Personvern, "åndssvakeregistre"
og andre klientarkiver
Av Bjørn Bering
Ulike media, blant andre Aftenposten og NRKs "Sånn
er livet" har i det siste gjort et nummer av at det foreligger
såkalte registre med opplysninger om personer som i etterkrigstiden
har blitt oppfattet som "åndssvake". Materialet
som det refereres til, inneholder opplysninger om familietilknytning
og sosiale og økonomiske forhold, foruten om enkelte personers
sykdomsforløp og om medisinsk behandling. Registrene skal
opprinnelig være opprettet ved Emma Hjorts hjem. Datatilsynet
har gått ut med kritikk av at registerne ikke er slettet,
og har meldt at det vil bli stilt krav om sletting.
Det fremgår av den offentlig tilgjengelige korrespondanse
mellom Helsetilsynet og Datatilsynet at arkivmaterialet består
av deler av Emma Hjorts klientarkiver og annet materiale med
personrelatert informasjon. Dette omfatter både materiale
som har preg av pasientjournaler og ulike typer av klientmapper
og registerkort.
Vi har med andre ord å gjøre med en type arkiver
som vi finner elementer av ved alle offentlige institusjoner
som behandler grupper av klienter og pasienter. I tillegg har
deler av materialet blitt innarbeidet i det som nå kalles
Sentralregisteret for åndssvake, og som skal være
delvis bevart. I sin søknad om konsesjon for å oppbevare
materiale, refererer Helsetilsynet til flere elementer i arkivene
fra Emma Hjort, og ikke bare til et spesifikt "åndssvakeregister".
Også i Oslo kommune har vi en rekke sosiale og behandlende
institusjoner som alle har skapt arkiver på linje med dem
som finnes ved Emma Hjorts hjem. Arkivene dokumenterer virksomheten
og aktiviteten hos den institusjonen som har skapt materialet.
"Arkiv er dokumenter som er blitt til som ledd i en virksomhet",
heter det i Lov om Arkiv (1992), og Åndssvakeregisteret
ved Emma Hjort, og tilsvarende klient- og pasientarkiver, er
utvilsomt blitt til som ledd i en virksomhet.
Man kan i ettertid mene mye om den rent arkivmessige kvalitet
og dokumentasjonsverdi på denne typen materiale; det varierer
sterkt. Men arkivene gir uansett mer eller mindre gode innfallsvinkler
til å kaste lys over tankegang og aktiviteter - og pasienter,
klienter, behandling - gjennom de ulike institusjonenes historie.
Går vi tilbake til forrige hundreår, er denne typen
arkiver blant våre viktigste kilder til kunnskap om sosialhistorie
og om medisinsk historie. De er også kilder til det som
gjerne betegnes som mentalitetshistorie.
"Åndssvakeregisteret" skal slettes, uttaler
Datatilsynets direktør til Aftenposten. Man må vel
forutsette at dette ikke bare skal gjelde et enkelt element i
institusjonens arkiver, siden poenget med slettingen skal være
å beskytte de personene som er omtalt i arkivet. De fleste
arkivseriene i institusjonens arkiver vil naturligvis inneholde
sensitive opplysninger om klienter og målgrupper; og om
de forestillinger og behandlingsmetoder som disse ble berørt
av. Fra Datatilsynets side er det anført som et argument
for sletting at datakvaliteten er lav og at materialet inneholder
"fragmenter av et psykiatrisk sykdomsbilde, beskrevet
på en måte som i dag fremstår som nedverdigende"
(brev til Statens helsetilsyn 16.11.99)
I Byarkivet er vi kritiske til denne tilnærmingen til
arkiver med opplysinger om ulike grupper av klienter og målgrupper.
Datatilsynet har en viktig oppgave med å sikre personvernet,
og blant annet motvirke at det ukritisk registreres personopplysninger
som en instans mener den har bruk for. Men vi er overrasket over
at Datatilsynet ser det som sin oppgave å vurdere og prosedere
den forskningsmessige verdien av avsluttede og historiske arkiver.
Argumentasjonen for en bestemt løsning, som Datatilsynet
gir i media, kan gi inntrykk av at tilsynet ikke vil søke
å avklare bevaringsverdi og arkivhensyn i en dialog med
Riksarkivaren, slik Lov om arkiv legger opp til, jf Lov om arkiv,
§ 9 c.
Årsakene til at denne typen klientmateriale er blitt
bevart, er i utgangspunktet ofte rent forskningsmessige. Arkivene
kan kaste lys over hvordan ulike grupper av hjelpe- og behandlingstrengende
er blitt sett på, og den behandling de er blitt utsatt
for. I en slik sammenheng kan manglende kvalitet på opplysninger
og vurderinger i forhold til vår tids krav til vitenskapelighet
og etisk refleksjon være et hovedperspektiv. I ettertid
kan nok mye av det disse arkivene vitner om, fortone seg som
nedverdigende. Det er like fullt en del av vår nære
historie.
