Fire besteforeldre:
Kollektivbiografi og samfunnshistorie
«The poetry of history lies in the quasi-miraculous fact,
that on this earth, on this familiar spot of ground walked men and
women as we are today. Thinking their own thoughts, swayed by their own
passions, but now all gone, vanishing after another, gone as utterly as we
ourselves shall be gone like ghost at cockcrow. » - G. M. Trevelyan, Sitert etter Simon Schama, i The Guardian Weekly 6/10 1991 Tekst: Knut Kjeldstadli Biografi
betyr livsskrift, eller å skrive livet. Med
utgangspunkt i en bok om fire liv, Mine fire besteforeldre. En
familiefortelling om framveksten av det moderne Norge, skal jeg søke å si noe
om verdien av en slik biografi for samfunnshistorie. La meg kort presentere
de fire: Farfar
Lars Kjeldstadli, født 1870 og død i 1934, var
husmannssønn fra Synnylven. Han reiste rundt som
blyglassmaker på bygdene og ble anleggs- og gruvearbeider før han slo seg til
på Rjukan som en i første generasjon Hydro-arbeidere. Morfar
Daniel Grini, født 1878 og død 1954, var sønn nummer to på en gård i Gjerpen
ved Skien, ble journalist og redaktør og til slutt generalsekretær i Norsk
Bladeierforening. Farmor
Beate Lotsberg var født i 1880 og døde i 1965; hun var datter av en tidligere
matros som prøvde å slå seg gjennom som småbruker i Fræna, så ble hun
tjenestejente hos de kondisjonerte, rallarkokke og arbeiderkone. Mormor
Elisabeth Mathiesen, født i 1884 og død i 1935, kom fra en handverkerslekt i
Skien, hadde en enkemor som livnærte seg som
spillelærerinne og dreiv sjøl barnehage før hun giftet seg. Boka
er en form for slektsforskning. Men den sikter altså ikke etter å nå lengst
mulig tilbake slik en gjør med anetavler. I stedet for å få slektstreet
stort, men nokså nakent, har målet vært å få blader og blomster på
treet. Boka kombinerer genealogiens
orientering mot flere mennesker med biografiens nærhet til personene – og
søker å skrive norsk samfunnshistorie inn i disse livene. De levde i den tida
da Norge ble et moderne samfunn på brei basis. Resultatet kan kalles en
kollektivbiografi, én form av dette. Geniets eller de
sosiale typenes biografi? Biografisjangeren
rommer flere undertyper, som skiller seg fra hverandre i begrunnelsen for å
skrive om et liv. En
første type er fortellingen om den store enestående, geniet eller den
moralske helten. Noen ganger fungerer biografien til å vise fram en helt,
stille opp et forbilde. Historien skal da være livets læremester – en historia magistra vita – som en sa i eldre tid. Iblant
vil personen være enestående fordi vedkommende fikk stor innflytelse på
andre, hadde stor årsakskraft, som en del framstående
statsledere og politikere. Eksempel kan være Winston Churchill og hans
lederskap under andre verdenskrig eller Otto von Bismarck og samlingen av
Tyskland. En radikal variant av orienteringen mot den store mann viser den
engelske forfatteren Thomas Carlyle i Heroes and Hero Worship
(1841), der han så verden nærmest som et rom hvor gigantene ropte til
hverandre gjennom verdenshistorien. Et
menneske kan være enestående også i kraft av å være annerledes, marginal, en
avviker fra det gjengse, som «Anna i ødemarka». Noe av det interessante ved å
studere den marginale, er at allmenne normer lettest ses når de brytes. Når
noen avviker, artikuleres det som ellers slumrer. Boka
om de fire besteforeldrene gjør ikke krav på at de er enestående, snarere
tvert i mot. De er interessante i kraft av å være vanlige. De var blant dem
som den ungarske marxisten og litteraturteoretikeren Georg Lukács kalte «historiens middelmådige helter». De
middelmådige heltene var ifølge ham personer som deltok i de sosiale prosessene
og de politiske kampene, uten å være sentrale ledere. I kraft av at de var
lokalt aktive i arbeiderbevegelsen på farssida og i den nasjonal-demokratiske
Venstre-rørsla på morssida, hadde de gløtt inn til lederskapene. Blikkene til
besteforeldrene kan kaste noe lys over de valgene lederne gjorde. Morfar
hadde som ganske ung mann en krangel med Venstres «høvding» (som en den gang
sa), Viggo Ullmann. Farfar stod sterkt på tanken om grunnplansmakt
i arbeiderbevegelsen. Jean-Paul
Sartre har skrevet om en fransk forfatter: «Valery
er en småborgerlig intellektuell, men ikke alle småborgere er Valery.» Vanligvis utlegges sitatet slik at vi alle er
individer og at noen er mer individer enn andre. Sant, kanskje. Men meg
interesserer første del av sitatet like mye. Besteforeldrene er interessante
