De reisende i byen. Romanimanuš ando baro foro
De reisende,
eller romanifolket, har en lang og viktig historie i Oslo. Dette er
historiene til noen av dem som slo seg ned i storbyen. Tekst: Kai-Samuel
Vigardt Det
finnes flere feilaktige forestillinger om romanifolkets historie i Norge.
Ettersom romanifolkets liv har vært nettopp som reisende, er det i stor grad
livet på landeveien som er løftet fram. Hest og kjerre og et omflakkende liv
står sterkt i fortellingene, mens de reisendes liv i bymiljø eller tilknyttet
faste samfunnsinstitusjoner, som militæret, ikke har blitt vektlagt. Mine
kildestudier i forbindelse med slektsgransking og bistand med dokumentasjon
for enkeltpersoner har gjort det mulig å kartlegge slekter tilbake i tid. Det
gir muligheten til å tegne et bilde av flere fortellinger om hvordan reisende
har levd i Norden de siste to-tre hundre årene. De reisendes historie i byen
Oslo - Romanimanuš ando baro foro - er tidligere blitt
oversett av forskere, men er en viktig del av fortellingen om de reisendes
historie i Norge. Flere
romanifolk slo seg ned i byen mer eller mindre fast, mens andre var på
gjennomreise eller var blitt tvunget til byens mange institusjoner. Dette er
noen av deres fortellinger: Fra 1700-tallet om min forfar kursmed
og dyrlege Valentin Blomsterberg, fra 1800- og begynnelsen av 1900-tallet om
livet i arbeiderforstedene og ved elvene i Kristiania og sist om min
tippoldefar Godin Fredriksen som ble bosatt av
staten på 1900-tallet. Valentin
Blomsterberg - kursmed og dyrlege Et
interessant eksempel på en reisende families tidlige bytilknytning
er min forfar Valentin Olsen Blomsterberg. Han var i flere perioder bosatt i
forstedene til Christiania og oppga selv at han hadde vært vervet soldat ved
Akershus. Historiker
Arnvid Lillehammer har skrevet om Valentin Blomsterberg i artikkelen «Møtet
mellom reisande og fastbuande
mellom 1700 og 1850. Ei etterprøving av nåtidas førestillingar».
Han hevder her at møtet mellom reisende og fastboende er underkommunisert i
den historiske litteraturen. Christiania
på 1700-tallet var en liten by, men med militærforlegning og viktige markeder
som Christiania marked og hestemarkeder. Den var et viktig knutepunkt for
gjennomreise på Østlandet. Det er vanskelig å se for seg at romanifolket som
reiste over store deler av landet, og hadde røtter og nettverk i og utenfor
Norden ikke hadde oppsøkt markedet i Christiania. Det er rart om de ikke
hadde opplevd storbyen som en magnet med muligheter og tilbud som så mange
andre folk i landet, og at et mobilt folk som drev handel med spesialiserte
varer og tjenester over store områder ikke skulle drive denne handelen også
mellom by og land og i forstedene. Kunne det stemme at heller ingen hadde
vært vervet ved Akershus festning etter flere hundre års spesialisering i den
svenske hæren? Valentin
Olsen Blomsterberg må etter ulike aldersopplysninger være født ca 1730. Han giftet seg i 1764 med enken Helena
Karlsdatter og fikk datteren Maria Katarina i 1765 i Gøteborg og datteren
Inger i Christiania i 1768. Han oppga flere ganger at han var født i
Fredrikshald, men også Gøteborg. På
den tiden de fikk Inger kom de til Christiania og bodde ifølge Arnvid
Lillehammer fast på Grønland i mange år. De døpte en datter i Gamlebyen i
1768, samme år som en annen reisende familie. I kirkebok fra Gamlebyen i 1768
finner vi Ingers dåp 17. januar med foreldre oppgitt som Fallentin
Olsen Blomsterberg og Lene Carlsdatter. 12. mai
døpte Wilhelm Palm og Kristine Pedersdatter datteren Magdalena. Begge
familiene var sterkt tilknyttet Oslo-området. I
1778 dro Valentin til Sverige for å besøke venner av kona, men ble arrestert
på grunn av et slagsmål på turen. Mens han satt i arrest fortalte han selv at
han hadde vervet seg til Livgarden i Stockholm (i greve og oberstløyntnant Gyldenstolpes kompani) hvor han sto til
tre uker før jul da han deserterte. Men det finnes ikke spor etter vervingen
i svenske kilder. På veien møtte han en annen kone som reiste fra mannen sin
og for dette forholdet fikk han tukthusstraff. Senere
var Valentin og Helena mye i Christiania-området. Vi finner Valentin nevnt
flere ganger i rettsprotokoller fra Aker (sorenskriveri), blant annet i 1783
da han
sprang etter en annen reisende hesteskjærer innover Grønlandsgata og ville
pryle han. I 1786 ble han beskrevet som «Betler eller Skøier». Etter
at Helena døde giftet Valentin seg på nytt med korgbinderske
Lovise Hansdatter. Valentin oppga at de giftet seg i Karlskrona i Sverige ca 1785-1786. Lovise satt på tukthuset i Christiania fra
16. april 1795 og oppførte seg godt, mens Valentin «maatte
fri at være». De hadde reist før, men særlig etter dette tok de i følge
Lillehammer ut på hyppigere og lengre reiser i Norge - mot Trondheim, Bergen,
Stavanger og Kristiansand. Valentin døde i 1816 på gården Tejen
i Hedrum. Han ble i kirkebøkene da han skulle gravlegges kalt Faltin Blomsterberg og ble omtalt som omvandrende «Cuursmed» og «Dyrleger». Dette var yrker som flere
reisende hadde på 1700-tallet. Slektsforskning
i Sverige viser at mange reisende var svenske soldater på 1600- og
1700-tallet. Historiker Anne Minken legger i sin doktorgrad om reisende i
Norden før 1850 vekt på at reisende i Sverige også fikk en betydelig posisjon
i den svenske hæren og at de i enkelte byer oppnådde byborgerskap
med tilhørende privilegier og muligheter for sosialt opprykk. Min
slektsgransking tegner ikke helt samme bilde for Norge som Sverige, men vi
finner noen av de samme trekkene. I en rekke kilder fra 1700- og 1800-tallet
finner vi reisende nevnt som bosatte eller på gjennomreise i byen. «Kampen, det er
der de reisende bodde» I
Byarkivets kilder er det mange spor etter de
reisendes liv og virksomhet fra slutten av 1800-tallet og begynnelsen av
1900-tallet. I folketellinger og i Helserådets fødsels- og dødsmeldinger
finner vi slektsforhold, bosted og yrker. Fattigvesenets hjemstavnsforhør og
dagbøker gir innblikk i livshistorier. Vi kan dermed rekonstruere viktige
sider av deres historie som leveforhold, flyttemønster og slektskapsbånd. Det
varierer hvordan personene er omtalt i kildene; oftest som omstreifer, noen
ganger som tater eller kun innskrevet av Norsk Misjon Blant Hjemløse på ulike
institusjoner. Andre kan kun gjenfinnes gjennom slektskapstilknytning. Navn
og yrker gir en pekepinn. Hvor
bodde romanifolk i Kristiania på denne tiden? Før 1890 var bosettingen i Oslo
mer sporadisk, og de fleste var kun på gjennomreise. Flere fikk faste boliger
og verksteder i arbeiderforstedene fra rundt 1890 og framover. Som
blikkenslagere og håndverkere slo mange reisende seg ned i byen. Mange
videreførte tradisjonelt liv i tilpasning til storbyen der romanispråket og
tradisjonelle yrker som metallarbeidere, knivsmeder og beinarbeidere, ble
holdt i hevd. Flere bodde i båt langs Akerselva, men de fleste slo seg ned i
arbeiderforsteder som Kampen og Vålerenga. Da jeg spurte bestemor hva hun
visste, sa hun «Kampen, det er der de reisende bodde». Det stemmer med
kildene jeg har undersøkt. Et
oppslag i Fattigforstanderens dagbok for 8. krets, det vil si Kampen, for
året 1904 gir en rekke treff på reisende. Som andre i byen trengte de hjelp
ved sykdom og nød. Av 485 registrerte personer er 16 personer eller familier
av kjent reisende slekt. Blant dem er det noen familier vi skal se nærmere
på: Min tippoldefar Godin Fredriksen med familie og
en slektning av hans kone Anne Marie - «Vakre Ludvig» med familie. Faren
til Godin Fredriksen, Adolf Fredrik Nicolaisen (nr.
782) er omtalt som gjørtler og blikkenslager da han ble skrevet inn i
Fattigforstanderens dagbok i 1904. Det er oppgitt at hans nåværende bolig i
1905 hadde vært Opplandsgaten 7 i tre måneder, tidligere Totengaten 13, men
at han var «Stadig omreisende». Om «Vakre-Ludvigs» hustru Johanne Sofie
Almqvist står det at hun er «Omstreifer, bolig ukjendt»
selv om det er oppgitt at hun hadde bodd i Skedsmogaten i 7. krets tidligere.
Begge var som reisende flest oppgitt «Statskassen tilhørende» ettersom
Fattigvesenets utlegg for reisende skulle refunderes av staten. «Bopel: Baat i Akerselven» «Vakre-Ludvig»,
Ludvig Andreas Andreassen Ros, og familien finner vi i mange kilder. De bodde
i båt i byen og Ludvig er av Kasper Flekstad i den
omfattende, men rase- og arvehygienisk orienterte boken Omstreifere og
Sigøynere fra 1949 beskrevet som «båtfant i
Oslofjorden». Foreldrene hans, Andreas Olsen og Karoline, hadde reist over
store områder i Norge og Sverige. Ludvig var født i 1872 i Kristiansund. Ved
dåpen står det om foreldrene «Taterpige Caroline Carlsdatter og tater, kobberslager Andreas Olsen av
Bergens stift». Ludvig giftet seg i Kampen kirke med Johanne Sofie Almkvist november 1891. Ludvigs
bakgrunn kjenner vi også fra rettsforhør og fra Flekstads
detaljerte familieskildringer. Faren Andreas var en flink blikkenslager og
skomaker, og døde på Trondheim tukthus bare 50 år gammel i 1884. I en
rettssak fra 1877 finner vi foreldrene Andreas og Karoline, sammen med den da
fem år gamle sønnen Ludvig, på vei til Grundset marked som hestehandlere. De kom
kjørende med hest og slede. Andreas Olsen var kledd i skaftestøvler, reisetullup av grått klede med saueskinnsfor
og schubskinnskrave, og med et svart- og rødrutet
ullskjerf om halsen innenfor en brun skinnvest. Dette vitner om en viss
velstand. På vei til markedet møtte de andre reisende, Carl Carlson Lundberg
med familie. Det
endte med krangel, men andre forsto ikke hva det gjaldt da de snakket
romanispråk: «Hva de ble uenige om, skjønte ikke folket på gården. De forsto
ikke det språket de snakket når de trettet med hverandre». Ludvig
og familien var bosatt i båt over mange år. I 1922 lå Ludvig med sin jakt
«Måken» i Tønsberg. Her bodde han med kona Johanne Sofie og datteren på 11.
