaltarbeidene til rundkjøringen ved Agmund Bolts vei og det vil pågå nattarbeider i tilknytning til rundkjøringen hele uka. Påfølgende uke, uke 19, vil det gjennomføres veioppmerking i dette området.
Når asfaltering og oppmerking er gjennomført gjenstår kun bygging av støyskjermen bak bussholdeplassen ved Klosterheimveien.
Prosjektets første fase, fra Østensjøveien til Agmund Bolts vei, er så godt som komplett. Veioppmerkingen er delvis fullført men ettersom det siste laget asfalt (kalt slitelag) først blir lagt når været tillater det blir komplett oppmerking noe av det siste som gjøres i prosjektet.
Reguleringsplanen ble vedtatt i Oslo bystyre desember 2019. Prosess med eiendomserverv pågikk gjennom 2023 og fortsetter inn i 2024. Anlegsarbeidet startet opp uke 37, 2022. Vi forventer at arbeidene skal fullføres i løpet av våren 2024. Det er målsetting om å fjerne byggegjerder og gjøre fortau, sykkelveier og holdeplasser tilgengelig fra 12. mars.
Følg saken
Følg saken i saksinnsyn - saksnummer 202111612