I praksis er det ofte klientene selv som kommer til arkivene
og etterspør opplysninger om hva slags forstillinger og
tiltak de er blitt møtt med. Dette gjelder folk som vil
se egen barnevernssak og pasientjournal (eller foreldrenes),
selv om den opprinnelige behandlingsårsak har vært
uaktuell i mange tiår. Det gjelder også de mange
tatere som i dag går inn i ulike arkiver for å finne
ut av barndom, familiebakgrunn og tvangstiltak som fikk avgjørende
betydning for dem og deres nærmeste.
I saker om billighetserstatninger aktualiseres ulike typer
av arkiver som kan kaste lys over en persons barndom eller over
en familiesituasjon. Departementene henvender seg regelmessig
til Byarkivet om dette, og forutsetter åpenbart at slik
dokumentasjon kan finnes.
På bakgrunn av disse erfaringene er vi ikke overrasket
over at representanter for grupper av mennesker som kan være
registrert i det såkalte åndssvakeregisteret, selv
nå står fram og uttrykker uro over at arkivet kan
bli slettet (NRK P2, Sånn er livet)
Etter vår forståelse av lovverket har vi som arkivinstitusjon
plikt til å fremskaffe dokumentasjon om offentlig aktivitet
som har hatt vesentlig betydning for den enkelte, også
når denne ligger på det følelsesmessige planet.
Vi opphøyer oss ikke til dommere over hva den enkelte
kan oppleve som sine livsproblemer. Dersom vi systematisk sletter
arkiver som inneholder slik dokumentasjon, vil vi kunne framtre
i skikkelse av "makten som sletter sine spor". Man
kan i enkelte tilfeller også snakke om et overgripervern
som seiler under personvernets flagg.
Sletting av personrelatert materiale vil ofte innebære
en svekkelse av det viktigste hensynet som er nedfelt i alt personvern:
retten til innsyn i opplysninger og avgjørelser som gjelder
en selv.
Hva som kan få vesentlig betydning som personlig dokumentasjon
eller som forskningsmateriale kan ellers være vanskelig
å avgjøre. Her kan erfaringene og oppfatningene
være ulike. Også i Byarkivet stiller vi spørsmål
ved om det er nødvendig å bevare alle de typer av
materiale fra offentlige arkiver som gjeldende regelverk gir
bevaringsverdi.
Arkiver forteller ikke sjelden om en historisk virkelighet
som kan gjøre oss nedstemt. Ikke minst gjelder dette arkiver
som gir innganger til enkeltpersoners livsløp. Emma Hjorts
hjem kan ikke sies å tilhøre en entydig mørk
side ved vår historie, selv om institusjonens arkiver forteller
om enkelte faglige holdninger som virker fremmede i dag. Men
i våre historiske arkiver foreligger det ellers et utall
av tvilsomme forsøk på å kategorisere, beskrive
og sortere mennesker.
Mye av dette fortoner seg i dag som meningsløst og
opprørende. Dette gjelder ikke minst den "raseforskning"
- eller tilløp til dokumentasjon for "rasehygiene"
- som foregikk i mellomkrigstiden. Personregistrene fra den tiden
inneholder måling av hodeskaller og neser, oversikter over
langskaller og kortskaller, og mye annet merkverdig. Dette ligger
ikke lenger tilbake i tid enn at vi fortsatt har folk som husker.
Den mere vitenskapelige analyse av de forestillingene som lå
til grunn for denne virksomheten, har vi først fått
i våre dager, basert på arkiver og litteratur.
En god del av denne typen materiale er personsensitivt. Skal
det derfor slettes? Tvert i mot; generelt er sensitivitet et
argument for bevaring. Imidlertid må man også sikre
integriteten til dem opplysningene gjelder. Både de som
skaper arkiver og de som oppbevarer dem, har ansvar for personvernet.
Her kan vi ikke operere med feilprosent. Den beste måten
å sikre personvernet på i forhold til avsluttede
arkiver med bevaringsverdi, er å sørge for at disse
blir avlevert på riktig måte og til rett tid til
en profesjonell arkivinstitusjon. Vi bør ellers kassere
alt som er uten dokumentasjonsverdi, og slikt finnes det mye
av, også i de offentlige arkivene.
Denne typen saker kan ikke avgjøres av Datatilsynet
alene. Vi regner med at Riksarkivaren har et våkent øye
med de dokumentasjonsbehov og forskningsmessige verdier som knytter
seg til disse arkivene, slik at forsvarlige bestemmelser for
avleveringer til arkivinstutusjoner blir avklart i samarbeid
mellom de ulike fagmyndigheter.
TOBIAS 4/99 |