Forvirring i grenseland
Det første initiativ til ensartet bydelsinndeling
Bakgrunnen for å dele byen inn i bydeler har hele tiden vært
å få administrative og økonomiske gevinster. I denne
iver etter organisasjonsmessig rasjonalitet, har de identitetskapende
faktorer kommet i bakgrunn. På 1950-tallet var rasjonalisering ikke
bare var et motebegrep, men også en dyd av nødvendighet.
Hensynet til næringslivets og det offentliges bruk av tid og penger
motiverte distriktsinndelerne. Men det første forslaget til inndeling
av byen i ensartede distrikter kom overraskende nok fra en privatperson.
Av Bård Alsvik
I 1923 begynte en ung mann som kontorist ved et stort offentlig kontor
i Oslo. Lønna var ikke særlig stor en hundrelapp i
måneden inklusive dyrtidstillegget og han forsto raskt at
det var nødvendig å tjene noe ekstra hvis han skulle komme
seg opp og fram.
Det manglet ikke på ideer og pågangsmot hos den unge kontoristen.
I det byråkratiske system som han var havnet i, hadde papiret en
naturlig plass. Og i den utgående korrespondansen så den unge
mannen sine muligheter. Ved hvert månedsskifte sendte kontoret ut
en mengde brev til en rekke firmaer i byen. Hva om han kunne overtale
sjefen til å gi ham jobben som postbud mot at han tjente portoen
selv?
Sjefen var velvillig nok og godtok forslaget, og noen dager senere fikk
kontoristen en svær haug med flere hundre brev dumpet ned på
pulten sin. Da klokka ble fire gikk han i gang med å sortere brevene.
Men yngstekontoristen så straks at det var en vanskelig oppgave
han hadde tatt på seg. Til tross for nøye planlegging strakk
ikke tiden til. Og skuffet måtte han gå til konkurrenten
postverket slikke frimerker og legge restbeholdningen av brev i
postkassen.
Måneden etter var han bedre rustet. Han så det som nødvendig
å dele byen inn i distrikter med skillegrenser som var lette å
huske. Da var det ingen sak å sortere brevene etter distrikter og
legge rutene etterpå. Og snart kunne han plusse kroner og øre
til sin magre kontorinntekt.
Hver etat sine kretser
Den unge mannens navn var Fridthiov Andhøy. Han gjorde raskt karriere,
og etter en tid havnet han i forretningslivet som annonseselger. Distriktsinndelingen
tok han med seg over i den nye jobben. Han plasserte bransjene som han
jobbet mot i de ulike distriktene, og trålte byens kolonialforetninger,
melkeutsalg, jernvareforetninger og fargehandlere uten å glemme
noen kundemuligheter. Distriktsinndelingen forbedret han stadig vekk,
inntil han syntes det var umulig å lage bedre skillegrenser.
Men så en dag slo det ham at dette arbeidet med inndeling i salgsdistrikter
og ajourføring av bransjeregistre, måtte også andre
firmaer og salgsfolk gjøre. Og etter alt å dømme brukte
nok disse firmaene andre inndelinger enn han. Og hva med det offentlige?
Man leste jo stadig i avisen om innsamlingsaksjoner og andre begivenheter
der det krevde en organisering av byen i distrikter. Hvilke systemer brukte
de da?
Fridthiov Andhøy ble besatt av tanken om å rasjonalisere
ikke bare sin egen og andres bedrifter, men også den offentlige
forvaltning. Ivrig gikk han i gang med å studere myndighetenes kunngjøringer
i pressen for å danne seg et bilde av hvordan det var fatt. Etter
noen ukers studier sto det klart for ham: Hver eneste offentlige etat
med respekt for seg selv hadde tydeligvis sin egen bydelsinndeling. Det
var dessuten egne innrulleringskretser for Forsvaret, egne skolekretser,
valgkretser og menighetskretser. Og ikke nok med det: Det ble stadig gjort
forandringer på de ulike distriktene, likesom skilleprinsippene
også var forskjellige. Hvilket gigantisk dobbeltarbeid, og hva måtte
ikke dette koste for byen?
