Nye perspektiver på de reisendes historie i norden før 1800
Hvordan var livet
til de reisende i Norden før 1800-tallet? Dreide det seg alltid bare om
fattigdom og forfølgelser eller kan vi tvert imot finne reisende som levde i
relativt fredelig og konfliktfritt samvirke både med myndighetene og
lokalbefolkninga? I kildene kan vi finne belegg for begge påstander, men i
litteraturen om de reisende er ofte ett av de to ytterpunktene lagt til
grunn. Tekst: Anne
Minken Mange
har et bilde av de reisende i eldre tid som lutfattige og marginaliserte
utgrupper som helst holdt seg i utkantstrøk og alltid ble jaget fra sted til
sted. Sånne fastlåste oppfatninger kan lett stenge for ny innsikt. De
fungerer som skylapper som gir blinde flekker, eller briller som gir et
forvrengt perspektiv. Forhåndsoppfatningene påvirker både hva forskerne leter
etter og hvor de leter – hvilke kilder som blir undersøkt. Og ikke minst
hvordan forskerne fortolker det de finner – hva de ser og hva de overser. Tre
feilaktige oppfatninger av de reisende kan skisseres grovt: For det første at
de reisende alltid holdt til på landsbygda og at vi ikke finner dem i byene.
For det andre at de reisende alltid var utfattige og levde på sida av det
vanlige samfunnet. Og for det tredje at de reisende alltid ble jaget fra sted
til sted og at kontakten med lokalbefolkninga var preget av frykt og
mistenksomhet. «just en Tattarstad» La
oss først se på oppfatningen om at de reisende stort sett holdt seg på
landsbygda. Det har ført til at bykilder har vært
lite undersøkt. Nå har Johanne Bergkvists og
Kai-Samuel Vigardts nye undersøkelser i Oslo byarkiv vist at det finnes mange interessante kilder om
reisende i byen. Men var dette en relativt sein utvikling i løpet av 1800- og
1900-tallet? Var det sånn som Eilert Sundt skriver at i eldre tid oppholdt de
reisende seg helst i utkantstrøk og villmark?
I
alle fall når det gjelder Sverige kan vi svare et klart nei på spørsmålet.
Der hadde de reisende en markert tilknytning til byene allerede fra midten av
1600-tallet. Reisende med byborgerskap er omtalt i
mange svenske 1600- og 1700-tallskilder – i manntallslister, kirkebøker og
rådhusrettsprotokoller. Som byborgere hadde de
privilegier som handelsmenn eller håndverkere, rett til å reise på handel og
håndverk samt rett til å delta i byens styre og stell. Kombinert med disse
rettighetene finner vi plikter som skatteplikt og plikt til å påta seg
kommunale verv og delta i borgerbevæpningen. I noen tilfeller hadde de
reisende fulle borgerrettigheter, i andre tilfeller hadde de såkalt
kontingentborgerskap. De betalte en avgift og fikk dermed del i byens
handelsprivilegier, men hadde ellers ikke fulle borgerrettigheter. En svensk
historiker har karakterisert kontingentborgerne som en slags halvborgere. Den
svenske forskeren Allan Etzler dokumenterte de
reisendes sterke bytilknytning på 1600- og
1700-tallet i en avhandling fra 1944, Zigenarna och deras avkomlingar
i Sverige. Også samtidige observatører har omtalt fenomenet. I en svensk
geografibok fra 1741 omtales taterborgerne i byen Gränna i Småland. Presten Christfrid Ganander skriver i 1780 om byen Nådendal i det
sørvestlige Finland at mange reisende hadde slått seg ned der og hadde fått
borgerrett slik at byen var «just en Tattarstad».
