![[Oslo kommune, Byarkivet]](../../images/byarkivlogo.gif)
Registrering og arkivbegrensning av rundskrivAt rundskriv ikke hører hjemme i sakarkivet, har lenge vært rådende arkivlære. Det er imidlertid grunn til å modifisere dette. Ofte har vi latt være å arkivlegge rundskriv vi burde ha betraktet som ordinær post. Likevel er det ofte masser av unødvendige rundskriv i sakarkivene. Av Leif Thingsrud Mange tror at et rundskriv alltid er et ark hvor det øverst på første side står skrevet "Rundskriv nr. ...". Særlig i offentlig forvaltning finnes det mange slike dokumenter. Men det er også mye annet som sendes rundt til mange. Inngående post kan i all hovedsak deles i to hovedkategorier: unike og ikke-unike. Til de første regner vi brev og notater. De sendes fra Per eller Pål til kommunen, eller fra saksbehandler Kari til avdelingssjef Mari. De kan i noen tilfeller ha to eller tre mottakere, men forutsetningen er da at alle disse skal saksbehandle dem. Til de "ikke-unike" hører foruten alskens trykksaker, bøker så vel som reklame, det vi kaller rundskriv. Et brev fra f.eks. Statens helsetilsyn til en kommunelege kan bli sendt i kopi til alle landets kommuneleger til orientering. Dette er da et rundskriv. Når byrådet sender brev til "alle etater, bydeler og bedrifter i Oslo kommune", er dette også et rundskriv. Arkivbegrenses med viktige unntak Riksarkivarens retningslinjer for arkivbegrensning og kassasjon i kommunale arkiv (1987) sa at rundskriv skulle arkivbegrenses - med to unntak: Man skulle ikke begrense rundskriv "som er nødvendige vedlegg til en sak", og alle rundskriv skulle bevares hos utsteder. Det siste unntaket skulle være klart nok. Bak utstedelsen av et rundskriv ligger det alltid en eller annen form for saksbehandling, som i en del tilfeller også omhandler prinsippielle eller presedensskapende spørsmål. Selve rundskrivet er sluttdokumentet i denne saksbehandlingen og skal selvsagt følge sakens dokumenter. I de slike tilfeller skal også saken bevares for all tid. Annerledes er det med saker vedrørende endring av kostgodtgjørelse og andre tariffer. Disse kan kasseres etter ti år (Retn.linjene s.19). Rundskriv fra etatsadministrasjoner til tjenestestedene om rent praktiske detaljer vedrørende regnskap, personalforvaltning og kontorordning eller om drift og vedlikehold er et annet. Også her burde kassasjon etter ti år normalt være fullt forsvarlig. Begrepet "nødvendige vedlegg til en sak" er derimot mer uklart, og i Forskrift om offentlege arkiv (1998), som erstatter de generelle delene av Retningslinjene, er bestemmelsen formulert slik: "dokument som fører til saksbehandling, eller som er nødvendige vedlegg til ei sak, skal arkiverast". Det er naturlig å se dette i sammenheng med spørsmål om hvorvidt mottatte rundskriv skal journalføres. Her har rådende lære vært at det ikke skal gjøres, men at rundskriv bare skal settes i en rundskrivperm. Denne lære bør nyanseres. Rundskriv i og utenfor saksbehandling Rundskriv som medfører et svarbrev, innrapportering e.l. fra virksomheten, skal betraktes som brev. De skal alltid journalføres og arkivlegges. For kassasjon gjelder samme bestemmelser som om dette var et unikt brev. Det er viktig å merke seg at kassasjon med noen svært få unntak omfatter hele saker. Arkivbegrensning går derimot på dokumentnivå - hvilke papirer som skal regnes som dokumenter i saken. Rundskriv som inneholder informasjon til bruk i saksbehandlingen, men som ikke medfører svarbrev, bør registreres som mottatte i virksomheten. De skal imidlertid ikke registreres som dokumenter i en "sak" i postjournalen, men bør føres i et eget register. Med dette er rundskrivene formelt arkivbegrenset, noe som medfører at de også kan kastes uten at en må gå gjennom kassasjonsprosedyrene. Nummererte rundskriv bør samles i en rundskrivperm i arkivekspedisjonen. Unummererte rundskriv kan legges direkte til den eller de som trenger informasjonen. Denne fordelingen bør avmerkes ved postregistreringen. Rutinene her bør nedfelles i virksomhetens arkivplan. TOBIAS 2/99 |