St.
Hanshaugen:
Ingenmannsland som
ble folkepark
Mellom Ullevålsveien,
Collets gate og Geitemyrsveien ligger en av Oslos vakreste parkanlegg
- Sankt Hanshaugen. Parkens historie er historien om et ingenmannsland
som etter 1850 ble forvandlet til en folkepark. Det var mens Oslo
ennå het Kristiania at haugen var på sitt mest populære.
Etter siste krig sank interessen for Sankt Hanshaugen. Gode krefter
har imidlertid gått sammen om igjen å trekke folk
til parken, først og fremst ved å arrangere parkkvelder
i sommerhalvåret.
Av Grethe Flood
Opprinnelig var Sankt Hanshaugen en del av Kristian IV's bymark.
Da folk i Kristiania begynte å tilrane seg deler av bymarken
og gjerde den inn som sin egen, var det få som interesserte
seg for haugen. Den var en bratt, naken fjellknaus, hvor man verken
kunne bygge eller drive jordbruk, og området ble derfor
ansett som verdiløst.
Fra Mærrahaugen til Sankt Hanshaugen
Sankt Hanshaugen forble offentlig og senere kommunal eiendom,
og før 1850 den ble brukt til de forskjelligste formål.
Fra 1795 var haugen ekserserplass for Borgervæbningen og
for skolegutter. I noen år ble den også brukt som
beitemark for Christiania Vognmandslaugs hester. Hovedstadens
hestekadavre ble i lang tid kastet i en hestegrav på nordsiden
av haugen, og dette ga den navnet Mærrahaugen, eller på
fint språk: "Hoppehøien". Byens søppel
og halm ble brent her, og boktrykkerne kokte sin sverte på
haugen. Bøndene i Aker hadde dessuten funnet at stedet
egnet seg godt som opplagsplass for gjødsel.
Navnet Sankt Hanshaugen stammer fra 1840-årene, da borgerne
begynte å feire St. Hans på Mærrahaugen. I dagene
før St. Hans slepte man sammen kvist, gamle båter
og tjæretønner til veldige bål. Feiringen kunne
bli heller voldsom, og drikking og blodige panner hørte
med.
Etter hvert forsvant vognmannshestene, skoleguttene og St. Hans-bålene,
og Sankt Hanshaugen lå stille og fredelig tilbake. Bare
beboerne på Lovisenberg la av og til turen opp til haugen
til avveksling fra Frognerseteren. Om lørdagene hendte
det også at soknepresten i Gamle Aker forberedte prekenene
sine her oppe, og at professor Sexe studerte haugens geologi.
Stille timer i naturen
Med St. Hans-feiringen begynte man for alvor å oppdage det
vidsyn man hadde fra haugen utover fjorden, byen og åsene
omkring. I 1850 ble det nedsatt en komite som skulle se nærmere
på haugens skjebne. Komitemedlem F. H. Frølich mente
at haugen måtte bevares som et felleseie for hele Kristiania
og tjene som fristed bl.a. for byens arbeidsfolk. Han ble møtte
med latter: At en naken fjellknaus skulle kunne beplantes og arbeiderne
skulle trenge stille timer i naturen, var uhørt.
Etter å ha styrt unna planer om både arbeidskoloni
og kirkegårdsanlegg, ble det i 1855 bestemt at en del av
haugen skulle opparbeides til offentlig park. Det var Frølich
selv som startet beplantningen i 1856 - for egen regning. I 1865
plantet Christiania Byes Vel ikke mindre enn 1275 trær.
To år etter overtok kommunen arbeidet, men den vesentligste
kommunale beplantningen skjedde først i årene 1876-1886.
En park med mange attraksjoner
I 1875 sto vannreservoaret på toppen av Sankt Hanshaugen
ferdig. Like ved bassenget ble det oppført en oppsynsmannsbolig
som samtidig var værvarslingsstasjon for byen. Ulike værsymboler
ble heist opp i tårnspiret slik at de syntes vidt omkring.
I 1884 ble Sankt Hanshaugen utvidet ved at kommunen kjøpte
en del av grosserer Christensens løkke, Frydenlund. Fra
den øvre del av parken ble det anlagt en kunstig bekk som
i kaskader rislet ned i en svanedam. I 1891 ble det på Festplassen,
på nedsiden av bassenget, reist en musikkpaviljong med midler
fra Brændevinssamlaget. I nærheten av Festplassen
lå det et laterna magica, en optisk tryllelykt som projiserte
omgivelsene.
På 1890-tallet ble også restaurantanlegget Hasselbakken
reist på nedsiden av Festplassen, hvor de besøkende
fikk uteservering og underholdning.
I årene før første verdenskrig fantes det
også et stor bur med en norsk og svensk bjørn, men
som ble avlivet i 1917. Her var også et lite menasjeri av
bl.a. påfugler og apekatter.
De kom fra inn- og utland
Med sine mange attraksjoner ble Sankt Hanshaugen "en yndlingsplads
for Kristianias beboere, navnlig ogsaa for den simplere klasse".