fordi de var sosiale typer, typiske for den nye middelklassen og for
arbeiderklassen. Å studere livene deres kan gi innsikter i mer generelle
prosesser, hvordan mennesker ble formet og hvordan de prøvde å forme omgivelsene
og handterte livene sine. Denne de sosiale typenes biografi har et slektskap
til det som er kalt samfunnskritisk dokumentarisme: «Fremstillingene
[…] beretter om en rekke skikkelser som står hverandre nær i kraft av at de
er knyttet til samme geografiske eller sosiale situasjon. Deres historie er
ikke interessant i seg selv, men som illustrasjoner på et sakskompleks, som
eksempler på forskjellige relasjoner til en konflikt […] historien om den
sosiale organiseringen og de samfunnsmessige konflikter som står i sentrum
[…] mulige utviklingsmønster og reaksjoner innenfor en bestemt samfunnsmessig
sammenheng.» (Rønning 1979) Individ og
samfunn Ambisjonene
bak boka mi er mye de samme. Den er et eksperiment i å se hvor langt en kan
komme i en dokumentert historisk fortelling om vanlige folk, hvor langt en
kan fange inn samfunnsstrukturer gjennom å forske på livene til personer. Den
står i skjæringsfeltet mellom individ og samfunn, mellom aktør og struktur,
mellom de mange historiene og Historien med stor H. På
den ene sida legger samfunnet føringer og griper inn i menneskenes liv på
flere vis: •
Samfunnet intervenerer og gjør krav
på individene. Den moderne staten institusjonaliserer livene: Besteforeldrene
skulle koppevaksineres, følge skolegang, gjerne gå
i kirken og utføre militærtjeneste. •
Fenomener diffunderer, spres. Fra
det tidligste i våre liv gjennomtrenges vi av det samfunnsmessige, av språk,
gester og får en primær og sekundær sosialisering. Denne pregingen kan være
felles for hele samfunn. Men pregingen kan også skape klassespesifikke
habituser, disposisjoner i oss, som tenderer til å sende oss ut i visse
livsbaner. •
Samfunnet transformeres, omdannes.
Nye strukturer legger nye premisser for handlinger. Nye strukturer kan både åpne
for muligheter, som at veksten i avisene åpnet et nytt arbeidsmarked for
journalister som morfar, og de kan skape et press som stenger muligheter, som
at samfunnsutviklingen der flere ble lønnsarbeidere, gjorde det vanskeligere
å starte sin egen virksomhet. •
Samfunnet kan invadere og okkupere menneskers liv. Dette kan
skje blindt, dramatisk, som når «det store hjulet» kjører over individene
under kriser og krig. Historien griper inn i, og overstyrer, de enkeltes
historier eller personlige biografier. På
den andre sida skapte også menneskene nye samfunnsmessige strukturer. Mange
menneskers liv og valg adderte seg opp til et forandret samfunn. Flytting og
utvandring skapte en annen demografisk situasjon og et annet arbeidsmarked
for dem som ble tilbake. Mange kvinners valg om å bruke prevensjon ga færre
barn og påvirket sammensetningen av befolkningen. Mange menneskers valg om å
gå inn i foreninger, som arbeiderbevegelsen, skapte nye kollektive aktører,
nye handlende historiske subjekter som kunne endre maktforholdene. Forcen ved en
biografisk tilnærming er at vi slik kan studere prosesser nært innpå og i
detaljer. En kan se hvordan det å vise seg drukken under en streik er en
«solidaritetsforbrytelse», men også det sosiale ved å ta seg en dram i godt
lag. I en biografi vil det kunne være noen historier som rommer mer allmenne
innsikter, som viser til Historien. Når en kar på Hydro på Rjukan skal ha
sagt at «i år er bolaget jævlig, i år har de lagt 17. mai på en søndag», så
vitner det om den allmakta selskapet ble tilskrevet. En arbeidskonflikt kan i
seg sjøl være interessant, men også romme «fortettet historie» og blottlegge
mer allmenne konfliktstoff og holdninger. Den
biografiske tilnærmingen kan gi overraskende resultater. De store folkelige bevegelsene
og sosiokulturelle miljøene – norskdomsrørsla, kristenfolket, avholdsfolket
og sosialistene - var ofte i konkurranse, ja var til dels fiendtlige overfor
hverandre. Men går en inn i livet til farmor, ser vi at hun både var
sosialist og hadde bevart barnetroen. Bjørnstjerne Bjørnsons verselinje «Elsk
din neste, du kristensjel» summerte opp begge tilhørighetene for henne. Og
min revolusjonære sosialistbestefar hadde åpenbart sans for det norske. Én
sønn nummer to ble døpt Sverre Arnljot Breste, nummer
én het Kåre Ottar Ingemann. Farfar ville at han skulle hete Kveldulf, etter farfar til Eigil Skallagrimson.
