Fotobevaring er viktig i historielaget
Innsamling og registrering av fotografier er en sentral del av aktiviteten
i flere av Oslos historielag. Blant dem som har kommet lengst i arbeidet
og publisert mest er Historielaget Grefsen Kjelsås Nydalen. Bøkene
og kalendrene har blitt populære i bydelen, og på nettet ligger
1700 bilder til allmenn beskuelse.
Av Leif Thingsrud
I et bomberom i kjelleren på Teknisk Museum finner vi Historielagets
arkivrom, med boklager og fotoarkiv. Det siste består av to arkivskap
med avfotograferte bilder omhyggelig klebet opp på kartonger med
en kortfattet tekst som forteller hva de viser og hvem som har rettighetene.
– Historielaget begynte med fotoinnsamling for drøyt
tyve år siden, forteller Kari Eng. Vår primus motor den
gangen, Harry Lagert, allierte seg med en fotograf, og de samlet inn
og avfotograferte ca. tolv hundre bilder. Lagert sorterte så disse
etter en geografisk og tematisk nøkkel. Informasjon om bildene
ble rundt 1990 lagt inn i en database, men denne var noe mangelfull
i forhold til dagens omhyggelige registreringsskjemaer. Dette innsamlingsarbeidet
var en forutsetning for den publiseringen vi har kunnet gjøre
i de senere år, men vi mangler ofte opplysninger om hvem personene
på bildene er, forteller historielagets leder Bjørnulf
Sandberg.
I 1999 arrangerte Historielaget en lokalhistorisk dugnad i samarbeid
med Bydelsadministrasjonen og Byarkivet og fikk inn ytterligere to hundre
bilder. Disse ble både avfotografert og skannet, og det ble også
tatt i bruk et registreringsskjema, slik at opplysningene om hvert enkelt
bilde ble mye bedre. Siden den gang er det kommet inn tre hundre bilder
til.
– Vi har vært aktive ovenfor medlemmene, fortsetter Kari
Eng. Vi forteller dem hvor verdifulle de gamle familiealbumene er, så
nå kommer ofte etterkommerne med bestefars gamle album.
– I 2002 begynte vi også å digitalisere de gamle
bildene, fortsetter Eng og Sandberg, og i dag er så å si
alle gjort tilgjengelige gjennom nettsidene til Deichmanske bibliotek.
De har også lagt ut fotobasen til Groruddalen historielag. Kontakten
med Gro Hoddevik ved Bjerke filial, som var sentral i arbeidet der,
var viktig for at vi tok dette teknologiske spranget.
– Noen få bilder er fra langt tilbake på 1800-tallet,
men langt de fleste er fra begynnelsen av 1900-tallet og fram til vår
tid, forteller Olle Cederbrand, som har hånd om det tekniske i
dagens digitaliserte virkelighet. Noe er postkort, noe er kopiert fra
Bymuseet og Byarkivet, men det aller meste er amatørbilder fra
private album.
– Alle bilder er imidlertid ikke like interessante. Vi er bare
ute etter miljøer og personer med tilknytning til Grefsen, Kjelsås
og Nydalen, presiserer Kari Walstad Dahl, som i dag har tatt over mye
av registreringsarbeidet.
Når noen kommer til oss med et bilde, ber vi om å få
retten til å formidle det i våre bøker og publikasjoner,
samt på Internett. De fleste overdrar oss alle rettigheter. Det
forekommer nesten ikke at folk setter klausuler på bruken.
– Vi har hele veien hatt et nært samarbeid med bydelsadministrasjonen.
Den ga økonomisk støtte i forbindelse med fotodugnaden,
blant annet fordi vi trakk skolebarn inn i arbeidet. Noen fotointeresserte
elever på Engebråten skole ble, etter et kurs hos fotograf
Morten Krogstad, utstyrt med kamera og sendt ut for å ta bilder
av utvalgte steder i bydelen. Dette ble gjort for å kunne sammenligne
med våre historiske bilder fra samme områder, forteller
Eng og Cederbrand.
– Dessverre glapp det litt med hensyn til å sikre oss
rettighetene til disse elevbildene, medgir Cederbrand, for i framtiden
kunne jo de blitt en verdifull dokumentasjon av bydelen anno 1999. Men
slik blir det lett i et historielag. Man arbeider med fortiden og glemmer
å dokumentere nåtiden, selv om dette arbeidet forsøkes
ivaretatt i en bydel i stadig forandring.
Historielaget har presentert smakebiter fra fotosamlingen i form av
to bøker, "Under åsen - Langs elva" og "Sør
for Maridalsvannet" samt en rekke lokalhistoriske kalendre. Høsten
2004 blir laget 25 år, og arbeidet med en jubileumsbok er allerede
godt i gang. Dette blir ikke en ren fotobok, som de tidligere, men den
blir godt illustrert. Rundt en tredjedel av plassen er satt av til bilder.
– Etterhvert begynner vi også å få en del
forespørsler om bruk av bildene, og vi er ikke stive i prisen,
forteller Kari Walstad Dahl. Hvis vi har alle rettighetene, tar vi bare
betalt for kostnadene ved å produsere kopier. Men vi forlanger
at Historielaget oppgis som kilde.
TOBIAS 3/2003 |