På varme sommerkvelder dro folk opp hit for iflg. Verdens
Gang 1891 "at trække frisk luft og nyde den vidunderligste
udsigt over land, by og fjord". Især i helgene kunne
serveringen og underholdningstilbudene på restauranten og
Festplassen trekke tusener av folk opp fra byen. I 1930 uttalte
bygartneren at Sankt Hanshaugen var så overbefolket at det
luktet svette i hele hagen.
Det kom ikke bare folk fra selve byen. I stadsingeniørkontorets
turistprotokoll, hvor de "Besøgende anmodes godhedsfuldt
om at indtegne sine Navne", ser vi at det kom besøkende
fra inn- og utland. Bare i dagene 25. og 26. juni 1878 kom det
besøkende fra Kristiania, Holmestrand, Larvik, Bergen,
Romsdalen, Lofoten og Tromsø, samt fra Gøteborg,
Stockholm, Hull, Sheffield, Skottland og Amerika.
En oppmuntring for de mindre bemidlede
Helt opp til våre dager har det vært tradisjon med
underholdning i parkene i hovedstaden. I 1907 nedsatte formannskapet
en egen musikkomite som skulle "fremkomme med forslag til
ordning af musik på offentlige pladse".
Musikken i parkene trakk folk fra alle samfunnslag, men iflg.
Morgenbladet 1920 var den en særlig oppmuntring for "Byens
mindre bemidlede Mennesker". På dette tidspunktet var
ikke Sankt Hanshaugen lenger et stille fristed for byens
arbeidsfolk, slik Frølich hadde tenkt seg. Men vi ser at
man fremdeles betraktet parken som et sted hvor særlig arbeids-
og småkårsfolk kunne glemme den grå hverdagen.
Mange ville underholde
Det var mange som ønsket å underholde folk på
Sankt Hanshaugen i sommerhalvåret. Parkmusikken, som opprinnelig
sorterte under magistraten og musikkomiteen, var et janitsjarorkester
som i juni, juli og august holdt konserter i ulike parker på
den tid da divisjonsmusikk var på moten.
Ved siden av parkmusikken var det en hel liten flora av kor, sangforeninger,
komiteer osv. som "i ærbødighet" tillot
seg "at andrage den ærede magistrat og formandskab"
om tillatelse til å holde konserter på Sankt Hanshaugen.
Det var alt fra Totalisternes Fælleskor, Kristiania Bestillingsmænds
Sangforening og sangforeningen "Klang" til Orkesterforeningen,
2. brigades musikkorps, bymisjonen og komiteen for Kristiania
folkeskolers feriekolonier. Programmet til korene og sangforeningene
hadde et gjennomgående norsk og nasjonalt preg.
10-øres-konserter
Tilstelningene i parkene var som regel gratis. Men især
på Sankt Hanshaugen ble det avholdt såkalte betalingskonserter,
hvor entreen iflg. formannskapet ikke måtte settes "høiere
end 10 øre". Inntektene av 10-øres-konsertene
gikk først og fremst til veldedige formål. I søknadene
fra kor, sangforeninger m.v. ser vi at disse ønsket å
fordele inntektene "ligelig" mellom seg og feriekoloniene.
Videre ga formannskapet den såkalte Centralkomiteen for
barnehjælpsdagen tillatelse til å holde friluftskonserter
til inntekt for byens barnehjem, barnekrybber og arbeidsstuer
for barn.
Parkkvelder på radio
I 1936 brant restaurantanlegget Hasselbakken ned og ble ikke gjenreist.
Særlig etter 2. verdenskrig tapte folk noe av interessen
for Sankt Hanshaugen. Med gode krefter satte igang arbeidet med
å friske opp en del av stedets underholdnings-tradisjoner.
I 1957 ble den gamle musikkpaviljongen revet, og byarkitekten
la fram planer for nytt scenehus og musikkpaviljong. Her oppe
har man i de seinere tiår arrangert parkkvelder om sommeren,
et populært innslag som har vært overført i
radio for dem som ikke selv kan sitte på tilskuerbenken.
Kilder:
Parkvesenet, pakkesaker: pk 1 mrk. Konserter på St. Hanshaugen
1907-1918; pk. 2 mrk. St. Hanshaugen 1877-1909
Møteprotokoll for musikkomiteen 1907-1928.
Litteratur:
Kommunale aktstykker, bd. Ib Forelæg (1905)
Oslo kommune bd I 1912-1947 (Oslo 1952)
Kristianias historie bd. V (Oslo 1928)
Oslo bys historie bd. 4 (1990)
Oslo byleksikon (1987)
T. Frølich: F. H. Frølich og hans samtid II (1915)
E. Bjerknes: St. Hanshaugen. St. Halvard bd. 18 (1938)
T. Bloch Nakkerud - L. F. Larsen: Hilsen fra Kristiania. Hovedstaden
på gamle postkort (1990).
TOBIAS 2/94