Digital oppfølging gjennom MyDignio

Har du korona, eller er nærkontakt av en som er smittet, kan du få digital oppfølging gjennom appen MyDignio.

Slik fungerer digital oppfølging

Er du registrert som smittet eller nærkontakt i Oslo kommune, vil du bli kontaktet av smittevernteamet i din bydel. Du vil få tilbud om videre oppfølging gjennom en app som heter MyDignio.

I appen vil du kunne rapportere symptomer og kommunisere direkte med helsefaglig personell. NB. Du kan ikke bruke appen hvis du ikke er registrert av smittevernteamet.

Slik laster du ned appen MyDignio

Smittevernteamet i din bydel sender deg en sms med lenke til nedlasting av appen MyDignio.

Hvis lenken du får tilsendt ikke fungerer, kan du laste ned appen direkte ved å søke på MyDignio i appbutikken din.

Slik logger du inn

  1. Etter du har lastet ned appen, vil den spørre deg om tilganger. Ikke gi tilgang til Bluetooth. Gi tilgang til notifikasjoner.
  2. Før du logger inn, sørg for at landet som er valgt er Norge.
  3. Klikk "Logg inn", tast inn ditt telefonnummer og klikk "Neste".
  4. Du vil få en sms med en kode som du taster inn.
  5. Lag deg et passord.
  6. Lag en pin kode, og aktiver sikkerhetstiltak som fingeravtrykk og/eller fjesidentifikasjon hvis du vil.
  7. Du skal nå være inne. Før du gjør noe annet, les gjennom informasjonen som er tilgjengelig på hjemmeskjermen.

NB. Du kan ikke logge inn hvis du ikke er registrert av smittevernteamet.

Slik måler du temperatur, pust og puls

I oppfølgingen i MyDignio kan du bli bedt om å daglig måle din egen puls og pust. Se instruksjoner under på hvordan du gjør dette.

Måle temperatur

Kroppstemperaturen din måler du med et termometer.

Hvis du ikke har et termometer tilgjengelig hjemme, kan du be noen andre kjøpe dette til deg på apoteket, eller du kan bestille på nett.

Les mer om kroppstemperatur og feber (fhi.no)

Måle puls

  1. Finn frem noe å ta tiden med.
  2. Sørg for at du har hvilepuls. Du skal ikke de siste 20 minuttene ha vært i fysisk aktivitet, ha røkt eller drukket kaffe. Dette påvirker pulsen din.
  3. Gjør klar stoppeklokken. Du skal ta tiden i ett minutt.
  4. Legg to fingre på pulsåren på motsatt hånd eller på halsen. Let til du finner et punkt hvor du kjenner pulsen din tydelig.
  5. Start nedtelleren og tell antall pulsslag du kjenner i ett minutt.
     

For en voksen person slår pulsen normalt mellom 60 og 100 slag i minuttet.

Se video om hvordan du måler pulsen din:

 

Måle pust

  1. Finn frem noe å ta tiden med.
  2. Sørg for at du har hvilepust. Du skal ikke de siste 20 minuttene ha vært i fysisk aktivitet. Dette påvirker pulsen din.
  3. Gjør klar stoppeklokken. Du skal ta tiden i ett minutt.
  4. Pust normalt og legg én hånd eller to hender under brystet slik at du kjenner når brystet ditt hever og senker seg.
  5. Start nedtellingen og tell hvor mange ganger du puster inn i løpet av ett minutt. Tell kun innpust, ikke utpust.
     

For en voksen person er det normalt med 10 til 18 innpust i minuttet.

Se video om hvordan du måler pusten din: