Slektsforskning og samfunnshistorie
«Eplet faller
ikke langt fra stammen.» Ordtaket sier sitt om hvordan folk har oppfattet at
vi er formet av familie, slekt og avstamning. Her er spørsmålet: Hva kan en
slektshistorisk tilnærming bidra med i forståelsen av samfunnshistoriske
spørsmål? Tekst: Knut Kjeldstadli Slektshistorie,
genealogi, kan ses både som en sjølstendig disiplin og som det som kanskje
litt nedlatende kalles hjelpevitenskaper for historieforskning. I dag er
dette et vel etablert felt; i Norge finnes en egen forening, tidsskrift, kurs
og studieemner ved høgskoler. Bøker er utgitt om en rekke slekter. Men
slektshistorie er langt eldre. En urform av genealogien er kongerekker, dynastier. Å sette opp slike anerekker er
nok lettest for storfolk. I England regner en med at det er små muligheter
til å oppspore sin familie før 1500, hvis en ikke er i slekt med kongehuset,
eller familien har bestått av jordeiere eller rikfolk i by. Nokså mange
amatørforskere, også i Norge, klarer å karre seg
tilbake til 1500- 1600-tallet. Her kan de finne en slektsrekke
som gjør at de suser tilbake til Harald Hårfagre. Men dette tilbakevises som
konstruksjoner av de strengere og mer vitenskapelige slektsforskerne. Sjøl
om det finnes glade og noen oppfinnsomme amatører, bør det poengteres at som
vitenskap kan genealogi være krevende, både med hensyn til tid,
arbeidsinnsats, etterrettelighet og analytisk skarphet. Som slektsforsker Fin
Michaelsen skriver: «Noen tror at de står overfor en slags automat, der det
gjelder å trykke på en knapp, så ramler forfedrene ut. Andre er klar over at
de må lete, men de er tidlig ute og regner med å greie det vesentligste før
middag.» Så er det de mange som lærer
at arkivet blir et arbeidssted for dem. Hva er motivene
for slektsgransking? Å
ville vite hvem en er, hvor en
kommer fra, hvilke røtter en har, nevnes ofte. Avstamning går inn som del av
ens identitet. Da Oslo bys historie ble utgitt på 1980-tallet, der jeg hadde
gleden av å være en av forfatterne, mottok vi et protestbrev fra en advokat
etter at middelalderbindet ble gitt ut. Der var det
nemlig gjengitt en runepinne, som omtalte en Årle Skjoldløs, som runeristeren mente hadde vært den passive
i et homofilt, analt samleie. Advokaten mente å vite 1) at han sjøl var
etterkommer etter Årle, 2) at han visste at Årle ikke var homofil, 3) at
dette var sterkt ærekrenkende for ham og for Årle, og 4) at opplaget av dette
bindet derfor burde tilbakekalles og makuleres. Boka ble nå slik den var. Slektsforskeren
Cato Krag-Rønne skreiv i 1943 at genealogi gikk ut på å
«erkjenne og klarlegge slektens vesen, virke og vandring gjennom land og
tid». Virke og vandring – jo, det kan en sikkert fastslå. Men å skulle
erkjenne slektas vesen gjennom hundreåra, blir mystikk. Men det var slike
tanker som styrte Norges Bondelag da det på 1930-tallet arrangerte
studiesirkler i slektsgransking og i biologisk rasehygiene, som en sa, og ga
diplomer til de brukerne der slekta hadde sittet på garden i generasjon etter
generasjon. Det var ikke lett å være en jordlaus i en slik verden. Og det var
ikke lett å ha en jødisk bestemor i et nazi-Tyskland. Men
om en legger vekt på det en kan kalle sosial arv – altså oppvekst og ikke
gener – kan ett motiv være å forstå seg sjøl bedre.
