|
Hvem tror vi at vi er? Slektsforskeren
er en slags privatdetektiv i egen historie. Hemmeligheter, høydepunkter og
hverdagsliv graves fram i kilder og familiefortellinger. Sakte men sikkert
nøstes det opp løse tråder bakover i tid. Ukjente oldeforeldre får farge og
liv. Tekst: Johanne
Bergkvist og Unn Hovdhaugen I
slektsforskningen får en bred skare av vanlige folk liv i vårt møte med
kildene. Vi kan boltre oss i søken på svar om våre forfedre: Hvem var de?
Hvorfor gikk det som det gjorde med dem og deres etterkommere? Har de satt
spor i meg – utseende, personlighet eller enda viktigere; hadde deres valg og
muligheter konsekvenser for det livet jeg lever i dag? Slektsforskning
er på mange måter å se historien nedenfra. Mens «finere» familier, adel,
embetsmenn, borgere og storbønder kanskje allerede har slektstreet langt
trukket tilbake, kjenner mange ikke til navn lenger tilbake enn
besteforeldrene. Anton Andresen skriver i Arbeiderminner nedtegnet i 1962 at
da han vokste opp visste han lite om slekta: «Som de fleste arbeiderunger på
byens østkant kjente ikke jeg heller slekta lenger tilbake enn til
besteforeldrene.» Var bakgrunn noe man
ikke snakket om eller druknet historiene om tidligere slekters liv i
hverdagens slit? Anton
Andresen håpet at hans barndomsminner og slektsforskning ville være av
interesse for kommende generasjoner: «kanskje det engang i framtiden kan få
en viss interesse for barnebarna mine, Per – Kari og Siri, så de kan følge
noen av sin slekts røtter bakover i tiden». Tobias har møtt Antons barnebarn
Per Aase Andresen, vi har også snakket med leder i slektsforeningen
DIS-Oslo/Akershus Carl Birger van der Hagen og filmskaper Nina Grünfeld, som alle brenner for historiene til sin slekt. Hvem tror du at
du er? At
slektsforskning er godt TV er det ingen tvil om, siden en million nordmenn
benket seg foran NRK våren 2013 for å følge blant annet Linn Skåber, Eyvind
Hellstrøm og Thorvald Stoltenberg på oppdagelsesferd i sin slekt. Flere av
svarene fant de i Byarkivets kilder. Snart kommer
nye sesonger. «Hvem tror du at du er?» har trigget en enorm interesse for
slektsforskning – og ikke minst tro på at det finnes svar der ute – i
arkivene eller de nedstøvete og glemte familiealbumene. Men
hva venter vi å finne? Mange får seg en overraskelse når de finner ut at nær
slekt levde i fattigdom og at mange av barna var født utenfor ekteskap. Folk
flyttet ofte, og mange norske oldeforeldre eller tippoldeforeldre var svenske
innvandrere. Til tross for flotte gårdsnavn følges røttene like ofte tilbake
til kummerlige husmannsplasser som til bondens gård. Norge 100 eller 200 år
tilbake i tid rommer en spennende og sammensatt historie. Slektsforskerne
blir ofte spesialister på kulturhistorie og kildesøk. Arkivenes trofaste
gjester er ofte slektsforskerne som ivrer for et tilgjengelig arkiv med gode
digitale løsninger. Mange av slektsforskerne er også leverandører av
uvurderlig kunnskap. Et eksempel er historikerne Anne Minken og Arnvid Lillehammers
forskning på reisende slekter i eldre kilder. Slektsforskning er dermed mer
enn en ivrig graving etter sine egne røtter, det er også en metode for å
forstå fortida. På jakt etter
barnebarna til Anton Andresen Vi
bestemte oss for å finne barnebarna til Anton Andresen som så levende beskrev
sin slektshistorie til Edvard Bull i 1962. Anton håpet at barnebarna ville
fatte en interesse for sin slekts historie, men hadde de fått videreført alle
fortellingene om slekta? Vi visste at barnebarna het Per, Kari og Siri. Når
de var født, hva foreldrene het og hvor de bodde visste vi ingen ting om.
