|
Nr. 13. Fortellingen om én enkelt bygård handler om hele verden Grav der du står!
sier journalister. Jeg ble inspirert av deres graveteknikk, og begynte å
grave der jeg bor. Tekst: Bodil
Stenseth Bygården,
Jacob Aalls gate 13, ligger i kvartalet mellom Bogstadveien og Majorstuveien.
Altså på vestkanten. Gården var og er en middelklassegård. Og jeg hadde ikke
bodd lenge i nr. 13, som er en liten gård med åtte leiligheter og to
butikklokaler, før jeg begynte å høre fortellinger. Fortellinger som spinner
tråder tilbake til gårdens fortid og nåtid, som aldri er helt de samme og som
ofte viser lettbent omgang med fakta. Gravingen
resulterte i Nr. 13 – en
vestkantfortelling som utkom i 2004. Boken gir et gruppeportrett av
bygårdens beboere fra ca. 1920 til i dag. Nettopp gruppeportrettet, eller den
sosiale typebiografien, ga meg en spennende inngang til å lese det 20.
århundres byhistorie. Hvordan ser historien om byen
ut når den oppleves fra innsiden av en bygård? Hvordan har den store verden
slått inn i bygården og påvirket menneskenes liv der og relasjonene dem
imellom? Det er slike spørsmål jeg er opptatt av i boken. Kort sagt, boken
handler om mikrohistorie. Altså historien om det store i det lille. Her vil
jeg fortelle hvordan boken ble til. Jeg
var kommet ganske langt med kildegraving og skriving, og jeg syntes at jeg
hadde funnet ut ganske mye om mange av mine «ukjente» hverdagsmennesker i
gården og i nabolaget. Adressebøker for Oslo var en viktig kilde til å
rekonstruere nr. 13s beboer- og nabolagshistorie. Dessuten hadde jeg en
fantastisk innsidekilde i en nabo, Anne Sofie Norberg-Schulz som er født og
som har levd et langt liv i gården. Hun stilte også sitt private arkiv til
min disposisjon. Ja, naboene mine – nåværende og forhenværende naboer - viste
enestående interesse for bokprosjektet og bidro med sine fortellinger. Men
så ble jeg gjort oppmerksom på de kommunale folketellingene fra Oslo. Du
verden! Først da kom jeg virkelig inn i den fortidige byen. En hel mikrohistorisk
verden åpnet seg for meg. Jeg fikk ikke bare rede på fruene i gården, men
også familieforhold, (tjeneste)piker, losjerende og hybelboere. År for år
kunne jeg gå inn i hver enkelt leilighet og se hvem, og hvor mange, som bodde
der. Adressebøker, klipparkiv
med mer Litt
om Oslos adressebøker. De er tilgjengelig i Oslo byarkiv
og i Oslo Museum, og i digitalisert form på Riksarkivets hjemmeside.
Adressebøkene har to innganger. Du kan slå opp på etternavn og få rede på
adressen, sivilstand og noen ganger også yrke – i alle fall hvis det er menn.
