Sjøen for alle - stranda for få
Friluftslivet i Indre Oslofjord de siste 200 år
Fjorden er noe vi aner mer enn vi ser når vi vandrer
rundt i Oslo sentrum. Vi må ut på den ytterste brygge
for å konstatere at Oslo er en by ved fjorden. "Den
sjøsyke stad som er så redd for vannet at den skjuler
sitt ansikt og ikke engang vil vite noe av det friske pust fra
sjøen", skrev Welhaven så tidlig som i
1841. Senere satte byen bokstavelig talt også baken til
og tok knekken på livet i fjorden. Friluftsfolket har derfor
blitt drevet lenger og lenger bort fra sentrum for å nyte
fjordlivets gleder.
Av Bård Alsvik
Rundt 1800 var det grunn til å snakke om en "by-strand"
i Oslo. Fra Frognerkilen i vest til Grønlikaia i øst
gikk det, med unntak av i Bjørvika, en nesten uavbrutt
strandlinje med lune viker, glatte svaberg og gresskledte koller
_ en riviera sett med dagens øyne. Hjortnes og Filipstad
var den gang små gårdsbruk hvor byborgerne hadde
dyr på beite. Her snirklet det seg en kjerrevei langs stranda
med utsikt mot Nesoddlandet, Bygdøy og Bunnefjorden. Akershusstranda
lå på sin side øde, bare med en utstikker
til den såkalte "Slottsvandbryggen".
I Bjørvika, ved Tollbodene, møtte byens kvartaler
fjorden med bare noen meters klaring. Bryggene var plassert planløst,
uten kontakt med hverandre, og byens mange pakkhus og bryggeboder
stengte byen ute fra fjorden. Øst for Akerselvas utløp,
hvor bygrensa gikk, bølget imidlertid åkerlandskapet
seg igjen, i flukt med strandlinja fram til Loelvas utløp
og Ekebergåsens bratte skrenter.
Byens farvel med sjøen
Utover 1800-tallet ekspanderte havnevirksomheten voldsomt,
og byens sjøside endret karakter. Nye bryggeanlegg ble
anlagt foran Tollboden og Palleet, og Langkaia erobret området
på vestsiden av Bjørvika.
I Bjørvika dominerte trelastvirksomheten. Enorme stabler
av plank lå til tørk og dannet en mur mot fjordbassenget.
På 1850-tallet kom dessuten nyskapningen jernbanen, som
la beslag på nye arealer ved sjøen. Østbanestasjonen
ble bygget, og jernbanen kastet seg inn i konkurransen om å
frakte tømmer og plank, noe som resulterte i oppkjøpet
av Sørenga som opplagsplass for trelast.
Også i vest var byen i ferd med å bli avskåret
fra sjøen. Pipervika var en "halvt oversvømmet,
illeluktende morass, hvor sjøen vasket op mot et fattigkvarter
av de usleste rønner", skrev S. C. Hammer i byhistorien
i 1924. Langs Frognerkilen var byen dessuten avskåret fra
fjorden ved anleggelsen av Vestbanen i 1872.
De siste tiårene av 1800-tallet ekspanderte havneutbyggingen
ytterligere. Sjø ble til land og land ble til brygger.
Bispebrygga kom først, siden Grønlibrygga, Lohavna,
Sørengbrygga og Jernbanebrygga. I Pipervika ble den første
Honnørbrygga innviet ved keiser Wilhelms besøk
i byen i 1890, mens den Honnørbrygga som vi kjenner i
dag ble anlagt på 1930-tallet.
Fra 1890-årene tok persontrafikken seg opp i havneområdet.
Mange oslorederier spesialiserte seg på oversjøisk
fart. Det kom også igang båtruter som trafikkerte
Indre Oslofjord og byer på sør- og vestlandskysten.
På 1930-tallet var Oslo blitt landets største
og viktigste skipsfartområde. Havna hadde for lengst vokst
østover langs Bunnefjorden, hvor Grønlibrygga var
blitt sentrum for eksporten av tremasse. Sørenga og Bispebrygga
sto for kulltrafikken, mens Jernbanebrygga tok i mot fjordbåttrafikken
og svenskebåtene til Strømstad og Gøteborg.
Fra Langkaia seilte spanskelinjen, og fra Utstikker 1 og 2 gikk
heholdsvis amerikabåten og englandsbåten. Her lå
også kornsiloen hvor kornbåtene losset, samt båtene
til De Forenede Dampskips-Selskap.