Først måtte vi finne Anton og hans barn i kildene. I 1939 finner vi i
folketellingen fra Aker enkemannen Anton bosatt i Siloveien
8 på Sinsen, sammen med de to sønnene Arnoll Walter
og Kåre Werner. Her bodde da også Antons bror Ole. Etter 1939 er det ikke
folketelling for Aker før sammenslåingen med Oslo i 1948. Nå er det ikke
mulig å finne sønnene. Vi
begynner søket etter Arnoll i adressebøker etter
krigen og likningsprotokoller fra 1960-tallet, men uten treff i Oslo. Hvor er
han blitt av? Og ikke minst, kan vi klare å finne ut hvem barnebarna Per,
Kari og Siri er? Etter
mange søk prøver vi DIS-Gravminner. Her finner vi Kåre Werner gravlagt på Vår
Frelsers gravlund i Oslo i 2003. Arnoll W. Andresen
finner vi begravet i Bergen i 1981 på kirkebygger Aase’s familiegrav. Vi er ganske sikre på at vi har
funnet Antons to sønner, men hva gjør vi videre? Nysgjerrige ser vi at
registrator av Arnolls grav på Gravminner heter P.
Aase Andresen. Kunne dette være barnebarnet Per, som attpåtil var en aktiv
slektsforsker i DIS? Vi søker på Gule sider og ringer i spenning Per Andresen
i Bergen. Og ja, det er barnebarnet til Anton som svarer oss. Arbeiderminner
og bestefarens slektsforskning kjenner han til. I forbindelse med
konfirmasjon i familien skal han til Oslo i mai og kan gjerne møte oss og ta
en kikk på noen av adressene Anton Andresen bodde med familien. Han har også
gamle bilder og papirer vi kan se! Vi møter Per på Byarkivets
lesesal i slutten av mai og finner spent fram folketellinger som gir en titt
inn i bestefar Antons liv. –
Hva husker du om bestefaren din Anton
Andresen? Anton
var en rolig person, men jeg har ikke den store erindringen av ham. Jeg var
ikke mer enn 17 år da han døde i 1963, og fordi jeg bodde i Bergen og
bestefar i Oslo, var det mer sporadisk vi var sammen. Men det jeg husker var
at han var en stillfaren type, og gjorde ikke så mye av seg, slik jeg
opplevde han. Vil beskrive han som en
rolig og tålmodig mann. Min far arvet nok litt av denne tålmodigheten, men
jeg har arvet min mor, som var litt mer hissig. Bestefar Anton hadde en hvit
manke. Jeg husker at da han var hjemme hos oss var han en relativt høyreist
tynn mann. Min
kusine Siri som vokste opp i Oslo hadde et nærmere forhold til han, og har
flere minner. Hun forteller: «For meg var bestefar en jeg satt på fanget til
og ble lest for. Også når vi så filmen «Et moderne eventyr» som ESSO var med
på å produsere. Han hadde også tålmodighet når jeg lekte «frisørdame» med
hans tykke hår og manke, i forhold til våre fedre. Hører jeg sangen jenter från «Bakkafall» tenker jeg på
bestefars dype røst. Spaserstokken likte han å sveive rundt når han var ute
og spankulerte.» – Ja, i Arbeiderminner
forteller Anton om hvordan han som de fleste Kampengutta hadde røyket fra før
skolestart og at han i konfirmasjonspresang fikk eget sigarettmunnstykke og
etui som en velkomst til voksenverden. Ja,
han hadde en svakhet – han røyket som en skorsten
og var sur på seg selv for det og prediket for andre at de måtte slutte. Jeg
tok nå etter likevel, men har sluttet for vel 30 år siden. Men slik jeg ble
fortalt, var han forsiktig med alkohol, selv om han på tampen av livet ble
beordret til å drikke en konjakk av helsemessige årsaker. Han var hele sitt