"Vet oslofolk egentlig hvor de bor?"
Forvirring oppsto når folk skulle forholde seg til de ulike inndelingene.
Andhøy brukte lukningsvedtektene som eksempel. For dem som skulle
følge disse, måtte de ha passer og linjal for å vite
når dørene skulle stenges: "Vedtektene gjelder innen
en grense som følger Frognerbekken til kryss Vestbanen, deretter
Vestbanen i nordvestlig retning til kryss med Hoffselva, følger
Hoffselva nordover, går deretter i østlig retning parallelt
med Drammensveien i 70 meters avstand fra denne midtlinje til Frognerbekken".
Ikke mye å bli klok av, kanskje?
Annonser og bransjeregistre var også unøyaktige. Lette man
etter frossenfiskutsalgene i avisannonsene, var en butikk på Hoff
plassert under Skøyen, og butikker på Bislett og Skillebekk
oppført under rubrikken Frogner-Majorstua-Homansbyen, og butikker
i Brugata og på Sinsenterrassen under Kampen-Vålerenga-Gamlebyen.
Da ordfører Stokke sendte sin nyttårshilsen til byen den
1. januar 1948, med appell til hver enkelt om å slutte opp om "de
felles interesser som nå skulle ivaretas", kunne ikke Andhøy
styre seg lenger. Han fyrte løs en artikkel i en Oslo-avis med
en del utklipp som han hadde samlet de siste årene, som skulle underbygge
hans påstander om forvirring og ulønnsomhet.
Flere aviser fulgte opp saken: "Vet oslofolk egentlig hvor de bor?",
spurte Verdens Gang, og sa seg enig i at byen måtte få en
"ensartet autorisert inndeling". Arbeiderbladet trykte på
sin side et kart over Grünerløkka med nærmeste omegn,
der de forskjellige grensene var tegnet inn. "Ingen vil av dette
kunne vite hva som er Grünerløkka", hevdet avisen.
I en kulturhistorisk spalte i samme avis ga skribenten "H.Am"
et lignende bilde på forvirringen, som tilsynelatende var like stor
i de ytre byområder der han vandret mellom Strømsveien og
Trondheimsveien: "Kaller vi dette strøket Løren, gir
det utstrekningen av en skolekrets, men bruker vi Hasle er det stemmekretsen
vi mener, og sier vi Økern, er det noe mer enn det kjente trafikk-krysset".
Aksept for Andhøys ideer
I begynnelsen av mai 1948 ble Andhøy invitert til Polyteknisk forening
for å holde foredrag. "Hvilke organisasjonsmessige og økonomiske
fordeler vil en oppnå ved en ensartet distriktinndeling av Oslo?"
var tittelen på foredraget. Andhøy understreket behovet for
å skape grenser som folk lett kunne oppfatte. Grensene måtte
enten følge jernbane, elv eller gate. Distriktene skulle ikke navnsettes,
men gis et nummer. Navnene hadde ingen betydning utover den "byhistoriske
interesse, og svært få mennesker vet vel egentlig hvor de
forskjellige strøk begynner eller slutter", hevdet han.
Nummerering av distriktene var et prinsipp Postverket hadde innført
allerede i 1936. Men denne distriktsnummereringen hadde spilt fullstendig
fallitt, hevdet han, fordi folk ikke hadde satt seg mer inn i Postverkets
distriktssystem enn alle de andre distriktsinndelingene. En felles distriktsinndeling
for hele byen, ville lette på dette, mente Andhøy.
Foredraget ble godt mottatt og Andhøys ideer fikk raskt aksept
i det private organisasjons- og næringslivet i byen. I august 1948
sendte Selskabet for Oslo Byes Vel et anbefalingsbrev til Oslo Formannskap
med henstilling om at Andhøys foreslåtte reform måtte
bli gjennomført. Andhøy skrev også en artikkel i selskapets
tidsskrift St. Hallvard med tittelen "Samrasjonalisering",
som underbygget de store gevinster det offentlige kunne høste ved
å rasjonalisere distribusjonen og kontaktsystemene i byen.