På Festningskaia var det roligere. Her gikk det mindre
båter, som postruta til Arendal og Kristiansand og hurtigruta
til Vestlandet. Lenger vest, ved Filipstad, var sjøen
blitt fast grunn etter dumping av fyllmasser. Her ble det losset
sement og sand, og byens inngangsportal fra sjøsiden skal
visstnok ha vært vel så stygg den gang som nå.
Da bilen for alvor gjorde sitt inntog på 1960-tallet,
og det da ikke bare ble fysisk umulig å nå fjorden,
men også farlig, hadde byen for lengst tatt sitt endelige
farvel med sjøen.
Vekk fra "bystranda"
Alt dette hadde ikke skjedd uten smerte for byens befolkning.
Allerede på 1820-tallet hadde Selskabet for Christiania
Bys vel slått et slag for folkehygiene og skjenket et friluftsbad
til byens befolkning på Revieret, der Festningskaia går
over i Langkaia i dag. Men ganske snart ble det klart at Bjørvika
ikke lenger egnet seg som badeplass. Mot slutten av 1850-tallet
måtte byens menn runde Vippetangen og innta Kontraskjæret
for å dyppe kroppen i fjorden, mens kvinnene måtte
ta turen ut til Tjuvholmen.
Økende lyst til en dukkert i oppfriskende fjordvann
kombinert med en stadig voksende befolkning, gjorde at kapasiteten
på byens to fjordbad raskt ble sprengt. På 1860-tallet
måtte badet på Kontraskjæret nedlegges fordi
dampskipruta mellom Pipervika og Bygdøy skapte problemer.
Badingen for mennene ble flyttet inn i Filipstadsvika, vest for
Tjuvholmen, mens kvinnene fikk nytt bad på Vippetangen,
som ennå lå nokså fredelig til. På Festningsstranda
var det dessuten et privat bad samt det militære badehuset.
Men ved bryggeutbyggingen her i 1897 og anleggelsen av havnebanen
fra Østbanen til Vestbanen i 1907, forsvant sjøbadene
langs "bystranda" for godt.
Småbåtfolket seiler sin
egen sjø
Historien om sjøbadene kan leses mer inngående
et annet sted i dette bladet. Men det var ikke bare de badende
som ble presset ut fra byen. Opparbeidelsen av havna på
første del av 1800-tallet hadde ført til en oppblomstring
av småbåtlivet i hovedstaden. I utkanten av de mest
trafikkerte havneområdene hadde båtfolket funnet
plass til sine prammer og seilbåter, men rundt midten av
århundret hadde antall småbåter vokst så
sterkt at det ble problemer med fortøynings- og opplagsplasser.
Havneutbyggingen trengte dessuten mer plass, og områdene
hvor båtene lå fortøyd ble ekspropriert av
kommunen til dette formålet.
For å forsvare sine interesser organiserte småbåtfolket
seg. Først ute var de som hadde båt i Bjørvika.
I 1853 ble Norges første båtforening, Revierhavnenes
Båtforening, stiftet, men havnevirksomheten presset småbåteierne
bort. I første omgang ble småbåthavna flyttet
ut til Vippetangen, men siden måtte foreningen gi opp tilknytningen
til fastlandet og ankre opp ved Hovedøya hvor den fremdeles
holder til. Også i Pipervika hadde båtfolket funnet
sitt fristed. "Baadforeningen i Pipervigen" ble stiftet
i 1860, men skulle komme til å skifte navn to ganger etter
som den ble fordrevet fra de nære byområdene; først
til Filipstadbukta, så til Frognerkilen.
Erobringen av omegnsstrendene
Når "bystranda" måtte gis opp som rekreasjonsområde,
søkte folk utover, til øyene og Bunnefjorden, og
til Bygdøy. Allerede i 1819 hadde Karl Johan kjøpt
Bygdøy, blant annet med tanke på å legge den
ut som folkepark. Mange fra byens overklasse la sine lyst- og
piknikturer ut hit i første halvpart av 1800-tallet.
I andre halvpart av århundret ble det imidlertid fart
i en ny bevegelse som siden skulle vise seg å bli en "ulykke"
for den som ville nyte sjølufta fra land. Begrepet "fritid"
var den gang forholdsvis ukjent, og i hvert fall et knapphetsgode
for den vanlige mann i gata, det vil si arbeidsfolket i byen.