Men fra slutten av 1700-tallet ble det mer og mer slutt med at de reisende
fikk rettigheter som byborgere og da ble også
tilknytningen til byene aktivt benektet av samtidige kilder. I en svensk bok
fra 1859 heter det at det er både usannsynlig og selvmotsigende at «Ziguenare eller Tatarer» tidligere hadde vært borgere i
byen Gränna. Argumentene er basert på klassiske stereotypier. Taterne var
nomader, hevder forfatteren, og etter at de kom til Europa bodde de i lang
tid i telt ute i skogene. Det er alminnelig kjent, hevder han videre, at alle
nomader avskyr alt arbeid. Riktignok drev de litt handel, men det var bare tuskhandel og hestebytte. De
kunne umulig være byborgere. Kildene
om de reisendes byborgerskap ble også stort sett
oversett av seinere akademiske forskere. Sosiologen Adam Heymowski
og etnologen Birgitta Svensson har sett helt bort fra disse kildene. Heymowskis avhandling fra 1969 har hatt sterk innflytelse
på synet på de reisende som gruppe både i Sverige og i Norge. Hans
hovedpåstand var at de reisende var sosialt utstøtte og marginaliserte fra
den svenske landsbygda. Birgitta Svensson har framstilt de reisende som
kriminelle og uten bånd til resten av samfunnet. De reisendes byborgerskap på 1600- og 1700-tallet passet dermed ikke
inn i disse forskernes teorier. Det
er et aktivt svensk slektsforskermiljø – i denne sammenhengen vil jeg først
og fremst framheve Bo Lindwall – som har løftet
fram igjen byborgerskapene og supplert og utdypet
Allan Etzlers framstilling. Han har funnet fram til
en lang rekke reisende med byborgerskap på 1600- og
1700-tallet i byer som for eksempel Skövde, Hjo, Ulricehamn, Gränna og
Vimmerby. De fleste av disse byene var knøttsmå, ofte dreide det seg ikke om
mer enn noen hundre innbyggere. Det var behovet for økte skatteinntekter som
drev byene til å åpne opp for å gi de reisende borgerskap. Hvis folketallet ble for lavt kunne byene
risikere å miste byprivilegiene. Johan Hendrichsson Schwartshaupt Vi
skal se nærmere på én av de reisende med byborgerskap,
Johan Hendrichsson. Han var født ca 1650 i Vänersborg, etter det han selv har opplyst.
Vanligvis omtales han med patronymet Hendrichsson,
men i ett tilfelle er også navnet Schwartzhaupt
brukt. Det er muligens et tilnavn av den typen som soldater kunne få og kan
kanskje oversettes med «svartskalle». Johan
Hendrichsson søkte om borgerskap i Vimmerby i
Småland i 1695. Han fikk først avslag, men da han noen måneder seinere kunne
framlegge en anbefaling fra landshövdingen i
Jönköping fikk han likevel innvilget borgerskapet. Her ser vi altså et
eksempel på at overordnet myndighet grep aktivt inn for at reisende kunne få
borgerskap. Landshøvdingens begrunnelse for anbefalingen var at «städerne böra populeras», og det var i tråd med den svenske politikken
på denne tida. Det gjaldt å øke befolkningen og bygge ut flere byer.
Stikkordene her er altså en aktiv svensk politikk for befolkningsvekst og
byutvikling. Johan
Hendrichsson fortalte rådhusretten i Vimmerby at
han hadde vært soldat både i den svenske og den norske hæren. I Sverige hadde
han tjent som trommeslager, i Norge hadde han vært musketer i det Aggershusiske garnisonskompani. Han la fram et
avskjedspass fra dette kompaniet datert 1687. I rådhusrettens protokoll
omtales Johan Hindrichsson som medlem av et «Tartare partie», og det slås
fast at han var den første tateren som fikk borgerskap i Vimmerby. Etter det
fikk imidlertid en rekke andre reisende borgerskap i byen. Det gjelder blant
annet Johan Hendrichsson Swartzhaupf
to brødre, Mårten og Petter, og en svoger. I Mårten Hendrichssons
tilfelle er det også henvist til landshøvdingens resolusjon. Da Petter Hendrichsson ble borger i 1706, var de to øvrige brødrene
såkalte «löftesmenn» eller kausjonister for
borgerskapet. Dette er et mønster som vi kan gjenfinne også i andre byer. Når
én tater først fikk borgerskap, fulgte ofte flere slektninger og bekjente
etter. Mange
av de reisende som fikk borgerskap hadde i likhet med Johan Hendrichsson soldatbakgrunn. Vi kan se det som en
trinnvis integreringsprosess hvor tjeneste i hæren var et første skritt mot
en mer formalisert tilknytning til majoritetssamfunnet. Landshövdingen
i Jönkøping, Nils Gyllenstierna,
som anbefalte Johan Hendrichssons søknad, hadde
militær bakgrunn. Kanskje hadde han først lært Johan Hendrichsson
å kjenne i hæren. Johan
Hendrichsson og andre reisende byborgere
ble ikke bofaste. Borgerskapet ga i første rekke beskyttelse. Et borgerbrev
gjorde det mulig å reise og handle på legalt vis. Forholdet mellom Vimmerbys myndigheter og
slike omreisende handelsborgere var imidlertid ikke uten gnisninger.