liv aktiv i arbeiderbevegelsen. Det var en forbannelse over dette med
alkoholen som ødela en del av hjemmene på den tiden. Da jeg var lærling som
rørlegger på midten av 60- tallet, jobbet jeg med den «gamle garden». Da vi
hentet lønningsposen annenhver torsdag sto det noen kvinner utenfor
verkstedsdøren. Jeg var så naiv at jeg ikke forsto, den gangen, at det var
koner som kom og hentet lønnen fordi mannen ellers drakk opp pengene. Vi bør
ta med lærdommen fra Arbeiderbevegelsens edruskapsarbeid. – Din far Arnoll Walter finner vi sist i kilder fra Oslo – i
folketellinga fra Aker 1939 – og så dukker han opp i Bergen. Hvordan havnet
han der? Jeg
er født og oppvokst på Laksevåg i Bergen. Far kom hit i 1945 som
«svenskepoliti». Han hadde vært i Sverige under krigen og ble utdannet som
politi og transportert direkte til Bergen, til fangeleiren for landssvikere,
Espeland i gamle Arna kommune, hvor han traff min mor. Han bodde på Laksevåg
til han døde i 1981. Det er et stykke avstand til Oslo i dag, og tidsmessig
enda lenger rundt 1950-tallet. Derfor var det sporadisk kontakt med bestefar
Anton. Når jeg ser på mine syv barnebarn i alderen tre – 15 år som i dag er
fordelt med to stykker i Oslo, tre i Edinburgh og to i Trondheim, føler jeg
meg litt som Anton, men Anton var nå så heldig at han hadde sin to
jentebarnebarn, Kari og Siri, boende i Oslo. Fotografiske
barndomsminner –Antons
beskrivelser i Arbeiderminner er nærmest fotografiske barndomsminner.
Fortalte han mye om sin oppvekst i Oslo? Min
kusine Siri har fortalt at han var flink til å fortelle og at han elsket
bøker. Han fortalte henne og søsteren Kari mye om sin oppvekst, men jeg kan
ikke huske at han berettet om dette til meg. Problemet var nok at jeg ikke
spurte. Dette skyldtes vel at en ungdom på knappe 17 år ikke hadde fattet den
store interessen for dette, og det man ble fortalt gikk litt kjapt gjennom
hodet, uten å legge seg så mye på minnet. Men jeg husker at han elsket bøker,
det var livet hans. Det vi arvet da Anton døde i 1963 var for det mest bøker.
De har jeg fremdeles og tar fram ved enkelte anledninger. Anton
var også engasjert i Arbeidernes Opplysningsforbund, AOF, og var spesielt
opptatt av arbeidernes rettigheter. Det var det han brente for. I dag har
jeg, fordi jeg har passert de 60, seks ukers ferie og muligheter for
avspasering, men selv da jeg giftet meg i 1968 måtte jeg be om fri om
lørdagen for å kunne si ja til hun som fremdeles er min kone.
Arbeiderklasseidentiteten er viktig for meg i dag, og jeg må si at jeg er
litt skuffet over ungdommen, de er litt historieløse på dette feltet. De tar
ting for gitt, som noen har kjempet for. Anton var også av den oppfatning at
språk var og er viktig for at folk over landegrensene kan kommunisere med
hverandre. Min
kusine Siri husker godt at bestefar fortalt om kampen for få endene til å
møtes i de harde 1930-årene. Hun har fortalt at det var tydelig at det var
harde tider for bestefar på begynnelsen av det 19. århundre og frem til 2.
verdenskrig, det ser vi ut fra ansettelseskontrakter og sluttattester. Hans
siste arbeidsplass som skomaker tror jeg var den han hadde på toppen av
Ekebergveien ved Holtet. Der var det et skomakerverksted for inntil et par år
siden. Der bodde bestefar i et lite hus på baksiden fra han kom til Oslo ca.
