Seniorsenteret - fullt hus på «Åpen dag»

14. oktober ønsket Grønland seniorsenter i Breigata 9 velkommen til "Åpen dag".
Gjestene strømmet på, noen kom innom for første gang og andre var godt kjent.
- Vi var nesten 30 deltakere på fredagsquizen. Jeg har sjelden opplevd at vi har vært så mange gjester her samtidig, forteller daglig leder Anne Ilseng og smiler.

Ble kjent med ansatte, frivillige og ulike aktiviteter

På «Åpen dag» kunne gjestene få møte både ansatte og frivillige, og bli kjent med flere ulike aktiviteter ved senteret, som for eksempel Digital Bestemor. Rekordmange deltok på quiz, men Yoga med Malin var også populært. Noen av gjestene testet digital gruppetrening og Pablo bidro til god stemning i kafeen med fengende gitarspill.

- For dem som vil bli bedre kjent med Grønland seniorsenter, og ikke fikk med seg arrangementet sist fredag kommer det flere muligheter. De er hjertelig velkommen 21. og 28. oktober, presiserer Anne. Klikk her og les mer om Grønland seniorsenter.

Digitale ferdigheter med Digital Bestemor

Mange var interessert i både tilbudet Digital Bestemor og Play Station under «Åpen dag» ved Grønland seniorsenter.
Bilde: Lisbeth Meidell

Marthe Landsem (på bildet over sammen med Meihong, John og Morten) tilbyr regelmessig opplæring i digitale ferdigheter ved både Grønland seniorsenter og Kampen Omsorg + i Bydel Gamle Oslo. Hun er grunnleggeren og primus motor for tilbudet Digital Bestemor. Det hele startet med at hun hjalp bestefaren med digitale utfordringer for over ti år siden. Marthe er spesielt opptatt av at frykten for å dumme seg ut ofte står i veien for å ta i bruk digitale verktøy.

- Jeg er opptatt av å vise gjestene hva digitale verktøy kan hjelpe dem med, i sine liv, i deres verden. Som er helt forskjellig fra menneske til menneske. Derfor er jeg opptatt av å bruke litt tid på å bli litt kjent med dem. Jeg får mange fantastiske livshistorier! Ikke minst her på Grønland, hvor gjestene kommer fra hele verden, sier Marthe.

Gaming er populært

Morten og John er ivrige spillere av Play Station.
Bilde: Lisbeth Meidell

Den siste tiden har gaming vært i vinden og Oslo kommune arrangerte nylig et mesterskap for seniorer. Grønland seniorsenteret deltok med flere spillere. Seniorsenteret følger opp trenden og tilbød flere digitale aktiviteter på «Åpen dag». Meihong, John og Morten er blant dem som spiller Play Station. Den som tror digitale spill betyr at man må sitte stille i en sofa tar feil. Her ved seniorsenteret er engasjementet stort og pulsen høy når spillerne beveger seg foran tv-skjermen i takt med spillet.