«I vår egen krets» Harry Koritzinskys jødiske slektsreise
Harry Koritzinsky var en lidenskapelig slektsforsker som holdt
sin jødiske slekt og identitet høyt i hevd.
I 1933 reiste han til Litauen og Polen for å søke sine røtter. Tekst: Kai-Samuel
Vigardt og Johanne Bergkvist Historien
om Harry Koritzinskys slekt i Oslo byarkiv begynner i 2001 med at det ble levert en liten
koffert med det som sto igjen i kjellerboden hans etter hans død i 1989. Nå
er dette et privatarkiv som inneholder bruddstykker fra et liv i form av
foto, dagbøker og forretningsbøker. Arkivet er et lite kikkhull inn i Harrys
liv, og sammen med det rike kommunale og statlige arkivmaterialet får vi
omfattende slektsopplysninger om familien Koritzinskys liv i Oslo. Vi finner dem i en rekke kilder
i Kristiania og Aker, og Harrys omfattende boksamling finnes hos
Holocaustsenteret. Familiens slektsreise er
uløselig knyttet til jødisk identitet og historie. Harry
Meyer Herman Koritzinsky ble født i Kristiania 25.
juli 1900 av foreldrene Ruben Koritzinsky og
Ragnhild Lea, født Nissalowitz, som var første- og
andregenerasjons innvandrere fra Polen og Litauen. Harry var i mange år en
klippe i det jødiske samfunnet i Norge. Han var forstander i Det Mosaiske Trossamfunn (DMT) i
nesten 30 år, fra 1946 til 1975. Allerede fra 1920-årene var han en
innflytelsesrik sekretær i trossamfunnet, og skulle på mange måter bli
synonymt med DMT. Han var en aktiv, om enn noe forsiktig, debattant og skribent.
Fra
1936 var han eneinnehaver av familiefirmaet A. J. Koritzinsky
& Co hvor han drev import av sveitserur og engroshandel. I 1940 deltok
han i krigshandlingene i Trøndelag og Bodø, og i 1942 flyktet han med store
deler av familien til Stockholm, hvor han ble sjef ved flyktningkontoret. I
1970 mottok han kongens fortjenstmedalje i gull for sin krigsinnsats. Historien om en
jødisk familie i Kristiania Jødisk
innvandring i Norge startet først etter opphevelsen av § 2 i Grunnloven i
1851. Paragrafen hadde fram til da forbudt jøder adgang til riket. Norge er
derfor et spesielt land i europeisk sammenheng med sen og liten jødisk
innvandring. Ved folketellingen av 1875 var det registrert kun 25 fastboende
jøder i hovedstaden. Kombinert med økt passfrihet fra 1860 åpnet den økte
religionsfriheten for jødisk innvandring til Norge mot slutten av
1800-tallet. Hovedgruppen av jødiske innvandrere kom først i perioden
1880-1920. De kom særlig fra dagens Litauen, Hviterussland og Polen.
Bakgrunnen for innvandringen var regelrette pogromer, voldelige forfølgelser,
i det russiske tsardømmet. Harrys
far, kjøpmannen og handelsborgeren Ruben Koritzinsky,
var født i 1870 i Raczki i den russiske delen av
Polen og kom til Kristiania i 1890. Han fulgte da etter sin eldre bror
Abraham Josef (A. J.) Koritzinsky som hadde bodd i
hovedstaden siden 1885 etter å ha drevet forretning i Karlstad i Sverige fra
1881. Fremmedlovgivningen satte en ramme for bevegelsesfriheten og hva som
ble registrert, og er dermed en viktig pekepinn for personsøk i kildene. I
Kristiania magistrats borgerrulle (1879-1889) finner vi at Harrys onkel A. J.
