Arkivinstruks for Oslo kommune
Bystyret vedtok den 22.06.99 nytt arkivreglement for kommunens
virksomheter: Arkivinstruks for Oslo kommune. Instruksen erstatter
det tidligere reglementet i Kommunearkivarens hefte: Arkivordning
i Oslo kommune.
Av Tore Somdal-Åmodt
De grunnleggende prinsipper for arkivdanning og dokumenthåndtering
er ikke endret, men virksomhetenes overgang til elektronisk saksbehandling,
elektronisk kommunikasjon og elektronisk arkiv gjorde det nødvendig
å foreta en gjennomgang av retningslinjer og rutiner.
Oslo kommune må til enhver tid kunne dokumentere aktivitet
i forhold til de oppgaver den utøver - særlig viktig
er dette i forhold til de oppgaver kommunen er forpliktet til
etter lov eller avtale. Overgang til elektronisk medium stiller
krav til utvikling av standarder og enhetlige rutiner som sikrer
tilgangen til bevaringsverdige dokumenter.
1. januar 1999 trådte arkivloven og arkivforskriften
i kraft - et regelverk med detaljerte pliktregler for arkivdanning
og dokumentbehandling i offentlig virksomhet. Også disse
regler regulerer offentlige organers overgang til elektronisk
saksbehandling og arkiv.
Arkivloven og arkivforskriften inneholder bestemmelser om
dokumenthåndtering og arkivdanning som virksomhetene i
Oslo kommune plikter å forholde seg til - uavhengig av
arkivinstruksen. Arkivinstruks for Oslo kommune er imidlertid
tilrettelagt slik at den skal utfylle og presisere arkivforskriftens
bestemmelser der dette er nødvendig.
Sentrale bestemmelser i arkivloven og arkivforskriften er
gjentatt i instruksen. Dette kan virke unødvendig, men
skyldes behovet for å se bestemmelsene i sammenheng. Arkivinstruksen
viser også til annet relevant regelverk og er dermed også
en veiviser for kommunens virksomheter til det arkivrettslige
regelverk.
Omfang
Instruksen omfatter behandling av dokumenter og arkiv uavhengig
av lagringsmedium i alle Oslo kommunes virksomheter. Fortsatt
vil kommunens dokument- og arkivproduksjon i årene fremover
i hovedsak være papirbasert og støtte seg på
manuelle rutiner. Innføring av elektroniske saksbehandlingssystemer
endrer dette bildet gradvis. Like fullt er det pr i dag ingen
virksomheter i Oslo kommune som helt har innført det som
kjennetegner et fullstendig elektronisk arkivsystem: at dokumentproduksjon,
saksbehandling og arkivering utelukkende skjer i elektronisk
form.
Instruksen støtter en enhetlig og rasjonell dokumentbehandling
i virksomheten, og skal samtidig være fleksibel nok til
at virksomhetens ulike behov kan ivaretas. Dette innebærer
likevel ikke at virksomhetene selv kan bestemme seg for å
avvike bestemmelsene i instruksen. Byrådet kan etter søknad
innvilge unntak fra arkivinstruksens bestemmelser.
Arkivinstruks for Oslo kommune har følgende hovedpunkter:
· virkeområde og arkivansvar
· arkivorganisering og arkivsystemer
· journal og offentlig journal
· arkivrutiner
· oppbevaring og sikring av kommunens arkiver
· eldre og avsluttede arkiver
Arkivansvar
Bystyret, Byrådet, Byrådslederes avdeling, Byrådsavdeling
for kultur- og utdanning, Byarkivet og virksomhetene selv har
ulike roller og dermed et ulikt ansvar for den kommunale arkivsituasjon.
Det er virksomhetene (arkivskaperne) som har ansvaret for at
det etableres arkiv og arkivrutiner overenstemmende med gjeldende
lover, forskrifter, instrukser og god forvaltningsskikk. Med
virksomheter menes byrådsavdelinger, kommunale for-valtningsetater,
kommunale bedrifter, kommunale sykehus og bydelsadministrasjonene
med underliggende tjenestesteder.
Ansvaret innebærer at virksomhetene av eget tiltak må
opprette postjournaler, bruke arkivnøkkel, behandle post-
og saksdokumenter, innrette journalperioder, arkivavgrense, bevare
og kassere, oppbevare og sikre arkiver og innrede arkivlokaler
slik arkivforskriften og arkivinstruksen gir anvisning på.
En viktig del av Byarkivets rolle er å gi veiledning i
de spørsmål som måtte reise seg omkring alle
disse forhold.
