Horisont i Oslo kommune

Oslo kommune deltar i EUs Horisontprogram for å løse klima- og miljøoppgaver gjennom internasjonalt samarbeid. Det internasjonale arbeidet skal bidra til å nå kommunens mål og å fremme bærekraftig utvikling i Oslo og i verden.

I likhet med Oslo har EU ambisiøse mål om en grønn omstilling. Blant EUs virkemidler er rammeprogrammene for forskning og innovasjon. Rammeprogrammet Horisont Europa har et budsjett på 95,5 milliarder Euro og skal takle klimaendringer, bidra til å nå FNs bærekraftsmål og styrke EUs konkurransekraft og vekst.

Oslo kommune deltar aktivt i prosjekter som er finansiert gjennom programmene, og søker jevnlig etter nye Horisontprosjekter. Deltagelse i internasjonale prosjekter innen blant annet mobilitet, energieffektivisering og grønn omstilling skal bidra til å innfri mål i Klimastrategien. Globalisering, urbanisering, klimaendringer og ny teknologi krever at kommunen hele tiden ser etter smartere måter å levere tjenester og å jobbe på. Kommunens Horisontprosjekter skal føre til konkret nytte for innbyggerne ved å bidra til bedre og mer effektive tjenester, og til at Oslo blir en bærekraftig og attraktiv by for innbyggerne, næringslivet og kunnskaps- og innovasjonsmiljøer.

Gjennom deltakelse i EUs program for forskning og innovasjon sammen med andre storbyer, næringslivet, og kunnskapsinstitusjoner i Norge og utlandet, kan Oslo:

• Utvikle testarenaer for ny teknologi og tjenesteutvikling
  • Videreutvikle og skalere opp eksisterende løsninger for å nå politiske målsetninger
  • Bruke prosjekter som arenaer for policy-utvikling nasjonalt og internasjonalt
  • Skape engasjement og kunnskap blant byens innbyggere for nye løsninger
  • Profilere Oslo og kommunens politikk på utvalgte områder
  • Søke ny kunnskap og bidra til kompetanseutvikling hos medarbeidere
  • Bidra med kunnskap og erfaringer fra Oslo på internasjonale arenaer og påvirke beslutninger som blir tatt av EU

Deltakelse i Horisont-prosjekter er åpent for bedrifter, offentlig forvaltning og akademia. Norge deltar på lik linje med medlemsstater i EU gjennom EØS-avtalen. Oslo kommune deltok i 17 prosjekter og mottok til sammen 80,5 millioner kroner fra EU i forrige programperiode Horisont 2020. Noen av prosjektene løper fortsatt, samtidig som nye prosjekter er etablert i nåværende programperiode Horisont Europa.

Paal Mork, Byrådslederens kontor, Oslo kommune

E-post: paal.mork@byr.oslo.kommune.no