løste borgerskap som skredder 22. juli 1885 og igjen borgerskap som urmaker
7. november 1894. I Magistratens manntall over stemmeberettigete fra 1894 er
det oppgitt at A. J. avla ed allerede 16. november 1882. I protokollen «Udlændinge med norsk statsborgerret»
finner vi begge brødrene Ruben (Robin) og A. J. (Abraham) Koritzinsky
oppført. Det er oppgitt at A. J. fikk statsborgerskap 4. april 1889 og Ruben
12. august 1902. Selv
om Harrys far Ruben oppga fast bopel i Falsens gate i Kristiania, står det i
statsborgersaken at han reiste som handelsmann, vesentlig i Lofoten og
Finnmark i hele perioden 1890-1897. De fleste jøder som bosatte seg i Norge i
denne perioden var fattige og mange drev derfor omførselshandel i starten
fordi kapitalbehovet var lite. Tilbake etter noen års omreisende
handelsvirksomhet, slo Ruben seg ned i hovedstaden hvor han opparbeidet et
grunnlag for å starte en engrosforretning i ur- og manufakturbransjen. Samme
år som A. J. innvandret til Norge opprettet han sitt firma innen urbransjen med firmanavn A. J. Koritzinsky
& Co. Den første butikken åpnet i Brugata 7. Senere flyttet firmaet til
Karl Johans gate 7, så Karl Johans gate 2 og endelig til Kirkegaten
15. Firmaet ble etter A. J.s død i 1928 først
overtatt av sønnen Theodor. Da han døde i 1936 overtok hans fetter Harry, som
etterhvert gikk over til utelukkende å drive med engrosvirksomhet.
I et intervju i Aftenposten i anledning forretningens 100 års jubileum i 1985
oppga Harry at han i en alder av 85 fortsatt hadde bestillinger hver dag, men
ingen «klokketro» på at de mekaniske urene ville overleve kampen mot de
batteridrevne. På veggen hang fortsatt kvitteringen for firmaets første
betalte skatt i glass og ramme. I
1898 giftet Ruben seg med Ragnhild Lea Nissalowitz.
Hun var født inn i det jødiske miljøet i Malmø i 1877 og hadde sine røtter
hos noen av de tidligste jødiske innvandrerne til Sverige og Norge –
trekløveret Lapidus, Nissalowitz
og Schwartzman kjenner vi igjen fra sønnen Harrys
trykte slektsregister. Ragnhild Lea flyttet til
Kristiania i 1898, og samme år fikk hun og Ruben sitt første barn, Rosa. Vi
finner Ragnhild som Rachel Lea Koritzinsky innmeldt
i DMT 19. mai 1898 i arkiv etter Magistraten, Innberetninger fra
dissentermenighetene 1898-1899. Harry
kom som nummer to i søskenflokken i 1900. Senere kom barna Hildur i 1902,
Charles Klaus i 1904, Grete Edel i 1909 og til sist Alexander Hansten i 1913. Vi finner dem alle i fødselsmeldingene
fra Helserådet som er ordnet på fødselsdato. Fødselsmeldingene gir nyttig
informasjon om foreldre og bosted og kan være startpunkt for videre søk, for
eksempel i de kommunale folketellingene. Et jødisk samfunn De
fleste jødiske innvandrere slo seg ned i Oslo og Trondheim, hvor det ble
etablert menigheter og jødiske foreninger. Så mye som halvparten av alle
jøder i Norge bodde i hovedstaden. I folketellingen av 1891 ble det
registrert 136 jøder i Kristiania. I starten bodde de fleste i
Hausmannskvartalene og på Grünerløkka, selve
kjernepunktet i jødisk bosetting i Oslo. I folketellingen fra 1920 finner vi
det høyeste antall jøder i landet. Av 1457 jøder bodde 852 i Kristiania.
Medregnes Aker og Bærum øker tallet betraktelig. I tillegg kommer de med
jødisk bakgrunn som ikke tilhørte noe trossamfunn. Dissenterlovgivningen
av 1891 åpnet for større religionsfrihet og vigselsrettigheter til flere
trossamfunn. I 1892 ble «Det Mosaiske Trossamfund i
Christiania» (DMT) dannet og var rundt århundreskiftet det største av flere
jødiske trossamfunn. 1. september 1893 ble 104 personer ført inn i
medlemsregisteret og rapportert til Magistraten. I Magistratens arkiv kan
dissentere fra ulike trossamfunn følges år for år fra 1893 til 1921. Innberetningene
skulle inneholde alt det menighetene i statskirken normalt tok seg av:
oversikt over medlemmer, innmeldte og utmeldte, fødsler, død og inngåtte
ekteskap. Viktige
drivkrefter bak opprettelsen av menigheten var behovet for
religionsundervisning for jødiske barn og regelmessige gudstjenester.