Problemene gjaldt både manglende skatteinnbetaling og klager fra andre
distrikter. I 1719 ble Johan Hendrichssons
sønn Isak fratatt borgerskapet i Vimmerby etter at det hadde kommet klager på
han og andre «tartare». Noen år seinere fikk han
borgerskap i Gränna. Borgerskapene var ofte relativt kortvarige, og vi finner
en rekke tilfeller av skifte av borgerskap fra by til by. I et skriv fra
landshøvdingen i Kalmar fra 1732, klages det over at selv om Vimmerby hadde
blitt «aldeles ränsad och
frigiord från Zigener och annat löst
partie», hendte det stadig at landstrykere og
diverse følger påsto at de var hjemmehørende i byen og fikk skrevet ut pass
for å reise dit. Dette var til stor skam og ergrelse både for byen og hele
lenet, heter det. Selv
om byborgerskapene ble kombinert med fortsatt
reisevirksomhet, må vi regne med at borgerstatusen styrket båndene til
majoritetssamfunnet og kanskje særlig til andre borgere som drev med
omførselshandel. I enkelte tilfeller førte borgerskapet til full integrering
og sosialt avansement. Den svenske eksperten på reisende-slekter, Bo Lindwall, har fulgt etterkommerne til Johan Hendrichsson Swartzhaupf. En av
hans sønnesønner ble viseborgermester i Gränna, og en annen sønnesønn ble
rådmann i Vimmerby. Deler av denne familien krysset den etniske grensen og
inngikk etter hvert i vanlig svensk borgerstand. Men det finnes eksempler på
at tateropprinnelsen ble husket og brukt mot dem i flere generasjoner. Det
gikk imidlertid ingen rett vei fra byborgerskap og
over til full integrering i majoritetssamfunnet. Andre av Johan Hendrichsson Swarzhaupts slekt,
for eksempel to av hans døtre og etterkommerne etter hans bror Mårten Hendrichsson, ble til tross for perioder med byborgerskap værende i gruppa reisende. Er
det bare i Sverige vi finner resande som byborgere på 1600- og 1700-tallet? Jeg har funnet noen få
tilfeller i Norge. Det dreier seg om to borgere i Strømsø – nå en del av byen
Drammen. Begge to kom opprinnelig fra Sverige. En av dem hadde tidligere vært
borger i Vimmerby. I Danmark er det så langt jeg kjenner til ingen eksempler
på reisende med byborgerskap. Forskjellen kan i
noen grad skyldes at det er uutforsket ettersom man i Norge som i Sverige
tidligere, har avvist at reisende kunne være byborgere.
