Anno 1902 - Bystyret for 100 år siden
En skulptur til besvær
I september 1901 fikk Kristianias borgermester et brev fra maleren
Fritz Thaulow, som for tiden befant seg i Frankrike: "Jeg tillader
mig herved at meddele Dem, at jeg skjænker min fødeby en
bronsestatue af den franske billedhugger Rodin." Gaven vakte ikke
udelt glede, og den ble gjenstand for en langdryg bystyredebatt i mai
1902.
Av Leif Thingsrud
Skulpturen Thaulow ville skjenke Kristiania, var en figur fra Rodins gruppe
"De brave borgere fra Calais". Det var i Rodins atelier Thaulow
hadde sett gipsmodellen til "Mannen med nøklene" og blitt
slått av "hvor pragtfuldt den virkede alene". Rodin hadde
også vært begeistret for planen og ment at statuen måtte
stå på en rød granittblokk, skrev Thaulow, og fortsatte:
"Den brave borger fra Calais har intet med Kristiania at gjøre,
intet med friheden, med Eidsvold eller Norge. Han skal bare staa der og
være god kunst, paa samme maade som Michel Angelos "David"
i Kjøbenhavn og Cains tigere og panthere i Paris. God kunst passer
overalt."
Formannskapets umiddelbare reaksjon var postitiv, og magistraten ba derfor
Stadsarkitekten utrede mulige plasseringer, særlig på Egertorvet.
Denne mente imidlertid at plassen var mindre egnet og foreslo i stedet
en plassering ved Drammensveien eller på Wessels plass. I samråd
med Thaulow ble plasseringen nå forelagt Bildende kunstneres fagforening.
De mente at Egertorvet var rett sted, subsidiært krysset Pilestredet
– Teatergata. I februar 1902 kom plasseringen opp i formannskapet,
og med stort flertall innstilte man på plasseringen i Pilestredet,
dersom Thaulow kunne godkjenne det.
Thaulow var skuffet, og mente at skulpturen måtte kunne få
en plass i promenadestrøket. "Jeg kan ikke forstaa",
skrev han, "at der ikke paa strækningen fra Skarpsno til posthuset,
maa findes pladse nok, uden at man derfor gaar den nationale fremtidsskulptur
iveien".
I et nytt møte, den 12. mars, holdt imidlertid formannskapet fast
på plasseringen i Pilestredet, og det var dette forslaget Bystyret
fikk på bordet. Debatten skulle i første rekke dreie seg
om byen ville ha denne gaven på noen offentlig plass. Den meget
kunstinteresserte medisinprofessoren Hagbarth Strøm, som representerte
Høire, angrep direkte. Skulpturen var et stykke fransk historie,
hevdet han, som ikke passet på noen av vår bys offentlige
plasser. Den kunne derimot plasseres i en av parkene, og han kom senere
med forslag om å sette den på St.Hanshaugen.
Venstres grosserer Peder Wium fulgte opp med forslag om plassering i
Skarpsnoparken. Han begrunnet det med at skulpturen ikke var kunst for
mengden. Den måtte derfor ikke stå på et sterkt beferdet
sted, men "... paa et sted, hvor den kunde virke i ro, og da allerhelst
paa et sted hvor den vilde kunde passeres forbi af tusinder af mennesker
paa deres friluftsliv her i Kristiania ...".
Debatten fulgte ikke partipolitiske linjer. Høires generalmajor
Fredrik Thaulow reagerte kraftig mot Strøms forslag, men kunne
gjerne tiltre Wiums. Fru Ragna Nielsen, som var valgt inn på kvinnelista,
mente at det vesentlige med en skulptur var hvilke omgivelser den ble
plassert i, og hun gikk derfor sterkt imot plassen ved pølsefabrikken
og såpeutsalget i Pilestredet. Arbeiderpartiets Ludvig Meyer foreslo
en plassering ved Solli plass. Andre talere gikk inn i kunstkritikken
og karakteriserte figuren som et anatomisk misfoster.
Sogneprest Klaveness var positiv i sin omtale av skulpturen, men gikk
imot en plassering på Skarpsno, da den i så fall ville fortrenge
den populære fontenen der. Han foreslo i stedet Sommerroparken,
noe også arkitekt Victor Nordan sluttet seg til. Meyer endret da
sitt forslag til "i eller ved Solli plass", og det var dette
som ble vedtaket etter at Egertorget, Pilestredet og Skarpsno var blitt
votert ned. I løpet av sommeren ble Rodins skulptur plassert i
Sommerroparken, der den fortsatt står, selv om den de senere år
har vært på utlån både til Høvikodden og
Blåfarveverket.
TOBIAS 2/2002
|