Åtte andre barn var voksne og hadde flyttet hjemmefra. Flere av barna ble
utsatt av Kristiania vergeråd og ble da skrevet inn som «Statskassen
tilhørende». I perioden 1923-1927 finner vi han nevnt flere steder som bosatt
i båt ved Schweigårds bro og i Akerselven. I
Omstreifermanntallet fra 1927 er det av Fremmedkontoret i Oslo politikammer
oppført på familien: «Bopel: Baat i Akerselven». Flekstad skriver at
«Vakre-Ludvig» hadde «som tallrike andre omstreifere søkt å skjule for
myndighetene at han var av omstreifer-slekt ... Han ville altså bli betraktet
for å være av fastboende småkårsfolk på landet». Historien viser at flere
reisende levde i tilpasning til det nye bysamfunnet som vokste fram. Særlig i
byens arbeiderforsteder hadde de verksteder med tradisjonelle yrker eller var
del av den voksende arbeiderklassen som tomtearbeidere, dagarbeidere og
løsarbeidere. Men slektsbånd, språk og kultur ble videreført selv om noen ble
mer eller mindre fast bosatt. Romanifolks kultur er mer enn reising og
bevaringen av identitet og slektsbånd viser det. «fulgt strømmen
til Oslo» En
kjent hendelse i 1904 belyser bymiljøet reisende levde i ytterligere. Da ble
Andreas Larsen Ros drept i et slagsmål ved Loelva.
Historien er viet stor plass hos Flekstad. Andreas
fortalte selv at han var født i Sverige ca 1855 og
at han hadde reist med mora til hun forlot han på en reise i Valdres som
8-åring. Siden reiste han sammen med andre reisende eller alene over hele
landet. Flekstad skriver at noen
dager før Andreas ble drept hadde han ligget med skøyta utenfor Loelva med kone og barn og hadde hatt flere kjenninger på
besøk. Her var det et uvennskap med et annet
reisende par som førte til et basketak der Andreas ble drept. To vitner forklarte
seg. De to bodde i Strømsveien 31 og mannen drev handel med bein og filler og
vanket hos Andreas Ros mens han lå med skøyta utenfor Loelva. Flekstad skriver at da
Andreas Ros ble drept bodde han i en skøyte og hadde nettopp reist rundt og
kjøpt opp avfall av forskjellig slag som han hadde fraktet inn til
Kristiania. I Kristiania solgte han skrapavfallet til M.P. Olsens jern- og kludeforretning. Kvitteringen for oppgjøret ble funnet i
lomma hans og var på 60 kroner og 71 øre for til sammen 1500 kg skrap
bestående av 188 kg sams, 106 kg ben, 85 kg tang, 2 ½ kg zink, 292 kg malm,
13 kg seilduk og 819 kg jern. Det
interessante med familien er deres bo- og leveforhold i byen, som delvis
bofaste i arbeiderforstedene, hvor de delvis bodde i båt og arbeidet med
handel og håndverk. Flekstad beskriver deres
tilhørighet i byen slik: «Vi har et eksempel på et hyppig forekommende trekk
i fantefolkets liv: de to flyttet til byen og fikk fast bolig. Tallrike andre
innen fantefolket har fulgt strømmen inn til Oslo og blitt der. De har gjerne
slått seg ned i utkanten av byen. Som regel lever de under dårlige boforhold
og i fattigdom.» Da
Andreas Larsen Ros døde kom flere av barna under Kristiania fattigvesens
omsorg. Historien til seks av barna finner vi i materialet fra Fattigvesenets
kontor for utsatte «Protokoll over omstreiferbarn 1907-1912». Kilden kan
leses i digital versjon på Byarkivets
fattigdomsportal. Folkeminnegranskeren Thor Gotaas har sammen med Roger Kvarsvik ved Sjøfartsmuseet i Bergen skrevet boka Magnus
«Wolf» Larsen. Sjømann og bokser (2012) om et av barna til Andreas Larsen
Ros. På vei til å bli
bofast En
annen av Andreas Larsen Ros’ sønner, Magnus Vilhelm Roos, sto til
konfirmasjon sammen med min tippoldefar Godin
Fredriksen. De ble begge konfirmert på Botsfengselet i Kristiania, som flere
andre reisende ble på denne tiden. Godin var 19 år.