Men da sa farmor nei. En
annen innsikt en får ved å bruke lupen, er hvordan samhold og solidaritet ikke
var allmenn og gitt i. Farmor har skildret hvordan arbeiderkvinnene,
«madamene» som hun sa, kunne kives mye innbyrdes, og også hvordan ledende
mannlige kadre i bevegelsen gjorde narr da arbeiderhusmødrene ville
organisere seg. Nærstudier
viser hvordan mennesker tar skritt for skritt, som gradvis kan ta dem vekk
fra utgangspunktet uten at dette var planlagt. I ettertid ser en hvordan det
skjedde. Farmor dro fra hjembygda Starheim i Nordfjord for å bli
tjenestejente på Sandane, trolig i 1899. I 1911 var hun arbeiderkone på
Rjukan. Livet leves ikke etter en mesterplan. Som
Karl Marx skreiv i 1852: «Menneskene skaper sin egen historie, men de skaper
den ikke eget godtykke, ikke under selvvalgte
forhold, men under forhold som er umiddelbart gitt og overlevert.» Kollektivbiografier Med
en kollektivbiografi, der boka om besteforeldrene er ett eksempel, menes en
biografi som ikke har ett, men flere menneskers liv som sitt objekt og emne.
Disse kan være forbundet på ulike vis, og ikke nødvendigvis kjenne hverandre.
Farfar og mormor døde etter måten tidlig, og morfar og farmor lærte hverandre
først å kjenne godt opp i åra. Flere opplegg er mulige. Ved
prosopografien
studeres livsløpene til mennesker som deler et interessant og avgjørende
kjennetegn, at de var romerske adelsmenn, engelske medlemmer av Parlamentet,
industrigründere eller fattiglemmer i Christiania, framstående tillitsvalgte
i arbeiderbevegelsen. Dette er en sosialhistorisk mikrohistorie, der en rekke
opplysninger om de mange enkeltpersonene over tid summeres opp til å gi et
felles portrett av hele kategorien eller gruppa. Når en studerer mange, vil
en etter hvert se noen mønstre, noen fellestrekk. En
britisk prosopograf, Katherine Keats-Rohan har
skrevet: «[…] prosopografi er klart forbundet med,
men klart atskilt fra både biografi og slektsforskning. Mens biografi og prosopografi overlapper, og prosopografen
er interessert i detaljer om individenes liv, så er en prosopografi
noe mer enn biografi i flertall. En prosopografi er
ikke bare hvilken som helst samling av biografier – livene må ha
tilstrekkelig til felles til at forhold og forbindelser kan avdekkes.
Genealogi, slik dette praktiseres av familiehistorikere, har rekonstruksjon
av familierelasjoner som sitt mål. Og som sådan kan en godt utført
slektshistorie danne grunnlaget for en prosopografi,
men målet til prosopografisk forskning favner
vanligvis videre.» Også
andre typer kollektivbiografier finnes. Med kretsen, tankekollektivet tenker
en på et fellesskap som har høy grad av indre kontakt og deler mange
synsmåter. Et eksempel er den nasjonale og frisinnete såkalte
Lysaker-kretsen, med folk som Fridtjof Nansen og malerne Erik Werenskiold og
Gerhard Munthe, som historikeren Bodil Stenseth har skrevet om. Stenseth
har også latt en leiegård, Jacob
Aalls gate 13, være rammen rundt en kollektivbiografi, der gården og beboerne
blir et prisme for allmenne moderniseringsprosesser. Det samme sujettet
finnes i Sigurd Hoels kollektivroman En
dag i oktober (1931). Sjøl har jeg ønsket å lage en bok som skulle hete Klassebilde. Den skulle følge barnas
liv, fra familiene og inn i en skoleklasse og også livene deres etter skolen.