Personlig syntes jeg en del av mine egne rariteter ble forståelige på
bakgrunn av det jeg har lært om familiehistorien min. Videre
kan en ønske å finne noen en kan være stolt av. Mange synes som Aasmund
Olavsson Vinje: «Stor arv det er for mannen av godtfolk vera
fødd.» Og før ham mente islendingen Styrmir Karason hin frode på 1200-tallet: «Vi synes at vi bedre
kan gi utlendinger [det vil den gang si nordmenn, forf. anm.]
svar på tiltale, når de bebreider oss at vi stammer fra træller
eller forbrytere, hvis vi kjenner vår riktige slekt og likeledes
tilfredsstille de mennesker som vil vite noe om gamle ting eller føre
stamtavler.» (Sitert etter Schilbred 1976) Sjøl stiller jeg da dårlig. Den
ene bemerkelsesverdige var ifølge en slektshistorikk
på farssida, en som stjal øl fra tyskerne på Bryggen i Bergen. Den andre var
på asyl. Slik
slektsfølelse, der en jakter på en forfader med blått blod, kan sjølsagt bli
temmelig reaksjonær. Formannen i Norsk slektshistorisk forening, Lars Løberg,
skjøt i anledning dette av en kraftsalve, at «vi vil fortsette å slite med
mer eller mindre feilslutninger og prangende anetavler for folk med honnette
ambisjoner så lenge det finnes slektsgranskere som
vil ofre sin tid, sine penger og sine etiske prinsipper på forfengelighetenes
alter». Men, tenker nå jeg, denne ambisjonen er vel alt i alt uskyldig, om
enn litt komisk. La
meg også nevne et siste motiv – kartlegge arverettslige
forhold. De vitenskapelige grunnene skal jeg komme tilbake til. To grunntyper
slektshistorie Slektsgransking
kan følge en av to strategier. Enten kan en spore opp etterkommere etter et
individ. Eller en kan lete opp forløperne til et individ. Ved den første
grunntypen velges en person som slektsgründer og så
setter en opp etterslektstavler
der en følger alle ætlingene etter ham (sjeldnere etter hun).
Gründeren kan i prinsippet være enhver person som har levd og har fått barn.
Tavlene viser da avkommet etter denne valgte grunnleggeren. Resultatet kalles
også descendens-tavler. Ved
den andre typen tas utgangspunkt i et individ, som kan være en sjøl (eller en
velstående person som har satt bort oppdraget til en genealog). Så leiter en
opp de ulike greinene av forfedre og formødre og samler dem til anetavler –
også kalt ascendens-tavler. Disse
viser altså et individs forfedre, eller med genealog Krag-Rønnes lett pompøse
vending – tavla «viser preludiet til den enkeltes livssymfoni». Etterslektstavla svarer vel mye
til et samfunn der mannen var hovedperson, og arven fulgte mannslinja, et
såkalt agnatisk samfunn. Men det
finnes som kjent også kognatiske samfunn, der arv går via kvinnelinja. Når
en utvikler familietreet – hva enten det viser avkom eller herkomst, hva
enten en leiter «nedover og utover» eller «oppover og bakover» – søker en
gjerne å komme så langt som mulig. Det kan drives av en sportslig glede, men
som nevnt også av andre ambisjoner. Hva kan
slektsforskning gi til samfunnshistorie? Temaet
er her sammenhengen mellom studier av slekt og av samfunn. Historikeren Ottar
Dahl sa i 2001: «Som samfunnsmessig enhet blir slekten konstituert ved slektsbevissthet og de normer av sosial og rettslig art
som er knyttet til den, og som får ulik betydning i ulike samfunn og kulturer
etter de rettigheter og plikter som slektstilhørighet
innebærer. De enkelte slekter får ulik status i det omfattende samfunn etter
hvorvidt fordelingen av eiendom, makt og prestisje er basert på slektsforhold
og dermed også innebærer muligheter for konflikter mellom slekter. Det er ut
fra dette klart at en historisk undersøkelse av slektsforhold er en nødvendig
del av en mer omfattende samfunnshistorie.» Her
kan en legge til at i middelalderen, eller mer allment i agrarsamfunn, var