Brødrene Ruben og A. J. spilte begge en betydelig rolle i DMT og Ruben sto
bak menighetens begravelsesselskap «Chevra Kadischa». Ruben
og broren hadde på vellykket vis etablert seg med egne forretninger i Kristiania.
De hadde tatt den lange reisen fra forfølgelse, til omførselshandel og videre
småbedrift i sentrum hvor de fleste ubemidlete jøder holdt til rundt
århundreskiftet. I 1899 bodde Ruben med familien i Youngs gate 1 i
Hausmannskvartalet. Vi finner dem her i de kommunale folketellingene flere
år, men i 1912 flyttet familien til en leiegård i Løvenskjolds gate 3 i
Frogner bydel, før de i 1915 flyttet inn i villa «Clara» i Håkon den godes
vei på Vinderen i Vestre Aker. Vi
finner Ruben oppført som handelsborger i Kemnerens skattekontobok fra 1900.
Han var da bosatt i Youngs gate 1 og oppført med en relativ høy formue på
10.000 kroner og en inntekt på hele 2.000 kroner. I Kristiania bys matrikkel
fra 1899 får vi svar på at formuen hans er en bygård, Falsens gate 24. De
første årenes iherdige innsats som omreisende handelsmann hadde båret
frukter. Tette slektsbånd I
1946 ga Harry ut heftet Slektsregister over
familiene Lapidus Nissalowitz
Schwartzman i Norge-Sverige-Danmark basert på
sin egen slekts historie. Ideen fikk han allerede da morfaren Klone Nissalowitz feiret sin 75 årsdag 1. mai 1925. Da var
store deler av slekten samlet til feiring i Malmø. De eldre kunne da fortelle
at morfaren var i familie med den etablerte Lapidus-ætten
i Sverige og at mormor Malina var fra familien Schwartzman. De tre familiene hadde så lenge de eldre
kunne erindre vært inngiftet med kusiner og tremenninger. De ble regnet som «mischpocho», fra det tysk-jødiske språket jiddisch i
betydningen en utvidet familie. Harrys
slektsregister var ferdig utarbeidet i 1938, men
manuskriptet gikk tapt under andre verdenskrig sammen med slektstavler over
andre av hans slektsgrener: Eppstein,
Koritzinsky og Neumark.
Kun deler av mellomkrigstidens slektsforskning fra reiser til Polen og
Litauen ble rekonstruert etter krigen. I forordet til slektsboken
beskriver Harrys slektning Hirsch Nissalowitz
betydningen av de tette slektsbåndene i samspill med utøvelsen av den jødiske
kulturen: «I denna vår ‘mischpocho’,
i vår egen krets, var allt gemensamt:
vad som var mitt, var ditt, mina sorger voro dina sorger, min glädje var
din. Där härskade i liv och anda de sköna judiska kulturtraditionerna, rena och obefläckade,
Guds ord var på våra föräldrars läppar,
och deras omsorg gällde, hur än
det dagliga livet med sorger och
småting tog deras tid i anspråk,
städse barnen och familien.» En reise etter
røttene Mens
ønskestedet for europeere er Chicago og for jøder Eretz
Israel – Israels lovede land – er det de færreste som kan tenke seg å legge
ruten til Litauen-Polen, skriver Harry i sine reiseskildringer fra Litauen og
Polen i det jødiske månedsbladet 1933 Hatikwoh, hvor han også var redaktør i årene 1929-1939.
