Til innhold
Gate, transport og parkering

Fakta om bompengesystemet i Oslo

1. juni ble bomsystemet og takstsystemet endret. Vi har hatt bompenger i Oslo siden 1990. Nå betaler flere når de kjører bil, også elbil.

De nye bomringene gjør at flere som tidligere ikke betalte i bomringen, nå er med på å betale. Da reduseres prisen i den “gamle” bomringen. Og når du har bombrikke i bilen gjelder timesregelen og du får 20 prosent rabatt.

Eksempler på reiser:

Til og fra jobb i rushtid (rushtid er 06.30–09.00 og 15.00–17.00)
StrekningFør
Røa til Frognerkr 49,50kr 44,80
Furuset til Lillestrømkr 0kr 22,40
Holmlia til Fornebukr 115,20kr 67,20

 

Tur/retur utenom rushtid (rushtid er 06.30–09.00 og 15.00–17.00), kortere enn en time
StrekningFør
Høybråten til Østre gravlundkr 40,50kr 16,80
Frogner til Bygdøykr 0kr 13,60

 

Tur/retur utenom rushtid (rushtid er 06.30–09.00 og 15.00–17.00), lengre enn en time
StrekningFør
Holmlia til Kolbotnkr 0kr 16,8
Majorstua til Hemingbanenkr 40,5kr 33,6
Bøler til Furusetkr 40,5kr 33,6

 

Eksempler baserer seg på bensinbil med bombrikke.

Vanlige spørsmål

Betaler jeg i alle bommene når jeg kjører i Oslo?

Nei, ved kjøring innenfor bygrensen betaler du kun for én passering i timen når du har bombrikke. Starter du kjøreturen utenfor Oslo betaler du for maks to passeringer i timen – også om du skal gjennom byen.

Hvorfor står ikke prisene på skilt ved passering?

Fordi prisene varierer med bilens drivstoff, og tidspunkt på døgnet for passering. Passeringen kan også være gratis hvis du allerede har betalt for en passering. Klikk på denne lenken for å bestille bombrikke og sjekke priser med bompengekalkulatoren på fjellinjen.no. På min side inne på Fjellinjens nettsider kan du også se oversikten over dine egne passeringer.

Hva brukes bompengene til?

Pengene brukes til vei- og sykkelprosjekter og flere kollektivavganger. Dette gir mindre kø, bedre plass og bedre byluft for alle.

Er det bare bilistene som skal betale for kollektivtransport?

De som reiser kollektivt bidro med 4,3 milliarder kroner til utbygging av kollektivtrafikken gjennom billettkjøp i 2018. Inntektene fra bomringen var 3,2 milliarder kroner.