1933 med «gutta», til de flyttet til Sinsen. Han var spent på om han ville
klare økonomisk å flytte til Sinsen. En ting som far fortalte var at da det
etter 2. verdenskrig ble snakk om moderasjon av lederlønninger, ville
bestefar fordele sine goder på flere, men da var det noen i forbundet som
ville ha mest mulig i sin egen lønningspose. Bestefar ble nedstemt. På jakt etter
røttene – Hvorfor driver
du med slektsforskning? Jeg
har alltid vært historieinteressert. Det som fanget meg, var da datteren til
en av mine tremenninger på morssiden skrev en hovedoppgave, hvor hun tok for
seg en gren av Aase-slekten (min mors slekt).
Jeg begynte å snekre sammen noen excel-ark,
men oppdaget at det var for lite og kjøpte et registeringsprogram for slekt,
og meldte meg inn i DIS [slektsforeningen DIS-Norge
(Databehandling i slektsgranskingen) red. anm.].
Min far Arnoll var også historieinteressert, men
han døde relativt tidlig i 1981 og jeg var ikke på det nivået da. Mor døde
like etter i 1983. Hun fortalte også mye. Jeg var interessert i å høre hva de
fortalte, men tok ikke notater, noe jeg angrer bittert på i dag. Jeg
begynte å forske på min kones slekt og fikk henne med i begynnelsen, men hun
kom fram til at det var nok at én i familien drev med slekt. Jeg har siden
1990-tallet jobbet med innsamling av stoff til en slektsbok
som jeg nå har gitt til alle mine barnebarn. Som Anton, håper også jeg at
noen av barnebarna vil bli interessert i å følge sine røtter bakover i tid. – Ser du på
slektsforskning som en kontaktsøkende hobby? Jeg
er aktivt med i DIS og har tatt initiativ til at vi første lørdag i måneden
stiller på lokalhistorisk avdeling på Bergen Offentlige Biblioteket med slektshjelp. Med pc og storskjerm er vi tre stykker som
har holdt på med dette de siste tre årene. I tiden etter «Hvem tror du at du
er?» har folk stått i kø. En del kan mye og lurer på hvordan de skal gå
videre, en del har notert en del og vil ha hjelp til å
«sy dette sammen», men en del er også dønn blanke. Det er inspirerende å
starte på scratch og vi har hjulpet mange, men noen
klarer vi ikke å hjelpe. Jeg synes det er givende å hjelpe andre. Og når man
bruker tid på å hjelpe andre, finner man også ting man selv kan bruke. Vi har
et motto i DIS; « Når du har løst ett slektsspørsmål,
sitter du igjen med to nye». Historien sett
nedenfra Carl
Birger van der Hagen er leder av den aktive slektsforskerforeningen
DIS-Oslo/Akershus. Foreningen har nærmere 2500 medlemmer og lokallag i
Vestby, Asker og Øvre og Nedre Romerike. DIS-miljøet er blant Byarkivets beste venner, som trofaste lesesalsgjester,
seminardeltakere og bidragsytere i kildepublisering. Særlig viktig er Kraft
1923-prosjektet, hvor folketellingen fra Aker og Kristiania 1923 legges ut på
nett, og innsatsen for å publisere adressebøkene på Digitalarkivet. Vi
møter Carl Birger van der Hagen en tirsdag formiddag på Byarkivet for en
prat. Carl Birger er en ringrev i slektsforskningen og han har fulgt
utviklingen over tid. –I Tobias 2013
vil vi løfte slektsforskningen opp som en viktig inngangsport til en større
historieforståelse. Hvilke tanker gjør du deg om det? Det
er viktig å sette personene inn i historien. Vi har som motto i DIS-O/A at
slektsforskning er historien sett nedenfra. Historikeren Edvard Bull står bak
denne tanken. Skal man finne sammenhenger, må man vite mange ting og tolke
opplysningene fra den tiden kilden ble laget. DIS-O/A vier derfor den ene
halvparten av emnene som blir tatt opp til spesifikk slektsforskning og den
andre halvparten til kulturhistorie. – Har det vært
noen endring i slektsforskningen siden du startet? Den
store forskjellen er den store tilgangen som det nå er på kilder. Systematisering
og digitalisering har vært viktig, men det er fortsatt en lang vei å gå før
alt interessant arkivmateriale er tilgjengelig for publikum. Det har vært mye
flytting i de siste generasjonene, så mye ubrukt kildemateriale ligger i
lokalarkivene – statsarkivene eller byarkivene.
