Edward Montgomery: En jazzmusiker i Oslo
Edward Montgomery
opplevde jazzens fødsel i byene New Orleans og Chicago omkring 1915. Etter
første verdenskrig var han en av de første afrikansk-amerikanske
jazzmusikerne i Norge, og en nyskapende del av Oslos musikkliv. Tekst: Yacoub Cissé Hvem
var Edward Montgomery? Han ble født i Sør Carolina i USA i 1893 sammen med
sin tvillingsøster Eleonora. Deres foreldre var William Montgomery og Leonora
Waiters. Moren jobbet som vaskekone og faren som
fabrikkarbeider. Omkring 1900 flyttet familien til New York og bosatte seg i
Harlem. I
1910 bodde Edward Montgomery hos onkelen sin i Harlem. Han ble medlem av en
svart teatergruppe og interesserte seg også for musikk og dans. Allerede som
ung gutt begynte han å opptre og ble en del av et pulserende kulturliv i
bydelen. Senere ble han selv med på å formidle de nye trendene fra USA til
resten av verden. Omkring 1918 reiste han til Europa. Det
er uklart når Montgomery første gang kom til Kristiania. Sannsynligvis kom
han til Norge via en av Englands havnebyer London, Southampton eller
Liverpool. Ifølge jazz-historikeren Alyn Shipton valgte afrikansk-amerikanske jazzmusikere ofte
England som det første land de besøkte fordi de hadde et felles språk. Videre
kunne de nyankomne skaffe seg informasjon for videre reise i andre europeisk
land blant annet Norge. Omkring
1920 var Edward på turné i Sverige og Norge, og han traff da sin fremtidige
hustru Svea i Kristiania. Svea Maria Wilhemine
Pettersen ble født i 1897 i Falkenberg i Sverige. Opplysninger fra
Riksarkivet i Sverige forteller at hennes far ble født i 1875 i Lund og het
Otto Alexander Pettersen. Faren hadde hatt flere stillinger - både som kjørekarl og sirkusartist. Moren Claudine
Josefine ble født i 1878 og var hjemmeværende. I den kommunale folketellingen
for Kristiania i 1899 finner man Svea sammen med foreldrene og broren John August i Stolmakergata 14 på Grünerløkka. Familien var en
av mange svenske familier som ved århundreskiftet bosatte seg i Kristiania. Folketellingen
fra 1921 viser at Svea fortsatt bor med foreldrene og søsknene sine, men det
har kommet et barn til i husstanden. Tidligere samme år hadde hun født et
barn utenfor ekteskap med Edward Montgomery. Sønnen fikk navnet Lorang. I
tellingen er Lorang Edward oppført med Montgomery som etternavn. Ifølge
muntlige opplysninger giftet Edward og Svea seg i Kristiania i 1923. Deres
andre barn Evelyn ble også født dette året, i Stjørdal. En tankevekker er at
det på denne tiden, og flere tiår etterpå ville vært vanskelig for dem å
gifte seg i Edwards hjemland. I flere stater var det til flere år etter
krigen forbudt for svarte og hvite å gifte seg med hverandre. Turnerende
jazzmusiker I
1925 var både Edward Montgomery og Svea medlemmer av den kjente gruppen «The
Black People», ledet av Louis Douglas. «The Black People» var et stort
ensemble med både dansere og musikere, tilsammen hele 40 medlemmer.
Barnebarnet har fortalt at Svea var aktivt med som danser i en periode. Blant
danserne var Josephine Baker, Sidney Bechet, Edward Montgomery og Bobby Goins
de store stjernene. Mellom 1925 og 1927 turnerte de i Europa og opptrådte
blant annet i Frankrike, Bulgaria, Jugoslavia, Nederland, Tyrkia, Sverige og
Norge. Turneen var en suksess, og «The Black People» bidro til å spre ny
musikk og dans i Europa. De fikk mye oppmerksomhet i pressen. Etter en
opptreden i Stockholm uttalte Sveriges prins Wilhelm (1884-1965), sønn av
kong Gustaf V: «Man måste bestämt
væra bekajad med andlig magsyra for att inte vilja erkänna dess förtjänster.» I
Oslo opptrådte gruppen på Chat Noir, Hotel Bristol, og i Gamle Losjen. Og etter showene på
Casino teater i Oslo i september 1926 skrev en begeistret norsk anmelder: «I
1926, da Oslos gamle Opera for længst var nedlagt,
kom sorte vildmænd og tok de hvites operabygning i besiddelse … Selv en racehygieniker
maa imidlertid gi sig over
og medgi at «Black People» har en sans for rytmer, farver,
humør, som virker besnærende.» Dette sitatet sier mye om tidsånden i
mellomkrigstiden. Rasehygiene var en akseptert vitenskap, og det var vanlig å
lese i dagspressen om forskjellene mellom rasene, det være seg tatere, svarte
eller andre minoriteter. Turneen
brakte «The Black People» helt til Egypt, hvor Montgomerys datter Lillian ble
født i mars 1927. Fra 1927 satset han imidlertid på en egen karriere. Svea
dro tilbake til Oslo med barna og hun tok seg av dem mens Edward var på
turné. Ved noen anledninger tok han også barna med på reise. I
1927 spilte han i Sidney Bechets
orkester, «The Missisippi Jazzers»,
i Frankfurt under navnet Bobby eller Bob Montgomery. I Organ der Varietéwelt fra juli 1927 omtales gruppen, som har stor
suksess i Frankfurt med ny musikk og dans. Ved trommene sitter Bob
Montgomery, kjent som «Negerstepdanser» og
«Ballettmester» i «Negerrevyen Black People». I perioden 1930-1931 turnerte
familien fem uker i Danmark og høsten 1932 opptrådte «Edward Montgomery and
his Creole Kids» i Tyskland. Stempler i passet
viser at Montgomery var på turné i Jugoslavia fra 1934 til 1935, i 1936 i
Tsjekkoslovakia og Østerrike, i 1937 i Belgia, Estland og Litauen. Adolf
Hitlers maktovertakelse i 1933 skulle få store konsekvenser for familien.