slekta den avgjørende enheten; i dag har slekta skarpere konkurranse fra andre
størrelser. Men familier og slekt er like fullt en vital del av samfunnet på
flere vis: Slekt bærer et sett av normer for atferd. Slekt kan gi status og
rettigheter, for eksempel knyttet til arv. Og slekt kan i mer eller mindre
grad være et fellesskap, ja en kollektiv aktør. Som en slik kollektiv aktør
kan kanskje en slektsgruppe eller en familiekrets eksistere over fire,
kanskje fem slektsledd. Hvis
vi analyserer slekter gjennom flere ledd, kan vi forfølge sosiale prosesser
over tid. Den store tyske forfatteren Thomas Mann skildrer dette i romanen Buddenbrooks
(1901) om en kjøpmannsfamilie i Lübeck mellom 1835 og 1877. Mens første
generasjon er en handlekraftig og levedyktig forretningsmann, er fjerde
generasjon en forfinet, men tander og ikke helt livskraftig kunstner. Det
siste slektsleddet forsvinner ut av forretningslivet; det blir en rise and fall historie. Det lange tidsspennet gjør at en
kan se samfunnsmessig forandring og utvikling – og også det som måtte ha
vært stabilt over tid. Flere
områder innafor samfunnshistorie kan tilnærmes gjennom slektshistorie. Slekta
kan for det første være basis for studier av befolkningsutvikling, demografi. Metoden kalles
familierekonstruksjon. I Norge har særlig Sølvi Sogner og elever av henne
vært aktive i dette feltet. Primært på basis av kirkebøker har hun kunnet
gjenskape familier. Da kan hun spørre: Hvem giftet seg med hvem? Hva var
giftealderen? Hvor mange kom til og hvor mange barn levde opp? Hvor stor var
spedbarnsdødeligheten? Hvor gamle ble menneskene? Svarene på slike spørsmål
er sjølsagt helt avgjørende for å forstå befolkningsvekst og forholdet mellom
generasjoner. Videre
har slekta hatt betydning som et system for forsørgelse – et «skaffesystem» som har sikret forsorg og omsorg.
Slekta var i alle tradisjonelle og i tidlig moderne tider nødvendig for å få
verden til å gå rundt. Ja, mon den ikke ennå er avgjørende? Slekta var bundet
sammen av bånd av gjensidige forpliktelser, det antropologene kaller
resiprositet, der en både ga og mottok. Båndene gjorde at en kunne vente
hjelp praktisk og materielt, i stort - og smått. Mormor sendte en ladning med
20 kilo brekkbønner til en svigerinne i Bergen. Farmor kunne kjøpe en kasse
med epler fra en slektning til langt under markedspris. Til gjengjeld skaffet
en
kaffe, tobakk og sykkeldekk til vestlandsslektningene. I vareknapphetens tid
under og etter okkupasjonen byttet en kleslapper, som ga rett til å kjøpe
visse typer klær. Resiprositeten omfattet omsorg og praktisk hjelp. Farmor
stilte opp for en søster som hadde en sønn med «ungdomssløvsinn»,
schizofreni, tok dem inn i huset, søkte å bistå økonomisk og strikket henne
«stumpestrømper». Beinet var amputert på grunn av beintuberkulose. Slike
ytelser behøvde ikke være så svært omfattende, men de bekreftet og
opprettholdt de sosiale og følelsesmessig båndene, slik at de kunne
aktiviseres om de trengtes en gang i framtida. Slekta
har videre vært et system for eiendomsforvaltning,
spesielt jordeiendom. Garden og brukeren ble knyttet i hop; det kan en se blant
annet ved navneskikkene. I farmors familie vekslet brukerne, far og sønn,
mellom å være Kristen og Jakob. En sønnesønn kunne da bli Små-Kristen. En
kunne også kalle opp via forbokstavene – farmors eldste bror, Karl Johan, var
oppkalt etter bestefar Kristen og bestefar Jon. Det
ligger en forskningsoppgave i å studere hvordan garder – via ekteskap – ble
arvet, slått sammen og spaltet ut igjen. Slike transaksjoner bar bud om
sosiale og økonomiske allianser, som var bondesamfunnets parallell til
fyrstebrylluper og allianser mellom dynastier. Vi kan spørre: I hvilken grad og hvordan
bygde bondefamilier opp eiendom? Hvor langt gikk de i arv? Ble de solgt?