(jfr. telefonkatalogen) Der fins også bransjefortegnelser over melkebutikker,
jernvarehandler, kortevarebutikker etc. som er uvurderlig under
rekonstruksjonsarbeidet med landsbyens eller nabolagets butikkliv. Videre,
i adressebøkene kan du slå opp på adresse, gate og gatenummer, og da finner
du navnet på folk som bor i den enkelte bygården. Ja, så sent som i
1950-årene kan du også finne hvilken etasje folk bor i. Men adressebøkene gir
ingen fullstendig fortegnelse over alle som bor i hver enkelt etasje. Fruene
glimrer ofte med sitt fravær. Hvis en fru «n» er oppført er hun enten
enkefrue, yrkesaktiv eller formodentlig fraskilt. Det er som regel ektemannen
med yrkestittel, og kanskje en voksen sønn eller datter, som er oppført. Gjennom
Oslos adressebøker – de utkom årlig og er utrolig tykke bind – hadde jeg
klart å rekonstruere beboerhistorien i nr. 13 og «landsbyen» på Majorstuen -
med sine mange småbutikker og institusjoner anno 1927 da bygården ble
oppført. Jeg visste for eksempel at melkemadamen i nr. 13 het Alma Ølnæs, at hun var frøken og aldri giftet seg. At hun drev
melkebutikken i nærmere 30 år og at hun hadde privatadresse i Thereses gt 7. Jeg regnet med at Alma Ølnæs
var innflytter. I Adresseboken for 1926 fant jeg en frk. Ølnæs
oppført sammen med en fru Ølnæs på Grünerløkka, og
sannsynligvis var det mor og datter. Før 1926 var det ingen fru Ølnæs å finne i Adresseboken. Det
var takket være min innsidekilde i nr. 13 at jeg fikk opplysninger om gårdens
fruer. Deriblant Norberg-Schulzs mor, fru Holm som
var pianolærerinne. Men min kunnskap om fruene, og også andre
hverdagsmennesker i gården, var mangelfull. Hverdagsmennesker eller vanlige
folk – hvis de finnes – hva vet vi om dem når tiden har beseglet deres liv og
glemselen senker seg over dem? Noen
av mennene i min bygård var ikke helt glemt, for i Nasjonalbibliotekets gamle
biografiske klipparkiv fant jeg nekrologer som hadde stått på trykk i aviser
eller tidsskrifter. Dessuten hadde flere av de tidligere mannlige beboerne i
nr. 13 fått sin minibiografi i oppslagsverk som Studentene av … og
yrkesmatrikler over ingeniører, jurister etc. En mikrohistorisk
gullgruve Vel,
slik var situasjonen før jeg ble gjort oppmerksom på de kommunale
folketellingene fra Oslo. De forvaltes av Byarkivet og er tilgjengelige for
brukere i sin originale form av papirskjemaer. Og opplysningene er nedskrevet
med penn eller blyant, som regel av én – husfar eller husmor - i hvert enkelt
hushold. Folketellingene
i regi av Oslo by er meget detaljerte. Der står fullt navn, fødselsår,
fødested og sivilstand på alle personer i husstanden. Videre, ektefeller med
husfar og husmor, deres barn, fødselsår og fødselssted. Eks: Skoleelev,
voksen hjemmeboende sønn «kontormann» eller datter «intet erhverv».
Videre, bestemor, enkefrue. Losjerende fantes i to kategorier: «losjerende»
som bestemor, eller en kusine fra landet, og «enslig losjerende» studenter
eller en hel liten familie. Alle i husstanden måtte oppgi «livsstilling»
eller «livserhverv». Også hvor de hadde bodd året
før. Det gjelder også gårdens piker eller hushjelper. Ja,
i Byarkivet fikk jeg en utrolig spennende jakt og jeg tilbrakte ukevis på
lesesalen. Fra 1927 til 1952 fikk jeg en fullstendig oversikt over alle som
hadde bodd i nr. 13. Jeg kunne virkelig beskrive og analysere gården som et
mikrosamfunn. Jeg kunne beskrive og analysere byens sosiale og kulturelle
kropp. Statistikeren
i meg våknet. Jeg gjorde små statistiske undersøkelser. Jeg tok for meg gårdens alderssammensetning,
familiemønstre (kjernefamilie, storfamilie, antall barn) og sosiale
sammensetning. Husholdenes størrelse og leilighetenes bruksmåter. Hvor stor
andel av beboerne som var innflyttere og hvilke landsdeler (eller land de kom
fra). Hvor lenge eller kort familiene bodde i gården, og hvor eller hvilken
adresse de senere flyttet til. Hyppigheten av piker i husholdene, og hvor
lenge eller kort pikene ble hos en og samme familie. Det samme med de losjerende. Videre undersøkte jeg kvinneandelen i gården.
