Oslos 25 bydeler
Bakgrunnen for opprettelsen i 1988
Oslo kommune har i løpet av de siste tretti årene gjennomført
to større bydelsreformer. Prosessen bak var på mange måter
lik men innholdet svært så forskjellig. Reformen i
1973 kan karakteriseres som et lite spadetak sammenlignet med den jordomveltningen
reformen av 1988 representerte.
Av Gro Røde
1. juli 1988 trådte bydelsreformen, med opprettelse av 25 bydeler,
i kraft. Målene for reformen var blant annet bedre publikumsbetjening,
større effektivitet, bedre samordning, større utfordringer
for de ansatte og styrking av lokalt demokrati.
Bakgrunnen for begge reformene var et politisk ønske om desentralisering
av politisk makt. En annen grunn, som kanskje var vel så viktig,
var om nærhet til brukerne igjen ville styrke den politiske kontrollen
på bekostning av et tungt etats- og rådmannsbyråkrati.
En som kjenner kommunen innenfra, tidligere sykehusrådmann og finansrådmann,
Bernt H. Lund, legger vekt på den stadige maktkampen mellom administrasjonen
og den politisk ledelse. Ved bydelsreformen av 1988 "vant" politikerne
over administrasjon. Men hva er historien fram mot 1988?
Da Stortinget i 1956 behandlet kommuneinndelingskomiteens prinsipielle
innstilling tenkte nok finnmarksrepresentanten Gotfred Hølvold
sitt: Her satt han og Stortinget i en kommune med et innbyggertall som
oversteg antall innbyggere i alle landets øvrige fylker. Fylkene
var igjen delt inn i fra 15 til 46 kommuner. Kanskje avstanden til myndigheter
og styrende ikke alltid kunne telles i mil? Hølvold la fram sitt
forslag om at Stor-Oslo kanskje burde deles i mindre bydelskommuner? I
1962 ble samme idé lagt fram i bystyret, men ble først behandlet
i 1964. En komité ble nedsatt og deres innstilling forelå
syv år senere, sommeren 1971.
Bydelsutvalgene opprettes
Vedtaket om opprettelsen av bydelsutvalg i Oslo ble fattet i bystyret
i 1971. Programkomiteen for ressursdisponering, som besto av samtlige
syv kommunalråder, hadde utarbeidet en innstilling som fastla rammene
for reformen. Hvert bydelsutvalg skulle gjenspeile bystyrets politiske
sammensetning. Utvalget skulle bestå av tretten medlemmer fra politiske
partier. Kun Høyre hadde dissens med sitt forslag om at ni av medlemmene
skulle komme fra politiske partier, mens fire skulle representere frivillige
organisasjoner. Sistnevnte kjente sitt lokale område og skulle sikre
kontakten med organisasjoner i bydelen. I 1973 trådte den første
bydelsreformen i kraft, og byen ble delt i 33 bydeler med egne bydelsutvalg.
Bydelsdemokratiet fungerte ikke helt godt i 1973. Det absurde bestod
i at bystyrets politiske sammensetning skulle gjenspeiles også i
de bydeler hvor det politiske landskapet så helt annerledes ut.
I tillegg hadde ikke bydelsutvalgene annen myndighet enn uttalelsesrett
i saker som berørte bydelen. Kun en liten sum kunne de fordele
til "beste" for bydelen.
Utvalgene ble bedt om å levere rapporter for å belyse bydelens
situasjon, noe man med liv og lyst kastet seg over, og som resulterte
i et hav av sidetall med "blanda drops" med alt fra politiske
analyser til mer lokalhistorisk materiale. En oppsummering av situasjonen
i 1973 kan være at man fra sentralt hold ville så gjerne demokratisere,
men at man torde ikke når det kom til stykket. I en evaluering av
bydelsutvalgsordningen, Ekangerkomiteen, ble fraværet av avgjørelsesmyndighet
for utvalgene kritisert. Det var også bakgrunnen for at bydelsutvalgsmedlemmene
var frustrerte og søkte seg fritatt fra sine verv.
Prøvebydelene får prøve seg
Rapportlysten fra bydelsutvalgene skulle kanskje indikere at man var på
rett spor angående lokalt engasjement og patriotisme for nærmiljøet.
Samtidig viste gjennomtrekken blant medlemmene i bydelsutvalgene at noe
måtte gjøres. Hvordan finne rett balanse mellom lokale løsninger
og en helhetlig byutvikling?
Løsningen ble funnet i 1985 med fire prøvebydeler som fikk
delegert ansvaret for helse- og sosialadministrasjonen. De fire prøvebydelene
var Røa, Stovner, Søndre Nordstrand og Sentrum øst.