Tilgang til informasjon om hva som finnes i arkivene er viktig, men alt
trenger ikke være søkbart på nettet.
Jeg har akkurat tatt to semestre med slektsforskning ved Høgskolen i
Volda, hvor jeg har arbeidet med ett av mine fire oldeforeldrepar. Min
spesielle agenda er å få vridd slektsforskningen fra den farslinjemanien som
finnes. I slektsbøker
skrives det til og med at slekten døde ut fordi det ikke var noen sønner. Det
er jo absurd når man tenker på hvor usikker mannslinjen er. Jeg
har derfor i år lansert noen morslinjeprosjekter. Jeg har to døtre og tre
barnebarn som har fem ulike morslinjer. Det synes jeg er en fin start på
slektsforskning. Det er også viktig å ha et primært mål og sette seg inn i
metode, så jeg har som mål å få disse fem kvinnene
til å følge sine morslinjer tilbake til 1913 og året for kvinnestemmeretten,
og til 1814 for å se hvordan det var å være kvinne da. Ofte er det lite
«kjøtt og blod» å finne om kvinner i kilder som skifter og skjøter. Å finne
oldemødrene i underskriftskampanjen i 1905 og om de brukte sin stemmerett i
det første stortingsvalget de hadde skrevet under på at de ønsket, er en
engasjerende oppgave. Svaret kan finnes i lensmannsarkiver eller
valgprotokoller i kommunearkivene. Holder ikke
kortene tett til brystet – Hvordan startet
slektsinteressen din? Jeg
har et hollandsk navn, det var spennende å vite det. Det var ikke uvanlig med
hollandske navn i Farsund, den sørlandsbyen der jeg vokste opp, men navnet
kom ikke direkte fra Holland. Min farfar var født svensk, og farsslekten har
brukt samme navn tilbake til 1620-årene da de kom fra Holland til Sverige, og
med sikkerhet et par generasjoner tilbake til 1500-tallets Holland. Da Gustav
Adolf ville grunnlegge Göteborg, inviterte han hollandske og svenske
handelshus til byen som fikk privilegier. Hollenderne var kjent for sine talenter innen handel og kanalbygging, og som kjent har
Göteborg kanaler i dag. Min stamfar i Sverige var gullsmed og
forretningsmann. – Opplever du at
det legges lokk på vonde opplevelser og historier? Det
legges lokk på en god del som det etter nåtidens kriterier egentlig ikke er
grunn til. Det har nok vært mye skamfølelser, men hva de døde følte, kan vi
ikke gjøre noe med. Det er viktig å bli bevisst på at ting endrer seg, både
synet på samfunnet og forhold mellom mennesker. Vi er langt borte fra den
tidens statiske sosiale forhold. Jeg er genetiker av profesjon og har alltid sagt
at vi ikke eier våre gener, spesielt ikke når vi gir dem videre. På samme
måte eier vi ikke våre slektsopplysninger. I den
grad de kan dokumenteres, ligger de der. Jeg
er veldig mot å holde kortene til brystet. Det er viktig å dele informasjon,
bortsett fra om nålevende personer. – Du snakker om
gener, hva tenker du er viktig når man forsker på slekt – opphav eller
oppvekst? Vi
kan ennå ikke finne svar i våre gener om alminnelige menneskelige trekk hos
våre aner. Det skjer en omstokking av arvematerialet i hver generasjon. Den
eneste måten å finne ut hvordan forfedrene var, er å finne flest mulig kilder
om dem. Men det er ikke alltid lett å finne så mye. Min mormors mor var gift
med en lensmann og stortingsmann og fikk ti barn med ham. Likevel finner vi
lite om hennes liv i arkivene. Hun giftet seg om igjen da hun var 47 år,