Jazz ble av nazistene fordømt som en «entartet»
musikkform, på norsk kalt degenerert og ikke-arisk musikk. «Negermusikk» var
et vanlig skjellsord. Selv om jazzen til en viss grad hadde blitt en del av
den aksepterte klubb- og cabaretmusikken, ble det i
praksis umulig for utenlandske musikere å praktisere. I 1937 hadde det
politiske klimaet i Tyskland gjort at jazzens rolle i populærmusikken der var
utspilt. Det vil i praksis si at Montgomery fikk yrkesforbud, og antagelig
reiste han ganske snart tilbake til Svea og barna i Oslo. Musikk under
okkupasjonen Da
Quisling ble utnevnt som ministerpresident 25. september 1940 ble det satt i
gang et nazifiseringprosjekt som hadde som mål å
germanisere det norske kulturlivet. Det betydde blant annet at norske
organisasjoner ble underlagt tyske lover. Dette ble ledet av det nyopprettede
Kultur- og folkeopplysningsdepartementet, med Gudbrand Lunde som kommissarisk
statsråd. Jazz ble forbudt i Tyskland av naziregimet og senere også i Oslo. I
Norge ble de tyske lovene, som definerte jazzen som underlegen i forhold til
klassisk musikk og forbød den oppført, kopiert av de nye makthaverne. Kaare
Sandegren skriver i sin bok Spillesug,
1940-1950, en gullalder, en jazzdokumentar, jazzmusikk i Oslo under og etter
krigen - og før at Gulbrand
Lunde var en troende nazist, tysk orientert, ikke minst på den kulturelle
siden. Han var enig i den linjen som var ført i Nazi-Tyskland og fulgte opp i
Norge. Han sto Vidkun Quisling ganske nær, og var blant de ledende i Nasjonal
Samling. I kulturpolitikken ble han nær enerådende: «Hans
linje var hard, forenklet, latterlig, og utrolig selvmotsigende. Jazzmusikken
kom fra Afrikas urskoger og Jerikos murer, den var ikke norsk eller
europeisk. Jazz var negermusikk, ‘jevngodt med kram fra en jødisk
godtkjøpsbutikk’. Den passet ikke i Norge og var unorsk. Jazzmusikken kom fra
‘Amerikas storbyørkener’. Nazikontrollerte aviser talte om at jazzen var
jødisk-kapitalistisk-plutokratisk, anglo-negroid
musikk. Musikken skulle være urtysk, ureuropeisk og urnorsk. Lunde opptråde på Nasjonal Samlings ‘Kulturting’ med
denne holdningen. Jazz skulle ikke spilles.» Videre skriver Sandegreen at
følgen var at jazz måtte drives i skjul, drevet som kamuflert musikk, eller
«hemmelig». Vi kan tenke oss konsekvensene dette fikk for
Montgomery-familiens inntekstgrunnlag. Grini-fange
nummer 4963 Etter
at Tyskland erklært krig mot USA i 1941 begynte okkupasjonsmakten også i
Norge å arrestere amerikanske statsborgere. Den 14. oktober 1942 ble
Montgomery og hans datter Evelyn arrestert i familiens hjem i Toftesgate 45 på Grünerløkka. Først ble de sendt til
Møllergata 19 og så videre til Grini. Norsk
Fangeleksikon forteller bare at det var Edward og Evelyn som ble
arrestert. Men i følge Montgomerys barnebarn Freddy Fagerheim ble Edward
arrestert med flere av barna hjemme i Toftes gate. Kona Svea ble ikke
arrestert, og heller ikke Edith som skal ha vært på landet hos en tante. Ifølge
Norsk Fangeleksikon ble 133
amerikanske statsborgere i Oslo anholdt og anbrakt på Grini etter flere
aksjoner i oktober. Vi vet ikke med sikkerhet hvor mange av disse som var
svarte. Selv om Edward er arrestert finner vi han oppført sammen med familien
i den kommunale folketellingen både i 1942 og 1943. Han står oppført som
artist og danser, og både Edward og datteren Evelyn står oppført som
internert. Sønnen Lorange står oppført med erverv tivoliartist. Allerede
i desember 1942 ble Edward sendt til Tyskland. En viktig kilde om Montgomery
er The International Tracing Center.