Så vel fruer som frøkner fikk jeg god rede på. I
de kommunale folketellingene ligger mang en livshistorie gjemt, og jeg fikk
gode opplysninger til å skrive «minibiografier» over flere av gårdens
beboere. Minibiografier, dvs. korte livshistorier som fokuserer på tiden som
vedkommende bodde i nr. 13. Og disse minibiografiene holder jeg opp mot et
bredt kultur- og mentalitetshistorisk teppe. Ja, minibiografien kan kalles et
«biografisk tidsdokument». Jeg legger stor vekt på det siste leddet –
tidsdokumentet. Stadig tar jeg meg selv i å bruke det første leddet –
biografisk - nærmest som et påskudd for å beskrive og analysere fenomener
eller mentaliteter. Slike som er ullne og komplekse
og ellers er vanskelige å komme til. Og
jeg ble overrasket over hvor mange av kvinnene i nr. 13 – både fruer og
frøkner - som var yrkeskvinner, familieoverhode og -forsørger. Og jeg ble
overrasket over andelen fruer uten mann. Flere av dem var fraskilte. Ikke
minst, jeg oppdaget hvordan krakket på Wall Street slo inn i gården. Flere av
ektemennene og familieforsørgerne mistet arbeidet (det fremgår av
folketellingen) og måtte finne seg et annet. Som fru Holms ektemann som var
kontormann, og som ble selvstendig næringsdrivende. Godt hjulpet av hustruen
begynte han med produksjon av ansiktsvannet Morgendugg, skjønt han klarte
ikke å forsørge familien. Fru Holms inntekter som pianolærerinne ble
avgjørende. Deres nabo i femte etasje, Thrap Meyer,
som var i shipping, trappet opp med losjerende i familieleiligheten. I flere
år drev han det rene pensjonatet der. Ved
hjelp av Oslos folketellinger kunne jeg altså rekonstruere nr. 13 som
mikrosamfunn. Der bodde middelklassefolk av alle kategorier. I 1928 var
leiligheten til disponent Lars Nesset, som var innflytter fra Sunnmøre og drev
Real motorfabrikk, gårdens folkerikeste. I alt 12
personer, en gammeldags storfamilie med sju barn og bestemor som var
«familielosjerende», samt to studenter som var «enslig» losjerende. Bare én
leilighet hadde to beboere, ekteparet Holm. Men så ble denne leiligheten også
brukt til næringsvirksomhet. Pianolærerinnen mottok elever hjemme. Året 1928
hadde nr. 13 alt i alt 51 beboere. Senere, på 1930-tallet sank beboerantallet
til 39-40. I dag har nr. 13 mindre enn 10 beboere. I
nr. 13 var hele Norge representert. Innflytterne har alltid vært i flertall i
gården. Og det var forskjell på naboer. Noen hadde gamle penger og andre var
uten bakgrunn. Noen var klassereisende nedover – de deklasserte - og andre
var klassereisende oppover. Noen hadde dannelse - med eller uten piano, som
folk sa. Noen hadde pike og andre hadde losjerende. Under krisetidene bodde
det nærmere 20 losjerende i nr. 13. Og de losjerende måtte dele ett
vannklosett og én utslagsvask nede i første etasje. I leilighetene sov folk i
stolsenger og på divaner, og kunne kanskje få litt
privatliv bak et skjermbrett. Skjønnlitteratur Det
er ikke fritt for at jeg ble fascinert av alle de sterke kvinnene i nr. 13.
Det er historier om utilsiktete kvinnefrigjøringsprosjekter. Ja, jeg fant at
i middelklassen fins det også heroisme. Middelklassen – the class that dare not speak it’s
name - er jo ikke heroisk. Middelklassen er
den selvhatende og selvfornektende klassen.
Heroisme er forbeholdt arbeiderklassen, slik den blant annet er skildret i
Rudolf Nilsens dikt «Nr. 13». Skjønnlitteratur – den samtidige
skjønnlitteraturen - er for øvrig en fantastisk kilde til å
riktig komme inn i vanlige folks hverdag. «-
Statistikk, gutten min, sa mor. – Ja, alle bruker visst det nå for tiden.