Saken hadde på dette tidspunkt nådd kommunen. Kommunens statistiske
kontor hadde fattet interesse for Andhøys rasjonaliseringstanker,
og kontorets sekretær, Sigurd Mortensen, foreslo en inndeling av
indre by i 30 hovedenheter og 300 mindre med utgangspunkt i Andhøys
forslag. Mortensen fikk full støtte hos administrasjonsrådmannen
Halvor Paulsen, som i sin innstilling til formannskapet foreslo å
nedsette en egen komité som skulle arbeide med standardiseringen
av distriktsinndelingen i byen.
bare finansrådmannen, Egil Storstein, stilte seg skeptisk til forslaget.
Kommunen hadde allerede et rasjonaliseringsnemnd som skulle jobbe med
akkurat denne type saker, understreket han. Storstein viste dessuten til
at kommunens etater hadde så forskjellige oppgaver å løse
at et slikt system, som Andhøy foreslo, ville "i det lange
løp bli for lite elastisk [fordi] de stadig skiftende bolig-, befolknings-
og administrasjonsforhold ga nye oppgaver og behov og nye distriktsinndelinger".
Halvor Paulsens ord veide likevel tyngst i saken, og i møte den
24. februar 1949 oppnevnte formannskapet to representanter som medlemmer
i "Komiteen for soneinndeling av Oslo". Ellers besto komiteen
av representanter fra staten og fra private organisasjoner. Sigurd Mortensen
ble oppnevnt som sekretær for komiteen, og Andhøy som konsulent.
Tall i Indre sone, navn i Ytre
Komiteen konkluderte raskt med at det bød på problemer å
navnsette bydelene, i hvert fall i det som ble kalt Indre sone, som var
avgrenset av Parkveien i vest, Stensberggata i nord og Akerselva i øst.
Her fikk hver bydel tildelt et tall fra 1 til 5, som senere, i det endelige
forslaget, ble redusert til tre bydeler; bydel 1, 2 og 3.
Resten av det gamle byområdet, fra før sammenslåingen
med Aker i 1948, ble delt i 26 bydeler. Her fikk bydelene navn. Navnsettingsarbeidet
ble utført av en gruppe byhistorikere med Arno Berg som leder.
I et brev til komiteen, understreket Berg hvor vanskelig dette arbeidet
hadde vært: "Den nå foretatte inndeling er et resultat
av et meget omhyggelig arbeide, da det jo er enormt mange hensyn å
ta. Rent historisk sett må man vel kunne si, at inndelingen er så
god som den gjerne kan bli. Enkelte små forskyvninger skulde man
kanskje kunne tenke seg, men de er så underordnet at man her kan
bøye seg for det rent praktiske behov."
Det praktiske sto med andre ord over det historiske, også hos Arno
Berg, som representerte Oslo Bys Vel, som hadde vært en av de første
til å hilse Andhøys initiativ velkommen. Det var da også
forbausende få protester fra folk. Bare på Tøyen var
"navnekomiteen" nødt til å gjøre justeringer,
ved at grensen mot Kampen fulgte Sørligata, og grensen mot Grønland
Heimdalsgata, slik at Tøyen skole og Tøyen kirke ble liggende
på Tøyen.
Vanskeligheter i Aker
I 1951 lå komiteens forslag til standard soneinndeling av indre
by på bordet. Tre soner, 29 bydeler og 89 roder, med 1500 mennesker
i hver rode, var forslaget. Bydelsinndelingen bygget på forutsetningen
om faste og sikre grenser mellom bydelene, med sikte på å
unngå senere reguleringer som følge av bygging og nyregulering.
Rodeinndelingen representerte på sin side en fininndeling av de
enkelte bydelene, der hovedpoenget var å skape minsteenheter som
inneholdt tilnærmet samme antall innbyggere.
Samtidig hadde komiteen gått i gang med de ytre byområdene.