De bekrefter hans tid på den internasjonale fangeleiren Tittmoning
ved byen Laufen i Sør-Tyskland. Tittmoning
var et gammelt slott som ble gjort om til fange- og arbeidsleir. Han satt i
interneringsleir VII/Z. I mars 1944 ble flere amerikanske fanger, blant dem
flere afrikansk-amerikanere, frigitt ved fangeutveksling, men Edward var ikke
blant disse. Han ble sittende som fange til Tittmoningen
ble frigjort av amerikanske styrker i 1945. Edward
forble i Tyskland til 1948 fordi han som mange andre etter
interneringsopphold led av lungesykdom. Den 19. mai 1948 ble sendt hjem
ombord på et amerikansk krigsskip, hele tre år etter frigjøringen. 53 år
gammel hadde Edward overlevd et mareritt mange av de andre norske fangene
ikke hadde kommet levende fra. I brev hjem til Svea fortale han om sin
dårlige helse, antakelig som følge av tiden i fangeleiren. Fangeoppholdet
både på Grini og i utlandet hadde sin pris. Edward var borte fra barna og sin
elskede kone i hele fem år. Oppholdet på Grini og skipstransporten til
Tyskland må ha vært en katastrofal moralsk påkjenning for ham. Han ble aldri
den samme igjen. Han reiste til USA i 1948, hvor han forsøkte å finne
medlemmer av sin familie. Afrin-prosjektet Prosjektet
Afrikanere i Norge (Afrin-prosjektet)
ble startet i 1997 av undertegnete. Hovedformålet er å dokumentere afrikansk
nærvær i det norske samfunn i historisk tid og med særlig vekt på perioden
fra 1600-tallet til i dag. Prosjektet var inspirert av den bredere Black History Movement som har røtter i den amerikanske
borgerrettsbevegelsen og som siden 1960-tallet har utviklet seg til en
internasjonal bevegelse med institusjonell forankring i en rekke akademiske
miljøer i USA og Europa. Privatarkivet Afrin
oppbevares ved Riksarkivet og har blant annet en stor samling foto.
Prosjektet har resultert i utstillinger og bokprosjekt. Siden begynnelsen har
organisasjonen «Afrikanere i Norge» hatt som mål å stadfeste og presentere
historien om afrikansk tilstedeværelse i Norge motivert av et ønske om å
informere om afrikansk integrasjon i en historisk kontekst. I
Afrins arkiver finnes det en kartong som
inneholder omfattende arkivmateriale om Edward Montgomery samlet fra perioden
fra 2005 til 2010. Kildene omfatter blant annet et halvt dusin brev skrevet
av Edward Montgomery, da han satt i en fangeleir i Tittmoning
i Sør-Tyskland. Montgomerys brev er skrevet på norsk og adressert til hans
kjære Svea. I noen av brevene snakker Edward mye om sult. I et av dem ber han
blant annet kona sende smør fra Norge. Han lover å besøke familien etter kort
tid. Videre snakker han også om hjertesykdom. I brevene til Svea finner vi
hans fortellinger om fangeoppholdet, og om flere besøk på et sykehus i byen Laufen. Edward
Montgomerys historie er en spennende familiehistorie, men det er også en
viktig kulturhistorie i Norge. Det er fremdeles lite kjent at det har vært
mange afrikanere i Norge før innvandringen begynte for alvor på 1960 tallet.
Gjennom å bruke personhistoriske kilder kan vi fortelle deres historie.
Edward Montgomery er et viktig bidrag i den mangfoldige fortellingen om Oslo.
• Kilder Muntlige
informanter: Edward Montgomerys barnebarn Freddy Fagerheim og Ola Edward
Montgomery. Private brev i familiens eie Oslo
byarkiv, Folkeregisteret, folketellinger Riksarkivet,
Privatarkiv Afrin - Afrikanere i Norge Litteratur og
trykte kilder Afrin - Afrikanere i
Norge. [Lest på:] www.afrin.org Cissé, Yacoub og Ann Falahat (2012): Afrikanere i Norge gjennom 400 år,
Oslo: Afrin Giertsen,
Børre R. red.(1946): Norsk
Fangeleksikon, Oslo Hurum,
Hans Jørgen (1946). Musikken under
okkupasjonen Lusane, Clarence (2002 ): Hitler's Black Victims: The Historical Experiences of European
Blacks, Africans and African Americans During the Nazi Era Lotz, Rainer E. (1997): Black People. Entertainers of African Descent in Europe and Germany,
Bonn Miller, David (2008): Mercy ships. Untold story of prisoner-of war Exchanges Sandegren,
Kaare (2010): Spillesug, 1940-1950, en gullalder, en
jazzdokumentar, jazzmusikk i Oslo under og etter krigen - og før. Oslo:
Kolofon Shipton, Alyn (2007): A New History of Jazz, London TOBIAS 1/2013 |