Henrik Wergeland skal riktignok ha benyttet begrepet allerede
rundt 1840, men det var først med den lovfestede åttetimersdagen
i 1919 at fritid ble et reelt fenomen for folk flest. Da ble
det ledige stunder for de fleste til å hente inn krefter
ved sjøen og ta seg en dukkert i det oppfriskende fjordvannet.
Men allerede rundt 1920 var mulighetene for dette begrenset.
Vi må tilbake til 1870-tallet for å finne ut hvorfor.
Byen var nå inne i en voldsom vekstperiode, både
økonomisk og territorielt. I 1878 ble byen utvidet til
Skillebekk og Frognerbekken. Grensa mellom by og land ble mer
og mer flytende, og nye villaområder grodde opp utenfor
bygrensa. Strømmen av folk med penger mellom hendene gikk
med andre ord ut av byen, til det grønne og frodige Aker,
eller til Bærum langs Drammenbanen. Mange av dem som ble
boende i byen, men også villaeiere i Aker, hadde stor appetitt
på hva naturen kunne by på. Om vinteren, når
fjorden lå islagt, var det de bynære områdene
i Marka som ble oppsøkt, men om sommeren fristet fjordlivet.
De mest pengesterke skaffet seg strandtomter hvor det ble
reist sommervillaer. Bygdøy sto ennå øverst
på lista; "Lystslottradisjonen" fra Karl Johans
tid hang ennå igjen. Men også på Sjursøya,
Malmøya og Langøyene skaffet de seg "sommerparadiser".
Med dampbåtrute til Nesodden ble dette området attraktivt,
og siden ble Fornebulandet og Snarøya trukket med.
Sjursøya, som den gang ikke var en halvøy, var
den første øya som ble bebygget. I 1899 var det
nitten bruksnumre bare på Sjursøya, men da var også
det meste av strandlinja erobret. Virkelig fart på hyttebyggingen
langs strandlinja ble det en bit ut i vårt århundre.
Eyvind Alnæs skrev i "Oslofjorden" (1939)
om badehusene som på Nesoddlandet dannet "en påtrengende,
uharmonisk krans langs fjordbredden". Badehustradisjonen
hang igjen fra en tid hvor "man plasket i en slimete,
tjærebredd sprinkelkum", skriver han. Men verst
var det med alle gjerdene, bryggene og utsprengningene som Alnæs
betraktet som symptom på eiernes trang til å dominere
naturen.
Lov mot "galskapen"
Langs Bunnefjorden og på øyene var tilstandene
de samme som på Nesoddlandet. Her ble badefolket møtt
med advarende skilt med "Adgang forbudt" og "Fredlyst".
Vanlige folk ble henvist til de offentlige strendene som Aker
og Oslo kommune, ofte etter hard kamp, hadde fått lagt
ut til allmennhetens benyttelse. Men det var trangt om plassen
på gode soldager. Dessuten var det noe ufritt over det
hele.
På 1930-tallet snakket man om en "krise med
hensyn til almenhetens mulighet for fritidsopplevelser ved Oslofjorden".
I 1933 ble det derfor igangsatt et samarbeid mellom kommunene
langs fjorden, velforeninger og idrettsorganisasjoner om å
gi stranda tilbake til allmennheten. Et resultat av dette var
opprettelsen av Oslofjorden Friluftsråd samme år.
I styret satt initiativtakeren Holger Koefoed, og blant annet
Arno Berg og herredsgartneren i Aker, Karl Flod.
Arbeidet var blant annet rettet mot lovgiverene. Det måtte
en lov til for å klarlegge allmennhetens rettigheter til
ferdsel, bading og telting. Loven skulle også være
et ekspropriasjonsverktøy for de offentlige myndigheter,
slik at større områder kunne sikres og reguleres
for friluftsliv. I 1937 kom strandloven som blant annet ga hjemmel
for ekspropriasjon i områder hvor bygningsloven ikke gjaldt.
To år senere ble arbeidet med en egen friluftslov påbegynt.
Nå skulle ikke bare allmennhetens rett til friluftsliv
sikres. De store masser av folk som søkte ut til fjord,
skog og fjell, gjorde det også nødvendig med klare
regler om hvordan friluftslivet skulle utøves.
