[Oslo kommune, Byarkivet]

Fin gammel dame med kamera - Konkurransefotografen Inga Breder

Fotografering ble tidlig et respektabelt kvinneyrke, og da kameraer begynte å bli allemannseie, skaffet også mange kvinner seg fotoutstyr. Blant de mange ivrige amatørfotografene som jevnlig sendte sine bilder inn til vurdering i Kristiania Kamera Klubs konkurranser på 1920-tallet var Inga Breder. Sist vinter mottok Byarkivet en del av det hun etterlot seg av negativer, glassplater og utstillingskopier.

Av Leif Thingsrud
Inga Christine Breder ble født i Bodø i 1855, men vokste opp på Strømsgodset ved Drammen, da hennes far, Paul Breder, byttet amtmannsbestillingen i Nordland med den samme i Buskerud. Til Kristiania kom hun fra Skjeberg i 1895 sammen med sin ti år eldre bror, Ivar Hesselberg Breder. Han hadde vært disponent for Hafslund cellulosefabrikk, og overtok ledelsen for Christiania Laasefabrikk. De bodde på forskjellige adresser i Skarpsno-området, og som hjemmeværende frøken må hun ha levd på broren. I folketellingsskjemaet i 1905 skrev hun bare "intet særligt erhverv" i yrkesrubrikken. Broren var også ugift, og etter hans død i 1911 oppga hun å leve på livrente inntil hun døde i romjula 1933.

I alt inneholder samlingen i Byarkivet 77 negativer og glassplater samt sytten kopier i utstillingsformat, noen med kameraklubbens konkurranseetikett på baksiden. Kvaliteten på bildene er høyst variabel. Enkelte er både uskarpe og uheldige med hensyn til utsnitt. Men mange holder et høyt nivå både fototeknisk og komposisjonsmessig.

Motivene er for en del interiører og blomsteroppsatser, men også en del landskap, bymiljøer og arbeidsliv. Noen av bildene synes å være tatt på Oslos vestkant, blant annet på Bygdøy, andre er fra Pipervika og Vålerenga. Mange av bildene er tatt ute på landet. Romsdal og Eidsbugarden er nevnt i billedtekster. Men alle negativene mangler tekster, og blant disse finner vi mange bilder fra østnorske bondegarder. Landskapet er rolig, så kanskje har hun vært på turer tilbake i Skjeberg eller Drammensdistriktet.

Noen få av bildene kan være rene familiebilder, men mer sannsynlig er personene på bildene mer eller mindre tilfeldig valgt. Hun kunne gå nært innpå barn og arbeidende kvinner, men ellers er personene som regel mindre viktige i Inga Breders bilder. Ett eneste bilde er rent portrett. Mange av bildene er tatt i motlys, andre i tungt vær. Av teksten på etikettene kan vi lese at hun brukte flere forskjellige kameraer og at hun fremkalte og kopierte bildene selv.

Bare et fåtall av bildene er datert, og disse er fra 1924 til 1931. Men klesdraktene på noen av bildene fra Kristiania tyder på at disse kan være adskillig eldre, kanskje helt tilbake fra århundreskiftet.

Inga Breder var medlem av kameraklubben fra 1921 til sin død. Hun var svært aktiv i konkurransene, men motvillig til å sitte i juryer. De som opplevde henne, karakteriserte henne som et fint og kulturinteressert menneske.

Kilder:

Utrykte i Byarkivet:

Kommunale folketellinger

Inga Breders fotoarkiv

Trykte:

Tone Svinningen: "Forenkler vi våre motiver for meget?", hovedoppgave i medievitenskap, Oslo 1999

Nekrolog over Inga Breder i Fotografi nr. 1-1934

Nekrolog over Ivar H. Breder i Farmand 1911 s. 406


TOBIAS 3/2003