Flyttet en via ekteskap til en rikere gard? Morfars
far, som het Hans Danielsen Kiste,
flyttet til Gjerpen da han giftet seg med Anne Helvig,
som var enke med gard, og han skiftet da navnet til Hans Danielsen Grini, som
garden het. Det burde mer systematisk tenkes gjennom om og hvordan de mange
hundre bindene med lokale gards- og slektshistorie kunne anvendes til slike
formål. Sosial mobilitet Sosial mobilitet kan med stor
fordel studeres via slektshistorie. I byhistorie
fra seinmiddelalder og tidlig nytid har et spørsmål angått de ledende
embetene i byene: Ble disse embetene erobret av lavadelige? Var det slik at
det var en sømløs overgang fra adelstid til borgerskapets tid ved at adel
gikk inn i byborgerskapet? Svaret ligger i å se
hvem de var og ble. Og hvordan kan det studeres? Jo, via slektsforskning.
Oppadstigende
mobilitet har fått størst oppmerksomhet. Min tippoldefar på morssida var sønn
av en bryggearbeider og en tjenestejente i Kristiania; han gikk i
handverkerlære og ble buntmakermester i Skien. Datteren lærte å spille piano,
sønnen ble jurist, datterdatteren ble gift med en redaktør og generalsekretær
i Norsk Bladeierforening. Men det har også funnes en nedadgående sosial
mobilitet. Som forfatteren Georg Johannessen sa en gang, «eg
e så glad eg e oppkomling og ikkje
nedkomling». Historien om de fallende slekter
venter på sin historiker. En interessant skjønnlitterær behandling er gitt i
romanen Skyggenes slekt av Kristian Elster d.y. fra 1919, som handler om den
relative deklasseringen av gamle embetsmannsslekter. Et
interessant spørsmål er hvordan utdanning
kan være veien blant annet til mobilitet. Oldemors bror, bryggesjauersønnens
sønn, tok juridikum og endte i Kristiania som direktør i Norges Brannkasse.
Morfar, andre sønn på en gard, tok middelskolen og ble som nevnt en
pressemann. Farfar, som var rallar og industriarbeider på Rjukan, fikk én
sønn som ble sivilingeniør på Løkken verk og én som ble universitetslektor i
historie i Oslo. Også kvinner i middelklassen kunne i noe eldre tid ta
utdanning, men i flere slektsledd var dette dels en syssel før ekteskapet,
dels en forsikring som en kunne falle tilbake på dersom hovedforsørgeren
døde: Min mormors mor gjorde spilleferdighetene til levebrød, hun tok inn
elever etter at mannen døde. Min mormor gikk et kurs og startet barnehage i
Skien. Mor ble barnehagelærer og så lærer for barn med lærevansker. Også
ekteskap kunne være kilde til
sosial mobilitet. En gard, som var grunnenheten, hvilte både på en mann og en
kone, sjølin og sjøla, med en nokså klar og
nødvendig arbeidsdeling dem imellom. (Derfor var gjengifte vanlig, med de
utfordringene som i eventyrets form gjenspeiles i fortellingene om den onde
stemor.) Og i borgerlige kretser burde fruen være representativ, ikke minst
overfor overordnete eller forretningsforbindelser. Derfor kretset mye rundt
ekteskapsinngåingen. Giftermålet burde, mente en, inngås i samme sosiale
krets. Ellers kunne det være en mesallianse. Noen steder var det uakseptabelt
for en gardbrukersønn å gifte seg med en husmannsdatter; i mer jamne samfunn
kunne det gå. Det
forrige momentet minner om at en mer omfattende slektshistorisk forskning kan
bidra til å svare på et større og mer omstridt spørsmål om klasseforholdene i det norske
jordbrukssamfunnet: Dannet husmennene en egen klasse, en underklasse som
også omfattet tjenere og innerster, en klasse som reproduserte seg sjøl, og
som sosialt atskilte seg fra bondeklassen? Eller var det tettere bånd, slik
at husmannen kunne være bondens yngre bror, slik at det kunne skje giftermål
over disse sosiale skillene? Trolig vil videre forskning vise store regionale
