[Oslo kommune, Byarkivet]

Journal-/sak-/arkivsystemer

Ny rammeavtale for Oslo kommune

Byrådet vedtok 24.06.1994 at det i Oslo kommune skulle velges "... et fåtall systemer av større omfang som kan dekke hele ... funksjonsområdet journal-/sak-/arkivsystem". En av intensjonene med vedtaket var å minske systemmangfoldet på dette funksjonsområdet i kommunen. Oslo kommune har nå inngått ny rammeavtale med Siemens Business Services AS (SBS) om leveranse av journal-/sak-/arkivsystemet DocuLive til Oslo kommunes virksomheter.

Av Henning Søndergaard


Etter anbudskonkurranse i EØS-området ble det i oktober 1995 inngått treårig rammeavtale mellom Oslo kommune og leverandørene Kvatro Notis AS med systemet ON-File (nå eiet av Ephorma AS) og Siemens Nixdorf Informasjonssystemer AS med systemet DocuLive. Avtalene ble siden forlenget til 31.12.1999.

Ny anbudskonkurranse i EØS-området ble gjennomført høsten 1998 og nyåret 1999. Resultatet av anbudskonkurransen er at Oslo kommune 27.04.1999 inngikk ny rammeavtale med SBS for levering av journal-/sak-/arkivsystemet DocuLive til kommunens virksomheter. Rammeavtalen omfatter følgende moduler av systemet:

* DocuLive Noark Plus (journalmodul)

* DocuLive Noark Sak (saksbehandlermodul)

* DocuLive Noark Møte og Utvalg for utvalgssekretærer (møte- og utvalgsmodul)

Rammeavtalen med SBS for systemet DocuLive regulerer alle nye anskaffelser av systemer som håndterer generelle journal-/sak-/arkivfunksjoner i Oslo kommunes virksomheter. Det vil si at for nevnte funksjonsområde er det kun det valgte systemet, DocuLive, kommunens virksomheter har tillatelse til å anskaffe. Pålegg om dette gis med hjemmel i Byrådets vedtak i sak 1755/94.

Den nye rammeavtalen bygger på statens standardavtaler for edb-kjøp og vedlikehold, samt Oslo kommunes spesifiserte krav. Avtalen regulerer priser, betalingsbetingelser, responstider ved feil, osv.

Hvem gjelder rammeavtalen for?

Den nye rammeavtalen med Siemens Business Service AS skal hovedsaklig benyttes av de virksomheter som har besluttet å bytte systemløsning og de virksomheter som skal velge system/leverandør for første gang.

En rekke virksomheter i kommunen benytter i dag journal-/sak-/arkivsystemer fra andre leverandører enn SBS, blant andre produktene ON-File/JASS, som i dag leveres av Ephorma AS. Disse virksomhetene pålegges ikke å bytte systemløsning og leverandør selv om ny rammeavtale er inngått med en annen leverandør enn den virksomheten i dag har avtale med. De allerede inngåtte vedlikeholdskontrakter kan løpe videre, og de kan fornyes som tidligere.

Den enkelte anskaffelse

Den enkelte virksomhet som ønsker å anskaffe nytt system, skal inngå egen kontrakt for anskaffelse og vedlikehold med SBS, ved å supplere den foreliggende rammeavtalen med de nødvendige bilag. Dette er avtalt og regulert i rammeavtalen.

Kopi av den inngåtte rammeavtalen skal formidles til den enkelte kommunale virksomhet gjennom Byarkivet. Overlevering av rammeavtalen foretas i form av et kort møte mellom virksomheten og Byarkivet, der det er anledning til å avklare spørsmål om rammeavtalen og den enkelte anskaffelse. Den enkelte virksomhet som planlegger en anskaffelse, bes ta kontakt med Byarkivet for formidling av rammeavtale og for avtale om møte.

Systemeier og systemansvarlig instans

Byrådsavdeling for kultur og utdanning er systemeier og Byarkivet er systemansvarlig instans for generelle journal-/sak-/arkivsystemer. Dette i henhold til Oslo kommunes IT-reglement, jf. byrådsak 94/1755.

I praksis betyr dette at Byarkivet koordinerer kontakt mellom brukere, leverandører, systemeier og kommunens kontrollorganer i saker av generell art og av allmenn interesse. Byarkivet skal videre påse at systemet ivaretar bestemmelser som er gitt i statlige eller kommunale regelverk, at det finnes tilbud om opplæring m.v. Den enkelte virksomhet ivaretar selv den løpende kontakt med leverandøren og evntuelt andre involverte parter.

Spørsmål i tilknytning til rammeavtalen kan rettes til Byarkivet ved Henning Søndergaard eller Siv Skogvik.


TOBIAS 2/99