Når Oslo-gater døpes
- gatenavn i regulerte byområder
På landsbygda får veier oftest navn etter hvor de fører hen. I gamle byer
ble gater og veiter først benevnt etter hva slags aktivitet som foregikk
der, hvordan de gikk i terrenget eller hvilke sentrale bygninger de førte
til. I regulerte byer måtte man ta i bruk offisiell navngivning. Det kan
vi se i kvadraturen, men for eksempel ikke i det sjølgrodde Vaterland.
Byutvidelser førte til nyreguleringer og behov for nye gatenavn og gatenavnkomiteer.
Navnesakene ble forelagt bystyret, som ofte fikk lange debatter om disse
sakene.
Av Ellen Røsjø
I tidligere tider ble gatenavnene lite brukt i offentlig sammenheng.
Man brukte i stedet "kvarter"-betegnelser. I Kristiania fantes
det fram til midten av 1800-tallet et fortløpende matrikkelnummersystem
på eiendommene. Flere gatenavn som var på folkemunne, tapte etter hvert
sin naturlige betydning. I 1775 måtte magistraten utarbeide en "designasjon",
en fortegnelse over byens gater for endelig å fastslå navnene.
På 1800-tallet vokste byen. Nye
gater kom til og måtte navnsettes. Dermed fikk byen gatenavnkomitéer, eller
kommisjoner, som det het den første tida. Den første kommisjonen ble satt ned
i 1847. Den besto av professor J.S.C. Welhaven, riksarkivar Chr. Lange og kjøpmann
Thor Olsen. De foreslo å endre flere eksisterende navn. Deres innstilling ble
av den grunn ikke fulgt.
En ny komité ble satt ned i 1851
med ordfører Rasch, byskriver Rye, assessor Blich, professor Welhaven og stadskonduktør
Grosch som sammen med magistraten skulle komme med forslag til nye gatenavn.
Prinsippene de fulgte var at navn som hadde satt seg blant folk burde beholdes.
Hvor det var mulig, burde man holde fram minnet om hvordan strøket så ut før
det ble utbygd, og sikre "at Fædrelandets og Stadens Velgjøreres Navne
bør levendegjøres i Gadernes". Navn som Stranden, Stubben, Grundingen,
Engen, Linaaes Gade, Youngsgaden, Bernt Ankers Gade, Osterhausgaden, Calmeyergaden
og Mariboegaden var blant 29 gatenavn som ble vedtatt i bystyret i 1852.
Byutvidelse ga massedåp
Ved byutvidelsen i 1859 er det ingen spor å se etter navneendringer.
Antakelig var det ikke påkrevd fordi de eksisterende gatenavnene, som
f. eks. Grønlandsleiret og Lakkegata, kunne brukes uten problemer.
I forbindelse med byutvidelsen
i 1878 måtte mange gater døpes og andre døpes om på grunn av navnelikhet. De
fleste navneforslag gikk greit gjennom bystyret uten debatt. Men det kunne bli
lange debatter i enkelte tilfeller, særlig hvis navnet ikke ble "fint"
nok for strøket.
Mange av gatenavnene måtte nødvendigvis
lages uten lokal forankring. Det skjedde i form av at gatene på Bjølsen ble
oppkalt etter norske byer, mens nordiske byer ble oppkalt på nordre del av Dælenenga
og østnorske bygdenavn på Kampen og Rosendal. Vi fikk nabolandsnavn på gater
på Vålerenga og norrøne gudenavn på gater på Frogner.
Mange av de nye gatene var forlengelser
av eldre gater. Man unngikk å stykke dem opp med nye navn for hvert kryss, som
i tilfellet Bogstadveien og Majorstuveien. Mange brukte navn trengte stadfesting,
som Elisenbergveien, Gimleveien og Sommerrogaden. Forslaget fra komitéen om
Furubakken ble gjort om til Uranienborg terrasse. Den eldre Kirkeveien ved Gamle
Aker kirke fikk navnet Akersbakken.
Navnet Smedgata hadde lenge eksistert
på Enerhaugen. Nå sto man også med ei Smedgate på Kampen og ei på Rodeløkka.
De ble døpt om til henholdsvis Ullensakergata og Tromsøgata.