Det, ja. Alle brukte det. Statistikk var et pulver, et hjelpemiddel i
forretningslivet, en parallell til skrujernet for en snekker, eller benzoetsurt natron på kjøkkenet i syltetiden. Benzoetsurt natron? Kjære – alle bruker det nå for tiden.
Statistikk? Vips, så greitt og lettvint å tømme
oppi forretningen …» Sitatet
er klippet fra Hans Geelmuydens roman Kontoret fra 1942, og det er mor og
sønn, kontormannen Reidar Dahl, som snakker sammen. Romanen er ikke bare
fornøyelig lesning, den gir også ubetalelige opplysninger om datidens
hverdagsliv. Hvem vet hva benzoetsurt natron er i
dag? Hjemmesyltingens tid med Norgesglass i
kjellerboden har jo for lengst tatt slutt. Selv om romanens hovedtema er
kontor- og forretningsliv, får man atskillig med på kjøpet. For eksempel
innflytterens opplevelse av Oslo-gutten. «Reidar
Dahl, ja. Høy, flott, lyshåret og blåøyd vestkantgutt. Typisk Oslogutt – akkurat den sorten Anders instinktmessig hadde
mistanke til. Litt for velkledd. Litt for slepen i språket. Full av sjargong
og krasse sammenligninger, revet flåsete ut av øyeblikkets stemning.» Og ikke
nok med det, vestkantgutten fra Oslo hadde, ifølge Geelmuyden, også tak på
jentene og danset godt. Han kunne snakke til kelnere, rødmet aldri og ble
aldri våt i hendene. Gjett om jeg kjenner ham igjen! For over tretti år siden
kom jeg reisende fra Fredrikstad til hovedstaden, så vestkantgutten har jeg
opplevd. I Oslos typegalleri er han en gammel kjenning. Romanen
til Hans Geelmuyden (1906-1969) fanger fremfor alt datidens mentalitet og
livserfaring. Ja, i Kontoret får vi høre historien om «en ulykkelig
generasjon av unge menn». Det var de som slapp til for sent i
forretningslivet til å komme med i de gode tidene under og etter første
verdenskrig. Mange druknet da krisen kom for fullt, skjønt de som var noe
tess, karet seg oppover igjen. «De klorte seg fast i stillingene sine, aller
nederst. Så kom ny ungdom under dem. Da det så gikk nedoverbakke etter
kjempesammenbruddet da verdenslagrene var blitt
fulle, ble de litt eldre igjen i sin stilling. De heldigste
var avdelingssjefer. De uheldigste havnet nederst i
firmaene – men ble sittende.» Fiksjonens
kontor var ikke grepet ut av løse luften. Geelmuyden hadde merkantil
utdannelse, og da han i slutten av 1930-årene ble forfatter, journalist og
oversetter, hadde han både vært arbeidsløs og kontormann. I et lite forord
opplyser han at Kontoret var blitt til etter års inntrykk og samtaler med en
generasjon av samtidige. Kontoret var heller ikke noe bestemt kontor. Det
fiktive «Actieselskabet Den Norske Atom-Motorfabrik Fortuna» i Oslo kunne ha vært et hvilket som
helst kontor. Men folk som fulgte litt med i hovedstadens forretningsliv,
visste at modellen for Kontoret lå i Wilh. Wilhelmsens rederi. Nærmere
bestemt Geelmuydens tidligere arbeidsplass. Nettopp
en av urbeboerne i virkelighetens nr. 13, Henrik Thrap-Meyer, hadde i en mannsalder kontorpost hos Wilh.
