[Oslo kommune, Byarkivet]

Sporveisprosjekt i rute

Fotosamlingen til AS Oslo Sporveier er nå under ordning i Byarkivet. Tilgjengeliggjøring og sikring av materiale er hovedmålene for arbeidet. Hele samlingen skal bevares for ettertiden og ved årets utløp vil et utvalg av minst 2000 motiver være digitalisert og registrert, og dermed tilgjengjelig på internett og CD-rom.

av Ragne Hilde Solum


AS Oslo Sporveier har etter hvert bygget opp en stor fotosamling. Etter en befaring i sporveiens arkiv ble det slått fast at samlingen var "særdeles betydningsfull fra et historisk perspektiv", men at materialet ble oppbevart under forhold som var dårlig egnet for fotografier. Det ble bevilget penger fra Sporveishistorisk råd slik at Byarkivet kunne starte et fotobevaringsprosjekt for å kunne gjøre samlingen søkbar for publikum, og i tillegg sikre den for ettertiden.

I mars dette år ble en prosjektleder engasjert. Videre ble det nedsatt en styringsgruppe som blant annet skal ivareta kontakten mellom Byarkivet og Sporveien. Byarkivet har også engasjert en fotograf som i perioder er knyttet til prosjektet på heltid.

Sporveiens fotomateriale var opprinnelig spredt rundt i ulike lokaler, og en betydelig del var havnet på private hender. Flyttesjauer i forbindelse med sammenslåinger av baneselskaper, liten forståelse av fotografienes betydning og private samlere, gjorde sitt til at mye forsvant. Takket være enkelte entusiaster og ildsjeler har imidlertid deler av materialet blitt reddet, og etter hvert blitt ført tilbake til Sporveiens administrasjon . I mars ble samlingen overført til Byarkivet.

Variert innhold

Materialet spenner over en tidsepoke på over hundre år og motivene viser alt fra arbeidet med de første trikkespor over St.Hanshaugen ved århundreskiftet til Tunnelbanekontorets anleggsarbeider i Groruddalen på 1960-tallet. Samlingen har derfor en betydelig byhistorisk dimensjon.

Fotografiene viser blant annet Vaterland som i dag er jevnet med jorden, slitne verksted- og anleggsarbeidere, bleke østkantbarn som får kjøre med trikken til Holmenkollen og sist, men ikke minst, en fyldig teknisk dokumentasjon av vogner og annet sporveismateriell.

Samtlige av  baneselskapene er representert i samlingen, nærmere bestemt: A/S Kristiania Spor­veisselskab, A/S Kristiania Elektriske Sporvei, A/S Holmenkolbanen, Kristiania Kommunale Sporveie, A/S Tryvandsbanen, A/S Akersbanerne, A/S Eke­berg­banen, A/S Bærumsbanen og AS Oslo Sporveier. Det er baneselskapene som danner strukturen i katalogiseringen av materialet.

Registreringen av motivene vil være en sentral del av fotobevaringsprosjektet. Hvert foto vil følges av en kort tekst som beskriver motiv, tid og sted. Det er etablert kontakt med Lokaltrafikkhistorisk forening, som vil bistå i dette arbeidet. Prosjektet ventes å være ferdig i desember i år.


TOBIAS 2/2001