Arkivplan
Virksomhetene skal i henhold til arkivinstruksen utarbeide en
arkivplan med utgangspunkt i veiledning fra Byarkivet. I Arkivinstruks
for Oslo kommune redegjøres det for innholdet i en slik
plan. Offentlige organer har også i henhold til arkivforskriften
en plikt til å ha en ajourført arkivplan. I arkivforskriften
må man imidlertid finlese de enkelte bestemmelsene for
å få en oversikt over hva arkivplanen skal inneholde.
En arkivplan er god internkontroll. Planen bidrar til at virksomhetene
får oversikt over alle arkiver, herunder databaser og fagsystemer
samt de dokumentbehandlingsrutiner som skal gjelde i virksomheten.
I tillegg vil kommunen ha god nytte av arkivplanen når
arkivmaterialet avleveres til Byarkiv-et. Både historikken,
beskrivelsen av virksomheten og systemdokumentasjonen er til
(nødvendig) hjelp når arkivmaterialet skal hentes
frem og gjøres tilgjengelig for enkeltpersoner, kommunale
virksomheter, studenter og forskere.
Organisatoriske endringer
Virksomheter kan endre karakter over tid, enten den fusjoneres
eller fisjoneres (splittes), nedlegges eller omorgansieres på
annen måte. Endring av status fra kommunal etat til aksjeselskap
og konkurranseutsetting av tjenester kan føre til at det
må iverksettes tiltak for å beskytte informasjon
og proveniens (opphavsmessig sammenheng). Melding om slike endringer
skal derfor (så tidlig som mulig) gis til Byarkivet. Vesentlige
endringer kan komme til å måtte medføre periodisering
i materialet og avlevering til Byarkivet.
Journal og journalføring
Kommunens virksomheter plikter å føre journal over
inn- og utgående saksdokumenter. Plikten er opprinnelig
forankret i lov om arkiv med tilhørende forskrift. Arkivinstruks
for Oslo kommune redegjør for hvilke dokumenter som skal
journalføres, hvordan føringen skal gjøres,
bruk av offentlig journal og bruk av lagringsmedier.
Journalføring kan gjøres manuelt eller elektronisk.
Elektroniske journalføringssystemer skal i henhold til
forskriftene til arkivloven normalt tilfredstille kravene i Noark-standarden.
I instruksen er dette forhold strammet inn slik at virksomheter
i Oslo kommune som i dag anskaffer systemer for journalføring
plikter å påse at systemet tilfredstiller Noark-standarden
og at systemet omfattes av den rammeavtale som er inngått
mellom Oslo kommune og godkjent leverandør.
Journalføring i fagsystemer
Fagsystemer (for eksempel klientsystemer) er en del av virksomhetens
arkiv, men skal ikke benyttes til journalføring. Dette
fordi systemene ikke tilfredsstiller krav til journalføring
i Oslo kommune. Dagens krav til journalføring følger
av Noark-standarden: I den beskrives de funksjoner som er nødvendig
for at informasjonen kan registreres, lagres, gjenfinnes, mm.
Det antas at svært få om noen fagsystemer
er tilfredstillende anrettet for journalføring, slik Noark-standarden
gir anvisning på.
Lagringsmedier
Oppbevart under gitte forhold ville de altertavler Moses i sin
tid brakte ned, i dag kunne både leses og forstås.
Det er avgjørende for fremtidig gjenfinning av informasjon
hvilke type lagringsmedier og -formater som benyttes. Kanskje
er det derfor ikke så rart at det stilles godkjennelseskrav
til det lagringsmedium som skal benyttes til arkivinformasjon
som skal bevares og avleveres til Byarkivet.
Det finnes standarder for bruk av papirmedier. Edb-basert materiale
skal avleveres til Byarkivet på det medium som Byarkivaren
bestemmer. Oslo kommune har pr i dag ikke bestemt hvilke elektroniske
lagringsformater og -medier som skal benyttes til langtidslagring
av informasjon som erstatning for papir. Byarkivet og Byrådsleders
avdeling har imidlertid satt igang dette arbeidet, som er ventet
ferdig i løpet av år 2000.
Arkivrutiner
I arkivinstruksen gis det regler for mottak, åpning, registrering
og fordeling av dagens post, inklusiv elektronisk post og telefaks.
Dokumenter skal knyttes til saker, saker skal behandles, følges
opp, avskrives og arkivlegges. Bruk av utlånskort og utlånsfelt
letter gjenfinning og kontroll. Hele dokument- og arkivbehandlingen
fra a til å er her beskrevet. Meget er kjent fra tidligere
"Arkivordning i Oslo kommune".
