Innføring av beboerparkering i enkelte gater i Bydel Nordre Aker og Bydel Ullern

10. september innfører Oslo kommune beboerparkering i enkelte gater i Bydel Nordre Aker og Bydel Ullern.

Har du folkeregistrert adresse i området og er eier eller medeier av kjøretøy kan du søke om beboerparkeringstillatelse. Du kan også søke om du har firmabil eller leasingbil, er pendler eller student.

• Vi anbefaler deg å søke i god til før 10. september 2018.
  • Har du elbil, hydrogenbil eller HC-kort, trenger du ikke søke om beboerparkeringstillatelse. For deg gjelder generelle parkeringsbestemmelser.

Privatpersoner

Finn hvilke gater det gjelder og søk om beboerparkering for privatpersoner

Firma

Finn hvilke gater det gjelder og søk om beboerparkering for virksomheter

Parkering uten beboerparkeringstillatelse

Som for all parkering i offentlig gate i Oslo, er også avgiftsparkering i områdene med beboerparkering tilgjengelig for alle. Har du ikke gyldig beboerparkeringstillatelse kan du parkere mot å betale normal parkeringsavgift. Parkeringsavgift kan kjøpes på mobil med appen “Bil i Oslo”, Easypark-appen eller på Oslo kommunes P-automater.

Hensikt med beboerparkering

Formålet med beboerparkering er på bedre måte å sikre at du som bor i bydelen får tilgang til offentlige parkeringsplasser. Ordningen skal også redusere arbeidsreiseparkering og dermed bedre miljøet og luftkvaliteten. Bakgrunnen for innføring av ordningen er vedtak i Oslo bystyre i 2012 og beslutning i bydelsutvalget i bydelen din.

Hvilke områder får beboerparkering?

Se oversikt over områder som skal få beboerparkering

Bymiljøetaten