Krigen stoppet imidlertid arbeidet med loven. Først
i 1957 kom Lov om friluftsliv som definerte hva som var innmark
og utmark og som ga regler for publikums ferdsel og landsetting
langs fjorden. Statens Friluftsråd ble nå opprettet,
og det ble påbudt med friluftsnevnder i hver kommune. Viktigst
av alt var den plikt som ble pålagt grunneierne om byggemelding
og utparsellering. I 1959 kom dessuten nye ekspropriasjonsbestemmelser
i Oreigningsloven, som ga kommunene større mulighet til
å ekspropriere områder til friarealer og naturpark.
En presset fjord
Den sterke befolkningskonsentrasjonen rundt fjorden, ikke
bare i Oslo, men også utover i byens nabokommuner, skapte
et enormt press på friluftsområdene. I mellomkrigstiden
meldte som nevnt også arbeidsfolket seg på som bruker
av friluftsarealene ved byen, og en viss velstandsøkning
blant folk i mellomsjiktet i samfunnet gjorde at stadig fler
og fler satte båt på vannet. På begynnelsen
av 1920-tallet inntok dessuten arbeiderne Lindøya, Nakholmen
og Bleikøya, først med ulovlig oppsatte skur og
telt, siden i legaliserte og ordnede former med kolonihyttebebyggelse.
Organiseringen av hyttebebyggelsen på øyene skal
visstnok ha kommet etter at de såkalte "landliggerne"
hadde skapt et forferderlig leven, eller det vi på godt
norsk kaller "fyllefest" på Lindøya. Etter
en slik St.Hans-kveld forbød de militære myndigheter,
som forvaltet øya, all ilandstigning. For å bøte
på skadene, og ikke minst for igjen å kunne seile
snekka si ut til Lindøya, sendte Akerselvas båtforening,
som festdeltakerne hørte til, en henstilling om å
få beholde hytter og telt mot at de sørget for ro
og orden. Resultatet ble tre hundre hytter på Lindøya,
to hundre på Nakholmen og hundre på Bleikøya.
De som ikke fant sitt "sted i solen" her ute, seilte
båten lenger ut i fjorden og møtte likesinnede på
det som var av ledige holmer og skjær, eller på områder
som var tilrettelagt for båtfolket, slik Hans Backer Fürst
ga et stemningsbilde av i Oslo-fjorden (1939):
"Søndag efter søndag hele sommerene
frem og langt ut på høsten stimer det sammen folk
fra Oslo, Aker og Bærum til dette trange sundet som byr
en slik ypperlig havn. Telt ved telt kommer op, trekkspill-låt,
gramofonmusikk, glad latter og hauking lyder i den stille, lyse
sommernatten. Her er felleseie, ingen har mer rett en den andre,
men alle som opfører sig bra har retten. Folk er sitt
eget politi, og orden og renslighet hersker. Et utmerket tiltak
av kommunen, et fornyelsens bad for alle de trette som kan komme
vekk fra sine bakerovensleiligheter i Oslokassernene."
Hadde alle hatt slik disiplin som dette båtfolket tydligvis
hadde, ville det ikke vært noe problem. Men teltliv på
øyene hvor "renslighet hersker" var mer
unntaket enn regelen. Den gang, som nå, var folk dårlige
til å rydde opp etter seg. Mer alvorlig skal ferdselen
på fjorden ha vært for dyrelivet. I 1939 raste skribenten
Herman L. Løvenskiold over den uvettige jakten fra motorbåter
på ender og sjøfugl. Og turfolket var ikke det grann
bedre: Før kunne man se grågås, gravand, sangsavaner
og stokkand, "nu ligger fjorden der tom for liv året
rundt, og dette gjelder særlig Bunnefjorden og det indre
av Oslo-fjorden med sundene mellem øyene", fordi
strandhoggere forstyrret klekkingen.
Like før krigen begynte man så smått med
fuglefredning av holmer og øyer, men det var i hovedsak
i ytre del av Oslofjorden. Tofteholmen, sør for Hurumlandet,
var som en av de tidligste naturfredninger som fant sted i Norge,
fredet allerede i 1910. Fire år senere ble Østlandske
kretsforening for naturfredning stiftet, men foreningen hadde
liten gjennomslagskraft i Indre Oslofjord.