Magnus hadde blitt døpt bare måneden før på Botsfengselet den 12. august
1903. I
kirkeboka for Botsfengselet (13. september 1903) står det om Godin at han hadde god kunnskap, god oppførsel og et
alvorlig livssyn «men hans Taterbyrd og Opdragelse indeholder liden Bergen for
Fremtiden». Magnus var oppført sønn av «Omstreifer» Andreas Vilhelm Larsen
Roos og pige Anne Marie Torgersdatter.
Det er skrevet i kirkeboka at han hadde god kunnskap og oppførsel, og et
alvorlig livssyn, «men han er Halv Tater og Standhaftigheden
derfor problematisk». Synet myndighetene hadde på romanifolk spådde en dyster
fremtid for dem og andre av romanifolket. Godin ble født i Grong
i Nord-Trøndelag i 1882. Da han ble døpt ble det oppgitt at foreldrene var
gjørtler Adolf Fredrik Nikolaysen og Anne Marie Jacobsdatter.
I den kommunale folketellingen for Kristiania fra 31. desember 1905 finner vi
begge foreldrene og to av barna bosatt på Grønland. Her er det oppgitt at de
hadde bodd i byen siden 1898. Husfaren Adolf Fredrik Nicolaysen var
metallarbeider og kona drev med småhandel. I samme leiegård finner vi en av
sønnene, og bror til Godin, oppført som
knivarbeider. Hans kone drev også med småhandel. I
skiftet etter Adolf Fredrik Nicolaysen i 1908 er det oppgitt at enken Anne
Nicolaysen bodde i Gruegaden, hadde åtte umyndige
barn og at hun «Eide intet». Stesønnen var oppgitt som blikkenslager bosatt i
Enebakkveien. Da broren til Godin, Hjalmar, ble
konfirmert i Botsfengselet i 1909 ble foreldrene omtalt som Omstreifer Adolf
Fredrik Nicolaisen og hustru Anna Marie Rasmusdatter,
men med anmerkningen at «Hans familie har ellers en Sort fast bopel her i
Christiania, hvor moderen boer som enke. Familien er paa
overgang til at blive fastboende». Bosatt av staten Godin giftet seg i
Kampen kirke i 1908, men i 1910 ble han skrevet inn på Svanviken
arbeidskoloni med kone og tre barn. Her var de ett år før de ble bosatt av
staten i nytt hus på Strømmen utenfor Oslo. Da de reiste fra Svanviken ble det skrevet i rapporten om Godin, som befinner seg i arkivet etter Norsk Misjon
Blant Hjemløse:«Godin Fredriksen med hustru og 3
barn, optat paa Svanviken 17/3 1910, avreist fra Svanviken
16/7 1911, blev bosat paa
Strømmen, hvor han har faat fast arbeide
ved Strømmens trævarefabrik. Det har gaat ham og familjen godt.» Godin dannet i 1933
sammen med flere andre «De forsømtes Mission», som
en motkraft til Norsk Misjon Blant Hjemløse. Godin reiste
også rundt som evangelist og predikant i pinsebevegelsen i mange år. Han
skrev flere sanger og romanisangeren Elias Akselsen er en av flere som har
sunget Godins sanger. Han spilte inn «I en
sportshall» i studio i 2001. Godin skrev en rekke
brev til generalsekretær i Norsk Misjon Blant Hjemløse, Ingvald B. Carlsen.
Her får vi et innblikk i hans liv, og kritikken mot Misjonens virke er til
tider bitende. Den 22. august 1933 skrev han fra Strømmen, som svar på
forespørsel en hilsning i anledning 25-årsjubileet for Svanviken
arbeidskoloni:«Angaaende min erfaring og Oplevelse som kolonist på Svanviken
i 15 måneder og min bosættelse under Staten på
Strømmen i 4 år vil jeg ikke uttale mig noget om.
