Bevaring og kassasjon
Hva skal vi ta vare på?
Eksisterende regelverk for bevaring og kassasjon gir en del anvisninger
for hva som skal bevares og hva som kan kasseres, men inneholder mange
mangler. Mye materiale er ikke beskrevet av regelverket og kassasjonsprinsippene
som ligger til grunn er utdaterte. Hvordan skal regelverket anvendes inntil
det kommer et nytt regelverk?
Av Anne Marit Noraker
Man har i dag ikke anledning til å kassere offentlig arkivmateriale
uten at man har hjemmel for det i lovverket eller samtykke fra Riksarkivaren,
kan vi lese i arkivloven § 9k. I arkivforskriften § 3-21 står
det at det er forbudt å medvirke til at arkivmateriale blir kassert
i strid med forskriften, og at det skal utarbeides kassasjonsregler for
materiale som ikke kommer inn under arkivforkriftens regler for arkivbegrensning
og bevaring (se egen ramme).
Arkivforskriften gir videre Riksarkivaren myndighet til å utarbeide
generelle kassasjonsregler for fylkeskommuner. Riksarkivaren kom derfor
med nytt regelverk 01.01.2000, som innenfor emnet kassasjon i det alt
vesentlige faller sammen med Retningslinjer for arkivbegrensning og kassasjon
i kommunale arkiv fra 1987.
Gjeldende retningslinjer bygger på en arkivnøkkel som aldri
har vært i bruk i Oslo. For å gjøre Riksarkivarens
retningslinjer anvendelige her i kommunen, utarbeidet Oslo byarkiv i 1994
Midlertidige retningslinjer for arkivbegrensning og kassasjon i Oslo kommunes
arkiver. Retningslinjene gjelder inntil Riksarkivaren kommer med nytt
regelverk for bevaring og kassasjon.
Problemer ved det gjeldende regelverket
Det er flere forhold som er problematisk ved det gjeldende regelverket,
både fordi det inneholder mange mangler og fordi kassasjonsprinsippene
som ligger til grunn er gått ut på dato.
Som hovedregel er det slik at alt offentlig arkivmateriale skal bevares,
med mindre man har hjemmel for noe annet. Å få oversikt over
disse hjemlene kan være lettere sagt enn gjort. Begrepsbruken er
på mange områder avleggs. Mange saksområder mangler
helt, og regelverket er lite relevant med hensyn til å vurdere bevaringsverdighet
for mye av informasjonen i fagsystemer og andre databaser.
Kassasjonsreglene er tett knyttet opp mot saker, arkivserier og inndelingen
i en arkivnøkkel. Dette er på mange måter uheldig,
ikke minst fordi bevaringsverdien for en og samme serie kan variere fra
virksomhet til virksomhet, fordi det krever høy bevissthet om bevaringsverdi
idet man påfører arkivkoder og fordi dette forutsetter at
kassasjonsreglementet endres når arkivnøkkelen endres.
De eksisterende retningslinjene sier mest om hva som kan kasseres, mens
det legges liten vekt på det som skal bevares. Dette samtidig som
man i ettertid bryr seg mer om hva burde vært bevart, enn hva som
burde vært kassert.
Det knytter seg ellers en del problemer til utvalgskassasjon, dvs. at
deler av en arkivserie blir bevart etter bestemte utvalgskriterier, som
dato, måned, år, bokstav, geografisk område osv. Hensikten
med metoden var for så vidt god; man har gått inn for kassasjon
av en del type materiale av økonomiske hensyn og plassbehov, samtidig
som mange ukritisk har fulgt anbefalingene i regelverket, uten faglig
å vurdere om det likevel eksisterer et behov for bevaring.
Hvordan skal regelverket praktiseres?
Inntil nye retningslinjer kommer, bør man være varsom med
å foreta kassasjon av offentlig arkivmateriale. Man kan kassere
etter reglene hvis det helt klart ikke foreligger behov for bevaring.
Kassasjon bør konsentreres om det som monner, dvs. om de seriene
som har så stort omfang at kassasjonen gir en praktisk gevinst.
I praksis vil det si rutinemessige enkeltsaker og enstypesaker av et visst
omfang.
Selv der retningslinjene anbefaler kassasjon, bør det alltid foretas
en selvstendig faglig vurdering av hva virksomheten, kommunen eller brukere
av kommunale tjenester vil ha behov for av dokumentasjon. Dette gjelder
særlig materiale som ikke er beskrevet i retningslinjene. Ta alltid
kontakt med Byarkivet når det gjelder vurdering av bevaringsbehov.
Er man i tvil, skal man ikke forta noen kassasjon.
Når det gjelder klientmapper hvor utvalgskassasjon er foreslått,
bør nok utgangspunktet for bevaring være at man tar vare
på mappene så lenge virksomheten selv eller klientene kan
tenkes å ha behov for dokumentasjonen og i minst ti år
etter "utskriving". Skal man bevare utvalg for fremtidens forskere,
vil det antagelig være mer hensiktsmessig å gjøre dette
ved å bevare for eksempel hver tiende årgang. Riksarkivaren
har da også sendt ut melding om at kassasjon som følger av
regelverkets bestemmelser om statistiske utvalg, bør utsettes til
det nye regelverket kommer.