Her var utgangspunktet en Ytre sone syd, en Ytre sone øst og en
i vest, dessuten Østmarka, Grefsenmarka, Nordmarka og Øyene
som egne bydeler. Men i motsetning til i Indre by, var forslaget her å
gi rodene navn i stedet for nummer, og bydelene nummer i stedet for navn.
Argumentet for å navnsette minsteenhetene var at man da kunne fange
opp de fleste av de hevdvunne navnene.
Navnsettingsproblematikken var langt mer synlig i ytre by enn i sentrum.
Navnetradisjonene sto sterkere i det gamle Aker, all den tid de gamle
gårdsbrukene fremdeles lå i landskapet. Og skulle komiteens
arbeid gi resultater, og soneinndelingen bli funksjonell, var man helt
avhengig av å få befolkningens tilslutning. Andhøy,
som sto for grunnlagsarbeidet på vegne av komiteen, hadde derfor
lagt stor vekt på å samarbeide med velforeningene.
Men foredrag, møter, avisartikler og brev førte ikke fram.
I november 1951 mottok Andhøy et brev fra Aker Velforbund der det
sto at "Velforbundet for tiden ikke finner å kunne medvirke
til løsning av denne sak". Komiteen oppfordret kommunen om
å gi bydelsinndelingen for sentrum sin formelle tilslutning, for
på den måten å sette press på velforeningene,
og få de til å forstå at de ikke kunne stå utenfor
en reform som ville komme uansett.
Dette vant ikke gehør hos finansrådmannen, som mente at
det måtte være opp til hver enkelt etat å bestemme om
de ville ta systemet i bruk. Men komiteen fikk hjelp både fra Lysverkene
og Statistisk kontor, som understreket at det nå hastet å
få reformen gjennomført. Etter nye runder med Velforbundet,
klarte imidlertid Andhøy å få aksept for at hvert enkelt
vel om lag 70 i tallet skulle få tegne inn sine grenser
på kartet. Dette ga komiteen et godt grunnlag for å utarbeide
et endelig forslag til soneinndeling for ytre by, og i 1954 forelå
en total inndeling av hele byen med ti hovedsoner, seksti bydeler og tre
hundre roder.
Fjær i hatten
"F. Andhøys inndeling av Oslo er populær", skrev
Aftenposten i april 1955. Om lag 125 offentlige etater, private organisasjoner
og bedrifter, blant dem Televerket, Sivilforsvaret, Lysverkene, Statistisk
kontor og Byplankontoret, hadde tatt inndelingen i bruk. Og alle opplysninger
som nå ble kunngjort i pressen fra disse etatene, ble nå gjort
med henvisning til bydelene og rodene.
Tretti år tok det altså før Andhøys ideer som
ung kontorist ble satt ut i livet. Andhøy hadde vært med
i prosessen hele veien til det endelige resultatet forelå. Det finnes
imidlertid ingen spor etter et formelt vedtak og godkjennelse av soneinndelingen
fra kommunens side. Her veide nok finansrådmannens ord for tungt.
Men indirekte fikk Andhøy aksept for sine ideer ved at de store,
tunge etatene faktisk tok systemet i bruk, og også virket som nyttige
samarbeidspartnere og pådrivere i saken. Og en ekstra fjær
kan deles ut til Andhøy fordi bydelsinndelingen, i hvert fall i
pressen, ble omtalt som "Andhøys inndeling".
Kilder:
Utrykte i Byarkivet:
Finansrådmannens arkiv
Formannskapets arkiv
Trykte:
Aktstykker for Oslo kommune
Norges Handels og Sjøfartstidende 19/4 1955
Aftenposten 11. juni 1953
Aftenposten 20. april 1955
F. Andhøy: Samrasjonalisering i St. Hallvard 1948
Rasjonaliseringsnytt nr. 6 1948
VG 16. oktober 1948
VG 22. april 1950
Arbeiderbladet 2. desember 1950
Arbeiderbladet 23. juni 1951
TOBIAS 1/2002 |