Men det er grunn til å tro at det også er en reell forskjell mellom landa. På
1600- og 1700-tallet førte svenske myndigheter en svært aktiv befolknings og
byutviklingspolitikk. Vi finner ikke en tilsvarende satsing på befolknings-
og byvekst i Danmark-Norge. De vervede
soldatene Oppfatningen
om at alle norske reisende var fattige og marginalisert bør også undersøkes
med nye perspektiver og historiske kilder. De
fleste av de svenske reisende-borgerne klarte seg
nok relativt bra økonomisk med inntekter fra håndverk og handel. Det samme
gjelder reisende som var tilknyttet hæren – i alle fall de av dem som
oppnådde litt høyere militær rang en de vanlige menige. Mange av de reisende
var militærmusikere som Johan Hendrichsson. På
1600- og 1700-tallet kan vi finne reisende både som vervede soldater og i
Sverige som det som kalles rotesoldater. Det vil si at de fikk tildelt et
lite soldattorp som en del av lønna fra det
militære. Det er heller ikke uvanlig å finne reisende som underoffiserer. Her
har vi igjen historiske fakta som i ettertid har blitt benektet av forskere. Den
danske folkelivsgranskeren H.P. Hansen, den norske teologen Kaspar Flekstad og den svenske sosiologen Adam Heymowskis forsøkte alle å bevise at de reisende hadde
ren nordisk opprinnelse ved å arbeide med slektslinjer. I mange tilfeller er
sluttpunktet i deres genealogier en soldat. Funnene blir forklart med at
dimitterte soldater ofte hadde problemer med å få innpass i det sivile
arbeidslivet og endte opp som omstreifere. Flekstad
mente at dimitterte eller deserterte soldater var en av de viktigste
rekrutteringskildene for de norske reisende. I boka Omstreifere og sigøynere. studier over fantefolkets opprinnelse
fra 1949 stilte han seg fullstendig avvisende til at de reisende var en egen
folkegruppe. Han hevdet at det dreide seg om utstøtte fra bondesamfunnet.
Adam Heymowski antok at de tyskklingende navna som
ble brukt i enkelte slekter tydet på at deler av den omvandrende befolkningen
nedstammet fra utenlandske soldater. Både Flekstad
og Heymowski underkjente muligheten for at i det
minste en del av disse soldatene var tatere eller reisende i utgangspunktet. Stereotypier
om at sigøynere og tatere ikke egnet seg som soldater har bidratt til at
deres rolle i militærvesenet både har blitt underkommunisert og forvrengt.
Eilert Sundt omtaler taternes forutsetninger for soldattjeneste på følgende
sterkt nedsettende måte: «Egentlige soldater havde
de vel aldri duet til; de mangle
stadighet til at lystre kommando og stå på post; men de vilde
gjerne flakke om med hæren, forrettede med fornøielse
bøddeltjeneste over fangne spioner, vare flinke til at flå de faldne heste, havde sin lyst i at være behjælpelige
at rense slagmarken og plyndre ligene; de kunde vel
og bruges til kanonføde; når dette gjordes behov.» I
Danmark har det blitt henvist til at det ble nedlagt et eksplisitt forbud mot
tatere i hæren i 1683. I Kristian 5.s krigsartikler heter det at «ingen afgudiske sortekunstnere, troldkarle, hårdgørere, våbenbesværere, ej heller nogen
tattere iblandt vores krigsfolk må lides … » Det finnes imidlertid flere
kilder som viser at forbudet ikke ble håndhevet absolutt. Det fantes
tatersoldater i Danmark og Norge også etter 1683. Sverige
hadde ikke noe eksplisitt forbud mot tatere i hæren tilsvarende forbudet i
Kristian 5.s krigsartikler. I motsetning til Danmark og Norge, hvor vi bare
finner få og til dels usikre opplysninger om tatersoldater på 1700-tallet,
har vi et rikt svensk kildemateriale. Vervede soldater utgjør en stor gruppe
i Adam Heymowskis undersøkelse, og i de
genealogiske oversiktene som er publisert av blant annet Lars Lindgren og Bo Lindwall, er det et svært høyt antall av reisende som i
kortere eller lengre perioder har vært soldater. Ett eksempel kan være den
kjente Holmström/ Quick-slekta.