levde kun i fem år til og døde i 1905. Jeg har bare funnet to trekk som var
personlige, det ene var at hun skrev under på stemmerettskampanjen noen
måneder før hun døde. Det andre er at jeg har funnet oppføringer i
folkebiblioteket i Statsarkivet i Kristiansand om hvilke bøker hun hadde
lånt. Hun hadde blant annet lest Lajla
av J.A. Friis og en bok av forfatteren av Onkel Toms hytte, Harriet Beecher Stowe. Det er viktig når man vil finne
informasjon om kvinner å lete på utradisjonelle steder. Det legger vi vekt på
i DIS-O/A; å fortelle om uvante kilder og få folk til å søke utover
kirkebøker og folketellinger. – Er
slektsforskerne en pressgruppe for tilgjengeliggjøring av arkiv? Vi
arbeider aktivt med kildepublisering. Vi samarbeider med Riksarkivet og
Mormonkirken med folketellingen fra 1875 og er drivkrefter bak den pågående
registreringen og publiseringen av 1923-folketellingen i samarbeid med
Byarkivet. Gravminner er en viktig database DIS står bak. Vi har også kurs og
brukergrupper for ulike slektsprogrammer. Slekt er
et sosialt emne som mange tenner på. Hver fjerde lørdag har vi åpent hus hvor
en rekke betalingstjenester som Ancestry og ArkivDigital er tilgjengelige for bruk. Vi har også mange
fine databaser. I DIS legger vi vekt på kildekritikk, og vi holder kurs i
gotisk håndskrift slik at kildene kan forstås av flere. – Hva betyr slektstilhørighet for deg? Har det betydning for din
identitet? Jeg
er en nysgjerrig person og hadde en spesiell tilknytning til min farfar, som
hadde samme navn som jeg – og til min mormor. Jeg var første barnebarn hun
hadde sett, det første var i Amerika. Mormor og morfar var lærere, men han
døde i spanskesyken i 1919 og hun ble sittende igjen med 7 barn. Hun fortalte
lite om seg selv, men lærte meg andre ting. Fra tidlig barndom var jeg med
henne i skolestua i den lille todelte skolen hvor hun var lærer i en
menneskealder, i Eikvåg og Loshavn
ved Farsund. Derfor har jeg en helt spesiell følelse for disse flotte
stedene. Farfar kom som sjømann til Farsund der jeg vokste opp, gikk i land
der, tok styrmannseksamen og seilte ut i mange år. Han la opp sjølivet før
krigen. Vi hadde nær kontakt, og det var stas at jeg var oppkalt etter han. Vi
gikk godt sammen. De vanskelige
spørsmålene Filmskaperen
Nina Grünfeld har laget flere filmdokumentarer om
sin far Berthold Grünfeld.
Nå er hun i gang med ny film som handler om det jødiske barnehjemmet i Oslo
der blant annet faren vokste opp. Psykiateren
Berthold Grünfeld var den
uredde samfunnsdebattanten som ifølge kona alltid så fremover og aldri snudde
seg tilbake. Først i en alder av 72 år valgte han å søke i historien, bak
navnet på den ukjente moren hvis navn sto på fødselsattesten hans. I Statsarkivet
i Bratislava, hovedstaden i Slovakia, fant han historien om en barndom han
hadde fortrengt. Om den jødiske moren Friderika som
ble prostituert og som endte i nazistisenes utryddelsesleir Sobibor. Om de katolske fosterforeldrene og flukten fra
nazistenes forfølgelse, til det jødiske barnehjemmet i Oslo. Hele livet hadde
han sagt at moren ikke var viktig for ham, at hun bare var en abstraksjon, et
symbol. Det tror ikke datteren Nina på. Nina
Hasvold Meyer, som var bestyrerinne på det jødiske barnehjemmet i Oslo, ble
en ny morsfigur for Berthold Grünfeld.