Men nogle bemerkninger tager jeg friheten at komme
med. Vore det ikke mulig at vi som er fast bosatt
og har norsk borgerrett og som er omfattet av Omstreifermisjonen at få vor
fulle Stemmerett og danne et eget værgeråd? Det
høres dessverre ofte klager fra disse folk og fra kommunerne.
En omlægging av Omstreifermisjonens arbeide i denne opplyste tid synes praktisk set nødvendig.» I
1937 flyttet familien til Movatn i Aker. Huset i Sørbråten 95 ble først kjøpt
av Godin, men ble på et senere tidspunkt kjøpt opp
av Norsk Misjon Blant Hjemløse. I
folketellingen fra 1953 står Misjonen som eier, og at Godin
som leietaker er «Bosatt av Staten». Det
var stor boligmangel i Oslo, noe utbyggingen av de første drabantbyene skulle
løse. I nærmere ett og et halvt år bodde Godin og
kona Anne Marie i de etterlatte brakkene fra krigen på Lambertseter.
Boforholdene var dårlige og mange klaget over å bli plassert her. I oktober
1955 flyttet Godin og kona inn i en av de nye
blokkleilighetene på Lambertseter. Historiene
om Valentin Blomsterberg og familie, «Vakre-Ludvig», Andreas Larsen Ros, min
tippoldefar Godin og de mange andre reisende som
har hatt en tilknytning til storbyen, er viktige fortellinger om ulike sider
ved livet romanifolk har levd de siste to-tre hundre årene. Det er ikke én
fortelling, men mange ulike historier. Dette er viktige områder å forske
videre på. Romanifolks historie over hele verden er sammensatt og preget av
tilpasning og fleksibilitet. Nye spørsmål, nye perspektiver og nytt
kildearbeid er derfor nødvendig for å skrive romanifolkets historie i Norge.
• Kilder Boligetaten
(Leiegårdskontoret, Boligsjefens kontor, Oslo kommunale leiegårder), Db
Omplasseringssaker /L0005/0001 Lambertseter brakker Byarkivets fattigdomsportal: Lest på: http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/forskning_og_dokumentasjon/ Digitalarkivet. Lest på: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet Fattigvesenet i
Kristiania, hjemstavnsforhør, dagbøker (blant annet dagbok for 8.
krets 1904, Lnr. 651-1300 og Protokoll over omstreiferbarn 1907-1912) Folkeregisteret, folketellinger
1899-1954 Helserådet,
fødselsmeldinger og dødsfallsprotokoller Kai-Samuel Vigardt (Privatarkiv A-70112) Riksarkivet, Privatarkiv 793 Norsk Misjon Blant
Hjemløse, Manntall 1927 Takk
til Bjørn Nicolaysen for lån av private foto. Litteratur og
trykte kilder Barthelmy, Mary (2007): Spellmann på dromen.
På sporet av den legendariske «Fant-Karl». Rørosmuseet. Bergkvist,
Johanne (2010): «Da Elias hesteskjærer unnslapp tukthuset. Romanifolks møte
med rettsapparatet i 1801» I: Arkivmagasinet,
1/2010. Flekstad, Kaspar (1949): Omstreifere og Sigøynere. Studier over
fantefolkets opprinnelse: Bidrag til nordisk kriminologi. Oslo: Aschehoug Lillehammer,
Arnvid (2004): «Møtet mellom reisande og fastbuande mellom 1700 og 1850. Ei etterprøving av nåtidasførestillingar» i Ola Alsvik (red.) Kulturmøter: lokalsamfunnet,
lokalhistorien og møtet med det fremmede, Oslo: Norsk Lokalhistorisk
Institutt. Lillehammer,
Arnvid (2007): Innlegg på Anbytarforum 19. januar
2007. Lest
på: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/83800/6970.html?1265990090 Minken,
Anne (2011): Tatere i Norden før 1850. Sosio-økonomiske og etniske fortolkningsmodeller.
Doktoravhandling
ved Universitetet i Tromsø. TOBIAS 1/2012 |