Periodisering innebærer at arkivserier skal avgrenses i
tid. Dette bevarer orden og oversikt ved bortsetting.
Bestemmelser for kassasjon og arkivbegrensning skal skje i henhold
til forskrift om offentlige arkiv (arkivforskriften) og retningslinjer
gitt av Riksarkivaren og Byarkivet. Inntil videre gjelder de
midlertidige retningslinjene som Byarkivet tidligere har utarbeidet
på bakgrunn av Riksarkivets bestemmelser. Det er imidlertid
ventet at Riksarkivaren lar utarbeide nye regler for bevaring
av informasjon i kommunal sektor.
En tilsynelatende evig problematikk synes å kunne være
motstrid mellom regler gitt som bevar-ingspåbud (jf arkivforskriften
§ 3-20) og eventuelle bestemmelser gitt i Datatilsynets
konsesjoner gitt i medhold av personregisterloven. Skulle virksom-hetene
møte dette som et problem, anbefaler vi at saken umiddelbart
tas opp med Byarkivet.
Elektronisk arkiv
Et elektronisk arkiv er noe mer enn et elektronisk saksbehandlingssystem.
Saksbehandlingssystemet vil alene kunne bestå av en journalførings-
og dokumentstyringsenhet, en saksbehandlingsmodul og eventuelt
en utvalgsmodul.
Et elektronisk arkiv forutsetter funksjoner og systemtekniske
løsninger som minst sikrer at det elektroniske arkiv fyller
samme rolle som det papirbaserte. Noark-standarden stiller krav
både til funksjoner og systemtekniske løsninger
(spesifikasjoner): Oversikt over og styring av dokumenter, sikkerhet
for dokumentasjon i ettertid av saksbehandling og resultat er
her noen stikkord. Når det gjelder de lagringsmedier og
formater som kan benyttes til langtidslagring av elektronisk
materiale, stiller Noark-standarden følgende overordnede
krav:
· formatet skal være åpent dokumentert
· det bør være en ISO-standard
· det må støttes av ferdiggjorte og godt
etablerte pro-dukter i markedet
· konvertering til arkivformatet må være enkelt
å utføre
· det bør være mulig å konvertere vedkommende
arkivformat fra de fleste vanlige produksjonsformater, også
fra grafikkformat
· det må være mulig å konvertere arkivformater
til nye formater senere.
Dette siste kravet er viktig for å sikre fremtidig bruk
av materialet.
Noark-standarden lister opp fire typer formater som egner seg
for langtidslagring av bevaringsverdig informasjon. De ulike
formater egner seg for ulikt arkivmateriale.
For Oslo kommune gjelder det at Byarkivaren skal godkjenne de
arkivløsninger i kommunen som medfører at elektronisk
arkivering erstatter papirbaserte arkiver. Det er nedsatt en
arbeidsgruppe i regi av Byrådsleders avdeling og Byarkivet,
som skal vurdere de standarder som kommunen bør benytte
og samtidig gi en veiledning i innføring av elektronisk
arkiv i kommunen.
Oppbevaring og sikring av arkiver
Instruksen nevner kun de overordnede prinsipper for sikring av
kommunens arkiver. Konkrete krav til sikring av arkivlokaler,
det være seg for nybygg, ved ombygging og i eksisterende
lokaler, er detaljert listet opp i forskriftene til arkivloven
kap IV.
Alle virksomheter skal utarbeide en oversikt over sine arkivlokaler
og vurdere om de oppfyller forskriftens sikkerhetskrav. Dette
arbeidet skal være ferdig innen utgangen av 2001. Rapportene
skal etter ordlyden sendes Riksarkivaren til vurdering. Det mest
rasjonelle er at virksomhetene i stedet sender resultatet av
kartleggingen til Byarkivet for videre bearbeiding og oversendelse
til Riksarkivaren.
Eldre og avsluttede arkiver
Eldre bevaringsverdige arkiver og data skal avleveres til
Byarkivet. Avleveringsplikten gjelder alle typer bevaringsverdige
arkiver og arkivdokumenter. Arkivsaker skal som hovedregel avleveres
25 år etter at sakene er avsluttet. For edb-materiale gjelder
kortere avleveringsfrister. Materiale på (utelukkende)
elektronisk medium skal avleveres så snart det ikke lenger
er i forvaltningsmessig bruk. Dette avtales i det enkelte tilfelle
med Byarkivet.
TOBIAS 3/99 |