Tittelen er ment å ha en dobbeltmening, det skulle også være en studie av
hvordan sosial klasse spilte med i livsbanene deres. Men denne ideen forblir
kanskje med drømmen. En variant på grensa av kollektivbiografien er å skildre
kvinneliv fra fire generasjoner, inkludert seg sjøl, som den danske
historiker Bente Rosenbeck har gjort. Hvordan
plasserer boka om de fire besteforeldrene seg som kollektiv biografi? Hva ser
en når en studerer mennesker sammen? Livene deres spente over neste hundre
år. Og omtales noen av deres aner, blir tidsrommet raskt 150 år, fem
mannsaldrer. Dette gir et langt
tidsperspektiv, slik at en for eksempel ser flertrinns
sosial mobilitet, ikke minst knyttet til den sosiale stigen som utdanning
kunne utgjøre. Et
neste moment er at besteforeldrene var «gunstig» plassert på det viset at de
på fars side kom fra Vestlandet, fra bygde-Norges allmue, og kom til å høre
til i arbeiderklassen og arbeiderbevegelsen. På mors side kom de fra
Østlandet, mormor var byjente, de tilhørte middelklassen og rørslene som
sirklet rundt partiet Venstre. Da
kunne en sammenlikne og se likheter og ulikheter mellom familiene.
Middelklassen hadde mer og mer solide materielle goder, som et maleri av den
etablerte maleren Gustav Wentzel, og ikke et «skjelderi»
på papp, og møbler som var av så god kvalitet at de kan brukes i dag, mens en
stol etter farmor knakk da en venn satte seg solid i den. Familierelasjoner ser en også
skarpere i biografier om flere mennesker.
Den emosjonelle stilen var ulik i de to familiene, litt taus i
arbeiderklassefamilien, litt mer inderlig - «kjæreste du» - i middelklassen.
Kanskje hang det også sammen med at de her var to jenter, mens det var to
gutter i den andre. – Men det var også likheter, som at slekta spilte en
viktig rolle, både som kilde til praktisk og materiell hjelp og som psykisk
og emosjonell støtte. Så
kan en spørre: Hvor langt inn i familielivet, i privatlivet, bør en biograf gå? Om dette har det gått flere
debatter. Noen tar det asketiske standpunktet at bare personens offentlige
virke er relevant. Andre vil blottlegge mer, ja nesten til det libertinske. Det er vel en slags konsensus om at
privatlivet i det minste må omtales når det har hatt betydning for hvordan
personen spilte sine samfunnsroller. I en biografi om sosiale typer er svaret
i grunnen klart – hverdagslivet er en del av temaet, og privatlivet må da
med, med respekt. Metodiske
sluttpoeng Hva
kan en slik familiefortelling bygge på? Fotografier har vært svært
nyttige, ikke minst for å få et personlig forhold til mennesker, av hvem jeg
bare hadde møtt to og bare husker ett. I noen grad har jeg også drevet den
vanskelige sport å lese mening ut av bilder, ikke bare lese egen mening inn i
dem. Betyr det at farfar på et atelierfotografi satt sentralt omgitt av kone
og barn at han var en pater familias? Eller var dette sjangeren? Andre, mer
uformelle bilder viser en annen oppstilling. Jeg
var så heldig at personer i familien i perioder bodde i ulike byer, at de var
brevskrivende, og at svært mye av korrespondansen
ble tatt vare på. Farmor på Rjukan skreiv til sønnene i Oslo og på Løkken og
fikk brev tilbake. Morfar skreiv til døtrene når de var i utlandet, og brev
gikk tilbake. Far og mor vekslet brev mens han var på Rjukan under krigen, og
seinere på studieopphold i England og USA.
