![[Oslo kommune, Byarkivet]](../../images/byarkivlogo.gif)
KOARK
- standard for kommunale edb-baserte sak- og arkivsystemer
KOARK-standarden er ett av
flere tiltak som Kommunenes Sentralforbund arbeider med innen
IT-området. Arbeidet med standarden har vært gjennomført
etter initiativ fra bl.a. Riksarkivaren og Oslo byarkiv. Oslo
byarkiv har deltatt i prosjektgruppen med prosjektsekretær.
I november i år forelå endelig KOARK-rapporten fra
trykkeriet.
av Grethe Flood og Bjørn Bering
Bakgrunnen for KOARK-standarden er bl.a. innføring av ny
kommunelov og ny arkivlov, som vil gi kommuner og fylkeskommuner
større forpliktelser når det gjelder dokumentforvaltning.
Mange journal-/sak-/arkivsystemer som tilbys på markedet
har svakheter når det gjelder funksjonalitet og effektivitet.
De er basert på standarder som er utviklet for statsforvaltningen,
og som ikke ivaretar kommunale behov i samme grad. Systemene har
også svakheter i forhold til de krav som lovverket stiller
til informasjonsbehandlingen.
KOARK-standarden skal bidra til å effektivisere og kvalitetssikre
arkiv og saksbehandling i kommunal forvaltning. Ved å benytte
systemer som bygger på en felles standard, vil kommuner
og fylkeskommuner ha større muligheter til å kommunisere
med hverandre. I Oslo kommunes virksomheter skal standarden
legges til grunn ved valg og bruk av sak-/arkiv-systemer.
Hva er KOARK?
KOARK er en standard for sak-/arkivsystemer i fylkeskommunal
og kommunal forvaltning. Navnet KOARK er en avledning av
NOARK (Norsk arkivsystem) som siden 1984 har vært standard
for statlige journal- og arkivsystemer. KOARK kan betraktes
som en kommunal variant av NOARK-standarden på områdene
edb-journal og elektronisk saksarkiv, men med justeringer og tillegg
som skal dekke kommunale behov.
Men KOARK går utover NOARK-standarden: Det er utarbeidet
spesifikasjoner for edb-basert system for behandling av saker
i folkevalgte organer, komitéer og andre utvalg, - "utvalgsbehandling".
Dette er i tillegg et område som tidligere ikke har vært
gjenstand for standardisering.
KOARK bygger på prinsippet om at systemet skal være
integrert. I dette ligger at alle delene (komponentene)
i systemet inngår i et samspill som er tilpasset virksomhetens
behov. Opp-lysninger som legges til rette i en del av systemet,
skal kunne henges inn i andre deler når dette er hensiktsmessig.
Sak/arkivsystemet utgjør bare en del av de edb-baserte
informasjonssystemer (eksterne fagsystemer) som kan være
til nytte i saksbehandlingen. Det skal derfor være mulig
å få til en integrasjon mellom KOARK-systemet og andre
informasjonssystemer. Ved å tilpasse seg grensesnittet i
KOARK
vil andre informasjonssystemer være åpne for integrasjon
med den dokumentadministrative kjernen (edb-journalen) i KOARK.
Rapportens utforming
KOARK-rapporten er utformet som en kravspesifikasjon beregnet
for leverandører som utvikler sak-/arkivsystemer.
For forvaltningsorganer og andre virksomheter i kommunal
sektor skal rapporten gi oversikt over krav som stilles til et
sak-/arkiv-system og være et hjelpemiddel ved valg av slike
systemer. I tillegg kan standarden være nyttig ved utarbeidelse
av interne rutiner og funksjoner for saksbehandling og arkiv.
Rapporten er delt i seks deler som omfatter (1) en generell introduksjon
til systemet;(2) krav til journalføringssystemet, (3) prinsippløsninger
for elektronisk saksarkiv og elektronisk post; (4)krav til saksbehandlingsfunksjoner;
(5)krav til modul for utvalgsbehandling og (6) prinsipper for
periodisering og langtidslagring.
Rapporten angir hvilke prinsippløsninger som skal legges
til grunn for et edb-basert sak-/arkivsystem. Standarden beskriver
hvilke felt, tilleggsregistre og utskrifter systemet skal og bør
inneholde samt krav til funksjonalitet. Samtidig gir standarden
detaljert beskrivelse av saksgangen i utvalgsbehandlingen. Den
viser hvordan funksjonene kan utføres og hvem som utfører
de ulike oppgavene. Det er her opp til den enkelte kommune/fylkeskommune
selv å bestemme hvem som skal inneha de ulike roller i utvalgsbehandlingen.
KOARK-standarden inneholder ikke edb-tekniske løsninger
eller detaljerte spesifikasjoner av brukergrensesnittet (hvordan
systemene skal kommunisere med brukeren). Standarden er derfor
uavhengig av leverandør, databasesystem og utviklingsverktøy.
Det er opp til leverandørene å utvikle sine systemer
innenfor de rammer standarden setter.
Videreutviklingen av NOARK og KOARK
Prosjektgruppen har forsøkt å legge forholdene til
rette for utviklingen av en standard som kan være felles
for stat og kommune. Det forutsetter at spesifikasjonene i
KOARK blir innarbeidet og ført videre i nye versjoner av
NOARK (NOARK-4 og senere versjoner). Riksarkivaren vil koordinere
det videre arbeidet med NOARK og KOARK. Det er en forutsetning
at kommunale interesser og erfaringer blir representert i det
fagmiljøet som vil vedlikehold en slik felles standard.
NOARK/KOARK-standarden blir selvfølgelig ikke "ferdig"
en gang for alle. KOARK og NOARK bør snart suppleres med
mer detaljerte standarder for elektronisk fulltekstarkiv og elektronisk
post, bl.a. slik at disse systemene kan integreres med systemer
for saksbehandling og journal. Standardene må dessuten vedlikeholdes
i forhold til nye muligheter for systemutforming. Det kan allerede
nå stilles spørsmål ved om ikke spesifikasjonene
legger for sterke bindinger og begrensninger på edb-teknisk
systemdesign.
KOARK representerer et stort framskritt for alle som arbeider
med kommunal informasjonsbehandling, men arbeidet aktualiserer
også utviklingsoppgaver som det haster med å få
gjennomført.
TOBIAS 4/95