Elektroniske fagsystemer i Oslo kommuneFagsystemer er samlet blitt viktige og dominerende elementer i Oslo kommunes
arkiver. Mye av den dokumentasjonen som tidligere var å finne i
de alminnelige papirbaserte sakarkiver, i regnskapsserier eller i klientmapper,
ligger nå nedfelt i ulike fagsystemer. Med fagsystemer menes vanligvis databaseapplikasjoner som brukes til
å støtte en ensartet eller fagspesifikk type saksbehandling.
Informasjons- og saksbehandlingssystemet Oskar som brukes i Oslo kommune
ved behandling av saker om sosialstøtte, er et typisk fagsystem.
666 fagsystemer Kommunens virksomheter sendte inn opplysinger om i alt 666 fagsystemer. Det ligger utvilsomt feilkilder i materialet; men kartleggingen viser likevel entydig at kommunen forvalter enorme datamengder i form av fagsystemer/databaser. Informasjonen i fagsystemer går i noen tilfeller tilbake til 1970-tallet, og har følgelig overlevd flere konverteringer til nye systemer. I disse prosessene har selvfølgelig også mye gått tapt. Men informasjonsressurser i fagsystemer er i det vesentlige etablert i det siste tiåret. De fleste fagsystemer er spesifisert og tatt i bruk uten en gjennomtenkt strategi eller funksjoner for periodisering, avlevering og bevaring av data. Bevaringsbehovet og bevaringsplikten for informasjonen er i mange tilfeller ikke klarlagt. Dessuten fungerer mange systemer slik at informasjon blir fortløpende overskrevet/oppdatert. Det innføres fortsatt systemer uten at bevaringsbehov er vurdert og uten at avleveringsfunksjoner er innarbeidet, til tross for at kommunens arkivinstruks pålegger at dette skal gjøres. Hva er problemet? Detaljerte bevaringsplaner må utarbeides lokalt Hovedstrategien må likevel være at systemer og rutiner blir
spesifisert med sikte på regelmessig avlevering og bevaring av data
i de formater og med den dokumentasjon som er nødvendig for senere
å rekonstruere databasene. Riksarkivaren har utarbeidet et utkast
til en Normalinstruks for behandling av elektronisk arkivmateriale i kommunene.
Denne redegjør for standarder og prosedyrer og gir generelt
god veiledning. Den mest tidkrevende jobben er uansett å utarbeide nye retningslinjer for bevaring og kassasjon som er funksjonelle i en kommune som i økende grad baserer seg på elektronisk støttet saksbehandling og arkivdanning. Gjeldende regelverk oppleves som lite relevante. På et overordnet nivå er dette Riksarkivarens oppgave. Men vi kommer ikke utenom at de detaljerte bevaringsplanene må utarbeides lokalt, i den enkelte kommune og i den enkelte virksomhet. Dette må bli et langsiktig arbeid i Oslo kommune. Den positive siden ved dette er at det vil gi anledning til å vurdere nøye hvilken informasjon som virkelig er av vesentlig betyding for kommunen, byens innbyggere og forskningsmiljøene. Vi verken kan eller bør ta vare på det meste; men vi må sikre det viktigste. Byarkivet vil i det kommende året legge stor vekt på arbeidet med arkivmessig behandling av fagsystemer i kommunens virksomheter. TOBIAS x/200x |