variasjoner. Også
norsk politisk historie rommer debatter der genealogiske studier kunne
trekkes inn mer enn det har vært gjort. Det gjelder den norske statens karakter: Historikeren Jens Arup Seip karakteriserte den norske staten fra 1814 til
1884 som embetsmannsstaten, en politisk orden der embetsmennene var både
styrende og herskende klasse. I opposisjon til dette satte Francis Sejersted
fram teorien om staten som en borgerlig
rettsstat: Politikken la til rette for det næringsdrivende borgerskapet,
blant annet ved å sikre stabile og forutsigbare rammer for
forretningsdriften. Men denne motsetningen – om hvorvidt det var
embetsmennene eller næringsborgerskapet som var herskende – løses opp eller
viser seg å være for skarpt stilt, når en stiller slektshistoriske spørsmål. Inngifte og svogerskap gikk på tvers, så også eie av
parter eller aksjer i selskaper; dette er vist i en undersøkelse av
industrigründere på 1800-tallet av Lars Thue. Det bildet som stiger fram, er
av en mer samlet overklasse med to komponenter, som er tett filtret inn i
hverandre. Geografisk
mobilitet Det
siste emnet jeg vil nevne, der slektshistorie kan bidra til allmennhistorien, er geografisk mobilitet,
flytting. Den var større enn mange vanligvis forestiller seg; det var
ikke slik at hjembygda forble den horisonten folk kjente til. Ofte var ikke
den enkelte flyttingen det store hoppet; flyttingen skjedde mer skritt for
skritt. Da farmor brøt opp fra Starheim i Nordfjord dro hun som tjenestejente
til Sandane inne i fjorden, så etter hvert til Måløy, Bergen, Trondheim og
Folldal, før hun som arbeiderkone kom til Vestfold og Rjukan og i alders år
til Oslo. Andre
i slekta dro «over dammen» til Amerika. I min slekt var det blant andre en
halvbror til farfar. Så ikke bare flytting, men emigrasjon og immigrasjon kan
belyses slektshistorisk. Under arbeidet med Norsk innvandringshistorie hadde
min kollega Sølvi Sogner stor nytte av bidrag fra medlemmer av Norsk
slektshistorisk forening. Hun skreiv om tidlig nytid fram til 1814. De
genealogiske studiene rommet fortellinger som belyste og eksemplifiserte ulike
typer migrasjon på 1600- og 1700-tallet. Et forhold en jo ser, er at det nye
norske byborgerskapet som vokste fram, langt på vei
ble til ved at utlendinger ble naturaliserte nordmenn. Og de slektshistoriske
studiene ga anledning til å studere disse mekanismene i detalj. Dette,
å se hvordan mennesker ble formet av historien – og formet historien – er
potensialet i slektshistorien, et potensial som ennå ikke er fullt utnyttet.
• Litteratur Dahl,
Ottar (2002): «Genealogi og historieforskning i Norge etter annen
verdenskrig» I: Norsk Slektshistorisk Tidsskrift nr. 38 Holden,
Finn (1997): «Slektsforskning eller aneforskning?
Anegalleri forfra eller bakfra?» I: Slekt & Data, nr. 1 Kjeldstadli, Knut (2010):
Mine fire besteforeldre. En familiefortelling om framveksten av det moderne
Norge, Oslo Krag-Rønne,
Cato (1943): Ættegransking, Oslo Løberg,
Lars (2001): «Norsk genealogi i det 21. århundre» I: Norsk Slektshistorisk
Tidsskrift nr. 38 Michaelsen,
Fin (1978): Slekten. Innføring i ættegransking, Oslo Schilbred,
Cornelius (1976): Slekt og miljø, Oslo Seip,
Jens Arup (1974); Utsikt over Norges historie. Bind
1, Oslo Sejersted,
Francis (1978): «Rettsstaten og den selvdestruerende makt» I: Rune Slagstad (red.):Om staten, Oslo Sogner,
Sølvi (1979): Folkevekst og flytting, Oslo Sogner,
Sølvi (2003): «Del II. 1537-1814» I: Knut Kjeldstadli
(red.) Norsk Innvandringshistorie. Bind 1. I kongenes tid. Oslo Thue,
Lars (1977): Framveksten av et industriborgerskap i Kristiania 1840-1875,
hovedoppgave i historie, Universitetet i Oslo TOBIAS 1/2013 |