Sammen med vennen Martin Feinberg og broren Alex
reiste han sommeren 1933 med bil og medbrakt telt til disse landene «i den
gamle verden». Hans reise til Polen og Litauen var en oppdagelsesferd etter
forfedrenes slekt og sjel, en andre- og tredjegenerasjons innvandrers søk
etter «røttene». Reisen
til Litauen ga et godt grunnlag for genealogiske studier. Fra grensebyen
Neustadt-Schirwindt mellom Preussen og Litauen
(dagens Kudirkos-Naumiestis) hadde mange forfedre
på midten av 1800-tallet søkt over til Skandinavia. Her var Harrys morfar
Klone Nissalowitz født i 1850 og mormoren Malina Schwartzman født året
etter. Det var også deres foreldre,
besteforeldre og oldeforeldre så langt Harry har registrert tilbake til sin
tippoldefar Markus Lapidus født 1770 i
Neustadt. Også Harrys kone Rut Selma Dolowitz hadde røtter i Neustadt gjennom sin morfar Israel
Schwartzman. Lenger tilbake var Harry og Rut
knyttet sammen gjennom deres felles forfar fra Neustadt - Markus Lapidus. I reiseskildringen i Hatikwoh beskriver Harry sine
motiver for reisen hit: «Det
skal ikke glemmes at den generasjon, som har bygget opp jødedommen i Norge netopp stammer fra disse egne, hvor deres forfedre har
bodd i generasjon etter generasjon, ja århundrer. Om jeg ikke gjør meg
skyldig i en biologisk feiltagelse, søker våre røtter naturlig i den retning
hvor vårt opphav gjennom tallrike slektsledd har festet grunn. Og således som
Erez Israel lokker og vinker med sine totusenårige ennå i vår bevissthet levende historie, så
drar naturlig disse østjødiske land, hvor jødedommen ennå - upåvirket av
vestens sivilisasjon - er bevart i sin opprinnelighet, vårt sinn og vår
fantasi med en uforklarlig tiltrekning». Neustadt
- Schirwindt var en «dobbelt-by», både litauisk og
tysk atskilt av grenseelva Njemen. Den tyske delen
hadde noen jødiske familier, mens Neustadt var en shetl
- et velorganisert jødisk samfunn med en jiddisk-talende befolkning og med
talmudister og lærde. Tidlig på 1900-tallet snakket de fleste av Kristianias
jøder sammen på jiddisch, særlig de fra Øst-Europa.
Andregenerasjonsinnvandrerne som gikk i norske skoler behersket etterhvert
jiddisch stadig dårligere, mens innflyttere ikke snakket så godt norsk og
ofte hadde en særpreget uttale. I den jødiske shetl
var stemningen en annen og det norske følget slappet av og snakket jiddisch
høyt og fritt. Vi får inntrykk av at Harry opplever å ha kommet «hjem»:
«Jødene var faktisk talt de enerådende og jiddisch summet oss i ørene hele
tiden. Når vi jøder taler jiddisch oss imellem på
Oslos gater, senker vi uvilkårlig røsten; i disse hjemlige omgivelser åpnet
vi for våre lungers kraft, og snakket som i egen stue uten sjenerende
naboer». I
Litauens eneste havneby, den tidligere tyske byen Memel (Klaipėda),
fikk Harry og vennene et nysgjerrig besøk av områdets bønder da de slo opp
sitt telt. Lokalbefolkningen visste ikke at reisefølget de møtte på var tre
unge jødiske menn. De fortalte om hvordan jødene slaktet kristne barn for å
nyte deres blod hver påske, men måtte innrømme da de ble imøtegått at de ikke
kjente noen som hadde vært vitne til slike ritualmord. Harry spør seg selv «hvad rummer ikke disse av fare
for de litauiske jøder?». Hitlers maktovertakelse og innsettelse som
rikskansler januar samme år og oppløsningen av Riksdagen i mars med
nazistenes påfølgende oppfordring til boikott av jødiske forretninger, leger
og advokater, hadde lagt en skygge over det jødiske samfunnslivet. Antisemittismen
satte spor etter seg også i Norge og skapte en ny utrygghet. Svaret på Harrys
spørsmål skulle komme kort tid etter hans siste reise hit i 1939 for å komme
i kontakt med familiemedlemmer som bodde der. Holocaust resulterte i nærmest
total utslettelse av litauiske jøder. «`Jøder og Gojim`
og annen antisemitisk smuttslitteratur» Hjemme
i Oslo deltok Harry aktivt med motsvar til antisemittiske utfall.
