[Oslo kommune, Byarkivet]

Større ansvar til færre bydeler

Byrådet foreslår at antall bydeler reduseres fra 25 til 12-16. I tillegg foreslår byrådet at bydelenes ansvarsområde utvides, dels gjennom delegasjon av nye oppgaver og dels gjennom forsøksprosjekter på flere områder. Det foreslås at bydelene får delegert ansvar innen følgende områder: Skolefritidsordningen (SFO), forvaltning av lokale parker og nærmiljøanlegg, enkelte tilskuddsordninger, økonomiske boligvirkemidler, TT-spesialtransport og Ungbo.

Av Sofus Urke


- Bydelene står i dag for nær halvparten av kommunens driftsutgifter. Bydels-reformen er derfor en svært viktig del av arbeidet med modernisering av Oslo kommune, sier byrådsleder Erling Lae.

Forsøksprosjekter
Byrådet foreslår at det etableres forsøksprosjekter med desentralisering til en eller flere bydeler innenfor følgende områder:
- Byggesaksbehandling (klagebehandling)
- Drift og vedlikehold av lokale, kommunale veier
- Trafikkregulering
- Bibliotekfilialene
- Tannhelsetjenester

Byrådets forslag til endringer styrker bydelenes ansvar og handlefrihet. Byrådet har også lagt vekt på at bydelenes samlede ansvarsområder i større enheter enn i dag ikke skal forrykke balansen vesentlig i forhold til den overordnede styringen av kommunen.

En moderne serviceorganisasjon
- Dagens og fremtidens brukere av kommunale tjenester vil stille større krav og være mer kvalitetsbevisste enn tidligere. Byrådet legger vekt på at Oslo skal være én kommune, med en effektiv organisering av tjenestene til befolkningen, sier byrådsleder Erling Lae.

- Kommunen skal være en moderne serviceorganisasjon. For å bidra til dette bør beslutningene tas nær brukerne slik at det skjer en lokal tilpasning av tjenestetilbudet. Byrådets forslag vil styrke bydelssystemet slik at disse målsetningene bedre kan nås. Bydelene er på mange måter kommunens ansikt utad – mot innbyggerne og lokalmiljøet, sier Lae.

Styrke velferdstilbudet
Bydelene forvalter i dag 47 prosent av kommunens samlede driftsutgifter og har ansvaret for viktige velferdsoppgaver for barn, unge, eldre og funksjonshemmede. Dette viser hvor viktig et godt fungerende bydelssystem er for kommunens service og tjenester overfor innbyggerne.

Byrådet ønsker å modernisere Oslo kommune for å styrke velferdstilbudet til innbyggerne. Dette skal gjøres ved å flytte ressurser fra administrasjon til tjenester, desentralisere flere oppgaver, styrke brukermedvirkningen og legge forholdene til rette for et levende nærdemokrati. Byrådet ønsker at kommunen skal tilby tjenester med god kvalitet som er tilpasset brukernes behov.

Nærmiljø og byutvikling
Overføring av oppgaver og forsøk knyttet til fysisk nærmiljø og byutvikling, innebærer prinsipiell utvidelse av bydelenes ansvar. Dette er tjenesteområder hvor bydelene tidligere ikke har hatt beslutningsmyndighet. Byrådet ser en slik utvidelse i sammenheng med etableringen av større bydeler som blant annet vil kunne ivareta overordnede hensyn på en bedre måte enn dagens bydeler.

Byrådet er opptatt av at bydelene så tidlig som mulig trekkes med i prosessene for å behandle saker innen fysisk nærmiljø og byutvikling. Samarbeidsavtalen mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene må praktiseres på en slik måte at bydelene gis større innflytelse over lokal byutvikling.

Videre arbeid
Byrådets forslag går snart til Bystyret, og dets vedtak vil avslutte første fase av arbeidet med Bydelsreform 2004. Bystyret må fatte et prinsippvedtak om antall nye bydeler, og ut fra dette vil byrådet fremme ny sak til bystyret med konkrete forslag til nye bydeler og de geografiske grensene. Det tas sikte på at byrådet fremmer denne saken for behandling i bystyret i løpet av annet halvår 2002.


TOBIAS 1/2002