I denne slekta finner vi soldater gjennom minst fire generasjoner fra Andreas
Holmström, født ca 1707,
som var vervet soldat ved oberst Hamiltons regiment og seinere
artillerihåndlanger ved Kungliga artilleriregementet
i Malmö, til hans oldebarn Fredrik Larsen Hartmann som i en periode på ca fire år var musketer ved Det Kristiansandske gevorbne
musketerkorps. Fredrik Larsen Hartman var Eilert Sundts læremester i romani
og kanskje hans viktigste kilde til kunnskap om taterkulturen. Hartmann var
slave på Akershus festning da Sundt ble kjent med ham. På
samme måte som for byborgerne ga det å være soldat
mulighet for å reise legalt i perioder. De vervede soldatene fikk bare lønn
for de dagene de sto under direkte kommando. I mellomperiodene måtte de sørge
for sitt utkomme på andre måter. Soldatstatusen ga mulighet til å reise på
permisjonspass. Ved hjelp av slike permisjonspass kunne tatersoldatene opprettholde
en omreisende livsform som ellers kunne føre til deportasjon eller fengsling.
Svenske
myndigheters holdning til bruken av tatersoldater var tvetydig. Det finnes
flere eksempler på at tatere ble sparket ut av hæren med begrunnelse i etnisk
tilhørighet. I 1742 fikk for eksempel rotesoldaten Hans Reiner sparken med
følgende påskrift i generalmønsterrullen: «Zigeuner
kan icke approberas». Et
annet eksempel er rotesoldaten Pehr Jönsson Hellbom. Om han skrev
krigskollegiet at hvis han var av «af Tartarare eller Zigeunerne»,
burde han aldri ha vært antatt som rotesoldat. Fra
Norge kjenner jeg bare til noen få tilfeller av tatersoldater på 1700-tallet.
Noe av forskjellen mellom Norge og Sverige kan skyldes at svenske kilder
gjennomgående er bedre undersøkt, men hovedårsaken finner vi trolig i
forskjellene i oppbyggingen av hæren og rekrutteringspraksis. Den svenske
arméen var basert på vervede soldater. Sveriges omfattende krigføring på
1600- og 1700-tallet førte til et nærmest permanent behov for nyverving. Den norske hæren var i hovedsak en legdshær,
bare supplert med et begrenset antall vervede enheter. Mange av de tidligst
dokumenterte tatersoldatene har oppgitt at de var født utafor Norden – i det
tysktalende området eller i Baltikum. Her tangerer kildeopplysningene en
opphavsfortelling som fortsatt er levende, særlig blant svenske reisende. Der
heter det at de reisendes forfedre var soldater som kom til Sverige med Karl
12.s armeer. I tid er opphavsfortellingen åpenbart plassert for seint. Karl
12. regjerte fra 1697 til 1718, og hans felttog i Europa fant sted på
1700-tallet. Tatersoldatenes historie går betydelig lengre tilbake i tid. I
en supplikk fra 1670-åra heter det at supplikanten Anders Larsson og hans «cammerater af Zigenare» hadde vært i riket og i kongens tjeneste «af urminnes tijder». En del
av de reisende i Sverige kan ha kommet til landet som et resultat av
vervingene under trettiårskrigen og seinere i den perioden da Bremen tilhørte
Sverige. På flukt? Ble
de reisende alltid forfulgt av myndighetene? Eller var det tvert imot slik at
de langt på vei ble tolerert og at elendighetsbeskrivelsene er sterkt
overdrevet? I
moderne litteratur om reisende – både i faglitteratur og i mer populære
framstillinger - veksler beskrivelsene av myndighetenes behandling av gruppa
på 1600- og 1700-tallet ofte mellom to ytterpunkter. En del forfattere
beskriver en blodig utryddelsespolitikk og framstiller taterne som en gruppe
som var på konstant flukt. Andre forfattere, som for eksempel den svenske
etnologen Birgitta Svensson, har nærmest bagatellisert
forfølgelsespolitikken. I boka Bortom
all ära och redlighet. Tattarnas spel med rättvisan (1993) beskriver hun 1700-tallets tatere
som den vinnende parten i et spill med myndighetene. Ble de dømt, var det som