Høyesterettsadvokat Eivind Saxlund utga den
antijødiske og raseteoretiske Jøder og
Gojim i 1910. Skribenten Paul Gjesdahl (Pueblo)
omtalte i 1923 boka som «antisemitisk smuttslitteratur», noe som førte til at Saxlund gikk til sak mot det han mente var æreskrenkende uttalelser. Resultatet var at saken kom for
meddomsretten. Som sekretær for DMT ble Harry trukket inn som eneste jødiske
vitne, sammen med blant annet de to historieprofessorene Edvard Bull og
Halvdan Koht. Saxlund fikk ikke medhold, men utga
etterpå det stenografiske referatet av rettssaken og her finner vi Harry Koritzinskys uttalelser. Rettskilder
er ofte rike personkilder. Selv om denne rettsaken handlet om bokens
gjengivelse av jødedom og sionisme, finner vi også personlige opplysninger om
den 23 år gamle Harry. Han beskriver her hvordan han hadde gått i ortodoks
jødisk religionsskole i Kristiania i åtte-ni år fra han var seks til han var
14-15 år. På spørsmål om han hadde møtt fiendtlig stemning mot jødene, svarte
han at han i sin barndom ikke hadde møtt antisemittisme: «Da jeg var 10 aar gammel kunde jeg selvfølgelig ikke føle
noget av jødehatet, og heller ikke da jeg var 15-18
aar. Det er kun i de sidste
par aar jeg har kunnet merke noget»,
blant annet fra medsoldater på Gardermoen, noe han mente Saxlunds
bok hadde bidratt til. I
likhet med andre jøder i Norge måtte Harry flykte for å berge livet under
okkupasjonsårene. Som redaktør av en jødisk avis og sekretær i DMT var han
synlig og fortalte senere at tyskerne stadig var etter ham. Han unnslapp
arrestasjon og kom seg til Sverige i båt etter en dramatisk flukt i 1942.
Etterkommere etter både overlevende og drepte i holocaust kan her finne mange
svar. Vi finner Koritzinsky-familien sammen med de
fleste norske jøder i flere av disse kildene.
På Digitalarkivet finnes en egen oversikt over frigitte kilder fra
andre verdenskrig. Her finnes blant annet spørreskjema for jøder fra
Statspolitiets arkiv utfylt av 1.419 jøder i 1942, navneregister over
nordmenn som flyktet til Sverige (Flyktningekontoret
i Stockholm, Kjesäterkartoteket). Andre kilder er bomappene fra jødebooppgjøret fra Tilbakeføringskontoret
for inndratte formuer, og trykte publikasjoner som Våre falne og Nordmenn i fangenskap. 26.
november 1972, 30 år etter deportasjonen av de norske jødene, samlet 200
norske jøder seg til minnesamling på Helsfyr gravlund. Martin Feinberg, Harrys reisekamerat til Polen og Litauen i
1933, var en av de arresterte norske jødene som ble sendt fra Berg
krigsfangeleir til utryddelse i naziregimets leire. I talen for å minnes de
døde 30 år etter deportasjonen, snakket Harry om «våre nære slektninger
tildel, nære og fjerne, alle ble de revet vekk fra oss». Han plasserte dette
inn i den 1000-årige historien med forfølgelse det jødiske folket hadde vært
utsatt for: «Egypt, deportasjonen til Babylon, templenes ødeleggelse og også
utvisningen fra Spania i 1492, fram til de tsariske
pogromer, som våre dagers jøders nære forfedre klarte å overleve.» Tilbakeblikk Etter
krigen gjenopptok Harry sitt virke som forretningsmann i Oslo og tok som
forstander fra 1946 tak i det møysommelige arbeidet med å gjenreise DMT. De
skriver på sine sider at «Harry K» i 30 år ble synonymt med DMT og: «Med sin
akademiske utdannelse innenfor økonomi og sin militære bakgrunn som kaptein i
den norske hær, ledet han menigheten med stø kurs gjennom 30 år og holdt
orden på menighetens finanser.» I
august 1988 deltok den 88 år gamle Harry på en reise Oslo-Swinoujscie med
Vennskapsskipet «Bolette» som brakte hjelp til
Polen. Vi finner klipp fra et avisintervju i hans privatarkiv. Alder og
dårlige ben hindret ham fra å gå i land, men han syntes det ikke var så
farlig ettersom han hadde vært i Polen tre ganger før. Han fortalte om
