Brannvakta og
basarene ved Kirkeristen
Langt liv på nåde
Gamle hus trenger vern mot politikere som vil erstatte
dem med noe pent og moderne såvel som mot forfall. Et vern
kan ligge i en engasjert befolkning, men de kommunale myndighetenes
manglende evne til å sette vedtak ut i livet kan av og
til være vel så viktig. I alle fall er det den som
har berget brannvakta og basarene ved Domkirken tross fire bystyrevedtak
om riving.
Av Leif Thingsrud
Byggingen av basarene rundt Domkirken begynte i 1840. Den
skjedde etappevis, så anlegget slik vi ser det idag, sto
ikke ferdig før i 1859. Basarene ble oppført for
å sikre en mer forsvarlig detaljomsetning av kjøtt
enn det som til da hadde vært tilfelle med torg- og portromshandel.
Hovedbrannvakta, som avslutter komplekset mot Karl Johans gate,
sto ferdig i 1854. Arkitekt for det hele var stadskonduktør
Christian H. Grosch.
Ikke behov lenger
I forbindelse med budsjettbehandlingen i 1891 foreslo Magistraten
en bevilgning for at hallene skulle kunne bli "et tidsmæssigt
Hovedudsalgssted for Kjød". Det medførte et
motforslag om riving. Forslagsstilleren, grosserer Halvorsen,
mente at det ikke var noe behov for et slikt kjøttmarked
lenger, da kjøtthandelen var i ferd med å spre seg
ut i bydelene. Saken ble utredet, og i 1896 kom forslaget om
å rive hallene, utvide hovedbrannstasjonen og ellers bebygge
området med "en større Forretningsgaard, delvis
til kommunale Kontorer".
Saken medførte en del avisskriverier, men debatten
i bystyret kom ikke til å stå om riving eller ikke.
Der var man skjønt enige. Men det var uenighet om man
skulle trekke inn planene om et nytt rådhus eller om det
skulle bygges en ren forretningsgård. De som ønsket
å se byggingen i sammenheng med rådhussaken, foreslo
en kort utsettelse, men ble nedstemt.
Rivingen kom imidlertid aldri i gang, og årsaken var
nok at byggeprisene steg samtidig som den voldsomme befokningsveksten
gjorde at andre prosjekter måtte prioriteres.
Sentral plassering for ny børsbygning
Neste rivingsvedtak kom i 1901. Oslo Børs trengte plass
til utvidelse, og Børs- og handelskommisjonen ønsket
å få en helt ny bygning med en mer sentral beliggenhet
enn den gamle nedi Tollbugata. Magistraten og formannskapet gikk
gjerne inn på et makeskifte med de to eiendommene, men
forutsatte at den nye børsen ikke ble bygd nærmere
Domkirken enn seksten meter. Hovedbrannvakta skulle da flyttes
til Rådhusgata 19, det gamle Garnisonssykehuset.
I Bystyret var det Oscar Nissen som målbar det lille
som fantes av motstand. Han omtalte området mellom basarene
og Domkirken som "... et fredet sted midt i byen, ganske
forunderlig fredet, et helligt sted ...". At det var
så lavt, gjorde rommet bakenfor lyst og vennlig, og han
priste stedet som en oase hvor han kunne rusle i fred og ro.
Banksjef Andersen Aars slo tilbake med at det ikke ville bli
mindre pent med en ny børs. Man skulle selvsagt engasjere
en dyktig arkitekt. Nissen foreslo å utsette saken, noe
et klart flertall ikke så noen grunn til.
Makeskiftet ble imidlertid aldri realisert. Tidene var dårlige,
og det fantes ikke penger til å bygge noen ny børs.
I 1909 gikk man i stedet i gang med å utvide den gamle.
Kirken skulle komme til sin rett
De siste to rivingsvedtakene kom med få måneders
mellomrom. I mai 1929 vedtok Bystyret en regulering av Dronningens
gate med øket gatebredde. Iverksettelsen av denne måtte
innebære at store deler av basarene måtte rives eller
flyttes nærmere kirken. Stort sett alle instanser så
det som en uheldig løsning å flytte de gamle bygningene
eller å rive dem og erstatte dem med en kopi noen meter
innenfor. Og å rive det meste og å la en mindre del
bli stående igjen "som en slags torso", ble også
raskt oppgitt. Men hva ville virke mest forskjønnende
på strøket? Å rive eller å la reguleringsplanens
gatelinjer forbli på papiret?
Reguleringssjef Harald Hals mente man burde sette alt inn
på å bevare den gamle bebyggelsen, mens bygningssjef
Adalbert Kielland antok at det ville bli en arkitektonisk vinning
om kirkens vakre parti mot Storgata ble frilagt. Rådmann
Peter Bassøe konkluderte med at riving ville "...
medføre den uomtvistelige fordel at Vor Frelsers kirke,
som jo er det verdifulleste av de to byggverk, blir liggende
fritt og synlig - helt til grunnen - fra alle kanter."
Han kunne derfor vanskelig tenke seg "... at en rivning
av basarene (...) vil bety noget tap for byen ...".
