Til innhold

Husleie

Betale husleie

Elektronisk betaling av husleie

Du kan inngå avtale om Avtalegiro og/eller eFfaktura. Med eFaktura får du ferdig utfylt faktura i nettbanken og slipper å taste inn lange KID-og kontonummer. eFaktura kan du bestille selv i nettbanken, og banken din kan hjelpe deg med å opprette Avtalegiro.

Ring gjerne vårt kundesenter hvis du har andre spørsmål om elektronisk betaling.

Hva skjer hvis du ikke betaler

  • Vi sender en purring med gebyr 15-20 dager etter husleien har forfall. Har du fortsatt ikke betalt, får du en advarsel til etter tre uker, før du blir kastet ut.
  • Det er viktig at du snakker med Boligbyggs kundesenter om betaling av det du skylder. Vi hjelper deg gjerne med en avtale.
  • Du kan også få økonomisk veiledning og hjelp av NAV-kontoret ditt. Ta kontakt så tidlig som mulig.

Fastsettelse av husleien

Husleiene i Oslo kommunes boliger settes på bakgrunn av leieprisene på lignende boliger leid ut på lignende vilkår i markedet. Vanligvis ligger husleien lavere enn markedsleien. Dette kalles gjengs leie og baseres på undersøkelser i markedet og boligens standard.

Husleien justeres hvert år. Dette får du varsel om et halvt år i forveien. Den nye husleien får du vite to måneder før.