Som utdannet barnepsykolog fra Berlin og med et sterkt, vinnende vesen, er
det liten tvil om at hun fremsto som et forbilde og en god veileder når de
avgjørende livsvalgene skulle tas. Så valgte Berthold
også å oppkalle sin eneste datter etter henne. Kontrasten mellom den sterke
Nina og moren Friderikas tragiske skjebne ble
forsterket gjennom Bertholds søk etter historiske
svar i en vond fortid. – Hvor viktig var
røttene for hans identitet? Berthold hadde en sterk
jødisk identitet som alle som kjente ham eller møtte ham før eller siden
ville bli eksponert for. Det kunne være i form av at han fortalte jødiske
vitser eller siterte utpreget jødiske forfattere. Han var stolt av sin
jødiske bakgrunn og likte nok å identifisere seg med den akademiske
tradisjonen som fulgte en del jødiske miljøer. Hvert år når Nobelprisene ble
delt ut i Stockholm telte han med fryd opp hvor mange av vinnerne som hadde
jødisk bakgrunn. Å se ham da var som å bevitne et skadefro barn som gjorde
pek mot Hitler og Holocaust. Men Berthold var aldri
religiøs. Han var det vi kanskje kan kalle en kulturell jøde. I
så måte var røttene viktig for hans identitet. Betydningen av hans biologiske
familie derimot, tror jeg endret seg over tid. Han hadde nok en realistisk
tilnærming til denne dramatiske starten på livet. I og med at han ikke vokste
opp hos sin biologiske mor, men i en katolsk fosterfamilie i Bratislava, har
han svært få minner av henne. Etter krigen ble det klart at hun med all
sannsynlighet hadde blitt drept i Shoa
(tilintetgjørelsen), slik nesten alle Slovakias jøder ble. Å lete i arkiv lot
seg vanskelig gjøre under kommunisttiden. Da vi kom til Bratislava i 2004 for
å lage filmen Grünfeld ukjent opphav, hadde de
nettopp åpnet arkivene og digitaliseringen var så vidt begynt. Først da fikk
vi en bunke med historiske dokumenter som fortalte oss om en dramatisk,
jødisk kvinneskjebne gjennom et brennende Sentral-Europa på 1930-tallet, frem
til 1942 som var det store utryddelsesåret for Slovakias jøder. – Angret han? Nei,
Berthold var et utpreget nysgjerrig menneske. Når
han tidligere hadde vært avvisende til tanken og ideen om å lete i sine
røtter tror jeg det handlet mer om indre demoner. Kanskje hadde han
skyldfølelse over at han ikke hadde tatt initiativ tidligere? Kanskje var han
engstelig for hva han ville finne, eller hva han skulle bruke den nyervervede
kunnskapen til? Hva om han fant familie i live - hvordan ville det påvirke
livet hans nå? Berthold var nysgjerrig men han
likte ikke store forandringer. Kanskje fryktet han nettopp det. Men da
initiativet kom fra meg sa han ikke nei. Han syns det var fascinerende og
spennende. Ikke minst fikk han bekreftet mange av de antagelsene han hadde
hatt. Jeg tror den vissheten ga ham en slags ro. Den katolske fosterfaren Jan
Molnar, som han møtte igjen én gang på 1960-tallet,
fortalte Berthold at moren hans hadde vært en
«fallen kvinne». Måten det ble sagt på, eller tiden dette skjedde i gjorde at
Berthold nok skammet seg over henne. Han «diktet»
opp ulike alternative historier, både om henne og sin ukjente, navnløse far.
Etter at vi fikk sannheten svart på hvitt, ble han stolt. Moren hans gikk fra
å være et anonymt ludder til å bli en modig, frittalende jødinne som i
politiets nærvær bannlyste Hitler og Slovakias fascistiske president Fader Tiso. I hans forståelse og fortolkning av henne ble hun
en enslig mor uten utdannelse, en arbeidsløs jødinne uten bopel, en pike fra shtetlen (landet) som prøvde lykken i storbyen, men som
ble utnyttet og til slutt drept av fordommer og nazismen. Da
filmen kom ut vekket den mye positiv oppmerksomhet. Berthold opplevde blant annet å bli stoppet på gaten av
folk som ville snakke med ham. Det syntes han var rørende og fint. Han så
hvilken betydning hans åpenhet hadde for andre. Det gjorde ham ekstra stolt.
