Kartlegging og evaluering av sykkeltiltak

Evaluering og kartlegging av ulike løsninger, pilotprosjekter, kampanjer og vinterdrift.

Pågående pilotprosjekter

Sykkelprioritert gate (2023-2026)

Sykkelprioritert gate er et konsept der syklister prioriteres i gaten og hvor det legges til rette for sykling i blandet trafikk.

Les mer om pilotprosjektet sykkelprioritert gate

Avsluttede pilotprosjekter

Evalueringsrapport om arbeidsreiser (2024)

I 2022-2023 ble det gjennomført en pilot der hovedformålet var å få kunnskap om hvordan Oslo kommune best kan jobbe for å øke sykkelandelen på arbeidsreiser gjennom tiltak på arbeidsplasser. Rapporten oppsummerer gjennomføring og funn fra piloten.

Evalueringsrapport arbeidsreiser (PDF 1,7MB)

Evaluering av utlånsordning for lastesykler (2023)

Høsten 2021 ble det gjennomført et pilotprosjekt hvor man testet utlån av elektriske lastesykler, gjennom EU-prosjektet “City Changer Cargo Bike (CCCB)”. Utlånsordningen ble testet i samarbeid med BUA. Rapporten evaluerer og oppsummerer funn fra piloten.

Evaluering av utlånsordning for lastesykler (PDF 10,2MB)

Evaluering av sykkelgarasjer (2022)

Høsten 2018 fikk Bymiljøetaten en bestilling fra Byrådsavdeling for miljø og samferdsel (MOS) om å vurdere muligheten for å benytte kommunale parkeringsarealer til sykkelparkering. Det ble gjennomført en pilot, der man testet utplassering av sykkelgarasjer, som skulle disponeres av beboere i borettslag eller sameier. Rapporten evaluerer og oppsummerer funn fra piloten.

Evalueringsrapport Sykkelgarasjer (PDF 1,3MB)

Løsning

Evaluering av sykkelfelt forbi holdeplass (2024)

Evaluering av sykkelfelt forbi holdeplass (2024) oppsummerer fire ulike undersøkelser og har som hensikt å samle kunnskap om hvordan man bør utforme holdeplasser i gater med sykkeltilrettelegging.

Evaluering av sykkelfelt forbi holdeplass (PDF 8,6MB)

Evaluering av sykkelfelt og opphøyde sykkelfelt på Ring 2 (2022)

Evaluering av sykkelfelt og opphøyde sykkelfelt på Ring 2 (2022) evaluerer tilretteleggingen for syklister og gående langs deler av Ring 2, og sammenligner effekten og opplevelsen av sykkelfelt i veibanen og opphøyde sykkelfelt.

Evaluering av sykkelfelt og opphøyde sykkelfelt på Ring 2 (PDF 2MB)

Effekten av fysisk sykkeltilrettelegging (2022)

Rapporten oppsummerer resultater fra en rekke før- og etterundersøkelser i perioden 2016-2021 for å evaluere effekten av fysisk tilrettelegging for syklende med fokus på vekst i sykkeltrafikken.

Effekten av fysisk sykkeltilrettelegging (2022) (PDF 1,1MB)

Kampanjer

Evaluering av piggdekktilskudd 2020–2021

Høsten 2020 ble det opprettet en tilskuddsordning for piggdekk på sykkel, for å få folk til å velge sykkel fremfor bil og kollektiv under pandemien. Rapporten oppsummerer effekten av tilskuddsordningen, basert på undersøkelser høsten 2020 og våren 2021.

Evaluering av piggdekktilskudd 2020–2021 (PDF 837KB)

Evaluering av piggdekktilskudd 2020–2021

Høsten 2020 ble det opprettet en tilskuddsordning for piggdekk på sykkel for å få folk til å velge sykkel fremfor bil og kollektiv under pandemien. Rapporten oppsummerer den langsiktige effekten av tilskuddsordningen. Rapporten bygger på funn fra en undersøkelse som ble sendt ut våren 2022 til mottagere av tilskuddet.

Evaluering av piggdekktilskudd 2020–2021: tilleggsrapport langtidseffekter (PDF 3,5MB)

Evaluering av vintersykkelkampanjen 2016–2017

Høsten 2016 ble det gjennomført en vintersykkelkampanje som inkluderte en konkurranse for å vinne piggdekk på sykkelen. Rapporten oppsummerer funn fra to reisevaneundersøkelser som ble sendt ut til vinnere av piggdekkene.

Evaluering av vintersykkelkampanjen 2016–2017 (PDF 2,3MB)

Kartlegging

I 2024 ble det utarbeidet et kunnskapsgrunnlag for sykkelparkering for å kartlegge dagens situasjon i Oslo. Videre skulle grunnlaget peke på en retning for videre arbeid med sykkelparkering.

Kunnskapsgrunnlag om sykkelparkering i Oslo (2024) (PDF 41,3MB)

Vinterdrift

Erfaringer med økt vinterdriftsstandard av sykkelveinettet i Oslo

Rapporten beskriver behovet drift for sykkel og oppsummerer effekter og erfaringer med økt og bedret vinterdrift av sykkelveinettet vinteren 2015/2016.

Erfaringer med økt vinterdriftsstandard av sykkelveinettet i Oslo (PDF 1,5MB)

Miljøeffekter av formiat

Rapporten samler informasjon fra ulike studier om effektene av veisalt og alternative avisningsmidler, med spesielt fokus på hvordan formiatbaserte avisningskjemikalier påvirker naturen.

Miljøeffekter av formiat, litteraturstudie (PDF 1,4MB)

Miljøeffekter av formiat, delrapport etter en driftssesong

Miljøeffekter av formiat, delrapport etter en driftssesong

Miljøeffekter av formiat, sluttrapport etter to driftssesonger

Oslo kommune har gjennomført en pilot der det ble testet ut miljøvennlig vinterdrift av sykkeltilrettelegging ved bruk av formiatbaserte avisningsmidler i stedet for vanlig veisalt. Uttestingen startet i februar 2018, og ble avsluttet etter vintersesongen 2018/2019. Rapportene oppsummerer effekter og erfaringer etter de to driftssesongene.

Miljøeffekter av formiat, sluttrapport etter to driftssesonger