regel til skamstraffer som de ikke brydde seg noe særlig om. Arnvid
Lillehammer som i en årrekke har arbeidet med kildestudier i tilknytning til
de reisendes historie før 1850, har også argumentert for at det dystre og
blodige bildet av forfølgelsespolitikken må modereres kraftig. Ved hjelp av
reisepass og attester har han dokumentert at taterne i mange tilfeller kunne
reise på legalt vis og bli godt mottatt i lokalmiljøet. Så
hva dreier det seg om? Blodige forfølgelser eller en viss aksept fra
øvrigheten og lokalbefolkningen? Svaret har variert med hvilke kilder
forskeren har benyttet seg av. Beskrivelser av et blodig forfølgelsesregime
tar utgangspunkt i lovtekstene. Og lovgrunnlaget er reelt nok. Både i svensk,
dansk og norsk lov var det slått fast at tatere skulle landsforvises. Lederen
for et følge kunne henrettes uten lov og dom. Hvis et følge vendte tilbake
etter å ha blitt forvist, gjaldt dødsstraff også for dem. Men det er viktig å
være klar over at lovtekster er normative kilder. Lovtekstene sier noe om
hvordan lovgiver hadde bestemt at det skulle være, men mindre om hvordan det
faktisk var. Vi vet at det ble truet med henrettelse av ledere og av følger
som vendte tilbake etter forvisning i flere rettssaker, men vi har ingen
eksempler på at disse truslene faktisk ble iverksatt. Det vil si at vi ikke
har funnet kilder som kan fortelle at personer ble henrettet bare fordi de
ble regnet som tatere. I
de tilfellene hvor vi kjenner til bruk av dødsstraff mot reisende dreier det
seg om personer som ble funnet skyldige i andre typer lovbrudd som for
eksempel mord, ran eller tyveri. Det betyr ikke at politikken var mild. Vi
har tallrike eksempler på at hele følger ble anholdt og jaget over grensen
særlig i tidsrommet 1630 til
1730. Selv
om vi ser at lovene sjelden ble etterlevd i sin fulle konsekvens, er det
likevel vanskelig å forstå hvordan den hardhendte utvisningspolitikken kunne
kombineres med at reisende kunne få byborgerskap og
gjøre tjeneste i hæren. Svaret er at myndighetenes virkemidler mot de
reisende varierte fra situasjon til situasjon. Samme person som i en periode
reiste med gyldig reisepass, kunne en annen gang bli pågrepet og deportert.
Et godt eksempel på det er Pehr Jønsson Hellbom, som reiste i Norge og Sverige i begynnelsen av
1700-tallet. Han hadde byborgerskap i en periode og gjorde tjeneste i den
svenske hæren i tolv år, ikke som vervet soldat, men som såkalt rotesoldat, dvs at han hadde et soldattorp.
Han hadde flere reisepass som var utskrevet på forskriftsmessig vis, for
eksempel pass fra Trondheim i 1728. Her hadde stiftsamtmannen i Trondheim
garantert fri og ubesværet reise for Hellbom med
kone og deres to voksne sønner. Ifølge passet dreide det seg om fire svenske
personer som reiste i ærlig ærend. Men Hellbom
opplevde også å bli sparket ut av hæren fordi han var tater, å bli anholdt og
deportert fra Sverige til Norge, truet med dødsstraff og deportert fra Norge
tilbake til Sverige igjen og derfra til svensk Pommern i det nåværende
Baltikum og videre over grensen til de tyske statene. Her ser vi altså i
livsløpet til en og samme person delvis integrering og en viss aksept og til
dels tallrike arrestasjoner og brutale deportasjoner. I
sakene som gjelder Hellbom er det tydelig at det
finnes ulike syn innad blant myndighetspersonene. Det var ingen monolittisk
enhet hos øvrigheten i behandlingen av ham eller andre reisende. Noen
myndighetspersoner kan vi kalle hauker. De gikk inn for deportasjon. Andre
var duer i forskjellige varianter. Til grunn for en mild politikk lå dels
ønsker om å utnytte den befolkningsressursen som de reisende tross alt var.
