Høring av forslag om navnsetting av område og navnendring av gate i Bydel Sagene - Myrens verksted

Bakgrunn for saken

Plan- og bygningsetaten har vært i kontakt med Myrens eiendom AS angående behov for en ny, samlende adresse for næringsvirksomhetene som holder til i området rundt Sandakerveien 24C og D. Et oversiktlig og logisk adressesystem er viktig for å sikre at det er lett å finne fram. Dette er særlig viktig for utrykningskjøretøy. På bakgrunn av dialogen med Plan- og bygningsetaten har Myren eiendom AS sendt inn søknad om navneendring (søknaden ligger vedlagt). I henhold til § 8 i Lov om stadsnamn sendes navneforslaget ut på høring. Frist for å komme med høringsinnspill er 20.5.2020.

Kartutsnitt over det aktuelle området. Området som er foreslått navngitt er merket med mørkeblått.
Bilde: Oslo kommune

Figur 1. Kartutsnitt over aktuelt område, hvor foreslått navngitt område er merket i mørkeblått. Delen av Myra som er foreslått navneendret er merket i rødt. Kilde: Plan- og bygningsetaten.

Navneforslaget

Myren eiendom AS foreslår at området med bygg som i dag har adresse Sandakerveien 24C og 24D, Bentsebrugata 20 og Maridalsveien 139 og 139B gis navnet Myrens verksted. Det aktuelle området har eiendommer med gårds- og bruksnummer 225/31, 221/145, 221/146, 221/143 og 225/415. For å kunne gi området praktiske og oversiktlige adresser er det vurdert at det vil være hensiktsmessig å fastsette navn for hele det aktuelle området.

Forslaget innebærer navnendring avdeler av gaten Myra, som er adkomstvei til Maridalsveien 139. Strekningen vil inkorporeres i området Myrens verksted. Veinavnet Myra ble vedtatt i 1934, og strakk seg opprinnelig fra Marcus Thranes gate til Maridalsveien 139. Den aktuelle strekningen som må endre navn omfatter broa over Akerselva og kjøreveien til den bevaringsverdige fabrikkbebyggelsen på vestsiden av elva (Maridalsveien 139 og 139B og Sandakerveien 24 D). Det er i dag ingen bygg som har adresse Myra. Det er særlig ønske om innspill til navneendringen av denne delen av Myra.

Begrunnelse for forslaget

Det er Myren eiendom AS som har fremmet navneforslaget. Kort oppsummert er deres begrunnelse for forslaget følgende:

• Myrens verksted er et område med en lang industrihistorie. I 1848 startet Myrens verksted som en liten smie ved Akerselva, og utviklet seg etter hvert til å bli en virksomhet som ble en pioner i norsk verkstedindustri. I 1988 ble industrivirksomheten avsluttet, og i dag består Myrens verksted av ca. 75 000 m2 med næringslokaler.
  • Navnet Myrens verksted er godt forankret og brukes i dag på folkemunne, men også på skilting og i de gamle fabrikkbyggenes fasader.
  • Flere virksomheter benytter i dag Myren-navnet konkret i virksomheten, slik som blant annet Myrens sportssenter. Myren eiendom AS har investert mye i skilting på området, og nye adresser vil slik sett medføre store kostnader for Myren eiendom AS og alle de virksomheter som holder til på Myrens verksted.

Frist for innspill

Frist for innspill er satt til 20.5.2020. Innspill merket saksnummer 2008/1108 sendes til:

Videre behandling

Etter høringsperioden skal saken behandles politisk i Sagene bydelsutvalg. Det er bydelsutvalget som fatter endelig avgjørelse i navnesaker i den enkelte bydel, jf. Instruks for navnsetting av gater, veier, plasser mv. i Oslo, vedtatt 30.8.2000.

Vedlegg søknad Myrens verksted (PDF, 0,1MB)

Har du spørsmål?

Ta kontakt med bydelens saksbehandler Martin Svingen Refseth på tlf. 903 64 123 eller e-post: martin.refseth@bsa.oslo.kommune.no