Wilhelmsen. Først som kontormann, så som leder av rederiets statistiske
avdeling. Dessuten drev Thrap-Meyer i alle år et teagentur hjemmefra. Rederibransjen var
konjunkturømfintlig, og han hadde tidlig skjønt at det var lurt å ha to ben å
stå på. Nettopp
agenturbransjen hadde Geelmuyden kjennskap til. I Kontoret maler han dette
bildet: «De negative bare klager og synes de har rett til mer lønn. Mange utfører
arbeidet sitt bra, men nekter å gjøre noe positivt for å komme videre. De går
klokka fire, og dermed har de opparbeidet seg moralsk rett til å furte. Den
andre typen klager kanskje også, men går dessuten på med krum rygg. De får
seg agenturer så snart de ser klart at det er fåfengt å komme noen vei i
kontortiden, uansett åssen de henger i.» Det
var ikke måte på hva man kunne få til å gå i et agentur. Hermetiske plommer
og sardiner, tomatsaus og olje, gummiartikler og armbåndsur, undertøy og sportsutstyr.
Pussig nok, romanens kontormann nevner ikke te, importproduktet som
virkelighetens Thrap-Meyer hadde agenturlisens på. Selvfølgelig
fins det opplysninger om agenturer i datidens
adressebøker og matrikler. Men oppramsing av firmanavn blir sjelden
stemningsfull sakprosa. Så hvis jeg ikke hadde hatt Hans Geelmuydens roman å
ty til, måtte jeg ha «diktet» et stemningsbilde på grunnlag av fakta. Men
stemningsbildet i Kontoret er utvilsomt mer autentisk. I dette tilfellet
tjener skjønnlitteraturen som en hverdagslivets seismograf. Under
arbeidet med Nr. 13 hadde jeg også
stor glede av Sigurd Hoels En dag i
oktober (1931), som inneholder skildringer av slikt som forgiftet
nabolag, stusselige hybler og innflytterens ensomhet. Jeg må dessuten nevne
Gunnar Larsens I sommer (1932). Der
bor romanens melankolske helt i en stille gate – antakelig i den nedre delen
av Jacob Aalls gate, hvor det den gang lå villaer inne i store hager. Gatevandringen som Larsen lar sin fiktive helt foreta, er
en sosiologisk avhandling i miniatyr. Hele verden I
løpet av mine uker på Byarkivet - bøyd over folketellinger - måtte jeg
revidere mitt eget syn på Oslo. Men så
er jeg, eller rettere sagt var, som Oslo-folk flest, innflytter. Og
innflyttere har vanligvis innflytterens fordomsfulle bilde av Oslo. Østkanten
for eksempel er østkant, og vestkanten vestkant. Og Oslo er den delte byen
med Akerselva som grenseskille mellom arbeidere og borgerskap. Da
nr. 13 i Jacob Aalls gate sto ferdig bygd høsten 1927, var vestkanten ikke
bare vestkant. Naboskapet var mye mer sosialt sammensatt enn jeg trodde. Vegg
i vegg med nr. 13, som var en middelklassegård, lå en arbeiderklassegård. Det
kan man ikke se bak den flotte fasaden. Men gården med den samme flotte
fasaden på den andre siden av gaten var en overklassegård. I
arbeiderklassegården var det toromsleiligheter med gammeldagse dumpedoer. I
overklassegården hadde folk romslige forhold, bad og vannklosett, og nesten
alle hadde pike. I nr. 13, middelklassegården, var det to stuer på rad og
moderne badeværelse, og halvparten av familieleilighetene hadde pike.