1951 var et vendepunkt i så måte. Da ble fuglelivet
på Ulvungen fredet. På 1960-tallet kom også
halvparten av Håøya under lovens beskyttelse, mens
det skulle drøye til ut på 1970-tallet før
man fikk øynene ordentlig opp for at fuglelivet i indre
fjord var truet. Myndighetene satte da i gang en systematisk
fredning av øyer og holmer.
Vannklosetter til besvær
At indre fjord lenge var tom for fugl er kanskje ikke så
kjent, men at sjøen etter hvert ble lite innbydende med
tanke på badelivet, er noe de fleste av oss husker. Man
trenger ikke å ha innledet sin badekarriere tidligere enn
på 1970-tallet for å ha opplevd fjorden som en "kloakkpøl".
På 1930-tallet ga Holger Koefoed en skildring av hvor
dårlig det var stelt med indre fjord i sitt dikt "Oslo-fjorden":
Men innover mot Akers kyst
blir bølgens farve mere blakk
og vannet smaker mere brakk
og er ei blott til lyst
Må sjøen engang også her
bli klar som ved de ytre skjær,
så små og store her kan få
en dukkert i en bølge blå,
og torsk og hvitting hilses kan
velkommen selv ved Vikas strand!
Kjell Baalsrud kan huske hvor møkkete fjorden var I
1930-årene: "Vi sto på stupebrettet like
ved Paradisbukta og måtte vente til vannflaten så
ren ut før vi stupte uti. Det var tildels ganske ufyselig
ting som fløt forbi". Slik hadde det vært
lenge. Allerede rundt århundreskiftet oppsto det lokal
forurensing i fjorden, særlig innerst, der bekker og elver
gikk ut i sjøen. Svømmestevner i nærheten
av byen måtte oppgis rundt første verdenskrig fordi
det var direkte usunt å være uti vannet. Badefolket
søkte stadig utover, mot øyene og inn i Bunnefjorden,
men forurensningen fulgte etter.
En viktig årsak til forurensingen, i tillegg til industrien
langs Akerselva som lot spillvannet gå rett til havs, var
innføringen av vannklosettene. Tidlig i vårt århundre
hadde ett tusen husstander vannklosett i Oslo, på 1970-tallet
430.000.
I 1900 satte kommunen ned et utvalg som avga sin betenkning
over vannklosettene i byen i 1904. Utvalget var bekymret for
hva vannklosettene kunne stelle istand for lokale områder
av fjorden. Det ble foreslått en omordning og utbygging
av byens kloakker, og det ble vurdert forsøksdrift av
biologisk rensing. For å motvirke uhygieniske tilstander
også på land, i boligene og i gatene, gravde kommunen
et hovedanløp for kloakken ned Kongens gate. Et hundre
meter langt trerør, som siden ble forkortet til 25 meter
på grunn av problemer med sand og slam, sendte befolkningens
etterlatenskaper ut i sjøen. Boliger utenfor bykjernene
ble forsynt med septiktanker, men vannet fra disse ble ledet
ut i Akerselva og andre bekker og elver, og bidro ytterligere
til en forverring av situasjonen.
På 1930-tallet ble forskere fra Universitetet klar over
hvor alvorlig situasjonen var. I 1931 ble det bygget et renseanlegg
på Skarpsno som tok unna de groveste partiklene. Under
krigen kom også renseanlegget for kloakken som gikk ned
Kongens gate. Men den raske byveksten og masseutbredelsen av
vannklosetter etter krigen gjorde sitt til at kloakkutbyggingen
kom på etterskudd.
En død fjord
Resultatet ble raskt synlig. Vannet ble grumsete, brunt og
lite innbydende. Bunnen ble gjørmete og strendene ble
overgrodd med slam og grønske. Dessuten ga fjorden stedvis
fra seg vond lukt av svovel. På 50-tallet var store deler
av Indre Oslofjord forurenset. I 1951 ble badeanlegget på
sørsiden av Hovedøya stengt, og forskerne kunne
konkludere med at det var inntruffet "drastiske endringer
i fjordens dypere vannlag".
Fisken døde og forsvant. Bunnefjorden hadde tidligere
vært den beste plassen for reketråling, og brislingfisket
hadde lokket til seg trålere langveisfra. Nå lå
den øde. Aktiviteten på badestrendene endret også
karakter. Før hadde unge som gamle plasket ut i vannet,
men nå var det bare solbaderne som var tilbake.
Fjorden var ikke lenger istand til å rense seg selv.