Andre navneskifter på Rodeløkka var fra Henrik Wergelands Gade
til Stockholms Gade, fra Skolegaten til Gøteborgs Gade og fra Damstrædet til
Snippen. Nordregade på Kampen ble Kampens Gade. Markveien på de kanter ble
Nannestadgaden. Langgaden på Vålerenga ble Vaalerenggaden, og Bjerggaden i Ekebergskråningen
ble Ribbungs Gade.
Enighet om prinsipper
Etter at den store byggeaktiviteten på slutten av 1800-tallet hadde stoppa
opp, gikk det et drøyt tiår uten navnesaker overhodet. Da bygginga av
boliger, og dermed også veier, tok seg opp igjen, fant man behov for å
ha klare prinsipper: I 1913 bestemte gatenavnkomitéen seg for følgende:
1. Man var enig om ikke å foreslå navn etter noen levende person. 2. Man
mente veier som lå i Aker ikke burde gis navn av Kristiania kommune. I
hvert fall burde det konfereres med Aker kommune og helst komme forslag
til navn fra en felles komité. 3. Hvor en plass lå i eller i enden av
ei gate, fant komitéen det mest praktisk at gata og plassen fikk samme
navn. 4. Komitéen så det som en stor fordel å få færrest mulig gatenavn.
Hvor ei ny gate kunne betraktes som forlengelsen av ei gammel gate, ville
komitéen foreslå brukt navnet på den eldre gata. En del justeringer måtte
gjøres for å følge dette, så 175 gatenavn måtte behandles i bystyret våren
1914.
I 1933 vedtok Gate- og veinavnkomitéen
igjen noen generelle prinsipper for gatenavnsdåp:
Hovedregelen burde som før være at navn på personer som var i live ikke
ble brukt som gatenavn. Omdøping av gater kunne av praktiske grunner bare
skje i sjeldne tilfeller. Stedegne, hevdvunne navn burde knyttes til gater
i den form som var i samsvar med uttalen i Oslos bymål. Nye gater i strøk
med ensarta gatenavn burde få navn i samme kategori. Innen byens grenser
ville det ikke være mange gater å navnsette. Framover fant komitéen det
derfor rimelig å søke å minnes de kvinner og menn som hadde satt spor
i byens og landets utvikling.
Hvilke utslag hadde så prinsippene
gitt? I følge en bystyredebatt i 1923 kunne de navnene man hadde, deles i tre
grupper: Omtrent en tredel av gatene var oppkalt etter historiske navn. En tredel
skrev seg fra lokale betegnelser etter natur og gamle benevnelser på gårder
og plasser. Den siste tredelen var oppkalt etter andre norske byer og bygder,
kjente folk som var særlig fortjent av byen, legatstiftere, foregangsmenn i
næringslivet, vitenskapsmenn og kunstnere.
Fint skulle det være
Lille Tøyen hageby ble oppført for Kristiania kommune 1916-22
og var det eneste av hagebyprosjektene som faktisk tiltrakk seg arbeiderfamilier.
Boligdirektør Hals ga da også veiene navn som kunne passe – som Tømmermandsveien,
Murerveien, Haandtverksplassen og Tøienplassen, Haandtlangerkroken og Arbeiderringen.
Navnene kom så vidt i bruk. Men han fikk fort motbør fra Lille Tøyen hagebys
vel som fant "navneforslagene nærmest at betrakte som en chikane mot stedet."
Vellet utlyste i stedet en konkurranse,
og juryen forslo navn som Fridtjof Nansens allé for Tømmermandsveien og Aases
Allé for Murerveien. Styret i foreningen gjorde det om til Fridtjovs allé og
Halvdans allé, mens Aker kommunestyre i 1924 godkjente Fridtjovs vei og Halvdans
vei! Nå kan man kanskje forstå at tømmermenn kan gi visse assosiasjoner, men
fint skulle det være.
Man kan jo spørre seg om vellet
var representativt. I alle fall var stifterne av vellet og styret ikke helt
representative. De hadde nesten uten unntak en stilling høyere opp på den sosiale
rangstigen enn vanlige arbeidsfolk. Eller var kanskje tida bare ikke moden for
slike uvanlige veivalg? Men det tok lang tid før den kommunale skiltinga fulgte
etter vedtaket.