Disse synspunktene skulle vise seg å bli svært
kontroversielle. Det reiste seg straks en storm av protester,
ikke bare fra kransebinderskene og domkirkens menighet, men i
første rekke fra kulturlivet. Direktøren ved Nasjonalgalleriet,
Jens Thiis, satte i gang en underskriftskampanje, som etter hvert
skulle samle nær sagt alt som kunne krype og gå av
kulturpersonligheter. Også byarkitekt Harald Aars uttalte
seg svært kritisk i et intervju i avisa Tidens Tegn. Reguleringssjef
Harald Hals uttalte til pressen at rivingen ikke var nødvendig
av trafikkmessige hensyn.Tvert imot lot han det skinne gjennom
at det som lå bak det hele, var at ved å rive basarene
og brannvakta, ville det bli reguleringsmessig forsvarlig å
rive tilstøtende gårder og erstatte dem med høyhus,
noe som ville bli svært lønnsomt for eierne der.
I bystyret trakk Rolf Stranger opp basarhallenes historie,
med rivingsvedtakene i 1896 og 1901, og sammenlignet med Bergen
og Trondheim, hvor bystyrene hadde avvist krav om riving av gamle
kulturminner, selv om de rent trafikkmessig var til større
ulempe enn hallene ved Kirkeristen.
Torvdirektør Sverre Gann, som var neste taler, hadde
imidlertid ingen sans for "... nogen elendige boder som
snaut nok overhodet kan leies bort, og som i virkeligheten ikke
burde leies bort til forretningslokaler." Han ville
ha det åpent og pent og lot seg ikke påvirke av underskriftsaksjonene.
Han minnet om at det var det samme den gang man anla brygger
og jernbane rundt festningen. Folk protesterer mot alt, hevdet
han og avsluttet med at "... når man får
revet brandvakten og basarene omkring Vår Frelsers kirke,
vil man kunne skape et miljø omkring kirken, i centrum,
som vil gi byen langt større estetiske verdier enn det
som hr. Stranger forsøkte å fremstille idag."
Borgermester Hartmann gikk også klart inn for riving.
Så lenge en del andre elementer i sentrumsreguleringen
ikke var på plass, var det kanskje ikke så iøynefallende
riktig. Men om noen år, når de store avenyene kom
på plass sammen med den nye undergrunnsbanen, da ville
"... saken være så klar, at ingen vil si
nei til den."
En annen rivingstilhenger, Sundt, tok også avstand fra
at det skulle være estetiske verdier i basarbuene: "De
stenger kirken inne, dekker just den delen av kirken til, som
regnes for å være det aller helligste - koret. Husk
på, at det som er det primære i billedet er ikke
basarbuene, det er kirken selv." Og han avsluttet med
å minne om at "... tradisjon ikke alltid er estetikk
og etikk. Jeg tror det er gått vane også i dette
byggverket, vi har vennet oss til disse basarene."
Vedtaket om riving ble gjort med 59 mot 25 stemmer. Da basarene
var blitt fredet i 1927, måtte vedtaket derfor sendes Kirkedepartementet,
slik at Staten fikk muligheten til å gripe inn ved å
ekspropriere området.
Saken kom opp igjen i oktober, og Borgermester Hartmann argumenterte
stadig med ønsket om å åpne området,
slik at man fikk en akse fra Schweigaards gate og Biskop Gunnerus
gate til Domkirken. Og han lot seg ikke affisere av Kirkedepartementets
innsigelser så lenge dette ikke ville å ekspropriere
for å hindre riving. Bystyrets flertall, Arbeiderpartiet
og noen få borgerlige, fastholdt rivevedtaket og ga formannskapet
klarsignal til å holde en konkurranse om utformingen av
området. De fleste i Høyres gruppe stemte for at
det skulle holdes en konkurranse om utformingen av området
på fritt grunnlag.
Men noen konkurranse ble det aldri. Hendelsene ute i Europa
gjorde at man straks fikk annet enn utformingen av byrommene
å tenke på. Og i de første etterkrigsårene
fantes ingen mulighet for å starte annet enn høyst
nødvendige anlegg.
Utvidet by fjernet presset på
sentrum
Da saken kom opp igjen i 1950 skrev den nye finansrådmannen,
Egil Storstein, at han ikke kunne "... forstå at
en partiell isolert utvidelse av Karl Johans gate og Dronningens
gate er av avgjørende trafikkmessig betydning uten at
en i noenlunde nær fremtid gjennomfører en utvidelse
av Karl Johans gate helt opp til Egertorget og en utvidelse av
i all fall en vesentlig del av Dronningens gate i sydlig retning.
En slik utvidelse av disse to gater forutsetter riving av et
betydelig antall større og meget kostbare forretningsgårder.
Etter sammenslutningen har det særlig i forbindelse med
boligreisingen meldt seg oppgaver (...) av en slik størrelsesorden
at en har måttet ta opp de regulerings- og trafikkproblemer
som var aktuelle før krigen til ny økonomisk vurdering.
(...) Dersom en er av den oppfatning at det i de nærmeste
årene fremover ikke er økonomisk grunnlag for å
gå inn for en systematisk ekspropriasjon og riving av eiendommer
i Dronningens gate og Karl Johans gate med sikte på å
gjøre de nevnte gater bredere, må det riktige være
at vedtaket om rivingen av basarene og den gamle brannvakt omgjøres."
Formannskap og bystyre hadde ingen motforestillinger mot
det.
Kilder:
Oslo kommunes aktstykker
Finansrådmannens sakarkiv
TOBIAS 4/99 |