Dessuten var det mange losjerende der. Ikke bare enslige losjerende, men hele
familier. Det var også en bakgårdsleilighet i nr. 13. Den første som bodde
der var en frisørdame og hennes mindreårige barn, og senere en ekspeditrise i
Samvirkelaget. Jacob
Aalls gate, som er en meget lang gate, hadde (og har fremdeles) en sosialt
sammensatt befolkning. Nedre Jacob Aalls gate, i kvartalene nær
Vestkanttorget, var et fasjonabelt strøk med villaer og lave bygårder med
gammeldagse forhager. Det var forhager som beskyttet mot innsyn og hegnet om
privatlivets fred. I den øvre delen av Jacob Aalls gate, Jessenløkkens
boligkomplekser som hadde store parkaktige gårdsrom
og moderne forhager med lave jernbånd og hekker, bodde den bedrestilte
middelklassen. Både i øvre og nedre Jacob Aalls gate var det dessuten plass
til bjerketrær på geledd langsmed fortauet. Midt i mellom øvre og nedre Jacob
Aalls gate var det verken bjerketrær eller forhager. Der var mer by. Nr. 13
ble liggende i gatens halvfine del. Så Majorstuen
var ikke bare vestkant. Hvem
vet at Einar Gerhardsen var elev ved Majorstuen skole? Etter skoletid var han
løpergutt for en av bydelens kolonialkjøpmenn. Den unge Einar Gerhardsen og
hans familie bodde i den delen av Hammerstads gate som var «østkant». Det
forteller han i sine erindringer: Innenfor et bestemt område bodde
arbeidsfolk. Utenfor bodde «de fine». «De ville ikke ha noe med oss å gjøre,»
skriver Gerhardsen, «og vi holdt oss langt unna dem.» Den gang som nå, i
bydelenes gater gikk det usynlige grenser, og der fins fine, halvfine og mindre fine strøk. I
slutten av 1920-årene sto fremdeles den gamle tradisjonen med å bo i nærheten
av der man arbeider, ved lag. På Majorstuen (selv om flere kvartaler lå i
Vestre Aker) fantes verksteder og industriarbeidsplasser. Der var verksteder
for Sporveien (Gerhardsens far var rodemester), og nymotens automobiler; med
Sørensen og Balchen som den største. Der lå Lorenz
Mineralvann, Majonesfabrikken og Elektrisk Bureau
(som opptok store kvartaler vis-á-vis inngangen til Frognerbadet).
EB var en av Norges største eksportbedrifter og produserte telefonapparater,
grammofoner, kjøkkenkomfyrer og andre moderne fornødenheter. En av nr. 13s
ingeniører som ble arbeidsløs og hadde hustru og tre barn å forsørge, hadde
en tid jobb som strykejernsmontør i EB. Det
er ikke få ingeniører som i årenes løp har bodd i nr. 13. Mange av dem hadde
arbeidsplass på Thunes mekaniske verksted på Skøyen. Dit er det gangavstand
fra nr. 13. Før krisetidene slo inn hos Thune hadde det mekaniske verkstedet
fått et hemmelig oppdrag å bygge ubåter for Forsvarsdepartementet! Men det
Thune var berømt for, var lokomotivet Dovregubben og andre fartsvidundre på
skinner. Verkstedet kunne også levere hele cellulosefabrikker til utlandet.
Under verdenskrisen måtte Thune leie ut deler av sine kontorlokaler. Der
holdt et internasjonalt margarinkonsern – hollandske Van den Bergh –
midlertidig hus. Og hos Van den Bergh var en av de
«enslig» losjerende i nr. 13, frøken Jansen, kontordame. I
likhet med frøken Ølnæs som drev melkebutikken i
nr. 13, var mange av kjøpmennene i nabolaget kvinner. Hun ble litt av en heltinne
i fortellingen min. Etter at boken min utkom, fikk jeg en telefon fra en
niese av Alma Ølnæs. Niesen fortalte at hun hadde
arvet et piano etter tanten. Ølnæs hadde vært
pianist og hadde livnært seg som kinopianist. Det var i stumfilmens dager.
Tilfeldighetene ville at det samme året som Ølnæs
åpnet melkebutikk i nr. 13, ble den første lydfilmen «The Jazz Singer»
produsert. Og med lydfilmen - en teknologisk innovasjon som fant sted på den
andre siden av Atlanteren - skulle snart en hel yrkesgruppe – kinopianistene
– bli utradert. I Norge som i resten av verden. Alma Ølnæs
kunne prise seg lykkelig at hun allerede hadde etablert seg som melkemadam.
Fortellingen om én enkelt bygård handler om hele verden. • Artikkelen er
basert på Bodil Stenseth, Nr. 13 – en vestkantfortelling, Aschehoug, Oslo,
2004. TOBIAS 1/2013 |