1200 stillinger ble overført fra de sentrale berørte etater
innen helse- og sosialsektoren. Hvordan ble så prøvebydelene
evaluert?
"Når det gjelder spørsmål om de nye bydelsforvaltninger
vil leve opp til målene er det all grunn til optimisme. Den
bygger på erfaringer fra prøvebydelene", skrev Finansdirektøren
og Bydelsforvaltningene. Sluttrapporten til NIBR (Norsk institutt for
by- og regionsforskning), hvor de hadde undersøkt prøvebydelene,
var positiv. Både ansatte og politikere mente at nærheten
til brukerne var blitt styrket. Politikerne viste til enklere saksbehandling
og en mer effektiv ressursbruk. En som opplevde prøveårene
i Søndre Nordstrand framhever den friheten de hadde som prøvebydel.
Begrensede oppgaver, få ansatte og i svært liten grad rapportering
til sentralt hold. Her skulle tusen blomster blomstre!
I bystyremøte 20. juni 1984 ble forsøksordningen med prøvebydelene
behandlet. Debatten viste at kun RV og SV var kritisk til ordningen. RV
trodde intensjonene var gode, men mente det kom til å oppstå
nye stengsler mellom brukerne og serviceinstitusjonene. SV var for desentraliseringen,
men mente forsøket slett ikke gikk langt nok. Prøvebydelene
burde få prøvd seg på noen av de tunge områdene
i byen; teknisk, boligadministrasjon, park og idrett eller grunnskolen.
Økonomiske kriser og underbudsjettering
I 1986 innførte Oslo kommune byparlamentarisme med en byregjering
og bystyret som et slags parlament. Kommunereformene på 1970-tallet
kan kalles en folkestyrereform hvor politikerne vant tilbake makta fra
en stadig sterkere administrasjon. Mens politikerne var neddynget i arbeid,
og konsentrerte seg mer og mer om enkeltsaker, hadde administrasjonen
kunne bygge opp langsiktige planleggingsoppgaver. Mange oslopolitikere
var svært frustrerte.
Reformen av 1986 var ikke en videreføring av folkestyrereformen,
men et ønske om sterkere økonomisk styring etter mange år
med økonomiske kriser og underbudsjettering. Byregjeringen skulle
velges av bystyret og kunne felles av bystyret. Et flertall i bystyret
måtte stå bak byregjeringen og dens byråder. Byrådene
overtok rådmennenes funksjon overfor administrasjonen. Bystyret
ble delt inn i seks komiteer med ansvar for å behandle saker fra
byregjeringen før sakene kom opp i bystyret.
Bak bydelsreformen av 1988 lå også et ønske om effektivitet
og sterkere økonomisk styring. Desentralisering skulle føre
til omstillingsevne, brukertilpasning og god kundebehandling. Enkelte
fordeler som å samordne administrasjoners tjenester, var både
besparende og mer brukervennlige. Det lå mange år med mange
utredninger bak da man bestemte seg for å dele byen i 25 bydeler
og med særordning for Sentrum og Marka som ikke har egen bydelsforvaltning.
Grensene ble satt med bakgrunn i en rekke kriterier: Natur og geografi
og allerede eksisterende soneinndelinger fra helsesektor, skole og politiske
valg. Menighetsgrenser, historie og tradisjon spilte også inn. Et
annet viktig kriterium var at det skulle være et servicesentrum
innen bydelen; nærhet til butikker, apotek og lege. Likedan ble
det ble tatt hensyn til eksisterende veier og kommunikasjonsårer.
Bydelene skulle heller ikke være for små og ikke for store
når det gjaldt antall innbyggere. Diskusjonen om bydelsgrensene
gikk hardt for seg både blant menig mann og kvinne, i presse og
i politikken. Hvorfor disse grensene hvorfor heller ikke ... Noen
bydeler opplevdes som konstruksjoner andre fant seg vel tilpass
med sitt innhold og sine grenser.
Kjente tjenester i ny drakt
Det var et storstilt prosjekt som ble gjennomført på svært
kort tid. 21. januar 1987 vedtok Bystyret at byen skulle bestå av
25 bydeler, og 1. juli året etter skulle de nye bydelsadministrasjonene
være oppe og gå. Det som nok mange oppfattet som et stivbeint
byråkrati, måtte endre seg totalt på sytten måneder.
Bydelene skulle gjøre mye på kort tid: finne lokaler, ansette
folk, etablere rutiner og yte de faste tjenester i overgangsperioden.