En annen viktig grunn var at deportasjonspolitikken var svært vanskelig å
gjennomføre. Den var kostbar, tidkrevende og ofte nytteløs. De reisende rømte fra fangenskapet eller vendte tilbake fra
landsforvisningen etter kort tid. For duene var bosetting eller en form for
legalisering av reisevirksomheten under skarp kontroll en bedre løsning. Særlig embetsmenn på lavere nivå stilte seg
tvilende til hele utvisningspolitikken. Det var de som hadde ansvaret for å
gjennomføre den og bryderiet og utgiftene med å skaffe hesteskyss og vakter.
Det var også de som fikk skylda når følgene klarte å rømme under transporten.
Forfølgelsespolitikken varierte også over tid. Fram til ca
1740 var deportasjon ut av landet myndighetenes hovedvirkemiddel. Etter det
var tukthus, tvangsarbeid på festningene eller i fiskeleiene
og korporlige straffer, ofte piskestraffer, de viktigste
straffemetodene. Hva
så med kontakten med lokalbefolkninga? Var den alltid preget av frykt og
mistenksomhet eller hadde gruppene gjensidig nytte av hverandre? Også på
dette området er svaret både – og. I
kildene vektlegger ofte myndighetene at de reisende var til stor skade og
plage for allmuen. Men hvis vi ser nærmere på det som finnes av utsagn fra
vanlige folk, er ikke bildet entydig. I den kalde nordiske vinteren var de
reisende avhengig av å søke nattelosji hos de fastboende. De ble nok ikke
godt mottatt alle steder, men i mange rettssaker får vi opplysninger om at de
reisende har fått innkvartering hos bygdefolket. Ettersom det var forbudt ved
lov å gi tatere nattelosji eller skyss, ser vi at de fastboende i en del
saker prøver å unnskylde seg med at de ikke visste at nattegjestene var
tatere eller at de selv ikke hadde vært hjemme, og at det var barna som hadde
tatt imot taterne. I
en sak fra Skåne i 1724 fortalte en av bøndene at hans enfoldige hustru hadde
vært alene hjemme, og hun hadde ikke våget å nekte dem husrom. I en sak fra
Melhus i Trøndelag i 1728 foreligger det korte skriftlige innberetninger fra
tre bønder som hadde gitt de reisende husly. Bonden Ingebrigt Gismo skrev: «Som ieg kan sige
om de Svendske, dem lag 6 stycher
i mit huus, og dem
forholdt sig sichelig.» Enka i Roen hadde også hatt
seks stykker på overnatting. Hun meddelte at de hadde tigget etter mat, men
«Andet kand hund ej sige». Mest negativ var Jonn Søreberg. Han skrev at de
hadde lovet å betale for mat og fôr, men hadde stukket av uten å gjøre opp
for seg. Dessuten hadde de stjålet en hatt og latt en gammel hatt henge
igjen. Den bortkomne hatten viste seg å sitte på hodet til et av barna i
følget, 10-åringen Petter. Han påsto at han ikke hadde stjålet den. Under
selve tingmøtet ble det rapportert om en litt røff henvendelse om hestebytte.
Rapporter om trusler begrenset seg til en opplysning fra bonden Sivert Leer.
Han fortalte at hvis følget ikke fikk det de tigget om, hadde de sagt «i
morgen skal du faa Tandpiin».
Det virker som om representantene for myndighetene malte bildet av
taterfølgets framferd i betydelig mørkere farger enn det var dekning for.
Interaksjonen med bygdefolket i Melhus var ikke preget av frykt og trusler. Elendighetsbildet
må nyanseres Reisende
kunne ha relativt gode inntekter som handelsmenn, håndverkere og
hestedoktorer. Mange av dem tjente også som soldater. Enkelte oppnådde underoffisersstatus. Elendighetsbildet av en gruppe som
nærmest konstant ble jaget over fjord og fjell må nyanseres. Forfølgelsene
var høyst reelle, men det strenge lovverket ble ikke alltid brukt. Parallelt
med deportasjoner og piskestraffer finner vi også bosettingstillatelser og
legalisering av reisevirksomhet. I tidsrommet ca
1650-1800 kan vi snakke om en urbanisering av de reisende i Sverige ved at
mange fikk byborgerskap. Bildet
av de reisendes levekår før 1850 er sammensatt. Det dreier seg ikke om enkle
enten – eller-svar. Historien til de reisende i Norden er et forskningsfelt
hvor mye fortsatt er åpent. Mange nye kilder kan dukke opp og nye svar
finnes. • Fakta: De reisende i byen De reisende,
eller romanifolket, har en lang og viktig historie i Oslo. I Oslo byarkivs kilder er det mange spor etter de reisendes liv
og virke, men de reisendes historie i byen er i liten grad tidligere fortalt.