problemene som oppsto da han sist var i Polen, i 1939, da russere og tyskere
invaderte landet fra hver sin kant. Det norske flagget ble tatt for å være
det tyske, og Harry ble arrestert: «Jeg
måtte true med at Norge ville gå til krig mot Polen hvis de ikke slapp oss
løs. Da gav de seg med en gang» fortalte han smilende 50 år etter. Men
tankene var også alvorlige. Forrige gang han var i Polen, hadde han mange
slektninger i landet. Nå var det ingen igjen. De ble alle drept i nazistenes konsentrasjonsleire. Nå er opplysningene om slekten
bevart fordi han skrev bok om dem. Året etter denne siste reisen til Polen
døde Harry 23. juni 1989, nesten 89 år gammel. Han ble gravlagt på den
jødiske kirkegården på Helsfyr syv dager senere, en kirkegård hans far hadde
arbeidet iherdig for å få i stand. Forstander i DMT, Kai Feinberg,
skrev i nekrologen i Aftenposten at «Han representerte på mange vis en lang
og betydelig epoke i det jødiske liv i Oslo». Dette er kun en smakebit fra
kildene om Harry og familiens liv. • Kilder Aftenposten
Arkiv, søkeord Harry Koritzinsky Oslo
byarkiv, Privatarkiv A-11023 Harry Meyer Koritzinsky Oslo
byarkiv, Folkeregisteret, Folketellinger
Kristiania/Oslo og Aker 1899-1954 Oslo
byarkiv, Folkeregisteret, «Udlændinge
med norsk statsborgerret» Oslo
byarkiv, Folkeregisteret (Valgstyret),
Stemmemanntall Kristiania 1915 Oslo
byarkiv, Helserådet, fødselsmeldinger og
dødsfallsprotokoller Oslo
byarkiv, Magistraten, Innberetninger fra
dissentermenighetene 1893-1921 Oslo
byarkiv, Magistraten, Borgerskapsaker, Borgerrulle
1879-1889 Oslo
byarkiv, Magistraten, Manntall over
stemmeberettigete, 1894 Oslo
byarkiv, Kristiania bys matrikkel 1899 Riksarkivet,
Flyktningskontoret i Stockholm 1940-1946,
Flyktningeregisteret (Kjäseterkartoteket) Riksarkivet,
Folkeregisteret, Folketellinger, Folketelling 1910 Riksarkivet,
Justisdepartementet, 2. Civilikontor C,
Statsborgerskapssaker, Serie M/27 (Ruben Koritzinsky,
1902) Riksarkivet,
Justisdepartementet, Tilbakeføringskontoret for inndratte formuer,
Likvidasjonsstyrets «bomapper» med tilknyttede
kartotek og registre, Jødeboer Riksarkivet,
Statspolitiet, Hovedkontoret, Osloavdelingen, 1942, Spørreskjema for jøder i
Norge Statsarkivet
i Oslo, Oslo skifterett, bomapper (sluttede bo),
Rekke B, avd. 1, 34aj/Ruben Koritzinsky Statsarkivet
i Oslo, Oslo skifterett, dødsfallsprotokoll og skifte Litteratur og
trykte kilder Bruland,
Bjarte (2007): «Jødisk liv i Norge – mer variasjon enn mange tror!» I:
Lokalhistorisk magasin. Meldingsblad for Landslaget for lokalhistorie og
Norsk lokalhistorisk institutt 03/2007. Trondheim Det
Norske Mosaiske Trossamfunn: «Jøder i Norge». [Lest på:] http://www.dmt.oslo.no/no/joder_i_norge/historie/ Gjernes, Marta (2002): Jødar i Kristiania. Dei fyrste innvandrarane
si geografiske og sosioøkonomiske plassering i samfunnet frå
1851 til 1942. Hovedfagsoppgave ved Universitetet i Oslo Mendelsohn, Oskar (1969):
Jødenes historie i Norge gjennom 300 år, Bind 1. Oslo-Bergen-Tromsø:
Universitetsforlaget Kjeldstadli, Knut (red.):
Norsk innvandringshistorie. I nasjonalstatens tid 1814-1940. Oslo: Pax forlag Koritzinsky, Harry Meyer
(1933). «Fra en reise i Litauen og Polen», I: Hatikwoh
i tre deler 08, 09 og 10 1933 Koritzinsky, Harry Meyer
(1946): Slektsregister over familiene Lapidus Nissalowitz Schwartzmann i Norge-Sverige-Danmark. Samlet
og utgitt av Harry M. Koritzinsky, trykt
manuskript, Stockholm 1946 Kristiania/Oslo
adressebok 1890-1989 Lokalhistoriewiki.no
/ Harry Koritzinsky Saxlund, Eivind (1923):
«Retssaken om Jøder og Gojim. Stenografisk referat
av resforhandlingene i meddomsretssak
i juni 1923: Høiesteretsadvokat E. Saxlund mot Journalist Paul D. Gjesdahl
(Pueblo)». Christiania TOBIAS 1/2013 |