Veien videre
Arkivene i Oslo kommunes virksomheter utgjør til sammen mer enn
førti tusen hyllemeter, og mengden øker for hvert år.
Av plasshensyn er det lite økonomisk å ta vare på alt.
Hvordan skal vi klare å ta vare på de riktige tingene for
ettertiden? Hvordan kan vi vite hvilken dokumentasjon som vil bli etterspurt?
Og hva med den økende mengde elektronisk materiale? Her er ikke
plasshensyn et argument for kassasjon, men skal vi klare å ta vare
på alt i tilgjengelig form for ettertiden, kan det likevel være
aktuelt å sette visse kriterier for hva som skal bevares. Samtidig
er det umulig å på forhånd skulle forutse hvilke problemstillinger
som kan vekke interesse i fremtiden.
Oslo kommune trenger derfor en plan for bevaring av kommunens dokumentasjon,
på samme måte som vi trenger en lokal, veiledende bevaringsplan
for hus i Oslo (jf. Byantikvarens "gule liste"). Sentrale retningslinjer
fra Riksarkivet vil være til hjelp for å gi føringer
i forhold til bevaring og kassasjon. Samtidig kan et slikt felles regelverk
neppe løse enhver problemstilling rundt bevaringsbehov i den enkelte
etat eller i den enkelte norske kommune. For Oslo kommune er det derfor
viktig at Byarkivet og virksomhetene i fellesskap fortsetter å vurdere
bevaringsbehov for kommunens dokumentasjon med utgangspunkt i det
til enhver tid gjeldende regelverk.
Arkivforskriften poengterer behovet for å utvikle bevaringsplaner
i det enkelte organ som skal gi oversikt over hva som skal bevares, hva
som skal kasseres og eventuelt hvor lenge materialet skal oppbevares før
kassasjon. Slike planer hører med til arkivplanen.
Kilder:
Bjørn Bering "Utarbeidelse av retningslinjer for bevaring
av kommunale arkiver" i Arkivmagasinet 3/01
Arne Skivenes "Thimeutvalget en rekapitulering og vurdering"
i Arkivmagasinet 3/01
Ivar Fonnes: Arkivhåndboken, 2000
Torkel Thime "Retningslinjer for bevaring av kommunale arkiver"
i Arkivråd 2/99
Egne rammer:
Definisjoner:
(jf arkivforskriften §§ 3-18 3-21)
Bevaring vil si at arkivmateriale blir oppbevart for fremtiden og avlevert
til arkivdepot.
Kassasjon vil si at arkivmateriale som har vært gjenstand for saksbehandling
eller hatt verdi som dokumentasjon, blir tatt ut av arkivet og slettet
eller destruert. Arkivforskriften fastsetter at man ved bortsetting skal
skille ut materialet som skal kasseres. Materialet som etter godkjente
regler skal kasseres før eller på tidspunktet for bortsetting,
fjernes og destrueres i forbindelse med bortsettingen. Det som skal kasseres
senere, skilles ut og stilles opp for seg.
Arkivbegrensning er å holde utenfor eller fjerne fra arkivet dokumenter
som verken er gjenstand for saksbehandling eller har verdi som dokumentasjon.
Arkivbegrensning skal primært hindre at overflødig materiale
kommer inn i arkivet. Arkivbegrensing foregår i tre omganger; først
og fremst ved poståpning, men også ved arkivlegging og bortsetting.
Desto mer overflødig materiale man klarer å luke ut tidlig
i prosessen, desto bedre. Arbeidet kan lettes ved at den enkelte virksomhet
lager en egen liste over materiale som skal arkivbegrenses.
Hva skal bevares?
(jf arkivforskriften § 3-20)
Arkivmateriale eldre enn 1950
Møtebøker, forhandlingsprotokoller, referatprotokoller,
møtereferat og eventuelle vedleggsserier til disse
Virksomhetens egne årsmeldinger
Kopibøker
Journaler/journaldatabase
Andre former for registre og hjelpemidler som kan brukes til fremfinning
i arkivet
Arkivnøkler som virksomheten tidligere har brukt
Arkivplaner
Presedenssaker
Originalt kartmateriale
Tegninger og fotografier med tilknytning til saksbehandlingen
Grunnlagsmateriale, innstillinger, protokoller/referat og endelige vedtak
fra styrer, råd, nemnder og utvalg
Hva skal arkivbegrenses?
(jf arkivforskriften § 3-19)
Trykksaker, rundskriv og annet mangfoldiggjort materiale. Unntak:
- det organet som har utferdiget slikt materiale skal arkivere ett eksemplar
og nødvendige forarbeider
- dokumenter som fører til saksbehandling eller er nødvendige
vedlegg til en sak
Konsepter, utkast, kladder, ekstra kopier, interne meldinger mv. som ikke
har verdi for saksbehandling eller dokumentasjon. Unntak:
- konsepter med notater/påtegnelser som er nødvendige for
å forstå saken og den sammenhengen den står i
- kopi av utgående brev
- andre kopier m.v. som er nødvendige vedlegg til en sak
Tekstbehandlingsfiler o.l.
Sakspapirer som medlemmer av offentlige utvalg mottar. Unntak:
- dokumenter som må regnes som saksdokumenter for organet medlemmet
representerer
Annet materiale som verken er gjenstand for saksbehandling eller har verdi
som dokumentasjon.
TOBIAS 1/2002
|