Derfor inviterte Byarkivet til fagdagen «De reisende i byen» 21. mars 2012.
Her deltok forskere, studenter og reisende i fruktbar dialog for å sette nytt
søkelys på en viktig, men lite studert historie. Anne Minken, Kai-Samuel Vigardt og Aina Basso tematiserte her fra ulike
perspektiver de reisendes/romanifolks tilknytning til bymiljø. Deres artikler
er basert på innleggene fra fagdagen. Hvem er de reisende? Romanifolket /
taterne er i dag en nasjonal minoritet i Norge bestående av et ukjent antall
personer. Romanifolket er et nomadisk folk med røtter i India og med en 500
års lang historie i de nordiske landene, først omtalt i Stockholm i 1512. I de tidligste
kildene omtales de reisende både som tater og sigøyner, men fra slutten av
1800-tallet betegner sigøyner de nyinnvandrete romfolk fra Europa. I nyere kilder omtales reisende
gjerne som omstreifer eller tater. Mange omtales også bare med
yrkesbetegnelser som blikkenslager, gjørtler eller hesteskjærer. Mens noen
reisende oppfatter tater som skjellsord ønsker andre igjen å
«ta tilbake» storsamfunnets begrep. Romanifolket i
Norge har slektskap til andre romanigrupper over hele verden. Norske reisende
snakker et språk med slektskap til romfolkets (sigøynernes) romanes, med
røtter i indiske sanskrit, men med norsk grammatikk. I Norge ble rom og
romanifolk definert som to nasjonale minoriteter i 1998. De reisende i
Norge har blitt utsatt for en statlig assimileringspolitikk som
Helsingforskomiteen mener grenser mot forsøk på folkemord. Den statlige
politikken ble i hovedsak utført av Norsk Misjon Blant Hjemløse (1897-1989)
som drev flere barnehjem og arbeidskolonien Svanviken.
Stortinget nedsatte i 2010 et utvalg for undersøkelse av politikk overfor
romanifolket/taterne. De skal komme med sin rapport i 2013. Litteratur og
trykte kilder Etzler, Allan (1944): Zigenarna och deras avkomlingar
i Sverige, Stockholm Flekstad, Kaspar (1949): Omstreifere og sigøynere
: studier over fantefolkets opprinnelse: bidrag til nordisk
kriminologi, Oslo Hansen,
H.P. (1921): Natmændsfolk
og kjæltringer, bind I, København. Hansen,
H. P. (1922): Natmændsfolk
og kjæltringer, bind II, København Heymowski, Adam (1969):
Swedish «travellers» and their ancestry : a social
isolate or an ethnic minority?, Uppsala Lillehammer,
Arnvid (2004): «Møtet mellom reisande og fastbuande mellom 1700 og 1850: Ei etterprøving av
nåtidas førestillingar» I: Kulturmøter:
lokalsamfunnet, lokalhistorien og møtet med det fremmede, Alsvik, Ola
(red), Norsk lokalhistorisk institutt, Oslo. Lindwall, Bo (2005):
«Hund-Fias härstamning.
Om de resandes ursprung»
I: Släktforskarnas
årsbok 2005, Skogsjö,
Håkan(red). Falköping Minken,
Anne (2009): Tatere i Norden før 1850. Sosio-økonomiake og etniske fortolkningsmodeller, Doktorgradsavhandling.
Universitetet i Tromsø. http://munin.uit.no/handle/10037/3399
Svensson,
Birgitta (1993): Bortom all ära och redlighet.
Tattarnas spel med rättvisan,
Nordiska museets handlingar nr.114 TOBIAS 1/2012 |