Etter krigen kom nye navneendringer
– til Ansgar Sørlis vei og Kaare Røddes plass. Begge var falne motstandsfolk
– den ene teglverksbestyrer og den andre kinokontrollør – med tilknytning til
Lille Tøyen. Tore Hunds vei ble det nye navnet på Fridtjovs vei en gang på 50-tallet,
og veien følger dermed det tradisjonelle mønsteret i området med veier oppkalt
etter personer i sagn og sagaer.
Arbeidsfolk er fraværende
Konger, vikinger, militære og det solide borgerskapets menn
dominerer blant de gatene som er oppkalt etter personer. Arbeidsfolk og kvinner
skal man lete etter med lys og lykte. I 1864 ble Smalgangen ved Grensen omdøpt
til Arbeidergata. Gata ble oppkalt etter de nye arbeiderboligene som var oppført
der i 1858.
Hans Nilsen Hauges gate kom i
1879 og Marcus Thranes gate i 1914. I bystyret 18. oktober 1923 kunne alle enes
om Fernanda Nissens gate ved Vøienvollen i Maridalsveien. Nabogata ble Gustav
Jensens, etter stiftsprosten og indremisjonslederen. Arbeiderpartiet foreslo
Fjørtofts gate etter sosialistpioneren fra 1870-åra og ble nedstemt. Men Olaus
Fjørtoft fikk gata si i konkurranse med Lasalle mellom Stockfleths gate og Fernanda
Nissens gate.
Knud Graahs gate kom på Nordre
Åsen – etter industrigründeren på Vøiens spinneri. Arbeiderpartiets forslag
om å kalle gata opp etter sin nylig avdøde formann Kyrre Grepp ble i første
omgang nedstemt. Men han fikk ei annen og større gate i området samme år. Carl
Jeppesen og Holtermann Knudsen ble oppkalt i 1933. Rudolf Nilsen fikk sin plass
først i 1952.
Komitéen så ikke kvinnene
Camilla Collett fikk sin vei året etter hun døde i 1896; skuespiller
Laura Gundersen, komponist Agathe Grøndahl og pianistinne Erika Nissen
sine i 1914. Vi har nevnt Fernanda Nissens gate fra 1923. Diakonisse Cathinka
Guldberg sto for tur i 1934. Samme år fikk dyrebeskyttelsespioneren Lisa
Kristoffersen sin plass. Hun var særlig kjent for å se etter at kjørekarer
ikke mishandla eller vanskjøtta hestene sine. I 1947 fikk vi Mor Go’hjertas
vei på Bjølsen oppkalt etter ei dame som drev matvarebutikk i strøket
og var gavmild og hjelpsom mot de fattige. Damene synes likevel først
og fremst som dronninger, prinsesser og gudinner.
"Jert samfund er et samfund
av pebersvend-sjæle, I ser ikke kvinden, sier Lona Hessel i Samfundets
støtter. Og sandelig kunne vi ikke ha lyst til å si det samme når vi leser
innstillingen fra Oslo gate- og veinavn-komite, offentliggjort lørdag. Rett
skal være rett. En - 1- kvinne har denne komiteens medlemmer sett. Dronning
Maud skal omsider få sin gate. Og bra er det. Men når kommer turen til kvinnesakens
ukronede dronning, til den uredde og uforferdede, den skjønne, kloke og spirituelle
Gina Krogh - ?" spurte Unn i Aftenposten 15.02.1954.
Damene i gate- og veinavnkomitéen,
ja – de kom først inn med frøken Augusta Stang i 1923. Kvinnekjønnet gikk ut
i den nye komitéen i 1930. To kvinner ble oppnevnt i 1952, men i 1956 var det
igjen nede i ett kvinnelig medlem. Det var kanskje derfor damene hadde så vondt
for å sette spor. Men Gina Krog fikk sin vei på Lambertseter i 1955.
Kilder:
Utrykte i Byarkivet:
Gate- og veinavnkomiteens arkiv, Boks 7
Trykte:
Oslo kommunes aktstykker
Oslo byleksikon, Oslo 2000
Knut Kjeldstadli: Den delte byen. Oslo bys historie
bd. 4. Oslo 1990
Ingar Arneberg: Lille Tøyen. Arbeidernes hageby,
Oslo 1989
Gro Røde (red.): Livet langs elva, Oslo 2000
TOBIAS 1/2001
|