Søk om psykisk helsehjelp

Bydelene har flere tjenester for deg som har psykiske problemer eller som er i en psykisk krise. Du kan søke selv, eller be fastlegen eller behandleren din om å hjelpe deg.

Hva kan du få?

Tilbudene varierer noe i de ulike bydelene, men hjelpen tilpasses ditt behov.

Eksempler på oppfølging

• personlig oppfølging og samtaler
  • hjelp til å lage struktur i hverdagen og finne meningsfulle aktiviteter
  • oppfølging i egen bolig
  • individuell plan og hjelp til å finne riktige tjenester
  • støtte til bedring og mestring
  • gruppetilbud som for eksempel depresjonsmestring, turgruppe og samtalegruppe
  • voksne kan få tilbud om kurs ved aktivitetshusene eller ved frisklivssentalene
  • oppfølging i en krisesituasjon
  • henvisning til tverrfaglig spesialisert rusbehandling, hvis du har behov for det
  • å involvere dine pårørende og nettverk, hvis du ønsker det

Hvis du trenger behandling for psykisk sykdom, kan du få henvisning til spesialisthelsetjenesten fra lege.

Krav til søker

• du fungerer dårlig i dagliglivet på grunn av psykiske problemer
  • har en langvarig psykisk sykdom/lidelse
  • du er i en krisesituasjon som gir behov for profesjonell hjelp

Hva koster det?

• Du betaler ikke for de kommunale tjenestene innen psykisk helsearbeid.
  • Enkelte kurs og aktiviteter kan koste noe i tillegg.

Slik søker du

Du søker om hjemmesykepleie eller praktisk bistand ved å sende inn en generell søknad om helse – og omsorgstjenester. I søknaden beskriver du hva du trenger hjelp til. Bydelen vurderer sammen med deg om hjemmesykepleie, praktisk bistand eller andre tjenester kan passe.

Gå til søknadssiden for helse – og omsorgstjenester

Hva skjer videre?

Når du søker helse- og omsorgstjenester er det søknadskontoret i bydelen som behandler søknaden.

Kontakt søknadskontoret

Finn kontaktinformasjon til søknadskontoret i din bydel

Tilbud du ikke trenger søke om

• Psykiatrisk legevakt for akutt psykisk helsehjelp.

• Rask psykisk helsehjelp.Dette er et tilbud til deg med lettere former for angst eller depresjon, og tilbyr hjelp uten lang ventetid.

• Aktivitetshus. Dette er et lavterskeltilbud og du trenger ikke henvisning for å delta. Det er fint om du tar kontakt og avtaler besøk med aktivitetshuset på forhånd.