Finansdirektørens egen rapport fra 1988 sier utfordringen lå
i "å balansere behovet for sentral styring og kontroll med
frihet for bydelene til å håndtere egne problemer."
yv helse- og sosialetater ble avviklet og deres tjenester ble overført
til bydelene de hjemmebaserte tjenestene var det som utgjorde tyngdepunktet
i tjenestene i bydelene; pleie av eldre og syke med hjemmesykepleie og
hjemmehjelp. I tillegg fikk bydelene ansvar for sosialkontor, helsestasjoner,
legesentre, barnehager og tilrettelegging for funksjonshemmede. Etter
hvert ble det lagt nye oppgaver til bydelene med ansvaret for psykisk
utviklingshemmede og pleietrengende innen psykiatri.
I historien om desentraliseringen hører det også med at
på noen felt viste det seg etter hvert hensiktsmessig å ha
sentrale etater. I starten var det bare en slik enhet, Etat for miljørettet
helsevern og næringsmiddeltilsyn, som førte videre en del
av Helserådets oppgaver. Etter få år ble det også
opprettet et Barnevernssekretariat og litt senere et Rusmiddelsekretariat.
På slutten av 1990-tallet var disse blitt til henholdsvis Barne-
og familieetaten og Rusmiddeletaten.
Planer om å desentralisere Skoleetaten har eksistert hele tiden,
men den har overlevd som sentral etat, og skolene er ikke overført
til bydelene.
Økonomisk krise og styringsproblemer
Bydelsreformen i 1988 ble innført samtidig som de økonomiske
problemene tårnet seg opp for Oslo kommune. Bydelenes budsjetter
var fram til 1991 bygd på hvilke tjenester de drev. I 1989/1990
gikk flere bydeler med stort merforbruk og bystyret forlangte at det ble
nedsatt en komité med et kraftfullt mandat for å finne ut
hva merforbruket skyldtes. Et sted viste det seg at økonomikonsulentene
var kommandert i annet arbeid (!) uten noen erstatter. Et annet sted var
problemet tilskudd som skulle fordeles og bli mottatt på bakgrunn
av drift av private sykehjem, men komiteen konkluderte med at hovedproblemet
lå i manglende økonomisk styring, dårlig oversikt og
manglende rutiner. Noen bydelsdirektører måtte forlate sine
stillinger andre steder fikk man hjelp til å rydde opp. Fra
1991 ble Kriteriesystemet innført hvor bydelene fikk et budsjett
på bakgrunn av befolkningens størrelse og sammensetning med
sosioøkonomisk status som viktig element.
Alle gode ting er tre?
Så kan man spørre seg om hvordan det har gått? Nye
planer er på trappene. Arbeidet med en tredje bydelsreform, iverksatt
fra 2004, har pågått i lang tid. Er den tuftet på å
styrke lokal identitet og nærhet til brukerne eller er det
først og fremst effektivisering som saken nå gjelder? Og
Bydelsutvalgene har de politisk makt der deres politiske sammensetning
ikke gjenspeiles i bystyreflertallet? Mens første spørsmål
må henge igjen i lufta, kan det siste besvares.
I følge nye rapporter fra NIBR kan man ikke konkludere med store
konflikter der bydelsutvalg og bystyreflertall ikke speiler hverandre
i politisk sammensetning. Heller ikke i de bydelene i Oslo som praktiserer
direkte valg. Fra 1995 har bydelene Sagene-Torshov, Røa, Bøler
og Stovner vært forsøksbydeler med direkte valg av bydelsutvalg.
I NIBRs rapport fra 2001 fokuseres det på at det er gjensidig respekt
for det spillerom bydelsutvalgene og bystyret innehar. De konflikter som
finnes er de klassiske som finnes over alt i landet, og går ut på
at man i bydelsutvalgene er frustrerte over de budsjettrammer byråd
og bystyre legger opp til.
Trykte kilder:
Aktstykker Oslo kommune div. år
Ånestad, Gunvor: Bydelssystemet i Oslo temahefte nr. 2. 1988.
Mortensen, Trygve: Bydels- og distriktsgrenser i Oslo (Kristiania og Aker)
1860-1980. 1980.
Anderson & Skjånes: Bydeler i Oslo. 1972
Om Bydelsutvalg. Innstilling fra Programkomiteen for Ressursdisponering.
1972.
Håndbok for bydelspolitikere. 1988.
Bydelsforvaltninger i Oslo. Finansdirektørens høringsdokument.
1986.
Forslag til videreutvikling av bydelsutvalgsordningen. Ekangerkomiteens
innstilling.
Litteratur:
Benum, Edgeir: Oslo bys historie bd. 5 Byråkratenes by. 1994.
Lund, Bernt H.: Beretning om Oslo kommune for årene 1948
1986. 2000.
TOBIAS 1/2002 |