Uten brevene ville det nok ha vært umulig å krype dem så nær. En
annen utrykt, skriftlig kilde var eventyr som farmor skreiv for barnebarna og
som rommet en moral og mange detaljer som belyste oppveksten hennes i Fræna
og Starheim. Videre etterlot hun seg oppskriftbøker, noen kalendrer
hvor data var ført inn. Farfar hadde en liten svart notisbok der han hadde
notert visdomsord, og arbeidsboka med attester fra alle anleggene han
arbeidde ved. For mormor kunne en minnebok gi innsikter i kjønnsroller. Brev – til hverandre, fra morfar til døtrene
før krigen, mellom far og mor under krigen, mellom farmor og oss etter
krigen, mellom far og mor når han var i England eller USA. Avisartikler av og om tre av
dem sa noe om plasseringen deres i de lokale offentlighetene. Offentlig
arkivmateriell ga ikke så mye, men jeg har hatt nytte av folketellinger og
lokale adressebøker. Noe har jeg funnet i lokalhistorier
og organisasjonshistorier, i gards- og slektshistorier og bygdebøker. Når
jeg har funnet så vidt mye, skyldes det også at personer i ulike deler av
slekta har tatt vare på materiale og stilt det til rådighet. Noen slektninger
hadde jeg intervjuet før, noen hadde jeg retrospektive
intervjuer med, som iblant ga viktige innspill. Men i ettertid ser jeg at
disse samtalene skulle ha startet tidligere og vært mer inngående. En
kilde har også vært egne minner om
fortellinger, særlig fra mor og farmor. Jeg ville ikke ha vært dem foruten i
dette arbeidet. Men det har også vært lærerikt hvordan hukommelsen bearbeider
slike minner og skaper mening og sammenhenger der de vitterlig ikke fantes.
Jeg mente som ungdom lenge bestemt at morfar døde i 1931, i snøen på vei hjem
etter å ha vært på et møte der fagorganiserte tillitsvalgte på Rjukan ventet
på resultater fra forhandlinger med arbeidsgiverne under det som ble kalt
storlockouten, den siste virkelig omfattende og lange arbeidskonflikten i
Norge. En stor hending i norsk historie ble koplet med en tung, viktig dag i
familiens historie. Haken er at farfar døde i i
1934, tre år etter lockouten. Men for en radikal student på 1970-tallet
«passet» 1931 svært godt. Blir
det å skrive om egen familie til en hagiografi, en helgenfortelling? En håper
jo ikke det. En vaksine mot heltedyrking ligger forhåpentlig i egen trening
som yrkeshistoriker. Tidsavstanden gir analytisk
avstand. Når det var besteforeldrene, gikk det å gjøre dem til et
studieobjekt. Det kommer ikke noe bind to om foreldrene, sjøl om det ligger
tjukke brevbunker etter dem. Samtidig
opplevde jeg at disse fire menneskene var «mine», at jeg derfor på et vis
hadde «rett» til å trå dem nær, nærmere en jeg kanskje ville ha gjort med
andre mennesker. For å unngå et preg av hyllest eller skryt, unnlot jeg også
å ta med mange positive utsagn i kildene, for eksempel om morfar som
journalist. Å sitere mer enn ett utsagn kan lett bli smør på flesk. Kanskje
hadde det vært vanskeligere om jeg hadde funnet trekk ved dem som jeg hadde
vært fundamentalt kritisk til. Men det kildene har fortalt, har jeg fortalt.
Uten fratrekk eller tillegg. Lyter og laster, i tillegg til dem de hadde, har
jeg ikke diktet opp. Jeg håper jeg heller ikke har diktet opp dyder. • Litteratur Kjeldstadli, Knut (1991):
«Kan det sies noe nytt om de muntlige kildene?» I: Dugnad 4, Volum 17 Kjeldstadli, Knut (2010):
Mine fire besteforeldre. En familiefortelling om framveksten av det moderne
Norge, Oslo Lukács, Georg (1962): The Historical Novel, London Marx,
Karl (1852/1970): Louis Bonapartes attende brumaire
I: Verker i utvalg, Bind 3, Oslo Njølstad,
Olav (2008): Fullt og helt. En biografi om Jens Christian Hauge, Oslo Rosenbeck, Bente (1990): Kvindekøn. Den moderne kvindeligheds
historie 1880-1980, København Rønning,
Helge (1979): «Dokumentarisme» I: Pax Leksikon, Bind 2, Oslo Sartre, Jean-Paul (1971): Existensialism
och marxism, Stockholm Stenseth,
Bodil (1993): En norsk elite. Nasjonsbyggerne på Lysaker 1890-1940, Oslo Stenseth,
Bodil (2010): Nr. 13 – en vestkantfortelling, Oslo TOBIAS 1/2013 |