Driver til ny kiosk på Langøyene

Oslo kommune ved Bymiljøetaten søker driver til den nye kiosken på Langøyene. Ønsket oppstart er medio mai 2022.

Om Langøyene

Langøyene er lokalisert nord i Nesodden kommune, men er eid av Oslo kommune. Langøyene har i flere år vært under oppgradering, og Langøyene åpner først ordentlig for publikum i 2022.

Langøyene er et populært utfartssted, både for dagsturer og for overnatting i telt/hengekøye. Det går rutebåt dit fra april til oktober.

Tidligere har det årlig vært mellom 40 000 og 80 000 besøkende på Langøyene. Vi forventer økte besøkstall på grunn av oppgraderingen og rehabiliteringen som er foretatt.

Den nye kiosken

Den nye kiosken er på 98 m2 og er blant annet innredet med:

• Kjøkken/kioskutsalg* på 34,7 m2
  • Kjøl/frys på 8m2
  • Matbod på 4,2 m2
  • Garderobe/oppholdsrom på 11,6 m2
  • WC 5,3 m2

*Kiosk/kjøkkendelen er foreløpig ikke innredet, men basisinnredning vil bli gjort i samarbeid med driver. Aktuell innredning er benk, kjølebenk, vask, håndvask, ovn og oppvaskmaskin.

Hva vi ønsker av kioskdriften

Bymiljøetaten ønsker at kiosken skal selge vanlige kioskvarer, for eksempel brus, is, pølser, sjokolade, bakervarer og andre retter. Det kan også være aktuelt å selge andre varer enn mat og drikke.

Kiosken skal holde åpent alle helger fra mai ut september. I høysesongen, fra 20. juni til 20. august, skal kiosken holde åpent hver dag.

Langøyene er stengt i perioden november-mars.

Hvem ser vi etter?

• Driver må være serviceinnstilt og ha evne til å ta seg av publikum på en naturlig og vennlig måte.
  • Vi krever edruelighet og ordenssans.
  • Driver bør ha erfaring fra kioskdrift, matservering eller annen relevant virksomhet.

Betingelser

Bymiljøetaten er opptatt av miljøvennlig og bærekraftig drift, eksempelvis bruk av miljøvennlig materiale i serveringsutstyr, samt håndtering og minimering av avfall. Tilbud om økologisk og/eller annen bærekraftig mat vil kunne telle positivt.

Bymiljøetaten ønsker et godt og langsiktig samarbeid. Dette betinger at begge parter er tilfreds med samarbeidet. Leiekontrakten vil derfor ha en leietid på inntil fem år med mulighet for fornyelse dersom det er ønskelig for begge parter. Etter to år vil driver bli evaluert for å se om driftskonseptet lykkes.

Driver vil også måtte påregne noe informasjonsformidling i forbindelse med bruk av øya og campingtilbudet.

Leieprisen vil være 4 % av årlig omsetning.

Frist for å søke

Søknadsfristen er 4. mars 2022.

Søknaden sendes til postmottak@bym.oslo.kommune.no og må inneholde:

• Søknadsbrev, forretningsplan og/eller et driftskonsept
  • CV
  • Referanser

Aktuelle søkere vil bli invitert til intervju og visning på Langøyene.

Oslo kommune ved Bymiljøetaten forbeholder seg retten til å kunne forkaste enhver søknad.

Ved utvelgelse vil det bli lagt stor vekt på en helhetsvurdering med blant annet driftskonsept, kvalifikasjoner, referanse/referanseprosjekt og soliditet.

Lise Jørstad

Illustrasjonsbilde av den nye kiosken på Langøyene
Illustrasjonsbilde av ny kiosk på Langøyene. Fotograf: Veidekke Infrastruktur. Bilde: Veidekke Infrastruktur