Det trange Drøbaksundet ga mangel på tilførsel
av friskt vann til det indre fjordbassenget. Bare stor og langvarig
innsats fra myndighetenes side kunne redde fjorden fra å
være en "stinkende pøl". Dessuten måtte
det tenkes regionalt, fordi Oslo ikke var alene om å bidra
til forurensningsproblemene.
En ting var utslippene fra husholdningene, en like alvorlig
sak var det industrien bidro med. Regionalkomitéen for
Oslo-området oppnevnte derfor et utvalg som skulle vurdere
vannforsyningen, avløpsvannet og renseanleggene i hele
Oslofjorden. I 1954 kom også opinionen på banen.
Aksjonsutvalget mot Oslofjordens forurensning ble stiftet. Året
etter ble et Utvalg for vannrensing satt ned av formannskapene
i Oslo og Bærum. Utvalget, som var forløperen til
dagens NIVA, skulle ha ansvaret for et undersøkelsesprogram
og legge fram forslag til hvordan problemene skulle løses.
Fjorden tilbake til folket?
I 1985 kunne Kjell Baalsrud oppsummere at fjordens helse var
langt bedre enn tyve år tidligere. Både i Oslo, Asker
og Bærum var det bygget nye avløpsanlegg som samlet
opp, renset og slapp ut kloakken på dypt vann. Kommunene
lenger ut i fjorden hadde gjort det samme. De øvre vannlagene
i fjorden var blitt bedre, og folk hadde begynt å få
tilbake håpet om at man igjen kunne bade i en ren fjord.
I dag, 15 år etter, er målet langt på vei
nådd. Oslofjorden er blitt nesten så ren en kan forlange
at en fjord kan være når den er omkranset av 1/3
av landets befolkning. På gode sommerdager strømmer
folk ut til Bygdøy, eller står i kø for å
ta badebåtene ut til en av øyene. Fra Vippetangen
kan fiskemiddagen sikres med en enkel slukstang, og småbåtfolket
kan tøffe utover til lune viker og ta fjordbadet fra dekk.
Men ennå er det sånn at mens andre "kystfolk"
har gjennomsnittlig fjorten meter strandlinje til disposisjon,
har strandfolket langs Oslofjorden bare to meter å boltre
seg på. Nå er det som vi vet svært mange som
sogner til Oslofjorden sammenlignet med landets kystlinje forøvrig,
så regnestykket blir litt misvisende. Men med en kystlinje
på over 22 mil, fra Færder i syd til Bjørvika
i nord, og hvor bare en brøkdel er tilgjengelig for det
store, badende publikum, så er regnestykket likevel et
tankekors.
Kanskje er det håp i et hengende snøre. Kommunens
planer for Bjørvika kan gi i hvert fall deler av indre
fjord tilbake til folket. Med litt god fantasi kan vi tenke oss
en strandpromenade fra Middelalderparken og kanskje helt ut til
Grønlikaia. På Fornebu har vi samme muligheten.
For som det het i en privat reguleringsplan for Fornebu i 1932,
før flyplassens tid: "Ja, her er det virkelig
skjønt. Der er ingen forandring foregått i menneskenes
sind, hva naturfølelsen angår".
Kilder og litteratur:
Kjell Baalsrud: Oslofjorden vårt nærmiljø,
Oslo 1987
Christiania kommune 1837-1885
Knut Evensen, Ragnar Frislid m.fl., Oslofjorden _ fra Aker
brygge til Færder fyr, 1992
Hindhamar, Sundt og Thomassen, Oslofjorden _ miljøutredning
for indre del, Oslo 1981
Kristiania kommune, 1886-1911
Hjalmar T. Larsen (red.): Oslo-fjorden, b. 1 og 2,
Oslo 1954
Per Norgren: Utparsellering av Fornebo, Oslo 1932
Oslo kommune 1912-1947
Oslo-Fjorden _ Oslo-Marka, Oslo 1939
Oslofjordkontoret, Renere Oslofjord, Oslo 1974
Georg Parmann (red.), Friluftslivet ved Oslofjorden,
Oslo 1983
Plan- og bygningsetaten: Fjordby eller Havneby _ utredning
om Oslo havne- og sjøside, Oslo 1997
Tore Thjømøe: 125 år i båtfolkets
tjeneste, Oslo 1985
Gry Waage: Fra Konglungen til Padda, Oslo 1998
TOBIAS 2/99
|