Anger var aldri en del av bildet. Trollet sprekker
i møtet med sola – Er det
nødvendig å grave i alt? Ingen
bør presses eller påtvinges en historie de ønsker å komme bort fra.
Determinismen, eller bli ved din lest-tankegangen er kanskje av de største åk
mennesket har måttet bære med seg i vår kultur. Arvesynden bør være et for
lengst tilbakelagt kapittel. Det bør være en menneskerett å få bryte opp,
velge sin egen vei, se fremover og gå videre. Mange har nok opp igjennom
historien vært preget av skam, kanskje mer tidligere enn i moderne tider hvor
vi har større grad av åpenhet og toleranse, men også i dag er det mange som
skammer seg over forhold i familien sin. Jeg tror skam er lammende og skadelig.
Jeg tror den sementerer seg i kroppen og at den i verste fall går i arv. Min
personlige erfaring er at innsikt og kunnskap er beste motmiddel mot skam.
Det er som med trollet; det sprekker i møtet med sola og lyset. Når
mange i dag velger å bedrive slektsforskning tror jeg dette i hovedsak
skyldes tre forhold. Teknologien og digitaliseringen har gjort informasjon
tilgjengelig på en helt annen måte. På private pc’er
hjemme i stua vår kan vi søke i gamle kirkebøker osv. Med økt levestandard,
levetid og bedret helse har vi tid og overskudd til å grave i historien. Hva
er da bedre enn å grave i sin egen historie? I vår tid står individet sterkt.
Å kjenne vår individuelle historie er blitt som en kartlegging av selvet.
Sist, men ikke minst, tror jeg at åpenhet og toleranse gjør det legitimt også
å søke i den vanskelige historien. Fortrengte og dramatiske familiehistorier
vil i ettertid kunne fremstå som eksotiske og spennende. – Hva betyr slektstilhørighet for deg? Jeg
er egentlig ikke så opptatt av slekt som sådan, men mer av hva slekten gjør
med oss. Man kan kanskje påstå at det er to sider av samme sak, men det er
den historiske konteksten som opptar meg. Hvilken tid levde disse menneskene
i? Hvilke holdninger, verdier og realiteter måtte de forholde seg til, som ga
dem motstand og hindringer i livet men også muligheter? Hvilke valg tok de og
hvordan formet det dem, og ikke minst – på hvilken måte har deres liv og
livsvalg påvirket etterkommerne? Nylig
var jeg i Auschwitz med min datters ungdomsskoleklasse. I utstillingen
siteres den spansk- amerikanske filosofen og forfatteren George Santayana med uttalelsen; «De som ikke kan huske
historien er dømt til å gjenta den». Jeg tror at ved å bedrive
slektsforskning lærer vi mye, både på et individuelt narsissistisk nivå, men
også om samfunnet, slik det var før og slik det er blitt. Ikke minst tror jeg
vi lærer om det å være menneske. All tilegnelse av innsikt og kunnskap er
berikende, også den som omhandler vår egen familie. Å forstå hvordan hendelser
henger sammen og hvorfor mennesker valgte som de gjorde kan hjelpe oss i å
forstå våre egne valg. Den forståelsen og kunnskapen tror jeg bidrar til økt
mellommenneskelig toleranse, - og sagt med litt svulstige ord; - en bedre
verden! • Kilder Oslo
byarkiv, Arbeiderminner, Anton Andresen 2599 Gravminner
i Norge, http://www.disnorge/gravminner.no/gravminner/ Oslo
byarkiv, Folkeregisteret, Kommunale folketellinger
Aker og Oslo NRK,
Hvem tror du at du er, våren 2013, http://www.nrk.no/emne/hvem-tror-du-at-du-er-1.7437712 Grünfeld, Nina (2005). Grünfeld: ukjent opphav, norsk dokumentarfilm Litteratur og
trykte kilder Stoa,
Nils Johan og Per-Øyvind Sandberg (2007): Våre røtter. Håndbok i
slektsgransking, Cappelen TOBIAS 1/2013 |