Kom i gang på sykkel!

I Oslo blir det stadig bedre å sykle. Trenger du tips til å komme i gang?
Her er noen råd på veien!

Finn frem på sykkel i Oslo

• Sykkelkart
    Opplev Oslo på sykkel med vårt sykkelkart. I kartet finner du en oversikt over alle sykkelruter der det er tilrettelagt i dag, og anbefalte ruter i blandet trafikk.

Fiks sykkelen

Test sykkel

• Lån lastesykkel og sykkelvogn hos BUA
    Hos enkelte BUAer kan du låne lastesykkel og sykkelvogn i en uke, helt gratis.

• Oslo bysykkel
    Bysykkel er en kjapp og enkel måte å komme seg rundt i Oslo for deg som ikke har sykkel selv, eller som ønsker å kombinere sykkel med kollektivtransport.

• Lei eller abonner på en el-sykkel
    Flere kommersielle aktører tilbyr abonnement på el-sykkel, både vanlige el-sykler og lastesykler. Noen aktører tilbyr også leie for enkeltturer.

Sykkel i trafikken

Trygg sykkelparkering

Oslo kommune jobber med å få på plass god og trygg sykkelparkering rundt i Oslo. Vi anbefaler også å investere i en god lås, eller to.

Tilrettelegging for syklende

Et sammenhengende sykkelveinett av høy kvalitet er viktig for at det skal være trygt og enkelt å sykle i Oslo.

• Sykkelprosjekter
    Få en oversikt over kommunens pågående arbeid med ny sykkeltilrettelegging.
  • Plan for sykkelveinettet
    Få en oversikt over hvor det planlagt å legge til rette for sykkel i fremtiden.
  • Bymelding
    Bymiljøetatens meldingstjeneste der du raskt og enkelt melde fra om feil og mangler på fellesarealer som gater, torg og friområder. Her kan du blant annet melde fra om mangelfull feiing/ brøyting av sykkelveier, hull i veien og mangler ved servicestasjoner for sykkel.

Sykling om vinteren